Antalijoje atostogavę lietuviai apie Koksaki virusą sužinojo tik iš žiniasklaidos

Šią savaitę internetiniuose forumuose ir žiniasklaidoje pasklido pranešimai, kad Turkijoje siaučia Koksaki virusas, kuriam itin neatsparūs vaikai. Buvo patvirtinti 500 susirgimo atvejų, tarp užsikrėtusiųjų yra lietuvių. Turkijos ambasada Lietuvoje paskelbė, kad epidemijos pavojaus nėra, o ką tik iš Antalijos grįžę 15min pakalbinti tautiečiai tikino dėl viruso nesukę sau galvos.
Iš Antalijos parskridę poilsiautojai
Iš Antalijos parskridę poilsiautojai / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Vilniaus oro uoste sutikta Inga sakė esanti labai rami. Moteris aštuonias dienas poilsiavo netoli Antalijos esančiame kurorte.

„Nieko aš nei girdėjau, nei mačiau, nei galiu patvirtinti. Nepanašu, kad siaustų virusas – pilna turistų, visi – prie baseinų. Pati sužinojusi labai ramiai reagavau“, – pasakojo Inga.

Moteris pridūrė, kad apie galimą pavojų nepranešė nei viešbutis, kuriame ji buvo apsistojusi, nei kelionę organizavusi agentūra. „Visur yra interneto prieiga ir galėjome patys viską sužinoti“, – teigė iš Antalijos grįžusi lietuvė.

„Jei matai, kad viešbutyje kažkas negerai, pats turi informuoti. Viskas priklauso nuo žmogaus sąmoningumo – vis dėlto į Turkiją važiuoji“, – sakė Inga ir svarstė, kad pavojaus užsikrėsti lygis daugiausia priklauso nuo asmens higienos.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Iš Antalijos parskridę poilsiautojai

Nors paprastai užsikrėtusieji Koksaki virusu pasveiksta per penkias dienas, retais atvejais pasitaiko labai sunkios komplikacijos, tokios, kaip širdies pažeidimai, meningitas ir pan.

Vis dėlto net ir tokių rimtų komplikacijų tikimybė neišgąsdino iš Antalijos grįžusios Sandros. „Gidė apie virusą pasakė tuomet, kai patys paklausėme. Mes buvome Kemero regione, mums sakė, kad čia viruso nėra.

Nieko nematėm ir nieko negirdėjom, tai tikiuosi, kad laimingai paatostogavom ir sveiki grįžom“, – sakė Sandra. Ji pridūrė, kad dėl galimos viruso grėsmės neketina profilaktiškai apsilankyti pas gydytojus.

Jokios panikos

Ką tik iš atostogų grįžę Lietuviai Aurimas ir Lijana į pranešimus apie Koksaki virusą taip pat reagavo skeptiškai.

Aurimas: „Čia kaip visada – spaudoje daugiau šurmulio nei tikrovėje. Pačiame kurorte niekas nieko nematė ir negirdėjo.“

„Čia kaip visada – spaudoje daugiau šurmulio nei tikrovėje. Pačiame kurorte niekas nieko nematė ir negirdėjo“, – pasakojo Aurimas.

Poilsiautojas tikino juos aplankiusių kelionių agentūros atstovų ir viešbučio darbuotojų paklausęs apie galimą pavojų. Jie atsakė, kad viruso atvejų nėra pasitaikę.

„Nelabai yra kam kelti paniką, nes viskas ramu. Žmonės atostogauja ir tiek. Kaip suprantu, nesvarbu, ar būtum Lietuvoje, ar Turkijoje, tas virusas labiau pasireiškia mažiems vaikams“, – 15min sakė vyras ir pridūrė nemanąs, kad atostogaudamas užsikrėtė.

Pašnekovai teigė, kad išgirdę apie virusą nesiėmė jokių papildomų saugumo priemonių. „Dezinfekcija – kaip visada“, – sakė Lijana.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Iš Antalijos parskridę poilsiautojai

Nors Lietuvos ir užsienio žiniasklaida apie Koksaki virusą paskelbė dar savaitės pradžioje, Antalijoje atostogavusį Liną žinios pasiekė gerokai vėliau.

Jelena: „Sužinoję buvom truputį atsargesni, mažiau laiko praleidome baseine, bet aplinkui nieko tokio nepastebėjom.“

„Paskutinę dieną internete perskaičiau, vakare, jau prieš išvažiuojant“, – juokėsi pašnekovas. Jo apie Koksaki virusą neinformavo nei viešbučio atstovai, nei kelionių agentūra.

„Gal turėtų keliautojus perspėti, ką jiems daryti. Man, kaip suaugusiam, tai nebaisu. Yra kaip yra, nieko nepakeisi", – ramiai kalbėjo Linas. Jis tikino, kad tokios žinios neatbaidė nuo atostogų Turkijoje – važiuos ir vėl.

Panašią istoriją pasakojo ir savaitę Antalijoje praleidusi Jelena, apie Koksaki virusą išgirdusi jau kraudamasi lagaminus kelionei namo. „Sužinojau iš visokių lietuviškų tinklalapių“, – teigė pašnekovė.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Iš Antalijos parskridę poilsiautojai

Jelena – viena iš nedaugelio 15min kalbintų lietuvių, kurie ėmėsi atsargumo priemonių. „Sužinoję buvome truputį atsargesni, mažiau laiko praleidome baseine, bet aplinkui nieko tokio nepastebėjome“, – patirtimi dalinosi iš Turkijos grįžusi lietuvė.

Bendros rekomendacijos

Vilniaus oro uoste sutiktas Vitalijus pasakojo, kad kelionę organizavusi agentūra pateikė tik bendras rekomendacijas, tačiau apie Koksaki virusą neužsiminė.

Vitalijus: „Agentūros atstovas iš karto perspėjo, kad jei kas ne taip, pavyzdžiui, atsirastų bėrimas, kreiptumėmės į jį – nuvežtų pas gydytoją.“

„Agentūros atstovas iš karto perspėjo, kad jei kas ne taip, pavyzdžiui, atsirastų bėrimas, kreiptumėmės į jį – nuvežtų pas gydytoją“, – pasakojo Vitalijus.

Jam antrino kartu keliavęs Donatas. „Girdėjom apie virusą, bet patys nieko nematėm. Mes patys apie jį perskaitėm internete, sužinojom iš lietuviškų portalų“, – teigė pašnekovas.

Apie Koksaki virusą panašiai sužinojęs sakė ir Igoris – gavo pranešimą iš vieno Lietuvos naujienų portalo.

„Nematėme sergančių žmonių, patys nejaučiame simptomų, esame ramūs. Ir neskaitysime socialinių tinklų“, – tikino Turkijoje atostogavęs Igoris.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Iš Antalijos parskridę poilsiautojai

Penktadienį Turkijos ambasada išplatino pranešimą, kuriame teigiama, kad 2017 m. rugpjūčio 9 d. Rusijos spaudoje pasirodę pranešimai apie Antalijos regione apsistojusius rusų turistus, kuriems buvo diagnozuotas Koksaki virusas, buvo melagingi.

„Vėliau rusų spaudoje pasirodė tiesos neatspindinčių pranešimų apie epidemiją Antalijoje ir neva Turkijos slepiamą padėtį. Dėl minėtų straipsnių, Turkijos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerija, Kultūros ir turizmo ministerija ir Antalijos provincijos direkcija paskelbė pranešimus ir potvarkius spaudoje“, – rašoma pranešime. Taip pat buvo atlikti patikrinimai viešbučiuose ir kituose turistiniuose objektuose.

123rf.com /Antalija

Po jų Antalijos provincijos gubernatorius Müniras Karaloğlu teigė: „Antalijoje nėra epideminės padėties. Koksaki virusas Turkijoje žinomas kaip raupų tipo liga. Turkijoje raupai buvo išnaikinti jau prieš daugybę metų. Gali būti individualių atvejų, kilusių dėl ligonių iš savo šalių atsivežtų virusų.

Antalijos gydymo įstaigose yra 1 milijonas lovų. Jei būtų epideminė padėtis, tūkstančiai ar dešimtys tūkstančių žmonių kreiptųsi į ligonines. Tačiau taip nėra. Mūsų spėjimu, tai situacija, kai mūsų svečiai iš savo šalių, lėktuvų ar oro uostų atvežė virusą. Kartoju, Antalijos turizmo objektuose tikrai nėra epideminės padėties.“

Kaip 15min jau rašė, Lietuvos valstybinis turizmo departamentas (VTD) bei Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centas (ULAC) nemato priežasčių, dėl kurių reikėtų riboti ar drausti keliones į Turkijos kurortinį regioną Antaliją.

Lietuvos valstybinis turizmo departamentas bei Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centas nemato priežasčių, dėl kurių reikėtų riboti ar drausti keliones į Turkijos kurortinį regioną Antaliją.

Toks sprendimas priimtas įvertinus Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro (ELPKC) pateiktus naujausius duomenis apie Koksaki viruso paplitimą.

„ULAC turi duomenų apie liepos ir rugpjūčio mėnesiais pasaulyje registruojamus Koksaki viruso sukeltos infekcijos atvejus tarp turistų, grįžtančių iš Turkijos (daugiausia atvejų – Antalijos regione). Apie 500 infekcijos atvejų pranešta iš Rusijos turistų. Dauguma susirgusiųjų yra vaikai iki 14 metų. Apie tai pranešė Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras (ELPKC).

Taip pat su poilsiu Turkijoje susiję Koksaki viruso infekcijos atvejų užregistruota Ukrainoje, Moldovoje, Tadžikistane, Izraelyje. Pasak Turkijos valdžios atstovų, Koksaki viruso infekcija nėra privalomai registruojama užkrečiamoji liga Turkijoje, tačiau jie paprašė turizmo operatorių gerinti sanitarines sąlygas turistiniuose kurortuose.

Kasmet ir Lietuvoje nustatomi Koksaki viruso sukeltos infekcijos atvejų – 2015 m. diagnozuoti 3 atvejai, 2016 m. – 6, 2017 m. – laboratoriškai patvirtintų viruso atvejų nenustatyta. Tad tvirtinti, kad jau yra šiuo virusu užsikrėtusių lietuvių, negalime. Tai turi būti patvirtinta laboratoriškai“, – nurodo ULAC atstovai.