-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

CERN fizikai jau užtikrinti, kad atrado Higgso bozoną

Europos branduolinių tyrimų organizacijos CERN fizikai paskelbė, kad jau yra užtikrinti, jog pernai Didžiajame hadronų greitintuve (LHC) pavyko atrasti Higgso bozoną – dalelę, kuri leidžia paaiškinti, kodėl materija turi masę.
CERN fizikai jau užtikrinti, kad atrado Higgso bozoną
CERN fizikai jau užtikrinti, kad atrado Higgso bozoną / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Jau yra aišku, kad mes turime reikalų su Higgso bozonu, nors mums vis dar reikia atlikti daug darbo, kad išsiaiškintume, kokia Higgso bozono rūšis tai yra“, – pranešime cituojamas vienos CERN fizikų komandos vadovas Joe Incandela.

Tai, kad atrastoji dalelė yra Higgso bozonas, patvirtina išsamūs jos savybių tyrimai, sąveika su kitomis dalelėmis bei jos kvantinės savybės. Pavyzdžiui, daroma prielaida, kad Higgso bozonas veikiausiai neturi sukinio (angl. spin), o remiantis standartiniu modeliu jo lyginumas (angl. parity; nurodo kaip elgiasi dalelės atspindys) turėtų būti teigiamas. Fizikų komandos nustatė, kad atrastoji dalelė atitinka abi šias savybes.

Tiesa, fizikams dar reikės išsiaiškinti, ar LHC atrasta dalelė yra paprasčiausia Higgso bozono forma (t.y. ar ji atitinka dalelių fizikos standartinį modelį), ar kažkas labiau neįprasto. Visgi pirminiai rezultatai leidžia manyti, kad tai veikiausiai bus standartinio modelio Higgsas.

Primename, kad Higgso bozono tiesiogiai stebėti neįmanoma, todėl jo egzistavimą įmanoma nustatyti tik iš dalelių, į kurias atsimušęs jis suyra. Tai buvo stebima LHC įgreitinant protonus beveik šviesos greičiu, kol jie susiduria.

Naujasis atradimas užpildytų standartinio fizikos modelio spragas. Pagal standartinį fizikos modelį laikoma, kad Higgso bozonai suteikia medžiagai masę. Teigiama, kad su mase susijęs energijos laukas, vadinamas Higgso lauku, paplitęs po kosmosą. Keliaudamos pro šį lauką dalelės su juo sąveikauja ir įgauna masę.

Šios dalelės turėjo ypatingą reikšmę formuojantis Visatai – be jų nebūtų susidariusios žvaigždės, planetos, kitos medžiagos ir struktūros. Todėl Higgso bozonas buvo pramintas „dieviškąja dalele“.

Tai, kad Higgso bozonas egzistuoja, reiškia, jog mokslininkams nebūtina atsisakyti iki šiol naudoto standartinio fizikos modelio, nusakančio elementariųjų dalelių sąryšius ir jų savybes. Tačiau mokslininkai dar tvirtai negali pasakyti, ar atrastosios dalelės savybės visiškai sutampa su standartiniu fizikos modeliu – tam, kad tai būtų patvirtinta, mokslininkams dar teks paplušėti.