-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Mikrobiologai pirmą kartą iškodavo daugiau kaip dviejų šimtų anksčiau netyrinėtų bakterijų genomus

Genetikų vis plačiau naudojamas ir nuolatos jų tobulinamas genomų analizės metodas sudarė sąlygas tarptautinei mokslininkų komandai ištirti 201 skirtingo mikroorganizmo ląstelėse esančią genetinę medžiagą bei atskleisti prieš tai nežinotas sąsajas tarp skirtingų gyvybės medžio šakų, rašoma Nature.com.
Bakterijos.
Bakterijos. / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Vadovaujami JAV Energetikos departamento Jungtinio genomų instituto mikrobiologės Tanja‘os Woyke, tyrėjai bakterijų genomus nuskaitė pritaikę vienos ląstelės sekvenavimo (DNR sekos ir jos funkcijų nustatymo) metodą. Tirtų mikroorganizmų ląstelės buvo paimtos iš devynių ekologiškai visiškai skirtingų aplinkų, tokių kaip vandenynų dugne esančios hidroterminės versmės ar aukso kasyklos.

Nei viena iš mokslininkų tyrinėtų bakterijų anksčiau nebuvo auginta ar genetiškai analizuota laboratorijose, mat tai padaryti yra labai sudėtinga ar netgi apskritai neįmanoma. Sprendimas ištirti ne patį organizmą, bet jo ląstelę sudaro sąlygas išvengti šio apribojimo. Studiją atlikę mikrobiologai tokių tirti sunkiai galimų bakterijų visumą vadina „mikrobine tamsiąja medžiaga“, o jų darbas suteikia daugiau žinių ne tik apie šių organizmų biologines bei genetines savybes, bet ir apie jų tarpusavio ryšį bei sąsajas su kitomis gyvybės formomis.

„Tai stulbinanti publikacija. Šimtų genomų sekų iškodavimas iš paskirų ląstelių vienu šūviu – tai pasiekimas, rodantis visiškai naują mikrobiologijos lygį“, – teigė Kolorado Bouldeno universiteto (JAV) mikrobiologas Normanas Pace‘as.

Tyrėjų atliktas darbas atskleidė, kad biologijos mokslininkų nustatytos sutartinės ribos tarp skirtingų gyvybės karalysčių, vienų iš stambiausių gyvybės formų kategorijų, nėra tokios griežtos kaip manyta anksčiau.  Pavyzdžiui, mokslininkai nustatė, kad viena geneologiškai susijusių bakterijų grupė puriną, DNR ir RNR statybinę medžiagą, sintezuoja naudodama tokius fermentus, kurie anksčiau randami buvo tik visai kito gyvybės domeno (archėjų) organizmuose.

Prieš šią studiją mokslininkai sudarė gyvybės medį, kuriame pabandė atskleisti mūsų planetos evoliucijos istoriją, rašoma „ABC Science. Tačiau nemažai informacijos susijusios su bakterijų kilme bei jų geneologiniais ryšiais buvo netiksli, dėl minėtų apribojimų užsiimti šių mikroorganizmų tyrimais laboratorijose. Naujasis DNR analizės metodas biologams suteikė galimybę užpildyti daugelį mokslininkams anksčiau nežinotų šio modelio dalių.