Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Rygoje – pavyzdys, kas nutikdavo BMW Sovietų Sąjungoje

Sunku patikėti, bet nuotraukoje – tos pačios markės automobiliai „BMW 326“. Kairėje – kruopščiai restauruotas, dešinėje – tai, kas liko iš originalaus BMW Sovietų Sąjungoje.
Du BMW 326 automobiliai
Du BMW 326 automobiliai / Indrės Bungardaitės/15min nuotr.

Už Geležinės uždangos BMW automobiliai buvo taisomi kūrybiškai. Vokiškus automobilius aplipdavo detalės nuo GAZ, „Moskvičių“, „Žigulių“, „Volgų“ ir „Zaporožiečių“, nes originalių nebuvo kaip gauti.

Pavyzdžiui, tam pačiam frankenšteino „BMW 326“ buvo primontuota kita bagažinė, kurią galima ir atsidaryti iš išorės, ir kurioje tilpo žymiau daugiau.

Atidžiau šiuos du automobilius galima palyginti Rygos motorų (automobilių) muziejuje. Daugelis jame yra lankęsi, bet tik mažai kas išgirdo, kad mažiau nei prieš porą metų jis buvo renovuotas – ir tapo vienu įdomiausių visoje Europoje. Jis Europos muziejų akademijos buvo išrinktas tarp dešimties geriausiųjų praėjusiais metais.

Dėl savo turimų eksponatų šis muziejus laikomas neįkainojamu, o atsinaujinęs demonstruoja aukščiausią klasę, kaip kuo efektingiau ir gražiau parodyti savo turimus turtus.

Muziejaus pasididžiavimas – kalnų lenktynėms skirtas ketvirtojo dešimtmečio sportinis automobilis „Auto Union CD V16“. Tokių visame pasaulyje yra vos du egzemplioriai, ir vienas eksponuojamas Rygoje. Muziejus sako nedrįstantis spėlioti, kiek jis iš tiesų yra vertas, bet suma esą tikrai suktųsi apie milijonus eurų.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./„Auto Union V16“
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./„Auto Union V16“

Šis „Sidabrine kulka“ vadinamas modelis buvo ir viena svarbiausių viso muziejaus įkūrimo priežasčių. 1976 m. Latvijos senovinių automobilių klubo prezidentas Viktoras Kulbergas išgirdo, kad viename garaže Maskvoje rastas šis automobilis, ir jį norima paversti metalo laužu. Su bendraminčiais ten išskubėjęs V.Kulbergas išgelbėjo „Auto Union CD V16“ nuo sunaikinimo.

Vėliau originalų automobilį iš Rygos įsigijo patys „Audi“, o latviams pagamino repliką, kuriai teko ir originalo dalių. Buvo susitarta, kad daugiau šio modelio kopijų negali būti pagaminta.

Tačiau įdomūs egzemplioriai Motorų muziejuje slypi už kiekvieno kampo. Pavyzdžiui, seniausio pasaulyje patentuoto automobilio „Benz Patent Motorwagen“ replika, vienas pirmųjų BMW automobilių, medinis „Moskvičius“, vos vienas iš šešių pasaulyje esančių „Steyr 220“. Arba vienintelis išlikęs „Krastin“ markės automobilis.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Vienintelis pasaulyje likęs „Krastin“ automobilis
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Vienintelis pasaulyje likęs „Krastin“ automobilis

XX a. pradžioje latvis Augustas Krastinas turėjo svajonę savo automobiliais užkariauti JAV. Per ketverius metus jų buvo pagaminta mažiau nei dešimt, tačiau kiekvienas automobilis buvo skirtingas ir unikalus, o jiems buvo naudojami neįprasti sprendimai. Latvijos mechanikas JAV buvo užregistravęs net 12 patentų.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Vienintelis pasaulyje likęs „Krastin“ automobilis
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Vienintelis pasaulyje likęs „Krastin“ automobilis

Rygoje eksponuojama ir sau lygių neturinti Kremliaus automobilių kolekcija, dėl kurios „Rolls-Royce“ kadaise net norėjo kreiptis į teismą.

Rygoje eksponuojama ir sau lygių neturinti Kremliaus automobilių kolekcija, dėl kurios „Rolls-Royce“ kadaise net norėjo kreiptis į teismą.

Kai muziejus buvo atidarytas dar okupacijos metais, čia buvo išstatytas ir Leonido Brežnevo 1980-aisiais sudaužytas „Rolls-Royce Silver Shadow“, o prabangių automobilių gamintojas turi taisyklę, kad „Rolls Royce“ automobiliai gali būti eksponuojami tik idealios būklės. Tačiau, sužinoję apie išskirtinę muziejaus kolekciją, „Rolls Royce“ visgi ieškinio atsisakė.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./L.Brežnevo sudaužytas „Rolls-Royce“
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./L.Brežnevo sudaužytas „Rolls-Royce“

Čia galima apžiūrėti ir kaip buvo stengiamasi apsaugoti Josifą Staliną – jo šarvuotas „ZiS 115S“ limuzinas turėjo kelių centimetrų storio stiklus, net neperšaunamas padangas.

Bet muziejus toli gražu nėra skirtas tik automobilių fanatikams. Po rekonstrukcijos pristatytos interaktyvios pramogos įtrauks ir automobiliais nesidominčius. Pavyzdžiui, į automobilio detales nutaikyti planšetiniai kompiuteriai lankytojams atskleidžia, kaip viskas mašinoje veikia iš tiesų.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Rygos motorų muziejus
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Rygos motorų muziejus

Galima ir pajusti, ką reiškia sėdėti sportiniame automobilyje, ar įsiamžinti Komunistų partijos lyderio kabriolete.

Rygos motorų muziejuje
Rygos motorų muziejuje

Net patys muziejaus darbuotojai yra tapę aktoriais keliose atrakcijose. Vienur jie virtę Sovietų Sąjungos daugiabučio gyventojais, kitur – aštuntojo dešimtmečio Latvijos kolūkio darbininkais, kurių gyvenimą galima stebėti įsėdus į autobusą, vežantį į aštuntojo dešimtmečio vestuves.

Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Rygos motorų muziejus
Indrės Bungardaitės/15min nuotr./Rygos motorų muziejus

Adresas: S. Eizenšteina iela 6, Rīga, LV-1079
Daugiau: www.motormuzejs.lv
Darbo laikas: pirmadieniais–sekmadieniais 10:00–18:00 (muziejui rekomenduojama skirti apie dvi valandas)
Bilietų kaina: suaugusiems 10 €, vaikams, studentams ir senjorams 5 €, šeimos bilietas – 15–20 €.

Kelionę į Latviją apmokėjo Latvijos investicijų ir plėtros agentūra. Straipsniui įtakos tai neturėjo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius