Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Facebook“ Lietuvos garsenybėms – vieta, kurios viešumo vis dar prisibijoma

Socialiniame „Facebook“ tinkle užsiregistravę milijonai žmonių iš viso pasaulio, tad šią erdvę reklamai išnaudoja ne tik prekybininkai, bet ir scenos žvaigždės. Dauguma aktorių, dainininkų ir sportininkų, pvz. Davidas Beckhamas, Rihanna ir kiti, praneša gerbėjams svarbiausias gyvenimo naujienas, dalijasi nuotraukomis, kurios nukeliauja ir į pramogų naujienų portalus. Lietuvos garsenybės „Facebook“ erdvę kol kas supranta skirtingai – jei vieni jau įgudo čia talpinti tik tą informaciją, kurią nori skleisti viešai, kiti vis dar mėgina, net turėdami tūkstančius draugų, išsaugoti privatumą. Neįsileidusieji Vakarų Europoje ir JAV pučiančių liberalumo vėjų, neretai sutrinka, kai „Facebook“ tinkle jų paviešintos nuotraukos patenka į žiniasklaidą.
Pasaulio garsenybės aktyviai naudojasi „Facebook“ socialiniu tinklu
Pasaulio garsenybės aktyviai naudoja „Facebook“ socialinį tinklą savireklamai / Nuotraukos iš Facebook.com
„Login“ nuotr./Interneto bei rinkodaros specialistas, žurnalistas, tinklaraštininkas Džiugas Paršonis.
Džiugas Paršonis.

Žurnalistas, interneto žurnalistikos ir e-komunikacijos dėstytojas Džiugas Paršonis teigė, kad jei „Facebook“ esančio asmens naujienų srautą galima prenumeruoti (angl. „Subscribe“ mygtukas), tai tas pats, kas leisti lankytojams prenumeruoti leidinį. „Žmogus pats pasirenka ir tampa transliuotoju, jis užrašo tam tikras žinias, kurias mato visi jo „pasekėjai“. Taip pamatytas nuotraukas, pasakojimus, bet kas gali perduoti toliau, dalintis. Neskelbtini dalykai turi būti to žmogaus neskelbiami, o kas paskelbta – jau yra vieša“, – tvirtino žinovas. D.Paršonio teigimu, jei žinomas žmogus turi tūkstančių draugų ar pasekėjų auditoriją, jis pats turi suvokti, kad jo skelbiama informacija tampa vieša. „Tuščia priekaištauti kam nors, jei pasidalini informacija ar nuotrauka su tūkstančiais žmonių, juk „Facebook“ taip ir veikia – sukuria grandininę reakciją, vieni pamato, kiti pasidalina, pakomentuoja ir išneša informaciją toli nuo pirminės auditorijos ribų“, – kalbėjo ekspertas.

Asmeninio archyvo nuotr./Andrius Iškauskas, advokatų kontoros „AAA Baltic Service Company“ advokatas
Andrius Iškauskas, advokatų kontoros „AAA Baltic Service Company“ advokatas

Advokatas Andrius Iškauskas Žmonės.lt paaiškino, kad garsūs žmonės talpindami asmenines nuotraukas į „Facebook“ turi žinoti du aspektus – teisės į atvaizdą ir autorinių teisių. „Yra du atskiri teisiniai pagrindai. Pirmuoju, vargu ar garsenybės gali ką nors prikišti žiniasklaidos priemonėms, perspausdinančioms jų patalpintas nuotraukas, mat jie yra pakankamai vieši asmenims. Šiems yra taikomi kitokie standartai nei privatiems asmenims, galima skelbti daugiau informacijos apie jų asmeninį gyvenimą. Tačiau antroji klausimo pusė – autorių teisės. Jei žmogus yra tos nuotraukos autorius ar bent jau autorių teisių turėtojas, jis gali drausti be atskiro sutikimo naudoti fotografiją. Sutikimas gali būti duodamas įvairiai – sutartimis ar bent jau žodiniu leidimu. Tai, kad žmogus paskelbė nuotrauką „Facebook“ tinkle, abejoju, ar savaime yra leidimas perpublikuoti nuotrauką“, – kalbėjo intelektinės nuosavybės, informacinių technologijų, viešųjų pirkimų ir susijusių teisės sričių ekspertas.

Nuotraukos – duoklė gerbėjams

Juliaus Kalinsko/„15 minučių“ nuotr./Evelina Anusauskaitė
Evelina Anusauskaitė

Populiari atlikėja Evelina Anusauskatė kalbėjo turinti du „Facebook“ profilius. „Mano asmeniniame profilyje labai greitai draugų skaičius pasiekė limitą – 5 tūkst., tad gerbėjams sukūriau atskirą atlikėjos profilį. Jame talpinu informaciją susijusią su mano profesine veikla, koncertais, viešu gyvenimu. „Facebook“, mano nuomone, yra vieša vieta ir informacija joje vieša. Juk kiekvienas žino, kur tas nuotraukas deda, jei nenori rodyti viešai – laikyk savo fotoalbume spintoje“, – kalbėjo dainininkė. Evelina tikino pati besidalinanti ta informacija, kurios nebijo parodyti viešai. „Neturiu tikslo taip patekti į žiniasklaidą, nesu ir „Facebook“ fanatikė, tačiau noriu parodyti gerbėjams dalelę savo gyvenimo. Noriu, kad gerbėjai artimiau pažintų, kas aš esu – ne iš laikraščių, ne iš TV laidų, o iš manęs pačios, tam kartais pasidalinu ir asmeninėmis nuotraukomis“, – portalui Žmonės.lt sakė Evelina.

Asmeninio arch. nuotr./Liutauras Ulevičius
Liutauras Ulevičius

Interneto žinovas ir viešųjų ryšių konsultantas Liutauras Ulevičius tvirtino, kad kiekvienas „Facebook“ vartotojas pats sprendžia, kiek jo publikuojama informacija bus prieinama kitiems. „Tai elementaraus kompiuterinio raštingumo klausimas. Būna tokių atvejų, kai žmogus pasidalina nuotrauka „Facebook“ tik su artimais draugais, o šie ja pasidalina dar su platesniu ratu žmonių, tačiau tai – jų pačių sąmoningumo ir atsakomybės reikalas. Vertinant bendrai, kiekvienas turi turėti suvokimą, ką jis daro socialiniame tinkle. Tai, kad informacija taps vieša – neišvengiama, ypač jei žmogus yra žinomas. Situacijos sprendimas – „Facebook“ privatumo kategorijos, kurias kiekvienas gali pasirinkti nustatymuose pats“, – kalbėjo L.Ulevičius.

Net socialiniame tinkle nori privatumo

Luko Balandžio nuotr./Baiba Skurstenė
Baiba Skurstenė

Dainininkė Baiba Skurstenė pasakojo turinti du „Facebook“ profilius – vieną draugams ir pažįstamiems ir antrą, skirtą gerbėjams. „Pastarajame rašau tik apie savo pasirodymus, koncertus. Jokių asmeninio gyvenimo detalių ten neplatinu, nesidalinu nuotraukomis. Žiniasklaidos priemonių atstovai, prieš publikuodami nuotrauką iš mano asmeninio profilio turėtų gauti mano sutikimą. Yra tokių nuotraukų, kurių nenoriu rodyti tūkstančiams draugų, tam reikalui esu sukūrusi siaurą artimiausių žmonių grupelę, kurie mato visas mano nuotraukas, o kiti tokių galimybių neturi“, – pasakojo atlikėja.

Daugiau kaip tūkstantį draugų ir beveik 9 tūkst. pasekėjų „Facebook“ tinkle turinti dainininkė Erica Jennings pasakojo ne kartą susidūrusi su problema, kad jos asmeninės nuotraukas pakliūva į žiniasklaidą, o vienas paskutinių atvejų – portale Žmonės.lt išpublikuota nuotrauka. „Po to, kai pramogų naujienų portale Žmonės.lt pamačiau be mano sutikimo išpublikuotą nuotrauką, kurios autorinės teisės priklauso man ir kuria prieš tai buvau pasidalinusi savo asmeniniame „Facebook“ puslapyje tik su savo draugais, kreipiausi į teisininkus. Jie man patvirtino, kad be mano leidimo negalima perpublikuoti man priklausančios nuotraukos masinėje žiniasklaidos priemonėje, kurioje yra ir tiesioginės reklamos. Kitaip tariant, tokiu būdu didinti portalo srautus ir taip iš to pasipelnyti yra nelegalu. Viskas nebūtų taip blogai, jei portalas būtų gavęs mano sutikimą nusikopijuoti ir perpublikuoti man priklausančią nuotrauką. Jungtinėse Amerikos Valstijose internetinės ir spausdintinės žiniasklaidos įstatymai nėra tokie griežti ir yra kitokie lyginant su Europa, todėl šio atvejo negalime gretinti su pasaulinio lygio žvaigždžių asmeninių nuotraukų perpublikavimu masinėse žiniasklaidos priemonėse. Kai iškėliau klausimą dėl man priklausančios nuotraukos naudojimo teisėtumo, Žmonės.lt portale ji nedelsiant buvo ištrinta, taip pat buvo atsiprašyta. Džiaugiuosi, jog redakcija prisiėmė atsakomybę ir pripažino savo klaidą. Taip pat žinau, kad Lietuvoje yra daugybė žmonių, kurie bet kuriais būdais nori patekti į masines žiniasklaidos priemones ir jokiu būdu neprieštarautų, jei koks portalas perpublikuotų jų asmenines nuotraukas be jų sutikimo. Tačiau mano atvejis kitoks – aš pramogų pasaulyje esu nuo 17-os metų ir visi mane pažįstantys žmonės žino, kad man niekada nerūpėjo viešumas ir skandalai, Aš tenoriu žmonėms kurti ir dainuoti. Tikiuosi, šis mano komentaras apšvies esamą situaciją teisingai ir suprantamai, kad ji daugiau nepasikartotų“, – rašė dainininkė.
Žmonės.lt atsiprašymas: Norėtume nuoširdžiai atsiprašyti Ericos Jennings už tai, kad be jos sutikimo išpublikavome  jos asmeninę nuotrauką mūsų portale.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Reklama
Ekspertės: moterų investavimo rezultatai – geresni, ko reikėtų pasimokyti vyrams
Reklama
28 metai su „Teleloto“ – kas lieka už kadro?
Reklama
Pasiskiepyti – į vaistinę: ateina per pietų pertrauką, kartu atsiveda ir šeimos narius
Užsisakykite 15min naujienlaiškius