Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti
2013 11 13

Naujos socialinės iniciatyvos pradininkė siūlo kitokį požiūrį į socialinę atsakomybę

„Gerais norais pragaras grįstas“, šypteli naujos iniciatyvos pradininkė Jurgita Ribinskaitė-Glatzer. Kaupusi patirtį įvairiose pasaulio šalyse, šiuo metu moteris teigia, kad atėjo laikas į verslą pažiūrėti kitaip, ir siekia pakeisti visuomenės požiūrį į socialinę atsakomybę.
Gongas
Gongas / Šarūno Mažeikos/BFL nuotr.
Temos: 1 Aukcionas

„NVO nereikia vien gailesčio ir labdaros – jos turi, ką pasiūlyti ir visuomenei, ir verslui. Užteks aklai aukoti!“ – sako Jurgita ir kviečia prisijungti prie jos organizuojamo „Kalėdinio gerų darbų aukciono“, vyksiančio jau lapkričio 15 dieną.

– Sakote, gerais norais pragaras grįstas. Taip vadinasi ir Jūsų įkurta VšĮ. Ką tiksliai turite omenyje?

– Ši išmintis labai praverčia, vertinant įvairius labdaros, vystymo, socialinės atsakomybės projektus. Neretai geri norai ir netgi geros priemonės duoda visiškai priešingų rezultatų, išryškėjančių tik ilgalaikėje perspektyvoje. Tokių projektų vertinimui reikia profesionalios įžvalgos – be jos geros iniciatyvos dažnai ne tik neišsprendžia problemos, bet dar ją ir pagilina arba sukuria naujas problemas.

– Ką turite omenyje? Gal galite pateikti konkrečių pavyzdžių?

– Vienas paprastas pavyzdys, regėtas dirbant Indijos NVO po 2005 metais šalies rytinę pakrantę nusiaubusio cunamio. Nukentėjusiems nuo cunamio Indijos žvejams buvo atsiųsta tinklų ir motorinių valčių. Bet tinklai buvo ne tokio tankumo, kokius naudodavo žvejai, taigi į juos pakliūdavo ir smulki žuvis, kurią žvejai išmesdavo, o ji buvo labai svarbi ekosistemos dalis.  Nedarbo problemos tinklai ir valtys irgi neišsprendė, nes žuvies nebuvo kam parduoti, mat  kitos  su žvejais susijusios bendruomenės nebuvo įtrauktos į nukentėjusiųjų sąrašus, ir jų verslas neatsigavo. 

Organizatorių nuotr./Jurgita Ribinskaitė-Glatzer
Organizatorių nuotr./Jurgita Ribinskaitė-Glatzer

Kitas pavyzdys – iš mano praktikos dirbant su verslo įmonėmis. Dažnai verslininkai taiko tas pačias vadybos matricas tiek kasdieniams verslo procesams, tiek socialinės atsakomybės projektams, tačiau toks požiūris ne visada duoda naudos. Didelės įmonės valdybai pristačiau narkotikų prevencijos programą, kurią sudaro dvylika pamokų vienos klasės mokiniams. Vieno valdybos nario pasiūlymas buvo sutrumpinti programą iki vienos pamokos, apsiribojant informacija apie narkotikus ir taip išplėsti auditoriją dvylika kartų. Paaiškinau, jog tyrimai rodo, jog vien tik suteikus informaciją apie narkotikus sulaukiama priešingo rezultato – sužadinamas smalsumas, vaikai informaciją priima kaip reklamą, ir jeigu dar nebuvo girdėję apie narkotiką, nori jį išmėginti. 

– Ir kokią išvadą padarėte, remdamasi šiomis situacijomis?

– Šie du pavyzdžiai atskleidžia tik mažą dalį sunkumų, kurie kyla, kai verslas ir NVO nebendradarbiauja. Būtent bendradarbiavimas, vengiant senų klišių ir nepriskiriant verslui donoro, o NVO – recipiento vaidmenų, ir yra NVO – verslo partnerysčių tikslas. Pagrindinė projekto, o ir pačios mūsų organizacijos, žinutė – gerų norų neužtenka. Dar reikia žinių, patirties, kantrybės ir gerų partnerių. 

– Ar dėl to ir įkūrėte tokią organizaciją – „Gerais norais pragaras grįstas“?

– Esu viena iš tų „mamyčių“, kurios augindamos vaikus turėjo daug laiko pagalvoti apie tai, ką nori veikti gyvenime, kaip suderinti esamą patirtį ir atsiskleisti naujoje veikloje. Visą gyvenimą dirbau nevyriausybinėse organizacijose ir gerai, žinau su kokiais sunkumais jos susiduria. Bėda ta, kad  dažnai santykiai tarp verslo ir NVO apsiriboja rėmimu, o juk čia yra tiek daug galimybių bendradarbiauti! NVO gali padėti verslui užmegzti ir palaikyti santykius su tikslinėmis auditorijomis, padėti kurti ar pritaikyti produktus tam tikroms vartotojų grupėms, suteikti reikalingų žinių ir pan. Mūsų pirmasis projektas „Kalėdinis gerų darbu aukcionas“  pateikia nemažai idėjų kaip verslas gali tapti socialiai atsakingu ne tik remdamas tam tikras veiklas, bet ir bendradarbiaudamas su NVO.

– Papasakokite daugiau apie šį projektą. Ar tai – kalėdinis gerumo projektas, padedantis rinkti lėšas NVO?

– Manyti, kad tai – eilinis „gerumo projektas“, vykdomas labdaringais tikslais, netikslu. Projektas „Gerų darbų aukcionas“, vyksiantis jau lapkričio 15 d. – tai erdvė internete, kurioje organizacijos, taip pat ir privatūs asmenys, galės pirkti NVO siūlomas prekes ir paslaugas. Projekto tikslas – „pažadinti“ NVO verslumą bei paskatinti NVO ir verslo partnerystę, paskatinti atkreipti dėmesį į socialines problemas ar rasti jų sprendimus. Aukcione dalyvauja per 30 nevyriausybinių organizacijų (tokių kaip „Caritas“, „Gelbėkim vaikus“, „Algojimas“, „Jaunimo linija“, „Maisto Bankas“, Vilkyškių bendruomenė), siūlančių beveik 200 įvairių prekių ir paslaugų. Aukcione bus siūlomi ir įvairūs mokymai bei seminarai, kurie tiktų ne tik įmonės viduje, bet į juos įmonės galėtų pakviesti savo klientus, partnerius, ar panaudoti NVO patirtį savo verslo plėtrai (pavyzdžiui, aktyvaus klausymo seminarą, siūlomą „Jaunimo linijos“), kūrybines dirbtuves, į kurias pakviestų savo darbuotojus, papuošalus eglutei (pagamintas „Carito“), ekologiškas arbatas, kurias surinko bedarbiai jaunuoliai Vilkyškiuose. Pats prekių išsirinkimas gali tapti smagiu kolektyvą vienijančiu užsiėmimu. Projekto organizatoriai viešins informaciją apie projekte dalyvaujančias įmones, O aukciono auditorija tikrai nemaža – vien projekte dalyvaujančios NVO savo narius ir pagalbininkus skaičiuoja tūkstančiais.

– O kas aukcione galės pirkti prekes ir paslaugas?

– Projekte gali dalyvauti ir privatūs asmenys. Norime priminti žmonėms senus kalėdines tradicijas:  dovanų keitimąsi, loterijas, Kalėdų senio vizitus, laimės šulinį ir pan. – tiesiog šį kartą siūlome pirkti reikalingus daiktus kartu ryškinant organizacijos ir jos darbuotojų atsakingumą,  sprendžiant socialines problemas, o tai pat ir didinant savo įmonės matomumą. Galbūt ir į Lietuvą pagaliau ateis tradicija po eglute dėti ne tik daiktą, o ir „gerus darbus“, pavyzdžiui, kuponą su apmokėtu vaiko maitinimu dienos centre.

– Kaip matote šio projekto ir organizacijos ateitį?

– Svajoju, kad „Gerų darbų aukcionas“ taps ta erdve, kur NVO pateiks pačias naujausias idėjas, įdomiausius produktus, o verslo įmonės lauks aukciono ir iš tiesų konkuruos dėl šių idėjų.  Tikiu, kad aukcionas taps ir efektyviu lėšų rinkimo įrankiu NVO. Tarkim, vykstant tradicinėms kampanijoms televizijoje organizacijos rinktų lėšas pardavinėdamos savo ar rėmėjų dovanotus produktus. Ateityje pasiūlysime ir daugiau įrankių, padėsiančių NVO būti versliomis. Mūsų vizija yra tapti pagrindiniu tarpininku tarp verslo ir NVO organizacijų Lietuvoje. Sieksime kurti abipusiai naudingas partnerystes, kurios spręstų Lietuvai reikšmingas problemas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius