Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota 2021 11 26, 13:19

Žygimantas Mauricas: „Šią žiemą visi keliai ves į Lenkiją“

„Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas tvirtina, kad euro atžvilgiu 4,5 proc. susilpnėjęs Lenkijos zloto kursas bei santykinai mažesnė infliacija Lenkijoje padidino kainų skirtumą tarp Lietuvos ir Lenkijos iki istorinių aukštumų. Todėl, anot ekonomisto, šią žiemą visi keliai ves į Lenkiją.
Žygimantas Mauricas
Žygimantas Mauricas / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Įdomu tai, kad šiuo metu Lenkijoje yra gerokai mažesnės ne tik daugumos vartojimo prekių ir paslaugų, bet ir kuro kainos (gana neįprastas reiškinys)“, – feisbuke rašo ekonomistas.

2020 metais vartojimo prekių kainos Lietuvoje buvo vidutiniškai 17 proc. didesnės nei Lenkijoje, o vartojimo paslaugų – 20 proc. didesnės.

O vidutinė benzino (A95) kaina Lietuvoje siekia 1,47 euro, Lenkijoje – 1,28 euro, t. y. Lietuvoje ji yra kone 15 proc. didesnė.

„Kainų skirtumas daugiausia susidarė dėl zloto kurso silpnėjimo, dėl kurio mažėja Lenkijoje taikomi kuro akcizai (jie būna nustatyti zlotais, tad silpnėjant zlotu kursui, akcizas, skaičiuojant eurais, mažėja)“, – aiškina Ž.Mauricas.

Pavyzdžiui, benzino akcizas Lietuvoje siekia 0,466 eurus vienam litrui, o Lenkijoje – vos 0,357 (t. y. skirtumas siekia kone 11 euro centų). Taip pat nuo akcizo yra mokamas PVM mokestis, tad skirtumas su PVM išauga dar labiau, nors Lenkijoje PVM tarifas (23 proc.) yra didesnis nei Lietuvoje (21 proc.). Jis skaičiuoja, kad akcizo + PVM skirtumas siekia 12,5 euro centų.

Įvairūs degalai
Įvairūs degalai

Pasak ekonomisto, likusį kainų skirtumą sudaro didesnė kuro pardavėjų marža Lietuvoje (dėl mažesnės konkurencijos), tad bendras kainų skirtumas išauga nuo 12,5 euro centų iki 19 euro centų.

„Dyzelino kainų skirtumai yra mažesni dėl mažesnio dyzelinui taikomo akcizo Lietuvoje, bet vis tiek šiuo metu siekia rekordines aukštumas (Lietuvoje vidutinė kaina siekia 1,36 euro, o Lenkijoje 1,28 euro, tad skirtumas siekia 8 euro centus). Be to, Lenkija planuoja laikinai sumažinti kuro akcizus 5 mėn. laikotarpiu (nuo gruodžio 20 dienos)“, – rašo ekonomistas.

Jis daro išvadą, kad Lenkija Lietuvai bei kitoms kaimynėms sukelia daug iššūkių, nes dėl silpno zloto kurso ji sugeba privilioti vis daugiau vartotojų (Lenkija su visomis savo kaimynėmis turi teigiamą pasienio prekybos balansą) bei investuotojų į savo šalį. Pavyzdžiui, Lietuvos transporto sektoriaus įmonės mielai keliasi į Lenkiją.

Kita vertus, Ž.Mauricas mano, kad galbūt Lietuvai tai ilgainiui išeis ir į gera, nes Lenkijos konkurencija stabdys infliacijos burbulo pūtimąsi Lietuvoje.

„O tai leidžia mums išlaikyti tarptautinį konkurencingumą (jei ne mūsų pašonėje esanti Lenkija – manau, kad kainų augimas Lietuvoje būtų gerokai didesnis)“, – apibendrina ekonomistas.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką