Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pasiklydę įstatymo vertime: alkoholio kontrolieriai pirma liepė trinti seną reklamą, dabar žodžius atsiima

Lietuvos barai sulaukė Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) laiško, kuriame griežtai nurodoma ištrinti net ir seną, iki sausio pirmosios socialiniuose tinkluose publikuotą reklamą. Tačiau žiniasklaidai departamentas suokia jau kitą giesmę – tai esą yra tik rekomendacija.
Alkoholio reklama Facebook'e
Alkoholis / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Šalies barų savininkai susiėmė už galvos, sulaukę NTAKD laiško su žodžiais „privalo šią reklamą pašalinti“. Kai kurie dar galvoja, ką daryti, o kiti, nelaukdami departamento baudų, ėmė ir ištrynė senus įrašus.

Alaus bibliotekos bendraturtis Tomas Bartninkas, kalbėdamas su 15min, reikalavimą trinti reklamą prilygino bolševikų bandymui ištrinti praeitį.

O trinti reklamos, regis, galėjo ir neskubėti. Nes, priešingai nei barų ir kavinių verslui, žiniasklaidai rinkos prievaizdai jau suokia kitą giesmę – esą tai yra tik rekomendacija, kaip užtikrinti, kad sena reklama neplistų ir nebūtų komentuojama.

„Privalo“ pavirto į „rekomendaciją“

NTAKD laiškas barams nuo laiško žiniasklaidai skiriasi kaip diena ir naktis. Štai kokį laišką gavo kelių sostinės barų savininkai:

„NTAKD primena Jums, kad įmonės, iki 2018-01-01 savo socialinių tinklų paskyrose teikusios alkoholio reklamą, privalo šią reklamą pašalinti, kad minėta alkoholio reklama nebūtų galima dalintis, nebūtų galimybės alkoholio reklamos komentuoti, siųsti kitiems vartotojams ir pan., arba privalote savo rizika užtikrinti, kad šios informacijos matomumas (komentavimas, dalinimasis, pamėgimas ir pan.) nebūtų didinamas po sausio 1 d., t. y., kad ši informacija nebūtų rodoma, persiunčiama ir kitais būdais pateikiama kitiems socialinio tinklo nariams.“

Baras „Šuo“ gavo rinkos prievaizdų laišką
Baras „Šuo“ gavo rinkos prievaizdų laišką

Jame aiškiai nurodyta, kad reklama privalo būti pašalinta. Tuo metu laiške 15min dingsta žodis „privalo“: „Departamentas neduoda nurodymų pašalinti socialinių tinklų profilių istorinius įrašus.“

Kad laišką barams siuntė, departamentas neneigia, tačiau jo turinį vadina jau tik rekomendacija.

„Jūsų minima rekomendacija skirta padėti ūkio subjektams išvengti galimų situacijų, kai be ūkio subjektų žinios, iš jų socialinių tinklų paskyrų, būtų dalinamasi iki 2018-01-01 jų pačių įkelta alkoholio reklama“, – rašoma laiške 15min.

Nepaisant to, kad jokio įstatymo nuostatos atgaline tvarka negali būti taikomos, ūkio subjektai, departamento teigimu, yra atsakingi už tai, kad jų valdomose socialinių tinklų paskyrose po 2018-01-01 nebūtų dalijamasi, komentuojama arba kitaip didinamas iki 2018-01-01 įkeltų alkoholio reklamų matomumas.

Kitaip tariant, jeigu senu reklaminiu įrašu kas nors pasidalins feisbuke ar ims aktyviai jį komentuoti, barui ar bet kuriam kitam ūkio subjektui grės bauda. Todėl departamentas paprasčiausiai rekomenduoja seną reklamą ištrinti, kad nebūtų pažeistas įstatymas.

Beje, toks reikalavimas galioja ne tik barams ir kavinėms, bet visiems, kurie skleidžia informaciją visuomenei, tarkime, žiniasklaidos atstovams.

Klumpa ne pirmą kartą

Tai, kaip departamentas interpretuoja alkoholio reklamą draudžiantį įstatymą, jau ne pirmą kartą sukelia kuriozą.

Štai užsienio leidinių platintojai perskaitė, kad negali platinti leidinių, kuriuose yra alkoholio reklamos, ir uoliai ėmė ją plėšyti iš žurnalų.

L.Vireliūnaitės nuotr. /Platintojų paašikinimas
L.Vireliūnaitės nuotr. /Platintojų paašikinimas

Tada NTAKD pareiškė, kad tokio nurodymo platintojams nebuvo davęs. Tiesa, žurnalus su alkoholio reklama galima skaityti tik vietoje – įstatymas draudžia išsinešti alkoholio reklamą (žurnalą, bukletą ir pan.) iš prekybos vietų, todėl užsienio žurnalų pardavėjai neturėjo kitos išeities, kaip tik tą reklamą pašalinti.

Tada įsikišo „valstiečių“ lyderis, Seimo Kultūros komiteto pirmininkas Ramūnas Karbauskis, pareiškęs užsienyje leidžiami žurnalai negali prisitaikyti specialiai Lietuvos rinkai, todėl ir bausti lietuvių platintojų už tai nereikėtų.

Asociacijos prezidentas: tai – absurdas

„Vertiname kaip visišką absurdą. Dabar sėdi barai ir peržiūri visus savo senus įrašus, ar jie gali pažeisti įstatymą, ar ne. Nors ten net nelabai reklamos buvo, bet gali nubausti. Barų savininkai trina reklamą, nes mes nenorime baudų“, – 15min sakė Lietuvos barų ir kavinių asociacijos prezidentas Raimondas Pranka.

Iš pradžių jie draudžia kažką daryti, po to sako, kad už kažką nebaus, taigi patys leidžia nesilaikyti įstatymų, – 15min sakė jis.

Pasak jo, barų savininkai puikiai supranta įstatymo raidę, tačiau, vos pradėję viską vykdyti paraidžiui, supranta, kad „tai yra visiška nesąmonė.“

„Iš pradžių jie draudžia kažką daryti, po to sako, kad už kažką nebaus, taigi patys leidžia nesilaikyti įstatymų“, – 15min sakė jis.

R.Pranka pabrėžė, kad jokios naujos reklamos nuo sausio barai ir kavinės socialiniuose tinkluose tikrai neskleidžia, tačiau įstatymo taikymas atgaline data jau yra kvailystė.

Be to, pasakojo jis, feisbukas ir taip maksimaliai apribojo barų skelbiamą informaciją. Tarkime, baras negali paskelbti informacijos apie koncertą, nes, vos tik nurodžius koncerto vietą, feisbukas neleidžia „boostinti“ (paremti, reklamuoti) tokio įrašo.

„Todėl barai, kurie nori pareklamuoti juose vykstančius renginius, turi keisti savo apibūdinimą ir pasivadinti, pavyzdžiui, concert venue (koncertų salė)“, – aiškino R.Pranka.

VIDEO: 15min studijoje — pokalbis apie sugriežtintą alkoholio reklamos ir prekybos kontrolę

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius