Tarpusavio skolinimas (peer-to-peer, P2P), kai paskolos yra išduodamos per individualius asmenis, vienas kitą dažniausiai randančius per tam tikrus interneto tinklus, per pastaruosius penkerius metus neįtikėtinai išsipūtė, pasakoja „Goldman Sachs“ specialistai.
2009 P2P bendra paskolų suma siekė vos 26 mln. dolerių, o dabar šis skaičius siekia net 1,7 mlrd. dolerių. Žinoma, palyginti su visa paskolų suma JAV, siekiančia per 12 trln. dolerių, tai yra niekis. Tačiau pastarojo metu augimas yra įspūdingas – net 65 kartai.
„Goldman Sachs“ teigia, kad veikiausiai skolinimas privatiems asmenims ir toliau trauksis, nes nauji rinkos žaidėjai kelia mažesnius kapitalo reikalavimus, taiko ne tokią griežtą priežiūrą, todėl yra vis patrauklesni.
Kadangi bankams yra taikomi griežti reikalavimai, jie juos taiko ir savo klientams, kurie ieško galimybių pasiskolinti ne bankuose. Šešėlinės įmonės taiko ne tokius griežtus reikalavimus kaip bankai, nes jos nepriima indėlių ir todėl gali laisviau skolinti.
„Tai, kas mus išskiria iš kitų, yra tai, kad mūsų veikla yra labai skaidri, o tai yra nebūtinga nei bankiniam sektoriui, nei skolinimui apskritai“, - sakė „Prosper Marketplace“ generalinis direktoius Aaronas Vermutas.
Ši bendrovė, kaip ir kiti P2P tinklai, atsisako klientų su prastomis kredito istorijomis ir skolina tiems, kurie yra turėję dėmių savo kreditor istorijoje, tačiau vis dar gali pasiskolinti, bet neieško pačių geriausių pasiūlymų.
„Lending Club“ reikalauja, kad kliento paskolos ir pajamų santykis būtų patenkinamas, nagrinėja 36 mėnesių kredito istoriją.
P2P verslo modelis yra labai paprastas. Šios įmonės neima indėlių ir neišduoda jokių „tikrų“ paskolų. Jos tarnauja kaip tarpininkas tarp investuotojų ir besiskolinančiųjų, ir už tarpininkavimą įprastai ima iki 5 proc. mokestį.
„Per pastaruosius dvejus metus paskolų iniciatorių skaičius išaugo apie 20 kartų“, - sakė A.Vermutas.