-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

Kandidatų į prezidentus koziriai: kuriam žinomų žmonių korta sužaidė geriau?

Iki Prezidento rinkimų liko vos kelios dienos. Ruošdamiesi lemiamai kovai, kandidatai pasitelkė įvairias reklamos priemones. Šiemet ypač pastebima buvo žinomų žmonių agitacija socialiniuose tinkluose balsuoti už vieną ar kitą kandidatą, tačiau ar tai – gera komunikacijos strategija? To 15min paklausė viešųjų ryšių ekspertų.
Vaida Skaisgirė, Egidijus Dragūnas, Ruslanas Kirilkinas
Vaida Skaisgirė, Egidijus Dragūnas, Ruslanas Kirilkinas / Socialinių tinklų ir interneto nuotr.

Bene ryškiausiai žinomų žmonių palaikymas matomas Ingridos Šimonytės ir Gitano Nausėdos kandidatūroms. Jų oficialiuose puslapiuose socialiniuose tinkluose „Facebook“ ir „Instagram“ mirga žvaigždžių nuotraukos su prierašu, kurį iš kandidatų ir kodėl palaiko.

Tarp viešai išreiškusių palaikymą Ingridai Šimonytei – komikas Paulius Ambrazevičius, aktoriai Aidas Giniotis, Beata Tiškevič ir Elžbieta Latėnaitė, keliautojas Martynas Starkus, TV laidų vedėjos Indrė Stonkuvienė, Nomeda Marčėnaitė ir Beata Nicholson, atlikėjai Saulius Urbonavičius-Samas, Vaidas Baumila, Erica Jennings, Vaidotas Valiukevičius ir Ruslanas Kirilkinas.

Kad rinkimuose palaiko Gitaną Nausėdą, pasisakė komunikacijos specialistas Saugirdas Vaitulionis, radistas Jonas Nainys, modelis Simona Starkutė, TV laidų vedėja ir prodiuserė Vaida Skaisgirė, psichologas Andrius Kaluginas, verslininkas Ilja Laursas, atlikėjas Egidijus Dragūnas ir lietuvių kilmės Holivudo aktorė Ruta Lee.

Sauliaus Skvernelio rinkimų kampanijoje pasitelkta kiek kitokia forma. Nors jo puslapiuose socialiniuose tinkluose neišvysi įžymybių nuotraukų, viešai paskelbtame užsakomajame straipsnyje – interviu su dirigentu Gintaru Rinkevičiumi: maestro išsakė palaikymą būtent šiam kandidatui.

Likusiems kandidatams žinomi žmonės tokio aktyvaus palaikymo neišreiškė.

Vaida Skaisgirė 15min sakė, kad jai įprasta viešoje erdvėje pasisakyti politinėmis temomis. Tiesa, prezidento rinkimuose tokį viešą palaikymą kandidatui ji išreiškė pirmą kartą.

tomasfoto.lt nuotr./Vaida Skaisgirė
tomasfoto.lt nuotr./Vaida Skaisgirė

„Matau tai tiesiog kaip savo valios ir nuomonės išraiškos formą. Socialiniai tinklai tam ir skirti, kad reikštum savo nuomonę vienu ar kitu klausimu, ir aš esu iš tų žmonių, kurie daugiau mėgsta išreikšti teigiamas mintis ir palaikymą, o ne kažkokią kritiką ar neigiamus atsiliepimus“, – kalbėjo V.Skaisgirė.

Pasak Vaidos, jau prieš tai ji pasisakė, kad palaiko G.Nausėdą, o pasiūlymo tokiu būdu prisidėti prie rinkimų kampanijos sulaukė natūraliai.

„Žmonės nuolatos bendrauja vienais ar kitais klausimais, ir palaikymo klausimas aktualus – apie tai kalbamasi darbuose ar prie kavos puodelio, tai yra svarbi šaliai tema. Taip ir čia išėjo iš bendrų pokalbių su tam tikrais komandos nariais dėl to palaikymo, kurį aš esu jau ir anksčiau išreiškusi be jokių prašymų. Tai persikėlė į formatus, kuriuos jūs matote socialiniuose tinkluose“, – pasakojo V.Skaisgirė.

Grupės „BIX“ lyderis Saulius Urbonavičius-Samas, kaip ir kiti kalbinti pašnekovai, neigė, kad kažkaip kitaip prisidėjo prie rinkimų kampanijos, išskyrus viešą pareiškimą apie tai, kurį kandidatą palaiko. Ingridą Šimonytę palaikantis vyras sakė, kad tiesiog norėjo savo pozicija pasidalinti su kitais žmonėmis.

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Saulius Urbonavičius-Samas
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Saulius Urbonavičius-Samas

„Tiesiog buvo proga – buvau paklaustas, ar ją palaikysiu, ir nusprendžiau palaikyti. Matau, kaip kalba kandidatai, apie ką jie kalba, ar tai tiesiog tušti burbulai, ar žmogus supranta, kur jis eina ir ką jis daro. Tiesiog palaikau protingus žmones.

Nesu koks aktyvistas, agitatorius, kuris rėkia, kad būtinai taip darykit – išreiškiau nuomonę, kaip ir dauguma žmonių. Jeigu kas nors yra apsisprendęs, tai jis gali viešai tai pasakyti – čia kiekvieno teisė“, – kalbėjo S.Urbonavičius-Samas.

Skandalingasis atlikėjas Egidijus Dragūnas vos prieš porą mėnesių su į Vilniaus miesto mero poziciją kandidatavusiu Artūru Zuoku nusifilmavo keliuose filmukuose, tačiau neigė, kad taip išreiškia jam palaikymą. Netrukus vyksiančiuose prezidento rinkimuose grupės SEL lyderis pasisako už Gitaną Nausėdą.

Tačiau šįkart jis buvo lakoniškas ir nuo platesnių komentarų šia tema susilaikė. „Čia tik mano nuomonė. Aš niekam nieko neįpiršinėju“, – 15min tepasakė E.Dragūnas.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Egidijus Dragūnas - Selas
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Egidijus Dragūnas - Selas

Atlikėjas Ruslanas Kirilkinas, dar visai neseniai išreiškęs palaikymą Gitanui Nausėdai, iki prezidento rinkimų likus savaitei pakeitė savo nuomonę. Dabar jis pasisako už Ingridą Šimonytę – tą padaryti paskatino matyta televizijos laida, kurioje ji vienintelė tvirtai pasisakė už tos pačios lyties asmenų partnerystę.

„Nausėda man ir toliau patinka kaip politikas. Vis dėlto vertybių požiūriu, žmogaus teisių bei vienalyčių porų šeimos klausimu dabar palaikau Šimonytės poziciją.

Ji tikrai tiki tuo, ką kalba, aiškiai ir žmogiškai išdėsto mintis, konkrečiai kalba apie mūsų valstybės spragas. Svarbiausia, ši kandidatė kelia teisingus klausimus apie žmonių teises ir šeimos modelį Lietuvoje. Juk kas, jei ne valstybės vadovas, turėtų ginti ir apginti mūsų visų interesus“, – kalbėjo R.Kirilkinas.

Atlikėjas 15min sakė, kad viešai išreiškė savo nuomonę, nes buvimas žinomu žmogumi tarsi paskatina tai padaryti, jis jaučiasi įpareigotas kalbėti apie visuomenei svarbų klausimą.

„Viešai pasisakiau, nes jaučiu pilietinę pareigą būdamas viešu žmogumi. Noriu kalbėti apie tai, kas man rūpi ir kas yra svarbu. Todėl išsakiau savo, kaip piliečio, nuomonę apie naująjį valstybės vadovą bei atidaviau savo simpatiją Ingridai Šimonytei.

Stebėdamas kandidatų į prezidentus debatus – o tai dariau tiesiogine žodžio prasme pirmąjį kartą – suvokiau, kad mes negalime būti abejingi lygiateisiškumo klausimams. Negalime numesti atsakomybės kitiems, nes rytoj nebus ko kaltinti. Piliečio pareiga būti aktyviam, atiduoti ir išreikšti savo balsą“, – viešai išreikštą poziciją argumentavo R.Kirilkinas.

Asmeninio albumo nuotr./Ruslanas Kirilkinas
Asmeninio albumo nuotr./Ruslanas Kirilkinas

Viešųjų ryšių specialisto Arijaus Katausko teigimu, kalbant apie rinkimų kampaniją ir joje dalyvaujančias asmenybes, svarbu atskirti du dalykus. Reikėtų įvertinti, kur palaikymas yra nuoširdus, o kur – tik dėl reklamos.

„Vienas dalykas, kai mes matome akivaizdžiai užsakytus variantus, reklaminėje medžiagoje naudojamus žinomus žmones. Tačiau kitas dalykas, kai matome žinomus žmones, kurie palaikymą išreiškia paprasta kalba, ir tai nėra pažymėta kaip politinė reklama. Bet kokioje komunikacijoje, ne tik politinėje, nuoširdumas yra labai svarbus, ir mes, ko gero, jį atpažįstame“, –15min komentavo A.Katauskas.

Panašiu principu specialistas vertina ir šiuose rinkimuose aktyviai naudotą komunikacijos formą, kai į kandidatų puslapius socialiniuose tinkluose buvo įkeliamos tam tikrų juos palaikančių žvaigždžių nuotraukos. A.Katauskas sako, kad nuoširdžiai išsakyti palaikymo žodžiai yra veiksmingesni negu į griežtus rėmus įsprausta reklama.

„Mes matome visą laiką naudojamas vienodas formas – taip, tai nėra nauja, tai labai dažnai naudojama ir kitose, Vakarų, šalyse. Bet žiūrint iš komunikacinės pusės, labai aiškiai sugebame identifikuoti, kur yra reklama, o kur yra palaikymas. Rizikinga yra viską sudėti į rėmelius ir pasileisti. Kur kas platesnis spektras atsidengia tada, kai žmogus turi visišką laisvę kalbėti taip, kaip jis nori kalbėti.

Išsakyta asmeninė nuomonė yra geriau – į tokius dalykus atkreipiame dėmesį, kad tai ne reklama. Dėl to kalbant apie influencerių komunikaciją turėtų būti akcentuojama, kiek žmogus pats tiki tuo, ką kalba. Ir tai nori nenori jaučiasi komunikacijoje – vienas dalykas, kai esi nušlifuotas, gražus ir įkomponuotas į bendrą formą, ir visai kitas variantas, kai tai yra didelę auditoriją turinčio žmogaus nuoširdus pasisakymas“, – įsitikinęs A.Katauskas.

A.Katausko nuomone, šioje rinkimų kampanijoje, pasitelkdamas žinomus žmones, geriau sužaidė Ingridos Šimonytės štabas. Viešųjų ryšių specialistas taip mano todėl, kad tarp I.Šimonytę viešai palaikančių visuomenės veikėjų nėra prieštaringai vertinamų asmenybių. Be to, jos rinkimų kampanijoje jis įžvelgė ir daugiau tikrumo.

„Ingridos Šimonytės komunikacija buvo sukonstruota šiek tiek kitaip. Nors buvo nušlifuotų variantų, matėme, kad buvo stengtasi, jog tai atrodytų kaip žmogaus asmeninė nuomonė, ir kontroversiškų žmonių jos atveju bent jau aš neužfiksavau. Gitano Nausėdos komunikacijoje viskas buvo labiau įsprausta į rėmus, sutvarkyta, nušlifuota“, – kalbėjo A.Katauskas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas

O ką G.Nausėdos rinkimų kampanijai davė tai, kad šiam kandidatui viešą palaikymą išreiškė prieštaringai vertinamas atlikėjas Egidijus Dragūnas? A.Katauskas pripažįsta, kad sprendimas įtraukti jį į kampaniją – įdomus.

„Galima pagalvoti, kad geriau susitarti su kokiu nors kontroversiškai vertinamu žmogumi, kad jis palaikytų tavo konkurentą, nes kartais tikrai kyla klausimų. Aš, sakykime, iš savo, kaip rinkėjo, pusės, savęs galbūt neatpažįstu tame žmoguje, kuris palaiko vieną ar kitą kandidatą.

Jei dėlioji komunikaciją, rodydamas nuo profesorių, mokslo daktarų iki šou žvaigždžių, tai lyg ir simbolizuoja, kad tave palaiko labai platus spektras, bet labai rizikinga kaip savo vardo ambasadorius naudoti tuos žmones, kurie gali būti vertinami kontroversiškai. Taip, jie išprovokuoja didesnį dėmesį visuomenėje, žiniasklaidoje, bet kartu ir atneša tam tikrą aureolę, tam tikrą spalvą visam įvaizdžiui, kuris gali kai kam pasirodyti nepriimtinas“, – E.Dragūno vardo naudojimą G.Nausėdos rinkimų kampanijoje įvertino A.Katauskas.

Tačiau net ir I.Šimonytės štabui, anot A.Katausko, dar tikrai yra ko mokytis. Tokia praktika, kai socialiniuose tinkluose žvaigždės viešai pasisako už vieną ar kitą kandidatą, mūsų šalyje dar yra palyginti nauja – galime atsiremti tik į užsienio patirtis.

„Esame pripratę prie socialinių medijų žvaigždžių, kai jos reklamuoja kremus ar dar ką nors. Tačiau kai kalbame apie politinę komunikaciją ir influencerius, tai yra galingas įrankis, bet žinių, kaip jį naudoti, Lietuvoje dar trūksta visiems“, – įžvalgomis dalijosi pašnekovas.

Kai kalbame apie politinę komunikaciją ir influencerius, tai yra galingas įrankis, bet žinių, kaip jį naudoti, Lietuvoje dar trūksta

Pasak A.Katausko, išvadas, kokios įtakos žinomų žmonių viešai išreikštas palaikymas gali turėti rinkimų rezultatams, daryti dar pernelyg anksti. Tai galima įvertinti tik atlikus tam tikrus tyrimus.

„Reikia, ko gero, žiūrėti, ir kokios amžiaus grupės ateis į rinkimus, kiek ta socialinė medija pasiekė žmonių, galų gale kiek tie influenceriai iš tikrųjų yra influenceriai, kurie galėtų pakeisti nuomonę.

Žinoma, tam tikrai daliai žmonių, kurie nėra apsisprendę, kandidatą palaikantis žmogus, kuris imponuoja, gal ir gali suformuoti nuomonę. Bet iš tikrųjų manyčiau, kad tai yra daugiau rinkėjų sujungimui skirti dalykai“, – sakė A.Katauskas.

Puikus pavyzdys yra Rolando Pakso rinkimų kampanija, kada iš esmės visi Lietuvos žinomi žmonės viešai pasisakė už Valdą Adamkų, bet tai nesutrukdė Paksui laimėti

Anot viešųjų ryšių eksperto Mykolo Katkaus, tokia strategija pasitelkiant žinomus žmones yra natūrali rinkimų kampanijos dalis – ji itin plačiai naudojama ir Amerikoje ir leidžia perduoti kandidatų idėjas platesniems visuomenės sluoksniams. Tačiau negalima vienareikšmiškai atsakyti, turi tai įtakos apsisprendžiant, už ką balsuoti, ar neturi, nes kiekvienas atvejis yra individualus.

„Kai kuriose rinkimų kampanijose žinomi žmonės yra labai svarbi rinkimų kampanijos dalis. Kai kuriose jie negali turėti absoliučiai jokios įtakos. Puikus pavyzdys yra Rolando Pakso rinkimų kampanija, kada iš esmės visi Lietuvos žinomi žmonės viešai pasisakė už Valdą Adamkų, o iš žinomesnių visuomenės veikėjų turbūt tik vienas Alfredas Bumblauskas viešai rėmė Paksą, kuris buvo jo bendraklasis, bet tai Paksui nesutrukdė laimėti.

Toks palaikymas yra svarbi rinkimų kampanijos dalis nebent tam tikrais etapais. Negali sakyti, ar veiksminga lauko reklama – ji gali būti veiksminga ar neveiksminga priklausomai nuo to, kaip tu ją naudoji. Taip pat su žinomais žmonėmis – tai yra pliusas, bet ar tai nulems rinkimus, priklauso nuo atskiros situacijos“, –15min komentavo M.Katkus.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Mykolas Katkus
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Mykolas Katkus

M.Katkus pabrėžė, kad nors anksčiau ir nebuvo socialinių tinklų, kandidatai įvairias žinomas asmenybes pasitelkdavo kitais būdais, tad tai tikrai nėra nauja mada. Tokio įrankio naudojimo neišvengsime ir ateityje.

„Šou verslas dalyvaudavo nuo seniausių laikų – žinomi žmonės, kurie turi tam tikrą priėjimą prie visuomenės, visada buvo išnaudojami, ir kandidatai labai intensyviai prašydavo jų paramos, nes jie turi eterį ir turi tam tikros visuomenės dalies pasitikėjimą. Kandidatų štabai vesdavosi žinomus žmones į debatus, darydavo reklaminius pranešimus per radiją, kuriuose jie sakydavo, kad balsuos už vieną arba kitą kandidatą.

Jau nuo pačios pirmosios prezidento rinkimų kampanijos 1993-iaisiais, kai dėl pergalės varžėsi Algirdas Brazauskas ir Stasys Lozoraitis, buvo labai daug žinomų žmonių, kurie palaikė vieną arba kitą kandidatą. 2004 metais Petrą Auštrevičių rėmęs aktorius Antanas Šurna buvo atėjęs į debatus“, – kalbėjo M.Katkus.

Šou verslas dalyvaudavo nuo seniausių laikų – žinomi žmonės, kurie turi tam tikrą priėjimą prie visuomenės, visada buvo išnaudojami

M.Katkus, kaip ir A.Katauskas, pripažįsta, kad sprendimas G.Nausėdos štabui į pagalbą pasitelkti E.Dragūno paramą buvo rizikingas. Kita vertus, ekspertas nemano, kad jis nebuvo apgalvotas.

„Nemanau, kad nebalsuos už Nausėdą, nes jį remia Dragūnas, o galbūt kitam žmogui, kuris mažiau domisi politika, Dragūno parama bent padeda atkreipti dėmesį į kandidatą, nors jis ir nėra tas žmogus, kuris gali paaiškinti, kaip balsuoti. Tikriausiai Nausėdos rinkimų štabas svėrė abi opcijas ir vis dėlto pasirinko paramą“, – svarstė M.Katkus.

Tačiau vis dėlto ekspertas kandidatų rinkimų kampanijose nelinkęs išskirti pramogų pasaulio atstovų. Kartais paprasto pažįstamo nuomonė, anot jo, daro daug didesnę įtaką.

„Šiuose rinkimuose Saulių Skvernelį palaiko dirigentas Gintaras Rinkevičius, o svarbiausias Nausėdos palaikytojas yra turbūt ne Dragūnas, o Valdas Adamkus. Ingridą Šimonytę palaiko daug politologų, žurnalistų, į sąrašą natūraliai patenka ir vienas kitas pramogų pasaulio veikėjas.

Jie yra tokie patys žmonės kaip ir visi kiti, ir dar klausimas, ar žinomo žmogaus parama turės daugiau įtakos nei žmogaus, kurį tu pažįsti. Dabar populiarios yra užsklandos feisbuke, kad remi Šimonytę arba Nausėdą, tai kai žinai, kad tavo kaimynas ar bičiulis palaiko vieną iš kandidatų, tas irgi turi tam tikros įtakos“, – įsitikinęs M.Katkus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius