Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti
2013 11 21

Šiaulių valdžia „mikriukus“ šluoja nuo kelio – negelbėja net keleivių pasipriešinimas

Trečiadienį privačių įmonių vežėjų atstovai iš Šiaulių miesto savivaldybės išėjo nuleidę galvas – valdininkai pranešė, kad sutarties su jais neplanuojama pratęsti. Jau yra sudaryti septyni „privežamieji“ maršrutai, kuriuose galės dirbti dabartiniai „mikriukų“ vežėjai. Privačių įmonių atstovams toks pasiūlymas pasirodė neargumentuotas. Maža to, sudarytuose maršrutuose, anot jų, prastos gatvės, todėl dėl šių maršrutų sudarymo jie kreipsis į Vyriausybės atstovą Šiauliuose.
Mikroautobusai
Mikroautobusai / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.
Temos: 2 Valdžia Šiauliai

Surinkti parašai neišgelbėjo

Susitikimo, į kurį susirinko privačių įmonių vežėjų atstovai, UAB „Busturas“ vadovai ir miesto administracija, pradžioje žodis buvo suteiktas vežėjams. Kai kurie jų buvo gerokai įpykę ir tikino, kad jokių pastabų ir klausimų neturi: „Kokių pastabų mes galime turėti? Jūs mums uždedate kilpą ant kaklo ir tiek.“

Tuo metu vienos keleivių pervežimo paslaugas Šiauliuose teikiančios bendrovės komercijos direktorė Zinaida Barienė taip lengvai rankų nuleisti neketino.

„Atsinešiau segtuvą. Jame – per dvi dienas surinktas 2151 gyventojo parašas, kurie pasisako prieš 55 maršruto naikinimą. Ir tai tik dvi dienos ir vienas maršrutas. Kaip jums atrodo, jeigu mes iki vasario 1 dienos atliksime apklausą apie kitus maršrutus, kokie bus rezultatai?“ – klausė ji. Jai antrino kitos privačios vežėjų įmonės direktorius Arūnas Sabanskas tikindamas, kad jo žiniomis, daugiau nei 1000 gyventojų yra pasirašę ir dėl 51 maršruto išsaugojimo.

„Sakote, kad dubliuojasi maršrutai, bet galiu grįžti prie buvusio 25 maršruto, dabartinio 55-o, kurį pati sudarinėjau. Šio maršruto niekada nebuvo. Tai yra naujai sudarytas privačių vežėjų maršrutas, kuris net dvejus metus buvo nuostolingas... Aš matau vieną išeitį – laikinai pratęsti sutartį. O tas laikinai, t. y. tol, kol nebus įvesta bendra sistema, kol nebus įvestas elektroninis bilietas ir pan. Toliau matysime. Gal viską išspręs Konkurencijos tarnyba, gal teismai... Tikriausiai neprisimename nei vieno konkurso, kuris pasibaigtų tyliai gražiai, be jokių teismų“, – svarstė Z. Barienė.

Surenka „grietinėlę“?

Į diskusiją įsitraukęs Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Romanas Kančauskas buvo kategoriškas. Jo nuomone, susidariusi situacija – tai posovietinio komplekso pasekmė. „Aš išsakysiu savo nuomonę ir drįsiu pasakyti, kad buvo padaryta klaida, kai mūsų iniciatyva jūs sukūrėte savo verslus. Privatūs vežėjai šiuo metu susirenka „grietinėlę“, o „Busturui“ lieka keleiviai, kuriems yra taikomos lengvatos. Jas po to reikia padengti ir padengti mūsų visų mokesčių mokėtojų sąskaita“, – teigė jis, pridurdamas, kad surinkti gyventojų parašai neatspindi realios situacijos, nes pastarieji, anot jo, ne visada supranta, už ką pasirašo. Tuo metu Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Miesto infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis informavo, kad Savivaldybei už „Busturo“ patirtus nuostolius ir lengvatas kasmet tenka pakloti apie 12 milijonų litų.

Su tokia valdžios atstovų pozicija visiškai nesutiko privačių vežėjų įmonių vadovai. „Tokios sąvokos kaip „grietinėlė“ negali būti. Juk kiekvienas produktas turi savo pirkėją. Taip ir čia. Vieni važiuoja tik su „Busturu“, kiti tik su mikroautobusais, dar kiti – tik su taksi. Juk stovi stotelėje trys moterys, atvažiuoja trys maršrutiniai taksi, jos nelipa, laukia „Busturo“, nes tai yra jų transportas. Žmonės pasidalija. Galų gale, jei sena moterytė turi nuolaidas, jūs padarykite taip, kad ir privatūs vežėjai jas vežtų su nuolaida“, – sakė Jolita Dūdienė, vežėjų įmonės vadovė.

Šį pasiūlymą bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas greitai atmetė, teigdamas, kad miesto susisiekimo viešuoju transportu paslaugų teikimo sistemoje negali būti jokios konkurencijos. „Tai tada uždrauskite viską. Neleiskite žmonėms važiuoti tais keliais, kuriuose važiuoja „Busturo“ autobusai, uždrauskite važiuoti taksi. Juk yra paprastas taksi, o mūsų – maršrutinis. Tada visi tikrai važiuos tik su „Busturu“. Juk taip negali būti. Kam tada jūs sakote, kad mes esame tokie parazitai ir dvidešimt metų nusigriebiame grietinėlę?“ – piktinosi J. Dūdienė.

Tokią nuomonę palaikė vienos privačios vežėjų įmonės direktorius A. Sabanskas tikindamas, kad jokios konkurencijos čia nėra: „Mes esame mažieji autobusai, „Busturas“ – didieji. Mūsų ir kaina skirtinga.“

Siūlė bendradarbiauti

Tuo metu bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius į ilgas diskusijas leistis nepanoro. „Dėl ko mes čia diskutuojame? Galiu pasakyti, kad nėra apie ką diskutuoti. Keleivių pervežimas viešuoju transportu mieste – tai yra reguliuojama rinka. Lygiai taip pat kaip vandens, elektros tiekimas yra reguliuojama rinka. Tai nėra kavinių ar restoranų verslas, kur gali būti neribotas kiekis rinkos dalyvių ir jie tarpusavyje gali konkuruoti. Šita rinka yra reguliuojama visoje Europos Sąjungoje. Jūs puikiai žinote, kad negali būti vaikomasi keleivių, kad negali būti konkurencijos dėl keleivių, gali būti konkurencija tik parenkant vežėją atitinkamame maršrute. Šiuos dalykus sprendžia Savivaldybė. Aš siūlyčiau aptarti, kokiais principais remiantis mes galėtume bendradarbiauti, kad nebūtų priešpriešos ir mes taptume partneriais“, – sakė T. Bielinskas.

Primename, kad pirmadienį valdžios atstovai informavo, jog yra nustatyti septyni nauji vietinio reguliaraus susisiekimo „privežamųjų“ mikroautobusų maršrutai ir pavesta Savivaldybės įmonei UAB „Busturas“ šių maršrutų aptarnavimą pradėti nuo ateinančių metų vasario 1 dienos.

Šiaulių miesto savivaldybės administracija įpareigojo „Busturą“ aptarnauti naujus maršrutus, kurie skirti keleiviams mažaisiais autobusais privežti iki miesto. Nustatyti septyni tokie „privežamieji“ maršrutai: „Lieporiai–Gegužių kaimas“, „Rėkyva–Einoraičiai“, „Zoknių žiedas–Aerouosto g.“, „Rasa“ stotelė–Sutkūnai“, „Kuršėnkelio žiedas–Skroblų g.“, „Ligoninės st.–Skroblų g.“, „Kuršėnkelio žiedas–Medelyno žiedas“.

Kadangi ne visos gatvės atitinka sąlygas, kad čia galėtų pravažiuoti didieji autobusai, valdininkų teigimu, esamiems ir naujiems maršrutams aptarnauti „Busturas“ galės pasitelkti mažuosius mikroautobusus.

Baiminosi, kad liks be atlyginimo

„Busturo“ atstovai informavo, kad konkurso būdu bus išrinkti vežėjai, kurie keleivius veš šiais maršrutais. Pastariesiems bus mokama už nuvažiuotus kilometrus. Privačių vežėjų įmonių atstovai su tokia sistema sutiko, tačiau nerimą kėlė klausimas, ar „mikriukams“ neteks per dieną nuvažiuoti vos kelis kilometrus ir iš kur nuostolingai dirbantis „Busturas“ atras pinigų sumokėti naujiems vežėjams. „Jeigu jūs neturėsite pinigų ir mums nesumokėsite, turėsime savanoriškai išeiti. Tobulas bankroto scenarijus“, – replikavo jie.

„Jeigu jūsų netenkina sąlygos, jūs galite tiesiog nedalyvauti konkurse. Tai yra pasirinkimo teisė“, – atkirto T. Bielinkas, pridurdamas, kad šiuo metu bendrovėje dirba 200 darbuotojų ir dar keliasdešimčiai tikrai atsirastų vietos. „Vairuotojams dabar tenka dirbti viršvalandžius, o ir jie nori turėti normalią darbo dieną. Pas mus tikrai atsiras vietoms tiems, kurie tikrai norės dirbti vairuotojais“, – teigė jis.

Piktinosi kelių kokybe

Privačių vežėjų įmonių atstovams kilo dvejonių, ar „Busturui“ taip greitai pavyks užtikrinti kokybišką šiauliečių pervežimą iš vieno taško į kitą. Tačiau T. Bielinskas ir čia buvo užtikrintas, kad bendrovė galės teikti kokybiškas paslaugas. „Šiuo metu mes turime apie 100 autobusų, skirtų keleivių pervežimui. Maršrutuose kasdien dirba 72 autobusai. Techniškai jokių problemų tikrai nekils, nes galime paleisti dar 30 procentų autobusų. Beje, šiais metais atnaujindami Autobusų parką gavome 8 naujus autobusus. Kitais metais gausime dar 9“, – sakė jis.

Už „mikriukų“ išsaugojimą kovoję atstovai tuomet teiravosi, dėl kokių priežasčių buvo sudaryti būtent tokie ir tik septyni naujieji maršrutai. Jų teigimu, kai kuriomis nurodytomis gatvėmis net neįmanoma važiuoti. „Mes važiuojame tokiomis gatvėmis, kokias turime mieste“, – sakė T. Bielinskas. „Žvyrkeliai yra žvyrkeliai. Tačiau šioms gatvėms bus skirtas didesnis dėmesys, jų kontrolė bus sustiprinta“, – jį papildė A. Adomaitis.

Tačiau privačių vežėjų įmonių atstovų tokie argumentai neįtikino. Jie teigė, kad nesitaikys su tokiais „iš oro“ patvirtintais maršrutais ir kreipsis į Vyriausybės atstovą Šiaulių apskrityje. Susitikimo pabaigoje nuspręsta, kad diskusijos bus pratęstos kitą savaitę, kai jau bus nustatyti aiškesni maršrutai, ir į privačių vežėjų įmonių atstovų klausimus bus galima pateikti konkretesnius atsakymus.

„Kitas susitikimas – tai tik laiko tempimas. Aš manau, kad galutinis variantas jau nebebus keičiamas. O tai reiškia, kad mikroautobusų vairuotojams teks papildyti Darbo biržą. Jeigu „Busturas“ ir priims kokius 7-8 vairuotojus, tai čia tikrai neišsigelbėjimas, kai mieste jų yra apie 200“, – sakė A. Sabanskas.

Mikroautobusams – miesto pakraščiai

Primename, kad kitų metų vasario pradžioje baigiasi sutartys tarp privačių vežėjų ir Savivaldybės.

Akivaizdu, kad miesto viešojo susisiekimo sistemos laukia didžiulė pertvarka. Dar spalio pabaigoje Šiaulių miesto savivaldybės tarybos posėdžių salėje buvo pristatyta Šiaulių miesto viešojo susisiekimo sistemos analizė bei siūlymai, kaip dabartinę sistemą reikėtų pertvarkyti. Studiją užsakė Savivaldybė, o atliko Kauno technologijų universiteto (KTU) mokslininkai. Studijos kaina – beveik 7 tūkstančiai litų.

Šiaulių miesto viešojo susisiekimo sistemos analizėje nurodyta, kad didžioji dalis maršrutų Šiauliuose yra dubliuojami, nors tai prieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams. Taip pat, kad maršrutiniai taksi dėl keleivių konkuruoja su „Busturo“ autobusais, o tai taip pat yra negalima. Bei maršrutiniai taksi galimai kelia grėsmę eismo saugumui – konkuruodami dėl keleivių dažnai sukelia avarines situacijas.

Kauno mokslininkai analizavo dabartinę situaciją bei pateikė siūlymus, kaip reikėtų pertvarkyti miesto viešojo susisiekimo tinklą, kad jame įsitektų ir mikroautobusai, ir „Busturo“ autobusai. Vienas iš siūlymų – mikroautobusai atvežtų keleivius iš miesto pakraščių bei priemiesčio (Aukštelkės, Ginkūnų, Kairių), o į centrą vežtų „Busturo“ autobusai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius