Paslėptos įdomybės už Lietuvos-Lenkijos sienos – Augustavas ir jo apylinkės

Augustavas – miestas, kurį begalę kartų lenkiau važiuodama maršrutu Vilnius–Varšuva. Ne vieną kartą teko pravažiuoti ir per labai gražų kanalą, bet niekada neturėjau galimybės pasinerti giliau į miestą. Nusprendžiau ilgąjį atostogų savaitgalį apsipirkimą Lenkijos „Bedronkoje“suderinti su Augustavo ir Suvalkų regiono lankymu. Anksti ryte sėdusi į automobilį, jau po poros valandų galima mėgautis Augustavo grožybėmis – nuo Vilniaus iki Augustavo tik 200 km ir tik 3 valandos kelio.
Augustavas ir jo apylinkės
Augustavas ir jo apylinkės / Małgorzatos Mozyro nuotr.

Augustavas idealiai tinka lėtam, bet tikrai nenuobodžiam poilsiui. Kurortinis miestelis įsikūręs tarp ežerų ir miškų, garsus savo kanalais, todėl dar vadinamas „Lenkiškąja Venecija“. Čia galima plaukti baidarėmis arba valtimis, buriuoti.

Apylinkės taip pat labai tinka dviračių mėgėjams. Lenkijoje neseniai buvo įgyvendintas grandiozinis projektas „Green Velo“. Tai – per penkias Lenkijos vaivadijas besidriekiantis beveik 2000 km ilgio dviračių takas. Ilgiausia jo atkarpa – 590 km – eina Palenkės vaivadijos, esančios arčiausiai Lietuvos, teritorija. Visoje trasoje yra labai patogi infrastruktūra. Važiuojant dviračiais arba plaukiojant baidarėmis jus sups pasakiški vaizdai, švarus oras ir vanduo ežeruose, atpalaiduojanti, nepaliesta gamta.

Augustave apsistojome „Wczasy pod budą“, kur mūsų laukė jaukūs nameliai su didžiuliu plotu, skirtu kepimui ant grotelių. Nameliai įsikūrę šiek tiek toliau nuo miesto centro, visai šalia ežero ir šalia vieno geriausio žuvų restoranų mieste.

Žuvies pasirinkimas ten tikrai didžiulis – šviežiai iškepti upėtakiai, unguriai, karšiai, šamai ir kitos žuvys vos po 20 minučių puikuojasi jūsų lėkštėje, o svarbiausia, kad tik atvykę po ilgos kelionės galite neatidėliodami atsisėsti restorane įrengtame seno žvejybos namelio stiliumi. Viduje kabantys tinklai ir pritvirtintos valtys sukuria pasakos apie piratus atmosferą. Tikrai patiks vaikams.

Vakare einame pasivaikščioti po miestą – kuo gilyn, tuo gražiau ir įdomiau darosi, net gailiuosi, kad niekada anksčiau čia nebuvau. Iš mažo ir jaukaus senamiesčio einame kanalo link, visur prišvartuotos valtys, daugybę jaukių kavinukių, stebimės puikia vandens infrastruktūra pritaikyta vandens sporto mėgėjams.

Małgorzatos Mozyro nuotr./Kelionė po Augustavą ir jo apylinkes

Augustave veikia vandens slidžių keltuvas. Tai – pirmasis toks Lenkijoje objektas, pastatytas 1999 m. prie nuostabaus grožio ežero Necko. Be abejo, tai yra viena iš didžiausių regiono pramogų, kuriai Lenkijos turizmo organizacija suteikė prestižinį „1999 metų turizmo pramogos“ apdovanojimą.

Kitą dieną planuojame aplankyti Biebžos nacionalinį parką. Tai yra didžiausias Lenkijos nacionalinis parkas, apimantis beveik 600 km plotą Bebo upės slėnyje. Nuvažiuojame apie 30 km nuo Augustavo iki vietovės Grzędy, iš kurios veda vartai į parką. Gauname žemėlapį, mokame už įėjimą ir pradedame 8 kilometrų pasivaikščiojimą. Miškas labai senas, jausmas – lyg būtum džiunglėse. Verta pagalvoti apie apsisaugojimą nuo uodų – tokio jų kiekio, ko gero, nesu dar gyvenime mačiusi.

Grįžtame į Augustavą, išsimaudome ežere ir išsiruošiame plaukti valtimi. Plaukiame per Augustavo kanalą, Necko ežerą iki Rospudos slėnio, kuris ir padaro didžiausią įspūdį. Besileidžianti saulė apšviečia žaliuojančius krantus, grožimės laukine, žmogaus nepaliesta gamta. Laive skamba seni romantiški lenkiški hitai.

Małgorzatos Mozyro nuotr./Kelionė po Augustavą ir jo apylinkes

Trečią dieną norime pamatyti į Vygrių nacionalinį parką – Lenkijoje nėra jokio kito nacionalinio parko su tokia daugybe ežerų. Čia galima netgi aptikti miško ežeriukų arbatos spalvos (tokia spalvą jiems suteikia huminės rūgštys).

Taip pat vertos dėmesio ir upės, tekančios per Vygrių nacionalinį parką. Didžiausia iš jų – Juodoji Ančia – vienas geriausių baidarių maršrutu šalyje. Beje, jei jau išbandėte visus baidarių maršrutus Lietuvoje, tikrai verta paskanauti kaimyninės Lenkijos upių.

Mūsų pagrindinis tikslas yra Vygrių siaurasis geležinkelis iš I pasaulinio karo laikų. Geležinkelis buvo pagrindinis medienos transportavimo į Europą būdas. Trasoje, kurios ilgis 10 km, traukinukas sustoja keliuose sustojimuose Bindugoje (Binduga), Povaluose (Powały) ir Bartni Dole (Bartny Dół).

Małgorzatos Mozyro nuotr./Kelionė po Augustavą ir jo apylinkes

Vasarą turistai važiuoja atviruose vagonuose. Siaurasis geležinkelio traukinukas važiuoja kasdien liepos ir rugpjūčio mėnesiais 10.00, 13.00, 16.00 valandomis. Kelionės laikas su sustojimais – 2 valandos ir 20 minučių. Po kelionės prie geležinkelio esančiame restorane galima paragauti regioninių patiekalų. Mes užsakėme tradicinius patiekalus – sriubą „żurek“ ir „kartačus“ su ėriena. Viskas labai skanu ir nepadoriai pigu.

Paskutinis kelionės tikslas tai Stančikai (Stańczyki) – nedidelė kaimo vietovė šiaurės rytų Lenkijoje, garsi įspūdingo dydžio (36 m aukščio ir 180 m ilgio) geležinkelio viadukais. Viadukai išties daro didžiulį įspūdį – netgi aukščiausios pušys nepajėgia jų pasiekti.

Sukant namų link spėjame dar apsipirkti Suvalkuose – už 350 PLN prikrauname visą bagažinę maisto produktų. Tokiu būdu ilgojo savaitgalio kelionė tikrai atsipirko.

Sekite Małgorzatos keliones „Facebooke“.