Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Gediminas Kirkilas: valstybės tarnautojai nenori dirbti efektyviau, nes bijo, kad juos atleis?

„Kai valdiškoms įstaigoms priekaištaujama dėl prasto efektyvumo, dažniausiai jos atsikerta, kad joms trūksta finansavimo. Duokite mums daugiau lėšų, daugiau žmonių ir mes dirbsime efektyviau! Bet tai nėra efektyvumas. Efektyvumas – tai gebėjimas sunaudojant mažiau išteklių sukurti daugiau vertės“, – taip kalbėjo Seimo Pirmininko pavaduotojas, buvęs Ministras Pirmininkas Gediminas Kirkilas, atidarydamas Tarptautinę viešojo sektoriaus konferenciją.
Gediminas Kirkilas
Gediminas Kirkilas / EFK nuotr.

Tiesioginė Tarptautinės viešojo sektoriaus efektyvumo konferencijos transliacija

Galima dirbti ir taupiau, ir geriau

Dvi dienas vykstančioje konferencijoje valstybės ir savivaldybių įstaigų vadovai, darbuotojai, politikai iš Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Gruzijos, Moldovos, Ukrainos ir kitų šalių klausysis sėkmės istorijų, kaip įvairios pasaulio viešojo sektoriaus organizacijos išmoko dirbti taupiau ir kokybiškiau, kaip be papildomų investicijų sumažino eiles, sutrumpino užklausų nagrinėjimo, leidimų išdavimo laiką ir kt.

Konferencijoje pristatomi sėkmingų pokyčių pavyzdžiai iš sveikatos, teismų, finansų, socialinių paslaugų ir kt. sektorių.

„Bet kuri šalis yra konkurencinga tiek, kiek efektyviai dirba jos viešasis sektorius. Efektyvumui nėra ribų. Jeigu šį pusmetį sutrumpinote eiles 10 procentų, ko gero, kitą pusmetį galėsite sutrumpinti dar 10 procentų. Jei šį mėnesį išnagrinėjote 5 proc. daugiau paraiškų, svarbu nesustoti ir siekti kitą mėnesį išnagrinėti dar daugiau. Kiekvienas pagerinimas turėtų būti laiptelis į kitą pagerinimą. Mūsų klientai – gyventojai ir verslas – tai tikrai įvertins“, – pabrėžė G. Kirkilas.

„Beveik bet kuri valstybės įstaiga gali dirbti 80 proc. greičiau, tuo pačiu pigiau ir kokybiškiau. Kaip tai padaryti? Negi išmesti visus esamus valstybės tarnautojus ir priimti kitus – geresnius? Tikrai ne! – tvirtina Kenas Milleris, garsus JAV viešojo sektoriaus specialistas, Pokyčių ir inovacijų agentūros steigėjas. – Dažniausiai valstybės tarnyboje dirba protingi, gabūs, idėjiniai žmonės, kurie nori dirbti gerai, bet jiems nesiseka vien dėl to, kad pati sistema yra nevykusi. Susitvarkykite sistemą ir pasieksite tokį efektyvumą, apie kokį niekada net nesvajojote.“

Beveik bet kuri valstybės įstaiga gali dirbti 80 proc. greičiau, tuo pačiu pigiau ir kokybiškiau. Kaip tai padaryti? Negi išmesti visus esamus valstybės tarnautojus ir priimti kitus – geresnius? Tikrai ne! – tvirtina Kenas Milleris.

Pasak K. Millerio, valstybiniame sektoriuje dar labai daug pasenusių stereotipų. Problemos bandomos spręsti senais metodais, nors ir akivaizdu, kad jie neveikia. „Ką įstaigos daro, jei dėl valstybės finansinių sunkumų stipriai apkarpomas jų biudžetas? Paprastai naudojami seni būdai: daugėja posėdžių, atšaukiamos kelionės. Taupoma sąvaržėlių, telefonų ir mokymo sąskaita. Perkamos paslaugos iš išorės, tobulinama veikla, optimizuojama. Bet iš tikrųjų tai tik kosmetiniai patvarkymai, kai verkiant reikia generalinio remonto“, – tvirtina jis.

Jei veikla neefektyvi, nekaltinkim darbuotojų!

Jis papasakojo prieš devynetą metų įsidarbinęs vienoje leidimus išduodančioje agentūroje. Prieš pradėdamas dirbti atėjo apsižvalgyti. Ir ką gi jis pamatė? Laukimo salėje – minia surūgusių žmonių. Mat kol patekdavo pas konsultantę, jiems tekdavo laukti net dvi valandas. Pati konsultantė – pikta ir nervinga, tik ir ieškanti progos, kaip aprėkti laiku nepriėjusį ar kokį dokumentą pamiršusį klientą. Po kurio laiko, kai jau nebedirbo šioje agentūroje, K. Milleris išgirdo atsiliepimą iš pažįstamų, kad čia dirba labai malonūs, greitai aptarnaujantys žmonės. O kalbama buvo apie tą pačią baisiąją konsultantę! Ar pasikeitė jos charakteris? O gali ji dalyvavo brangiuose bendravimo su klientais mokymuose? Visai ne. Tiesiog sutvarkius procesus išnyko eilės laukiamajame, žmonės į agentūrą ateina be įtampos ir pretenzijų, tad ir konsultantei nebėra ko pykti.

„Aš visada sakau, jei įstaiga dirba blogai, kalti ne darbuotojai. Kalti netvarkingi, painūs procesai!“ – tvirtina K. Milleris.

Keistis trukdo baimė

Nors šiandien yra daugybė literatūros, mokymų apie efektyviausias organizacijų valdymo metodikas, tačiau kažkodėl įstaigos neskuba jų taikyti. Kas joms trukdo?

„Manau, kad viena didžiausių kliūčių gerinti viešojo sektoriaus veiklą yra pokyčių baimė, – svarsto G. Kirkilas. – Dauguma darbuotojų mąsto: jei įstaiga ims veikt efektyviau ir jos funkcijoms atlikti reiks mažiau išteklių, taigi ir žmonių, gal aš tapsiu nereikalingas? Toks netikrumas užkerta kelią net geriausioms vadovų iniciatyvoms.

Noriu pabrėžti, jokiu būdu negalima atleidinėti žmonių. Ir jie turi tai žinoti. Taip, jų atleidimas duotų trumpalaikį finansinį sutaupymą, tačiau tuo pačiu nulemtų ilgalaikes neigiamas pasekmes. Paprasčiausiai žmonės, pamatę, kad pagerinę veiklą gali būti atleisti, jokiais būdais nenorės toliau gerinti veiklos ir atsiras didžiulis pasipriešinimas pokyčiams. Tokiu atveju visada reikėtų surasti sprendimą, kaip panaudoti perteklinius žmogiškuosius išteklius teikiant papildomas paslaugas ar kitais būdais didinant vertę visuomenei.“

Antroji Tarptautinė viešojo sektoriaus efektyvumo konferencija vyksta spalio 24–25 d. Vilniuje. Pirmąją dieną Pasaulinio lygio viešojo sektoriaus ekspertai kalba apie tai, kaip pasiekti, kad viešasis sektorius išmoktų kokybiškiau ir greičiau dirbti su mažesniais ištekliais. Antrąją dieną vyks praktiniai mokymai.

Renginį organizuoja TOCICO, JAV veikianti nevyriausybinė organizacija, vienijanti šiuolaikinių vadybos metodų ekspertus visame pasaulyje. Nuo 2003-ųjų metų TOCICO yra surengusi daugiau nei 20 tarptautinių konferencijų JAV, Indijoje, Japonijoje, Pietų Korėjoje ir Europoje. 

Daugiau informacijos apie renginį rasite tinklapyje www.efk.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius