-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Mokslininkai atrado naują dalelę

Fizikai atrado naują elementariąją dalelę, kuri priskiriamai egzotiškų dalelių tetrakvarkų rūšiai. Naują tetrakvarką atrado Fermi laboratorijoje prie „DZero“ projekto dirbę mokslininkai, rašo phys.org.
Dalelių susidūrimai (asociatyvi nuotr.)
Dalelių susidūrimai (asociatyvi nuotr.) / Fotolia nuotr.
Temos: 1 Fizika

„Labai jaudina tai, kad atradome naują ir neįprastą dalelę, kuri padės mums suprasti stipriąją branduolinę sąveiką – vieną iš keturių fundamentalių fizikos jėgų“, – sakė vienas tyrime dalyvavusių mokslininkų profesorius Iainas Bertramas.

„DZero“ yra vienas iš dviejų eksperimentų Fermi laboratorijos Tetravono dalelių greitintuve. Nors Tetravono greitintuvas buvo uždarytas 2011-aisiais, vis dar vykdomi tyrimai, kurių metu analizuojami milijardai anksčiau įvykusių dalelių susidūrimų.

Tetrakvarkas buvo atrastas netikėtai po to, kai „DZero“ mokslininkai pirmą kartą 2015-ųjų liepos mėnesį pamatė užuominų apie potencialią naują dalelę  X(5568), kuri taip pavadinta dėl jos masės – 5568 megaelektronvoltai.

Kvarkai yra į miniatiūrinius taškelius panašios elementariosios dalelės, kurie dažniausiai aptinkami susijungę po du arba po tris. Labiausiai žinomi iš jų yra protonas ir neutronas (kiekvieną jų sudaro po tris kvarkus).

Iš viso egzistuoja šeši kvarkų tipai: „į viršų“, „į apačią“, keistasis, žavusis, apatinis ir viršutinis. Kiekvienas jų taip pat turi antimedžiagos dublikatą.

Visi anksčiau pastebėti tetrakvarkai turi bent jau po du tokios pat rūšies tetrakvarkus, o X(5568) sudarytas iš keturių skirtingų rūšių kvarkų – „į viršų“, „į apačią“, keistojo ir apatinio.