XX a. 3–4 dešimtmečiai – laikotarpis, kurį apima paroda „Vytautas Kairiūkštis ir jo aplinka“ – labai svarbus Europos avangardinio kino raidoje. Pats Vytautas Kairiūkštis nekūrė filmų, nors šia sritimi itin domėjosi kiti jo aplinkos dailininkai (K.Malevičius, M.Szczuka, T.Žarnover, E.Prampolinis).
Kairiūkštį domino fotografija ir fotomontažo technika. Tačiau ankstyvąjį abstraktų kiną ir bedaiktę Kairiūkščio tapybą, grafinio dizaino kūrinius taip pat siejo artima vizualinė kalba. Avangardinio kino kūrėjų Hanso Richterio, Vikingo Eggelingo ir kt. menininkų pirmųjų filmų ir Kairiūkščio 3–4 dešimtmečių ritmines „naujojo meno“ kompozicijas, sudarytas iš kvadratų, apskritimų ir linijų, įkvėpė (Kairiūkštį neabejotinai, o jaunuosius kinematografus – greičiausiai) Kazimiero Malevičiaus suprematizmo kalba.
Filmų peržiūroje kviečiame susipažinti su avangardiniu XX a. 3–4 dešimtmečių Europos kinu ir V. Kairiūkščio kūrybos sąsajomis su to meto kino eksperimentais. Filmų peržiūrą lydės teoriniai parodos kuratoriaus Viktoro Liutkaus ir filmų programos kuratorės Živilės Etevičiūtės komentarai.
Filmų programa:
1. „Diagonalinė simfonija“ („Symphonie Diagonale“). Vikingas Eggelingas, 6’40, 1921, 16 mm.
2. „Ritmas 21“ („Rhytmus 21“). Hansas Richteris. 4‘, 1922, 16 mm.
3. „Ritmas 23“ („Rhytmus 23“). Hansas Richteris, 4‘, 1923, 16 mm.
4. „Malevičius. Suprematizmas”. Lutzas Beckeris, 9’, 1970–1971, dvd.
5. „Europa” rekonstrukcija („Europa” Reconstruction”). Franciszka ir Stefanas Themersonai. 9’, 1983, DVCAM.
Įėjimas nemokamas.