Nors sukurta priežiūros komisija, prie Ūkio ministerijos veikia 10 darbo grupių. Jos parengė pluoštus pasiūlymų, ką reikia daryti lengvinant verslo sąlygas... Didžiausias pluoštas pasiūlymų – dėl mokesčių. Vyriausybė juos suskirstė į dvi grupes. Deja, pagal aktualumą biudžetui, o ne verslui.
Lėtai ir vangiai
Apie šios dienos Saulėtekį ir Saulėlydį galima pasakyti lygiai tą patį - Lietuvoje per devynerius metus niekas nepasikeitė.
Saulėlydžio komisija dirba aktyviau, jau parengtos rekomendacijos dėl dviejų dešimčių prie Vyriausybės esančių įstaigų pertvarkos. Didžiajai daliai pasiūlymų pritarta per Vyriausybės pasitarimus, jie atiduoti „vykdyti", t. y. rengti sprendimus įgyvendinančius teisės aktus.
Saulėtekis vėluoja. Sunku pabusti iš poliarinės nakties. Verslas sukandęs dantis laukia proveržio ir padeda valdžiai apsispręsti dėl permainų.
„Vykdymas" vyksta lėtai ir vangiai, einant per politinius mainus, biurokratijos pasipriešinimą ir demokratijos (derinimų) grimasas.
Jei nebus pakeista politinė nuostata ir tempai išliks tokie, kokie yra, pirmojo saulėlydžio sulauksime tik kitąmet.
Vis dėlto apibendrinant galima būtų pasakyti, kad saulėlydis šiaip ne taip vyksta, bent jaučiamas reformatoriškas komisijos nusiteikimas.
Dozuojamas ir kontroliuojamas
Tačiau Saulėtekis prasidėjo vėliau negu Saulėlydis, jis juda lėčiau ir yra labiau kontroliuojamas valstybės tarnautojų. Nors Saulėtekio komisija, skirtingai nei Saulėlydžio, vienija verslo asociacijų atstovus, o ne politikus, šios komisijos priimti sprendimai yra smulkūs ir svarbūs mažai daliai verslininkų.
Tie, kurie išties svarbūs, arba nepasiekia Saulėtekio komisijos, nes žinybų būna atmetami ir numarinami jau darbo grupėse, arba jiems nepritaria pati Saulėtekio komisija (!), arba nepritariama vėliau, kai sprendimai teikiami Vyriausybei. Jei vertintume apibendrintai, vyksta kontroliuojamas ir dozuojamas Saulėtekis.
Siauras požiūris
Kurie Saulėtekio sprendimai būtų naudingiausi verslui? Ogi darbo santykių lankstumo didinimas, pritaikymas sunkmečio sąlygoms ir mokesčių naštos mažinimas. Deja, mokesčių bazės ir tarifų klausimai, apmokestinimo taisyklės apskritai lieka už Saulėtekio ribų, nes Finansų ministerija, naudodamasi įmantriu darbo grupės, galinčios nagrinėti šiuos klausimus, pavadinimu, blokuoja bet kokius mokesčių naštos klausimus.
Nežinia, kas mokesčiais turėjusią užsiimti darbo grupę pavadino Valstybės įstaigų veiksmų neigiamo poveikio verslo subjektų piniginiams srautams (likvidumui) sumažinti grupe, bet autorius jos aprėptį, neabejotinai svarbią, labai susiaurino. Vos tik ketinimai padidinami ar išplečiami į mokesčių bazės arba tarifo klausimus, į juos neatsižvelgiama, nes neprivalu.
„Auksinis" žinybų balsas
Darbo santykių pertvarka patiria kitos atsakingosios ministerijos blokadą. Darbo grupėje turintis dirbti ministerijos atstovas palypėja ant aukštesnio laiptelio ir kviečia suderinti darbo grupės pasiūlymus. Kitaip tariant, darbo grupėse dirbantys žinybų atstovai turi vieną balsą, bet jis yra neva kitoks – auksinis.
Analogiškai viešuosius pirkimus nagrinėjanti darbo grupė prisipažįsta, kad žinybų atstovai ragina imtis tik tokių permainų, kurioms įgyvendinti nereikia keisti įstatymų.
Tokiu atveju sprendimai vėl arba susmulkėja, arba jie, net ir palaiminti visais lygiais, būna tik rekomendacinio pobūdžio.
Moralinis įpareigojimas išgirsti
Saulėtekis vėluoja. Sunku pabusti iš poliarinės nakties. Verslas sukandęs dantis laukia proveržio ir padeda valdžiai apsispręsti dėl permainų. Kantrybės kreditas milžiniškas, galima tik nulenkti galvą prieš žmones, kurie, be savo tiesioginių pareigų, dar imasi valyti tai, ką neatsakingai pridirbo teisės aktų kūrėjai.
Sąžiningam valstybės tarnautojui vien šis faktas turėtų būti moralinis įpareigojimas išgirsti, ką sako tie, kuriems teisės aktai kuriami ir taikomi, ir skubiai imtis ne vien kosmetinių pertvarkų.
Jei šis balsas nebūtų buvęs ignoruojamas, nereikėtų nei jokių saulėtekių, nei saulėlydžių. Turėtume daugiau laiko jais pasigėrėti.