Dabar populiaru
Publikuota: 2020 birželio 16d. 17:29

„Kasetė“. Didžiausios įrašų kompanijos atsisako termino „urban muzika“: rasizmas ar nesusipratimas?

Protestas Vilniuje
Donato Umbraso nuotr. / Protestas Vilniuje

Didžiausios muzikos įrašų kompanijos, tokios kaip „Warner Music Group“ ir „Sony Entertainment“ bei gerai žinomi apdovanojimai „Grammy“, išbraukia terminą „urban muzika“ iš savo žodynų. Po kilusių protestų Amerikoje dėl George'o Floyd’o mirties ir besitęsiančios afroamerikiečių diskriminacijos visame pasaulyje, muzikos industrija irgi ėmėsi veiksmų ir pradėjo atsikratyti įvairių rasizmo liekanų.

Ar terminas urban muzika – rasistinis?

Turbūt ne kiekvienam žodis urban asocijuojasi su muzika, galbūt labiau su urbanizacija ir miesto plėtimu. Tačiau yra ir antroji reikšmė, įvardijanti žodį urban kaip muzikinį žanrą ar stilių. Tik kodėl urban įgijo šią antrąją žodžio reikšmę, kurią naudoti atsisako muzikos industrija?

Pirminė žodžio reikšmė kilo 1610 metais iš lotyniško žodžio urbanas, kuris reiškė – miestą ar miestietišką gyvenimą. Tačiau žodžio reikšmė XX a. pradėjo kisti ir buvo pradėta vartoti žodį ne tik kalbant apie urbanizaciją ir miestų plėtimąsi. Tai pirmoji žodžio reikšmė, kurią žinome ir šiandien.

Po kelių šimtmečių, septinto dešimtmečio Amerikoje vyko valymo ir atnaujinimo darbai, kuriais siekta plėsti miestų teritoriją, atnaujinti lūšnynus ir ten statyti komercinius pastatus. Tad dauguma ten gyvenančių žmonių, tarp jų ir dauguma afroamerikiečių, neteko savo namų ir buvo priverstinai iškeldinami. Taip žodis urban arba urbanizacija su laiku įgavo vis labiau neigiamą prasmę, nes tai tiesiogiai veikė skurdžiausią visuomenės dalį. Vien projekto pavadinimas clean-up project (liet.valymo projektas) sufleravo, kad proceso metu bus tik dar labiau didinama segregacija tarp turtingų baltųjų ir skurdžiųjų.

Proceso metu bus tik dar labiau didinama segregacija tarp turtingų baltųjų ir skurdžiųjų.

Todėl jau po kelerių metų, aštuntajame dešimtmetyje terminas pradėjo rastis ir muzikoje (bei kitose kultūros formose, kaip šokis ar teatras). Pirmąsyk žodis muzikiniame kontekste nuskambėjo radijo stotyje Niujorke, kai DJ Frankie Crockeris apibūdino grojamą muziką (r&b, hip-hopą, funką – iš esmės afroamerikiečių kuriamą muziką) kaip įvairialypę šiuolaikinio miesto muziką.

Lygiai taip pat naują M.A.M.A. apdovanojimų kategoriją apibūdino M.Tyla, nepaisant to, kad apie termino pasenimą buvo kalbama jau kuris laikas. Tačiau urban radijo kultūra tuo metu padėjo afroamerikiečių muzikai būti išgirstai. Vyko tylūs protestai prieš rasinę atskirtį ir taip pradėta populiarinti afroamerikiečių kūryba. Todėl svarbu paminėti, kad šis terminas ir jo reikšmė su laiku labai keitėsi nuo reikšmės ir tikslo populiarinti afroamerikiečių kultūrą iki noro ją stipriau atskirti nuo baltųjų popso dėl mažesnės konkurencijos.

Geballte Energie nuotr./Jamesas Brownas
Geballte Energie nuotr./Jamesas Brownas

Ir nors tai iš pradžių atrodė kaip nekaltas žodžių žaismas ir naujas terminas, padedantis apibūdinti daugiasluoksnę afroamerikiečių (ir ne tik) muziką, su laiku tai tapo pasenusiu žodžiu, sumetančiu visą r&b, hip-hop’o ir funk’o muziką į vieną katilą. Dauguma JK ir Amerikos radijo DJ, nepaisydami, kad afroamerikiečių muzika žanrų ir stilių prasme labai išsiplėtė ir pasikeitė, toliau vartojo žodį urban, nes taip kūriniai tapo parduodami lengviau nei sakant hip-hop’as ar r&b ar net tiesiog juodaodžių muzika, kuri prieš kelis dešimtmečius nebuvo tokia populiari kaip šiandien.

Esame tokioje situacijoje, kai termino panaikinimas galbūt tampa pirmuoju žingsniu mažesnės diskriminacijos link, bet galbūt tai tik dangstymasis situacija ir bandymas gauti karmos taškų už tai, kad kažką darai dėl rasizmo. Tačiau svarbu paminėti, kad „Grammy“ apdovanojimuose yra ne viena kontroversiška nominacija, ne tik neseniai panaikinta kategorija Urban, bet ir Latin Pop (Lotynų Amerikos Pop). Ši kategorija taip pat gali būti matoma kaip rasistinė ir skirstanti muziką pagal tai, kur ir kieno ji buvo sukurta, o ne pagal jos tikrąjį žanrą ir esmę. Todėl reikėtų nepamiršti, kad rasizmas muzikos industrijoje daug platesnis ir dar tikrai neišspręstas.

Kodėl ši tema vėl išvydo dienos šviesą?

Nemažai diskusijų dėl termino vartojimo vyksta jau gerą dešimtmetį, kadangi terminas pasenęs ir labai netikslus. Urban kaip muzikos žanras buvo linksniuojamas nuo 9-ojo dešimtmečio, tačiau labai netikslus apibūdinimas lėmė daug kontroversijų, tarp kurių buvo ir žinomiausi r&b ir pop atlikėjai.

Šiemet pirmieji visiškai termino „urban muzika“ atsisakė Republic Records įrašų kompanija paskelbę apie tai savo instagramo platformoje. Paskui juos sekė ir kitos muzikos industrijos kompanijos, taip pat ir „Grammy“ apdovanojimai, pagarsėję afroamerikiečių bei moterų diskriminacija. Pasirašytas ir atviras laiškas, skirtas visiems muzikos industrijos bendruomenės nariams.

Atvirą laišką pasirašė trijų didžiausių įrašų kompanijų Warner, Sony, Universal Music Group atstovai bei BMG, Live Nation, Spotify ir Music Managers Forum (Muzikos vadybininkų forumas). Laiške, publikuotame IQ muzikos žurnale, prašoma kelių pagrindinių pokyčių tam, kad industrija taptų atvira visų rasių atstovams.

Erico Karpel dizainas /Trys didžiausios muzikos įrašų kompanijos
Erico Karpel dizainas /Trys didžiausios muzikos įrašų kompanijos

Pirmiausia, reikalaujama aktyviai kovoti su rasizmu/nesąmoningumu rengiant mokymus kiekvienoje muzikos industrijos įmonėje. Mokymai turėtų būti skirti visiems ne afroamerikiečiams darbuotojams, mokymams vadovautų afroamerikiečių atstovai, būtų skiriamos nemokamos konsultacijos bendruomenės nariams rasizmo ir diskriminacijos klausimais.

Antra, kiekviena įmonė turi paskirti dalį savo biudžeto finansiškai paremti afroamerikiečių organizacijoms, edukaciniams projektams ir labdaringoms organizacijoms. Taip siekiama užtikrinti įmonių ryžtą pokyčiams prisiimant atsakomybę už iki šiol egzistavusią diskriminaciją.

Trečia, sukurti galimybės afroamerikiečiams darbuotojams tobulinti savo įgūdžius, padėti siekiant aukštesnių pareigų. Visose organizacijos dalyse sukurti tobulinimo programas jauniems darbuotojams siekiant išugdyti naują lyderių kartą. Tai itin svarbu, nes valdančiosiose pozicijose labai mažai afroamerikiečių atstovų, ypač moterų (jų nėra).

Ketvirta, tęsiant jau pradėtą naratyvą, terminas urban muzika turi būti ištrintas iš muzikos įmonių/kompanijų žodynų ir pakeistas į juodaodžių/afroamerikiečių muzika. Tai turėtų padėti mažinant atskirtį tarp muzikos kūrėjų ir didinti konkurenciją pop muzikoje. (Šioje vietoje svarbu išlikti kritiškam ir suprasti, kad termino keitimas problemos nepakeis, o termino keitimas į juodaodžių muzika, gali tik dar aktyviau didinti atskirtį)

Penkta, į kompanijų metinę strategiją pridėti tikslą – siekti lygybės ir įvairovės tarp darbuotojų, didinti rasinę vadovų įvairovę, sulyginti atlyginimus nepriklausomai nuo rasės ar lyties, suteikti lygias galimybes tobulėti ir kilti karjeros laiptais.

Pirmąsyk paskaičius laišką galima susidaryti įspūdį, kad visi reikalavimai logiški. Edukacija baltiesiems, daugiau labdaringos veiklos, lygios galimybės kilti karjeros laiptais, sąvokos urban muzika panaikinimas bei lygūs atlyginimai, nepriklausantys nuo rasės. Tačiau prieš visą tai vertinant svarbu išlikti budriam ir suvokti, kaip kai kurie prašymai gali tik didinti atskirtį tarp rasių, o absoliuti lygybė yra neįmanomas reiškinys.

Ar nustojus vartoti žodį bus išspręsta problema?

Iš tiesų, kaip laiške ir rašyta, turi būti atlikta daugiau veiksmų, nei tik vieno termino išmetimas. Jeigu atsikratoma tik vieno žodžio ir bus manoma, kad to užtenka, tai tikrai ne.

Svarbiau už viską yra edukacija ir įmonių sąmoningumas bei pastangos siekiant užtikrinti lygybę ir įvairovę bet kokioje darbovietėje.

Vienas terminas tik labai mažas žingsnis link diskriminacijos mažinimo muzikos industrijoje, o gal kaip tik tai didins segregaciją, bet kokiu atveju – tolimesnis kelias laukia daug sudėtingesnis.

D.Umbraso nuotr./Black Live Matters protestas Vilniuje
D.Umbraso nuotr./Black Live Matters protestas Vilniuje

Ir net jei atrodo, kad ši tema Lietuvai neaktuali, afroamerikiečių ar bet kokios kitos tautybės ir rasės žmonių diskriminacija egzistuoja. Žinant tai, dar šiemet buvo pirmąsyk paskelbta M.A.M.A. apdovanojimų kategorija URBAN, kurią laimėjo atlikėjas ir prodiuseris Free Finga.

Kategorijos paskelbimo tikslas – sumesti visus daugiasluoksnius žanrus į vieną (r&b, hip-hopo, funko ir elektronikos mišinį) ir tai įvardyti kaip miesto muziką, kad ir ką tai reikštų. Ir net jeigu urban muzika nebūtų rasistinis terminas, tai bet kokiu atveju būtų netikslus žodis apibūdinti muzikai. Visa ši situacija įrodo, kad švietimo šia tema gerokai trūksta ir yra kur tobulėti.

Tobulėjimui ir tolimesniam domėjimuisi turime nuorodų, kurios padės geriau suprasti rasizmą, jo kilmę ir ką galime kiekvienas padaryti (viskas lietuvių kalba): Kodėl svarbu suprasti rasizmo kilmę? Buitinio rasizmo formos – trumpas gidas 1 ir trumpas gidas 2 bei Tūkstantis „Ne“ rasizmui | Nyla Feature

Nori nueiti į koncertą? Kasetė siūlo

Net ir žinant, kad koncertai kurį laiką bus kitokie nei anksčiau, vis tiek rekomenduojame koncertus, kurie verti jūsų ausų ir akių bet kokiomis oro ar pasaulio sąlygomis.

Tegu lietuviška muzika žydi.

Kas ta Kasetė?

„Kasetė“ – nepriklausoma muzikos naujienų platforma, pasakojanti išskirtinai apie lietuvišką muziką. Rengiame interviu, podkastus su muzikantais ir muzikos industrijos atstovais, dalinamės naujienomis apie alternatyvią muziką Lietuvoje. Mūsų tekstų rašytojai – muzikos entuziastai, dirbantys arba besiruošiantys dirbti su muzika, norintys daugiau pasakoti apie lietuvių atlikėjus bei grupes.

„Kasetės“ idėją galite paremti ją sekdami soc. tinkluose bei finansiškai Patreon‘e.

Komentarai: 3

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Šiuolaikiškos studijos

Video

09:16
02:40
06:21

Esports namai

Susikurk savo vasaros namus su IKEA

URBAN˙/

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie VARDAI rubriką