Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Kodėl Argentinos keliuose klesti korupcija ir ką reiškia ant automobilių stogų stovintys buteliai?

Eismas Argentinoje, kaip ir visoje Pietų Amerikoje, gerokai skiriasi nuo to, kokį jį įpratusios matyti europiečių akys. Kultūriniai skirtumai, šalies politika ir tradicijos čia apsilankius lengvai šokiruoja, o kai kurie dalykai apskritai yra nesuprantami atvykėliams. Apie eismo ypatumus Argentinoje 15min skaitytojams papasakoti sutiko kartu su „Agrorodeo“ komanda į Dakaro lenktynes susiruošęs argentinietis Marcelo Rolando.
Eismas Argentinoje
Eismas Argentinoje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

– Marcelo, Lietuvoje įprasta, kad vairuotojai ilgosiomis šviesomis mirksi tada, kai yra akinami iš priekio atvažiuojančių automobilių arba taip norima perspėti apie netoliese esančius policijos pareigūnus. Kodėl šviesomis taip dažnai mirksi vairuotojai Argentinoje?

– Apie policiją pas mus vairuotojai vieni kitų neįspėja. Argentiniečiai šviesomis mirksi todėl, kad įsitikintų, ar tu juos matai, ar nemiegi prie vairo. Jie šitaip nori įsitikinti, ar saugu prasilenkti su iš priekio atvažiuojančiu automobiliu.

Jeigu tau pamirksėjo, tu turi atsakyti tuo pačiu. Jei nepamirksėsi atgal, tas vairuotojas ims mažinti greitį, pasiruoš nenumatytai situacijai ar net apskritai pasitrauks į kelkraštį. Naktį siauruose keliuose, kur eismas vyksta be skiriamosios juostos, taip daro beveik visi argentiniečiai vairuotojai. Dieną galbūt mirksi mažiau, bet, kaip matėme važiuodami į Paragvajų, mums mirksėjo nemažai kartų.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje

– Argentinos gatvėse ir keliuose labai daug apdaužytų, surūdijusių, neturinčių žibintų ir kitokių vos važiuojančių automobilių. Ar Argentinoje egzistuoja techninė apžiūra?

– Iki praėjusių metų Argentinoje automobiliams nereikėjo techninės apžiūros. Pernai buvo išleistas įstatymas ir apžiūra dabar yra privaloma. Tačiau į tą techninę apžiūrą nėra žiūrima labai griežtai, nėra keliama didelių reikalavimų, todėl gatvėse kaip buvo daug pasenusių automobilių, taip ir liko.

Dažnai galima pamatyti automobilių, kuriems iš duslintuvo verčiasi dūmų kamuoliai, jie vos važiuoja, nudažyti trimis, keturiomis skirtingomis spalvomis, bet techninės apžiūros dokumentą jiems vistiek išduoda. Nėra tokia griežta tvarka kaip Europoje.

Vytauto Dranginio (www.dranginis.photo) nuotr./Automobilis Argentinoje
Vytauto Dranginio (www.dranginis.photo) nuotr./Automobilis Argentinoje

– Argentinos gatvėse dažnai galima pamatyti ant automobilių stogų pastatytus butelius, kitokias talpas. Ar tai koks nors sutartinis ženklas?

– Jei matote, kad ant automobilio stogo yra butelis, koks nors kūgis ar kitas pastatytas daiktas, tai tas automobilis yra parduodamas. Žmonės pastato mašinas gatvėse, padeda ant stogo butelį ir laukia pirkėjo.

Šitaip pažymėtą automobilį išsirinkęs pirkėjas turi belstis į duris, prie kurių ta mašina stovi ir tuomet su pardavėju jau derinti kainą. Dažnai pirkimo-pardavimo sutartyje įrašoma gerokai mažesnė suma nei realiai pirkėjas sumoka. Šitaip vengiama mokesčių.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje

– Ar tiesa, kad Argentinos vairuotojai, gavę baudą už kelių eismo taisyklių pažeidimus, delsia ją mokėti ir tą daryti gali visai teisėtai?

– Baudą galima sumokėti nors ir kitą dieną, kai ją gauni. Tačiau pas mus žmonės dažniausiai daro kitaip – jie nemoka baudų iki tol, kol nusprendžia parduoti savo automobilį.

Parduodant automobilį privaloma sumokėti visas su juo gautas baudas. Dažniausiai taip žmonės ir daro bei gautas baudas sumoka po keleto metų. Gautos baudos dydis jau yra užfiksuotas ir jis nebesikeis, o Argentinoje didelė infliacija, tai žmonės todėl ir nemoka baudų po keletą metų.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje

– Ar kelių policijoje klesti korupcija? Lietuvoje už kyšio siūlymą galima užsitraukti baudžiamąją atsakomybę, o ar Argentinos policija atspari norintiems papirkti pareigūną?

– Jei Argentinoje policininkui pasiūlysite kyšį, blogiausia, kas gali būti yra tai, kad jis to kyšio tiesiog nepaims. Tačiau dažniausiai kyšiai yra imami. Žmonės moka kyšius, pareigūnai ima. Taip ir klesti korupcija. Argentina dar turi daug padaryti, kad korupcija sumažėtų.

Kiekvienais metais prieš Kalėdas pastebiu, kad keliuose gerokai padaugėja policijos, o patys pareigūnai stabdo tiek automobilių, kiek gali. Jie tuomet ieško, prie ko prisikabinti, ir visada ką nors suranda.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Eismas Argentinoje

Kad ir negražu taip daryti, bet dažniausiai apsimoka duoti kyšį, nes pareigūnas gali automobilį nuvežti į aikštelę, iš kurios jį pasiimtum tik kitą dieną, o gal po dviejų ar trijų dienų. Ir kartais jį ten gali rasti gerokai apardytą, nes tos aikštelės saugomos yra tik oficialiai. Ten taip pat kam ko reikia, tas tą pasiima.

Visai neseniai mums buvo nutikę taip, kad sūnaus „Nissan 200SX“ policija išvežė į aikštelę dėl to, kad nebuvo draudimo. Nenorėjome duoti kyšio, todėl automobilį nutempė. Kai nuvežė sūnaus automobilį, pamačiau, kad ten kai kurios mašinos jau stovi be ratų, be langų. Kitą rytą skubiai važiavome atsiimti „Nissan“, kol kas nors jo neišardė. Pasisekė, nes radome sveiką.

Tomo Rolando nuotr./Priverstinai nuvežamas Tomo Rolando „Nissan“
Tomo Rolando nuotr./Priverstinai nuvežamas Tomo Rolando „Nissan“

Dėl to žmonėms ir norisi duoti kyšį, nes taip gerokai mažiau problemų ir reikalų. Nors aš šitam dalykui nepritariu, bet duoti kyšį yra kur kas pigiau ir greičiau.

Praėjusiais metais per Dakaro lenktynes mane sustabdė policija, nes iš degalinės išvažiavau neįsijungęs šviesų.

Pareigūnas būtų mielai paėmęs kyšį ir neskyręs baudos, bet specialiai nesileidau į kalbas ir liepiau rašyti protokolą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius