Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kalėdų prekybos paradoksas: perku, vadinasi, taupau

Gruodį prekybininkai būna itin dosnūs – didelės nuolaidos skelbiamos beveik visur ir beveik viskam. Dosnūs ir pirkėjai – perka ir būtinus daiktus, ir tai, ko nereikia. Problema atsiranda tuomet, kai nereikalingi daiktai yra perkami už skolintus pinigus.
Pirkiniai
Kalėdų prekybos paradoksas: perku, vadinasi, taupau / Fotolia nuotr.

Kalėdos prekybos centruose prasideda beveik iškart po Vėlinių – iš pradžių šventiniai papuošimai, kiek vėliau prasideda ir nuolaidos. Amerikoje kalėdinės prekybos karštinės pradžią pažymi juodasis penktadienis. Lietuviai, nors ir santūresni, bet turi „Akropolio“ organizuojamą „Jamam“ dieną. Maždaug nuo tada (lapkričio pabaigos), prasideda didelių nuolaidų sezonas, kai progos prisivilioti klientą akcijomis nepraleidžia nė vienas prekybos centras.

Išpardavimas prekybos centre sulaukė žmonių antplūdžio
Išpardavimas prekybos centre „Akropolis“ primena juodąjį penktadienį JAV

Prekybininkai nespėja skaičiuoti pajamų

„Gruodis daugeliui parduotuvių yra bene geriausias mėnuo metuose“, – 15min.lt informavo prekybos centro „Europa“ vadovė Gintarė Žemaitė.

Kai kuriose „Europos“ parduotuvėse šventiniu laikotarpiu nuolaidos siekia 30–50 proc. Pardavimai parduotuvėse, palyginti Kalėdinio laikotarpio apyvartą su vidutine mėnesio apyvarta, išauga 40 proc.

Nuolaidomis gruodį gyvena ir „Akropolis“. Nuolaidas skelbia praktiškai visos prekybos centro parduotuvės. Dėl to klientų skaičius padidėja bene dvigubai.

Didžiojo pirkėjų antplūdžio laukiame paskutinę savaitę prieš šventes, – sakė „Rimi“ atstovė.

„Apyvartų augimas priklauso nuo kiekvienos parduotuvės asortimento. Prekiaujančiose žaislais apyvartos gruodį neretai didėja kartais, kitose augimas gali būti skaičiuojamas dešimtimis procentų ar mažiau. Parduotuvių apyvartas, ypač drabužių, avalynės, gruodį sąlygoja ne tik šventės, bet ir orai“, – 15min.lt sakė bendrovės „Akropolis LT“ Nuomos skyriaus vadovė Virginija Semsienė.

Pasak „Rimi“ atstovės spaudai Ramintos Stanaitytės Česnulienės, šventiniu laikotarpiu kai kurių prekių pardavimai auga jau ne procentais, o kartais.

„Tai ir kalėdinių dekoracijų, žaislų, dovanų ir pan. Šiuo metu tas laikotarpis, kai pirkėjai puošia namus, dairosi eglučių ir jų papuošimų, perka dovanas vaikams. Didžiojo pirkėjų antplūdžio laukiame paskutinę savaitę prieš šventes“, – sakė bendrovės atstovė.

Šluoja viską

Kadangi nuolaidos skelbiamos įvairioms prekės, įvairus ir pirkinių krepšelis. Pasak V.Semsienės, iki gruodžio 10 dienos dominuoja dovanų ieškantys pirkėjai. Vėliau prie jų prisijungia ir tie, kuriems reikia kalėdinių dekoracijų, o paskutinę savaitę perkama itin daug maisto produktų.

„Europos“ vadovė pastebi, kad tarp perkamiausių prekių – kosmetika, parfumerija, interjero detalės, žaislai.

Prekybos centruose graibstoma viskas, ką galima padovanoti per Kalėdas
Prekybos centruose graibstoma viskas, ką galima padovanoti per Kalėdas

Tačiau nuolaidos skelbiamos ir drabužiams, avalynei, buitinei technikai. Todėl nenuostabu, kad pirkėjas iš parduotuvės grįžta išleidęs daugiau, nei planavo.

Asmeninių finansų ekspertų teigimu, žmonės perka ne tik kai, ką suplanavę, bet įsigyja daiktus ir spontaniškai. Pavojus kyla tada, kai nepagalvojama apie nereikalingų išlaidų pasekmes ateityje.

Išlaidos ar pelnas?

Kiekvienas žmogus bet kokį rezultatą vertina kaip pelną arba nuostolį, tikina SEB šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė. Todėl, net jei žmogus ir išleidžia daugiau pinigų nei planavo, bet pirko prekę akcijos metu, jam atrodo, kad jis išlošė, o ne prarado.

„Kai pamatome 75 proc. nuolaidą, tai iškart traktuojame šitą pirkinį ne kaip išlaidas, o kaip uždarbį. Tada mažiau gaila tų pinigų atiduoti. Jeigu atėjo vyras ir pamatė nuolaidą moteriškiems perukams, gal jis nuolaida nesusivilios, bet jeigu tai yra daiktas, kuris praverstų, tada įsijungia tie visi mechanizmai, kurie skatina įsigyti tai, ko mums nevisai reikia“, – 15min.lt sakė Julita Varanauskienė.

Julita Varanauskienė
Julita Varanauskienė aiškina, kad žmonės prekes su nuolaida yra linkę vertinti kaip pelną, o ne išlaidas

Pasak „Swedbank“ asmeninių finansų instituto vadovės Odetos Bložienės, maždaug trečdalį pirkinių krepšelio sudaro neplanuotos prekės.

„Tai jeigu nesi labai atsparus,tai iš tiesų gali į tą krepšelį įkristi ir televizorius“, – 15min.lt sakė O.Bložienė.

Pasak jos, Kalėdos yra palankus metas planuojantiems žmonėms.

„Iš tikrųjų, jeigu žmogus kažko nori, yra užsibrėžęs tikslą įsigyti didesnį pirkinį, tai tikrai gali pasinaudoti tuo Kalėdiniu laikotarpiu, nes tuo metu prekybininkai yra daug dosnesni. Tačiau reikia neprarasti sveiko proto“, – sakė O.Bložienė.

Sveikas protas prarandamas tada, kai neplanuoti arba nereikalingi daiktai perkami už skolintus pinigus.

Kaip atsilaikyti?

„Čia mūsų sunkmečio patirtis ir kiša koją“, – sakė J.Varanauskienė.

Pasak jos, krizės metu žmonės išmoko taupyti, todėl dabar jiems atrodo, kad, apsipirkdami nuolaidų laikotarpiu, išlošia.

Kai pirmą kartą pamato daiktą, žmonės neturi informacijos, o kokia gi to daikto kaina buvo iki tol. Tada yra toks pavojus susivilioti netikromis nuolaidomis, – sakė J.Varanauskienė.

„Nereikėtų manyti kiekvieną kartą, kad tai yra tik blogai. Galbūt jam ta akcija sudarė galimybę nusipirkti daiktą, kurio jam reikia, pigiau“, – sakė J.Varanauskienė.

Tačiau ji pataria nepasikliauti aklai akcijų informacija: „Kai pirmą kartą pamato daiktą, žmonės neturi informacijos, o kokia gi to daikto kaina buvo iki tol. Tada yra toks pavojus susivilioti netikromis nuolaidomis.“

Pasak O.Bložienės, gera nuotaika, atsipalaidavimas ir bendra atmosfera skatina žmones daugiau vartoti. Tačiau labai svarbu įvertinti savo finansines galimybes ir pirkti eiti su pirkinių sąrašu.

„Čia svarbiausia yra savitvarda ir žinojimas, ko tau reikia, neprisiėmimas dalykų, kurių nereikia, kalbant tiek apie maistą, tiek apie dovanas, tiek apie didesnius pirkinius“, – sakė O.Bložienė.

Odeta Bložienė
Odeta Bložienė pataria planuoti pirkinius

Nors šventinis laikotarpis yra palankus pirkti ir didesnius pirkinius, nes jiems taikoma nuolaida, J.Varanauskienė pataria neskubėti.

„Ryškiausias nušvitimas ateina tuo metu, kai fiziškai paduodame pinigus pardavėjai, o kai ji mums paduoda čekį, grąžą ir patį daiktą, jau būna priežasčių sugalvota, kodėl iš tiesų to reikėjo. Jeigu už akių užkliuvo toks pirkinys, apie kurį mes niekada nepagalvojome, tai pasiūlymas yra grįžti namo ir išmiegoti su ta mintimi, jeigu rytoj vis dar norėsiu, tai galbūt jis ir yra reikalingas“, – sakė J.Varanauskienė.

Pasak jos, nėra nieko blogo, kad žmonės perka ne pragmatiškai, o dėl emocijų, azarto. Bet kartais toks pirkimas gali baigtis ašaromis.

„Neapgalvoti pirkiniai už ne savo pinigus yra pavojus. Kai pradedama galvojant apie dabartinę naudą pamiršti apie nuostolius ateityje“, – sakė ekonomistė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius