1761 metais Jozefas Haidnas buvo priimtas dirbti vicekapelmeisteriu kunigaikščių Esterhazių rūmuose. Čia jis turėjo puikią kūrybinę laboratoriją: ramius apartamentus, gerą klavesiną ir puikų, virtuozišką orkestrą. Tai buvo išsvajotos, tobulos sąlygos kūrybai: per naktį užrašęs keletą simfonijos puslapių, kompozitorius galėdavo jau kitą rytą išbandyti, kaip tai skamba, iš karto taisyti ir vėl patikrinti rezultatą.
Tad nenuostabu, kad vos tapęs vicekapelmeisteriu jis iš karto pradėjo rašyti orkestrui, netrukus pateikdamas vertinimui tris simfonijas, sukėlusias klausytojams asociacijas su skirtingais paros laikais. Ypatingai iliustratyvi „Ryto“ (Nr. 6 D-dur) brėkštančios aušros įžanga, ceremonijų maršo motyvai, atveriantys „Dieną“ (Nr. 7 C-dur) ir „Vakaro“ (Nr. 8 G-dur) finalas, kuriame veržlūs styginiai efektingai imituoja audrą.
Apstulbęs nuo atsivėrusių galimybių ir aukšto orkestro lygio, Jozefas Haidnas nuo pirmųjų opusų pasistengė išnaudoti visą orkestro pajėgumą. Gali būti, kad greiti pasažai atsirado partitūroje siekiant padaryti malonų įspūdį orkestrantams bei pelnyti jų palankumą: mat už ypatingus virtuozinius solo epizodų atlikimus, jie gaudavo papildomą piniginį paskatinimą. Taip pat neatmetama galimybė, kad techniškai sudėtingais kūriniais vicekapelmeisteris siekė pamaloninti ir savo naujuosius ponus. Kaip bebūtų, trijų dalių ciklas yra kietas ir nenuobodus riešutėlis bet kuriam kameriniam orkestrui.
Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, grieždamas Jozefo Haidno muziką, jaučiasi „namuose“. Be abejonių, šis styginių kolektyvas įtaigiai interpretuoja ir šiuolaikinę muziką, ir barokinius koncertus, ir romantinius šedevrus, sėkmingai paragauja net ir didelio simfoninio orkestro repertuaro. Tačiau, kai programoje – J. Haidnas, nuo pat pirmojo profesoriaus Donato Katkaus mosto muzika ima alsuoti visiškai kita dvasia, sušvinta nuostabia energija. Tai – dirigento ir orkestro „sielos muzika“.
Išgyvenkite Estarhazių rūmų „Rytą“, „Dieną“ bei „Vakarą“ Šv. Kotrynos bažnyčioje sausio 21 dieną, pasijuskite ponų Esterhazių svečiais ir nepamirškite už virtuoziškai atliekamus pasažus skirti orkestro muzikams didelį aplodismentų honorarą.