-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nesulaukdami mažesnių „TIR Carnet“ knygelių kainų, vežėjai beldžiasi į „Linavą“

Liepos pirmąją dieną Tarptautinė vežėjų keliais asociacija IRU paskelbė įvedanti keletą naujovių „TIR Carnet“ knygelių sistemoje ir kartu keičianti šių knygelių kainodarą. Lietuvos vežėjai, ne sykį girdėję apie „Linavos“ planus mažinti knygelių kainas, piktinasi nesulaukiantys teigiamų pokyčių. Tuo tarpu nacionalinės vežėjų asociacijos atstovai atsiriboja nuo bet kokių komentarų.
„Volvo FH“ vilkikas
„Volvo FH“ vilkikas / Gamintojo nuotr.

IRU Prezidiumo sprendimu, nuo 2016 metų liepos 1 dienos įdiegtas naujas „TIR Carnet“ knygelių formatas, kurį sudaro 6 arba 14 lapų knygelės. 4 ir 20 lapų knygelių leidyba bus nutraukiama, tačiau visų šalių vežėjų asociacijos jas pardavinės tol, kol turės atsargas. Nuo liepos pirmosios buvo pakeistas ir knygelės lapų dizainas, įkomponuojant naują IRU logotipą, tačiau viršelio ir lapų spalvos liko tokios, kaip ir anksčiau.

Kartu su šiuo žingsniu IRU pakeitė ir „TIR Carnet“ knygelių kainodarą. Apie padarytus kainų pakeitimus „CargoNews“ patvirtino IRU atstovas spaudai, tačiau iki šio straipsnio publikavimo redakcijai nenurodė, kaip konkrečiai buvo pakeistos knygelių kainos. Baltarusijos vežėjų asociacijos „Bamap“ tinklalapyje rašoma, kad mažiausios apimties – 6 puslapių knygelės dabar kainuos tiek pat, kiek kainavo 4 puslapių knygelės.

Primename, kad „TIR Carnet“ sistemą Jungtinių Tautų ekonominės komisijos Europoje (UNECE) pavedimu, prižiūri IRU organizacija, kuri atsakinga už knygelių leidybą ir platinimą. Visose TIR konvenciją pasirašiusiose šalyse (jų tarpe yra 69 valstybės + visa ES) veikiančios nacionalinės vežėjų asociacijos, už vienodą, IRU nustatytą mokestį, perka „TIR Carnet“ knygeles ir jas parduoda vietiniams vežėjams. Apie tai, kaip 2015 metais atrodė ši prekyba, galima sužinoti šiame UNECE tinklalapyje. Čia reikia pastebėti, kad asociacijų parduodamų knygelių kainos skaičiuojamos pagal Šveicarijos franko kursą ir yra nuolatos perskaičiuojamos, o UNECE kainas pateikia pagal lentelėje nurodytą kursą.

Pigiausiai už „TIR Carnet“ knygeles pernai mokėjo Baltarusijos vežėjai: jiems pigiausia knygelė tekainavo 30,46 euro

Lietuva – ties viduriu

Visoms, arba daugumai, nacionalinių vežėjų asociacijų prekyba knygelėmis yra labai svarbus, arba svarbiausias pajamų šaltinis. Todėl suprantamas jų noras palaikyti kuo aukštesnes pardavimo kainas. Bet toks noras kertasi su vežėjų interesu mažinti pervežimų kaštus.

2015 metais IRU knygeles nacionalinėms asociacijoms pardavinėjo po vienodą kainą: 26,61 JAV dolerį (šiandieniniu kursu – 24,17 euro) už 4 lapų knygelę, 61,84 JAV dolerio (56,15 euro) už 6 lapų knygelę ir t.t.

Matome, kad kai kurios didžiosios kelių transporto šalys, kaip Lenkija arba Turkija, savo vežėjams knygeles parduodavo pigiausiai. Lenkijoje pigiausia knygelė asociacijos nariui kainavo 39,10 JAV dolerio (35,51 euro), Turkijoje – 35,71 dolerio (32,43 euro). Ir negalima nepastebėti, kad pigiausiai už „TIR Carnet“ knygeles pernai mokėjo Baltarusijos vežėjai: jiems pigiausia knygelė tekainavo 33,54 dolerio (30,46 euro).

Brangiausiai už „TIR Carnet“ knygeles mokėjo švedai. Švedų vežėjų asociacijos nariams visos knygelės buvo parduodamos už 218,05 dolerio (198,04 euro). Antri daugiausiai mokantys ES vežėjai buvo estai: jiems už pigiausią knygelę teko kloti po 103,70 dolerio (94,18 euro).

Lietuva šiame sąraše užima gan nuosaikią poziciją: „Linava“ 4 lapų knygeles vežėjams pardavinėjo po 50 dolerių, arba 45,41 euro. Be turkų, lenkų ir baltarusių, už Lietuvos vežėjus mažiau mokėjo latviai, moldavai, rusai, serbai, slovėnai, ukrainiečiai ir Makedonijos vežėjai.

Tai leidžia suprasti, kad prekyba „TIR Carnet“ knygelėmis, kaip vieša paslauga, neturi jokių komercinių paslapčių. Knygelės kaina nustatoma, atsižvelgiant į jos pirkimo kainą, administravimo išlaidas ir taikant nacionalinės asociacijos antkainį.

„Volvo trucks“ nuotr./„Volvo“ vilkikas
„Volvo trucks“ nuotr./„Volvo“ vilkikas

Galima manyti, kad šalyse, kaip Švedija ir Estija, „TIR Carnet“ dokumentų išduodama nedaug, todėl jų administravimo kaštai yra dideli. Tuo tarpu Lietuva yra viena iš didžiausių šios sistemos naudotojų Europoje, pagal knygelių pardavimų skaičių užimantis 5-6 vietą, tačiau vietiniams vežėjams tai nereiškia išskirtinai mažos kainos. Šiuo metu pigiausia, 4 lapų knygelė parduodama už panašią, kaip ir pernai sumą: 46,20 euro.

Vežėjai bando priminti „Linavos“ vadovų pažadus

Transporto įmonės „Mečys“ vadovas, „Linavos“ narys ir Lietuvos vežėjų sąjungos prezidentas Mečislavas Atroškevičius tvirtina, kad jo paskačiavimais „Linava“ pardavinėja „TIR Carnet“ knygeles su maždaug 68 procentų antkainiu. Surinkęs ne mažiau, nei dvidešimties vežėjų parašus, jis „Linavai“ pateikė reikalavimą skubiai mažinti TIR knygelių kainą, pritaikant ne didesnį, kaip Revizijos komisijos siūlomą, 20 proc. antkainį.

„Mes pritariame Revizijos komisijos išvadoms, kad gautos asociacijos pajamos už TIR knygeles yra netinkamai administruojamos bei naudojamos ne tik TIR sistemos narių poreikiams tenkinti ir reikalaujame, kad asociacijos nariai, kurie naudojasi TIR sistema, turėtų galimybę įsigyti TIR knygeles už teisingą ir sąžiningą mokestį“, – rašoma „Linavos“ prezidentui Erlandui Mikėnui adresuotame rašte.

Mes pritariame Revizijos komisijos išvadoms, kad gautos asociacijos pajamos už TIR knygeles yra netinkamai administruojamos

M. Atroškevičius tvirtina kiekviename suvažiavime girdintis apie asociacijos planus sumažinti „TIR Carnet“ kainas ir pasigendantis tokių planų realizavimo, todėl ėmėsi iniciatyvos juos paskatinti.

„Dar pernai gruodį žinojome, kad liepos 1 dieną mažės TIR knygelių kainos ir draudimas. Apie planuojamą TIR draudimo ir knygelių kainos mažėjimą „Linavos“ prezidentas Erlandas Mikėnas kalbėjo pavasariniame kongrese. Kodėl dabar, pasinaudojant sumažėjusia savikaina, nesumažintos kainos? Paskaitykite, ką dabartinė „Linavos“ vadovybė rašė, eidama į „valdžią“: jie aiškino, kad reikia mažinti TIR kainas, kovoti už „vargšą vežėją“! Dabar jie pamatė, kad nebereikia tų kainų mažinti?“ – piktinosi pats iki 2014 metų „Linavos“ valdyboje buvęs vežėjas.

Jis tvirtina gerai žinąs „TIR Carnet“ knygelės kainos sudedamąsias dalis ir sakosi, skaičiuodamas asociacijos antkainį, galintis suklysti daugiausiai pusę Šveicarijos franko (apie pusę euro). Pasak jo, knygelės kaina Lietuvoje turėtų siekti apie 30 eurų!

„CargoNews“ pasidomėjus šia situacija ir „Linavos“ atstovų užklausus apie ją, paaiškėjo, kad asociacijos vadovai negali ar nenori pateikti bet kokį atsakymą. Todėl, kaip ir M. Atroškevičius, galime tik spėlioti apie asociacijos vadovų poziciją ar planus. Arba patys ieškoti informacijos alternatyviais kanalais.

Iki šiol redakcijai niekas – nei IRU, nei kaimyninių šalių vežėjų asociacijų atstovai nepatvirtino fakto, kad knygelių kainos liepos 1 dieną buvo sumažintos. Baltarusijos vežėjų asociacija „BAMAP“ paviešino tik tai, kad mažinamos draudimo įmokos. Tačiau, pasak M. Atroškevičiaus, jos yra sudėtinė knygelės savikainos dalis. Vežėjas tikina turintis patikimų duomenų, kad IRU knygeles atpigino 2,5 šveicarijos franko (2,3 euro – tai, pasak Mečislavo, pastarajame kongrese minėjo pats E. Mikėnas), tiek pat sumažėjo ir draudimo mokestis, taigi knygelės savikaina sumažėjo 5 frankais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius