Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

D.Korsakaitė: „Dirbu legaliais būdais“

Prezidentės dekretu jau paskirta, Seimo jau patvirtinta naujoji Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) pirmininkė Diana Korsakaitė teigia, kad kaip vartotoja esanti mažai susijusi su reguliuojamomis energetikos kainomis. Taip ji tvirtino per pirmąjį interviu, kurį davė „Lietuvos žinioms“.
„Aš nieko jums dabar dėl šio klausimo nepasakysiu, bet manau, kad šie klausimai jau iškelti ir anksčiau buvo kaip nors sprendžiami.“
„Aš nieko jums dabar dėl šio klausimo nepasakysiu, bet manau, kad šie klausimai jau iškelti ir anksčiau buvo kaip nors sprendžiami.“ / „Lietuvos žinių“ nuotr.

Kadangi gerai išmano vartotojų gynimo teisinius dalykus, pasak jos pačios, naujoji VKEK komisijos vadovė ketina bausti nepaklusnius energetikos rinkos dalyvius ir siekti, kad rinką reguliuotų konkurencija, nors sutinka, jog šios reguliuojamame energetikos sektoriuje beveik nėra.

Sau kainų nereguliuos

– Kaip vertinate VKEK komisijos darbą kaip vartotoja?

– Nelabai turiu ką bendra su komisijos reguliuojamais energetikos tarifais, nes nei centralizuotai tiekiamas vanduo, nei nuotekos, nei šiluma, nei dujos nėra aktualūs mano buityje.

– Kokią buvote susidariusi nuomonę apie VKEK komisijos veiklą prieš gaudama pasiūlymą užimti jos vadovės postą?

– Komisija savo veikla yra labai panaši į tą tarnybą, kurioje aš dirbau anksčiau. Natūralu, kad aštuonerius metus, kol dirbau Ryšių reguliavimo tarnyboje, viena akimi stebėjau, ką daro VKEK komisija. Abi šios institucijos sietinos pagal darbo principus, nes tiek ryšiuose, tiek energetikoje vienas iš reguliuojamų objektų yra kaina.

– Ar eidama įstaigos vadovės pareigas jau priėmėte pirmąjį sprendimą? Koks jis buvo, arba koks jis bus pirmasis?

– Dar nepriėmiau jokio sprendimo, nes mano pirmoji darbo diena VKEKK praėjusį penktadienį buvo logistikos diena. Pati asmeniškai priimti sprendimų net negalėčiau, nes tai yra komisija, tai nėra vienasmenio sprendimo organizacija. Pirmas komisijos posėdis, kuriam vadovausiu kaip jos pirmininkė, vyks ketvirtadienį.

Išgelbėtų biokuras

– Lietuva yra aukštų kainų lyderė: gamtinės dujos, benzinas, elektra yra brangesni nei kitose Europos Sąjungos šalyse. Kodėl, Jūsų nuomone, taip yra?

– Dėl benzino kainų nieko negaliu pasakyti, nes tai nėra komisijos įtakos sritis. Dėl dujų kol kas irgi negaliu nieko pasakyti, nes dar nesu „įėjusi“ į šį kontekstą. Turiu duomenis apie elektros kainas ir galiu patikinti, kad Lietuva tikrai nėra brangiausios elektros šalis.

– Centralizuotai tiekiama šiluma šalyje brangsta jau antras mėnuo iš eilės. Pramonei gamtinės dujos brangsta septintas mėnuo. Buitiniams vartotojams jos pabrangs liepą. Kokias matote priemones, galinčias pažaboti kainų didėjimą?

– Šilumos sektoriuje kainas galėtų sumažinti alternatyvių gamtinių išteklių naudojimas, nes yra aišku, kad ten, kur naudojamas biokuras, šildymas yra gerokai pigesnis nei naudojant gamtines dujas. Kalbėti apie gamtinių dujų kainų dinamiką buitiniams vartotojams šiandien nenorėčiau, nes pirmiausia noriu įsitikinti, kokie yra skaičiai komisijos dokumentuose.

„Atsiverčiame įstatymą ir skaitome“

– Vartotojus nuolat piktina energetikos bendrovių pelnai, jų prašomos nustatyti kainos, be to, jos nuolat skundžiasi dėl patiriamų nuostolių – tai yra amžinas ginčas. Ar komisija gali rasti visiems priimtiną aukso vidurį, suderinti visų interesus, kai vienoje pusėje yra neįstengiantys už energetikų paslaugas susimokėti vartotojai, kitoje – nuostolius patiriančios bendrovės?

Dėl dujų kol kas irgi negaliu nieko pasakyti, nes dar nesu „įėjusi“ į šį kontekstą. Turiu duomenis apie elektros kainas ir galiu patikinti, kad Lietuva tikrai nėra brangiausios elektros šalis.

– Tokioje situacijoje mes atsiverčiame įstatymą ir skaitome – ten parašyta, kad kainų komisija savo veikla turi užtikrinti konkurenciją, saugias paslaugas, ir per konkurencijos priemones gali būti pasiektas minimas viduriukas. Aš nematau kito būdo ir manau, kad niekas geresnio būdo neišrado kaip tik natūraliais konkurenciniais procesais pasiektas vartotojo pasitenkinimas.

– Ar, Jūsų nuomone, įmanoma konkurencija tarp energetikos bendrovių, kurių vartotojas negali pasirinkti?

– Yra grandžių, kuriose konkurencija visiškai įmanoma. Žinoma, tam reiktų pataisyti kai kuriuos teisės aktus. Taip pat yra grandžių, kuriose konkurencija neva įmanoma, bet galutinis produktas, kuris „atiteka“ iki vartotojo yra visiškai konkurencingas.

– Skolų administratoriai pastebi, kad gyventojai labiausiai delsia atsiskaityti už komunalines paslaugas, t. y. šilumą, vandenį, elektrą.

– Kiekvienas, kuris naudojasi paslauga, turi už ją sumokėti. Įstatyme aiškiai pasakyta, kad neturi būti diskriminacijos. Jeigu vienas vartotojas moka, kitas nemoka, tai natūralu, kad mokantysis yra diskriminuojamas. Manau, jog komisija spręs šį klausimą, kad diskriminacijos būtų kuo mažiau.

– Bet nemokių klientų skolas įmonės neretai priverstos nurašyti kaip beviltiškas ir įrašyti į nuostolius, kurie vėliau įskaičiuojami į naujus tarifus.

– Aš nieko jums dabar dėl šio klausimo nepasakysiu. Bet manau, kad šie klausimai jau iškelti ir anksčiau buvo kaip nors sprendžiami. Aš antrą dieną darbe, natūralu, kad nesu susipažinusi, kokie yra sprendimo būdai. Bet jeigu yra taip, kaip Jūs sakote, kad mokūs gyventojai moka už nemokius, tai nėra gerai.

– Dirbant šį darbą reikės suderinti daug interesų, atlaikyti trigubą spaudimą, t. y. politikų, verslo ir vartotojų. Viešose diskusijoje kalbama, kad jūsų charakteris yra ypač aštrus ir esate didelių ambicijų turintis žmogus. Kaip vertinate savo galimybes ieškoti kompromiso?

– Tol, kol presas spaudžia legaliais būdais, yra legalūs būdai pasiekti sprendimus. Niekas nėra kreipęsis į mane nelegaliais būdais ir aš tikiuosi, kad neišdrįs.

– Gal yra VKEK komisijai priskirtų veiklų, kurias išryškinsite labiau nei iki šiol?

– Tai vartotojų teisių gynimas. Skundų komisija gauna ne tiek daug, palyginti su bendru skaičiumi vartotojų, kuriuos liečia tų problemų sprendimai. Aš manau, kad vartotojai šiandien nėra drąsūs ginti savo teises. Vartotojai turi būti drąsesni ir motyvuotai parodyti, kuriose vietose jų teisėti interesai yra pasiekiami. Jeigu valstybėje yra legalus mechanizmas, kaip išspręsti ginčą, vartotojas turi tuo naudotis. Jeigu yra prielaida sudrausminti rinkos dalyvį, tai yra kelio užkirtimas ir pakartotinoms veikoms. Kainų komisija gali surašyti administracinės teisės pažeidimų protokolą ir netgi skirti baudas. Todėl, jeigu prireiks, šios priemonės darbe bus naudojamos.

– Kaip vertinate šiandienį valstybės gebėjimą tvarkytis elektros energijos ūkyje? Gal prireiks imtis šluotos? 

– Yra kur tobulėti. Po pirmųjų pasitarimų su komisijos nariais aš matau daug veiklos barų. Svarbu suvokti, kad tai nėra asmeninio sprendimo organizacija. Palyginti su mano buvusiu darbu, šis yra sudėtingesnis, nes sukuriamos vertės grandinėje dalyvaujančiųjų yra gerokai daugiau, o kiekvienas dalyvis įneša rezultatą. Norint suvokti bendrą peizažą ir įtaką galutiniam bet kurio sektoriaus produktui, reikės padirbėti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius