Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Po mūšio egzamine – į karą su egzamino užduočių sudarytojais

Vilniaus Karoliniškių gimnazijoje moksleiviai ruošiasi anglų kalbos valstybiniam egzaminui
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Vilniaus Karoliniškių gimnazijoje moksleiviai ruošiasi anglų kalbos valstybiniam egzaminui
Šaltinis: www.jaunimogidas.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

Tik prasidėjusi 2014 m. valstybinių brandos egzaminų sesija moksleiviams sukėlė daugybę emocijų, o pasipiktinusių abiturientų mintys užplūdo naujienų portalus. Diskusijas paskatino šeštadienį vykęs valstybinis anglų kalbos egzaminas. Šiemet laikyti šį egzaminą pasirinko dar daugiau abiturientų nei anksčiau: 17 tūkst. 849 moksleivių, taigi, net 46 procentai visų laikančių egzaminus.

„Švietimo sistema linksmai tyčiojasi iš moksleivių“, „Anglų kalbos egzaminas – pasityčiojimas iš gabių mokinių“ – būtent tokiais įspūdžiais dalijasi pasipiktinę abiturientai.

Moksleiviams pritaria ir kai kurie mokytojai. „Šis egzaminas buvo tiesiog abiturientų sužlugdymas, klausymo užduotys buvo C1–C2 lygio“, – naujienų portale pasirodė pedagogo komentaras.

Moksleiviai suirzę: vienus populiariausias užsienio kalbos egzaminas nustebino savo neįprasta struktūra, kiti skundėsi itin sudėtinga ir neaiškia klausymo užduotimi, tretiems per daug sudėtingos atrodė ir kitos užduotys, koją kišo nepakankama egzamino trukmė. Jaunuoliai buvo nepatenkinti ir prasta klausymo užduotims skirtų įrašų kokybe, teigė, jog užduoties struktūra buvo itin neįprasta ir skyrėsi nuo atliktų pasiruošimo egzaminui metu.

Šis egzaminas buvo tiesiog abiturientų sužlugdymas, klausymo užduotys buvo C1–C2 lygio.

Nacionalinio egzaminų centro (NEC) direktorė Saulė Vingelienė tokių kalbų pagrįstumu abejoja: „Užsienio kalbos, kaip ir kiekvieno kito mokomojo dalyko, valstybinio brandos egzamino užduoties rengimo procedūrose yra numatyti ir įgyvendinami aiškūs kokybės kontrolės mechanizmai. Rengiant valstybinių brandos egzaminų užduotis tarp svarbiausių užduoties kokybės veiksnių minėtini – užduoties atitikimas egzamino programai, klausimų formuluočių korektiškumas, klausimų su pasirenkamaisiais atsakymais distraktorių tinkamumas, naudojamų tekstų ir garsinės medžiagos, skirtos klausymui, tinkamumas. Pagal šiuos ir kitus, nepaminėtus kriterijus, užduotį vertina recenzentai ir Nacionalinio egzaminų centro darbuotojai.“

Pašnekovė taip pat pabrėžia, jog su jokiais netikėtumais ar itin žymiais egzamino struktūros pokyčiais abiturientai egzaminų metų susidurti neturėtų.

sxc.hu nuotr./Anglų kalbos žodynas
sxc.hu nuotr./Anglų kalbos žodynas

„Tiek 2014 metų bandomasis užsienio kalbos (anglų) egzaminas, tiek valstybinis brandos egzaminas parengtas pagal tą pačią egzamino programą, kuri patvirtinta 2011 metais. Abiejose užduotyse buvo tikrinami mokinių klausymo, skaitymo ir rašymo kalbiniai gebėjimai. Užduočių formatas ir mokinių tikrinami gebėjimai yra apibrėžti egzamino programoje – tad tiek bandomojo egzamino, tiek užsienio kalbos (anglų) VBE užduočių tipai atitinka egzamino programoje keliamus reikalavimus. Užduoties rengėjai gali pasirinkti atviro ir uždaro tipo klausimus, bet jų proporcijos turi atitikti egzamino programą“, aiškina – S.Vingelienė.

Užduočių formatas ir mokinių tikrinami gebėjimai yra apibrėžti egzamino programoje – tad tiek bandomojo egzamino, tiek užsienio kalbos (anglų) VBE užduočių tipai atitinka egzamino programoje keliamus reikalavimus.

Abiturientai, negailėdami kritikos VBE, lygina jį su tarptautiniais anglų kalbos egzaminais ir pasakoja apie savo pasiekimus juose. Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka, moksleivių, tarptautinį IELTS egzaminą išlaikiusių 7,5–9 balu, rezultatas yra prilyginamas 100-tui balų valstybiniame brandos egzamine.

„Tarptautinio IELTS anglų kalbos egzamino klausymo dalyje buvau įvertintas 8,5 balo, o šiais metais valstybiniame brandos egzamine pateiktos klausymo užduotys man sukėlė sunkumų“, – teigia Vilniaus Jėzuitų gimnazijos abiturientas.

„Neseniai laikyto IELTS egzamino rezultatas buvo gana aukštas, 7,5 balo, todėl dėl valstybinio brandos egzamino taip pat nesijaudinau, – pasakoja kitas moksleivis, – deja, po VBE pradėjau abejoti, ar pavyks pasiekti aukštesnį nei 90 proc. įvertinimą. Būtent toks rezultatas man reikalingas sėkmingam stojimui į užsienio universitetą.“

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Abiturientams – išbandymas lietuvių kalba
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Abiturientams – išbandymas lietuvių kalba

NEC direktorė S.Vingelienė pabrėžia, jog anglų kalbos VBE užduotys atitinka B1 ir B2 lygio reikalavimus. Ji taip pat neigia moksleiviams tikru iššūkiu tapusios klausymo užduoties neįveikiamumą: „Atlikdami sakytinio teksto supratimo (klausymo) užduotis, mokiniai parodo gebėjimus atitinkančius B1 kurso reikalavimus ir gebėjimus atitinkančius B2 kurso reikalavimus.“

Galbūt NEC tokiu būdu bando užkirsti kelią jau kartą pasipylusiam 100-tukų lietui.

S.Vingelienė neabejoja egzamino kokybe ir primena, jog Nacionalinis egzaminų centras brandos egzaminų užduočių rengimui kviečia specialistus, kuriems keliami aukšti kvalifikacijos reikalavimai, būtina mokymo pagal dalyko vidurinio ugdymo programas ir dalyko valstybinių brandos egzaminų kandidatų darbų vertintojo patirtis.

„Užsienio kalbos brandos egzaminų užduočių rengėjams keliamas ir papildomas reikalavimas – užsienio kalbos mokėjimo lygio nustatymo metodikos išmanymas. Užsienio kalbos (anglų) valstybinio brandos egzamino užduoties rengime ir recenzavime dalyvavo šiuos kvalifikacinius reikalavimus atitinkantys dalyko specialistai, kuriems talkino akademinės bendruomenės atstovai ir anglų, kaip gimtosios kalbos, specialistas“, – pasakoja NEC direktorė.

Po anglų kalbos VBE moksleiviai ėmė spėlioti, ar, pasak daugelio, akivaizdžiai sunkesnis šių metų brandos egzaminas nėra 2013 m. itin sėkmingai išlaikytų anglų kalbos egzaminų pasekmė. Tuomet aukščiausią 100 balų įvertinimą gavo 5,49 proc. moksleivių.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Jungtinės Karalystės vėliava
AFP/„Scanpix“ nuotr./Jungtinės Karalystės vėliava

„Galbūt NEC tokiu būdu bando užkirsti kelią jau kartą pasipylusiam 100-tukų lietui“, – svarsto abiturientai.

„Egzaminų užduočių sunkumą lemia egzamino programa, – tikina S.Vingelienė, – egzamino užduotis sudaroma atsižvelgiant į svarbiausią užsienio kalbų mokymo(si) veiksnį – komunikacinę kalbų mokymo kryptį. Tikimės, kad ir šiais metais abiturientai pasieks panašių rezultatų.“

Nacionalinio egzaminų centro direktorė taip pat primena, jog pernai egzaminai pirmą kartą buvo vykdomi pagal atnaujintas brandos egzaminų programas, buvo rengiami ir nauji VBE kriterinio vertinimo aprašai, kurie šiuo metu yra toliau tikslinami.

Po kiekvieno valstybinio brandos egzamino atliekama statistinė mokinių rezultatų analizė, kuri yra viešinama NEC tinklalapyje.

Verta atkreipti dėmesį, kad bandomosios ir ankstesnių metų valstybinių brandos egzaminų užduotys tėra orientyras susipažinimui su egzamino reikalavimais, struktūra, tematika.

S.Vingelienė pastebi, jog mokiniai egzaminams ruošiasi įvairiais būdais: ne tik atlikdami ankstesnių metų užduotis, konsultuodamiesi su mokytojais, bet ir burdamiesi į grupeles socialiniuose tiksluose. „Tai džiugina“, – teigia ji.

Tiesa, identiškų užduočių, atliktų bandomojo egzamino metu, abiturientai tikėtis neturėtų: ,,Verta atkreipti dėmesį, kad bandomosios ir ankstesnių metų valstybinių brandos egzaminų užduotys tėra orientyras susipažinimui su egzamino reikalavimais, struktūra, tematika.“

Nacionalinis egzaminų centras ragina moksleivius pasitikėti savo jėgomis ir ramiai nusiteikti brandos egzaminams. „Tikime, kad egzaminų metu mokiniams pavyks įveikti jaudulį, susikaupti ir pademonstruoti savo gebėjimus ir žinias“, – abiturientus drąsina NEC direktorė S.Vingelienė.

Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie 15min