Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

Lean sistema: kodėl tai neveikia?

Terminas Lean nėra naujovė Lietuvoje, tačiau aklai mada sekantys ir tikslo neturintys verslininkai yra pasmerkti nesėkmei, įsitikinęs Lean specialistas Modestas Kisielius.
 Lean specialistas Modestas Kisielius
Lean specialistas Modestas Kisielius / Nuotr. iš asmeninio archyvo
Temos: 1 Verslas

Kodėl neretai bandymas taikyti Lean sistemą baigiasi nesėkme? M.Kisielius mato kelias šio reiškinio priežastis, rašoma pranešime spaudai.

Kas yra Lean?

Lean sistemos tikslas iš esmės yra paprastas – naudojant kuo mažesnius išteklius sukurti kuo didesnę vertę klientui. Tikslas aiškus, tačiau neretai įmonės susiduria su sunkumais.

„Lean yra tokia veikla, kurios metu siekiame priartėti prie nepertraukiamo gamybos, informacijos ar paslaugų srauto. Norint tai pasiekti, reikalingi nuolatiniai veiklos tobulinimai – nuostolių mažinimas ir pridėtinę vertę kuriančios veiklos didinimas“, – teigia Lean ekspertas M.Kisielius.

Specialistas pastebi, kad pastaruoju metu Lean sistema tampa madingu reiškiniu, tačiau jei sistemos imamasi vien dėl mados, projektas iš anksto pasmerktas žlugti.

Įmonėje turėtų būti atskiras žmogus, kurio funkcijos labai aiškios – procesų tobulinimas.

„Reikia suprasti, kodėl norime Lean. Ne todėl, kad kaimynystėje esanti įmonė tai daro ar kad tai yra madinga. Svarbu turėti tikslą – norime sumažinti gamybos plotą, pagerinti kokybę, sumažinti gaminio pristatymo terminą. Žinoma, ir uždirbti daugiau pinigų. Tikslo neturėjimas yra viena iš svarių priežasčių, kodėl užgęsta tobulinimų praktika – darbuotojai nemato prasmės, nežino, kodėl tai daro, kas jiems iš to“, – sako specialistas.

Vadovo požiūris

Ekspertas įsitikinęs, kad įmonėje svarbiausias yra vadovo vaidmuo. Tačiau tai nereiškia, kad vadovas privalo viską išmanyti.

„Vadovo palaikymas dažnai lemiamas, tačiau pasitaiko, kad organizacijų vadovai patys nesupranta, kas yra Lean. Jie leidžia, kartais liepia, dažniausiai – palaiko idėją keistis, tačiau tikras palaikymas nėra tik pasakymas „jūs darykit, man patinka, kad jūs tai darote“. Tikras palaikymas yra parama veikloje, domėjimasis tikslais, eiga, padėka už rezultatus ir palaikymas nesėkmės atveju, nes ne visi projektai būna sėkmingi. Kartu tai dėmesys darbuotojams ir, mano galva, pati didžiausia motyvacija dirbti, tobulėti ir tobulinti. Taigi nėra motyvacijos – nėra lean“, – dalinasi patirtimi M.Kisielius.

Specialisto teigimu, įmonėje turėtų būti atskiras žmogus, kurio funkcijos labai aiškios – procesų tobulinimas.

„Praktikoje teko matyti organizacijų, kurios turi darbuotoją su netiesioginėmis Lean koordinatoriaus pareigomis. Tačiau dažnai tai neveikia, nes darbuotojas turi savo pagrindinę veiklą ir su Lean tiesiog nespėja, nenori, o gal nemato prasmės. Lean koordinatorius turėtų būti atlaisvintas nuo bet kokios veiklos, kolegų pavadavimo, smulkių darbelių ir užsiimti tobulinimų koordinavimu ir planavimu, darbuotojų mokymu, pagalba sprendžiant problemas. Juo turėtų būti vadovas su vizija, degančiom akim ir dideliu noru keistis, kuris sugebėtų suburti žmones į komandą bendram tikslui, juos mokyti ir vesti link tikslo.“, – teigia M.Kisielius.

Stereotipų laužymas

Įmonės procesų tobulinime turi dalyvauti visi darbuotojai.

„Klasikinė situacija – darbuotojai dirba savo tiesioginį darbą ir neturi tam laiko, o „kažkoks Lean iš viso nereikalingas, nes visą gyvenimą nereikėjo ir buvo gerai“.

Tobulinimų veikla reikalauja laiko – reikia atlaisvinti darbuotojus nuo jų kasdieninės veiklos tobulinimo projektams, gal būt turėti šiek tiek daugiau personalo, nei reikia. Reikia suprasti, kad tai yra investicija ateičiai – tobulinimų praktika yra sudėtinga, daug kūrybos, energijos ir laiko reikalaujanti veikla, o ją gerinti turi tą darbą dirbantys darbuotojai. Tad jeigu neinvestuojate į tai laiko – Lean nevyks. Darbuotojų pasipriešinimas yra normalus reiškinys ir čia nereikėtų pasiduoti – darbas su personalu, stereotipų laužymas ir rezultatų, laimėjimų viešinimas – žmonės pradės tikėti“, – pataria M.Kisielius.

Lean – ne greitas vaistas

Neretai įmonės pradeda kalbėti apie Lean tada, kai susiduria su dideliais iššūkiais. Jos mato Lean kaip išsigelbėjimą sparčiai augant atlyginimams, padidėjus konkurencijai, nesuvaldydamos staigaus augimo ar susidūrę su įvairiomis problemomis.

„Lean nėra vaistas, kuris gydo greitai. Reikalingas ilgas ir nuoseklus darbas, veikloje pasitaiko nesėkmingų ar nebaigtų projektų, todėl nereikia tikėtis greitų rezultatų“, – neslepia M.Kisielius.

Specialisto teigimu, įmonės daro teisingai, ieškodamos išorinių Lean konsultantų, tačiau kiekviena situacija yra skirtinga, o vieno recepto, tinkančio visoms įmonėms, nėra.

„Kiekvienoje įmonėje gali būti kitų priežasčių, kurios stabdo veiklos tobulinimų kultūrą. Tikiu, kad supratus, kas yra Lean, koks yra išorės konsultantų vaidmuo, turint stiprų vidinį Lean koordinatorių ir investavus darbuotojų laiko, turint tikslus ir betarpišką vadovo palaikymą galima pasiekti gerų rezultatų. Taip pat labai svarbu tobulinti procesus ne tik gamyboje, bet ir visoje organizacijoje visuose lygmenyse – švaistymų mažinime, darbuotojų įtraukime ir pridėtinės vertės klientui didinime“, – konstatuoja M.Kisielius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
Steikų diena: kaip paruošti sultingą ir burnoje tirpstantį steiką?
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius