Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Edvinas Pukšta: Tokijo tarptautinis kino festivalis – japoniška tvarka ir paslaugumas

tokyo01
tokyo01
Šaltinis: SPECIALIAI 15MIN.LT IŠ TOKIJO
0
Skaitysiu vėliau
A A

27-asis Tokijo tarptautinis kino festivalis prasidėjo atidarymo ceremonijos vedėjo prašymu atsistoti ir pasveikinti į kino centro „Toho“ didžiausią salę įžengusią Japonijos princesę Takamado, pasipuošusią ištaigingu kimono. Nuoširdžių plojimų audroje kilmingoji viešnia nužingsniavo į rezervuotą vietą salės centre ir tuoj pat išklausė viešą pasveikinimą dukters vedybų proga.

Japonijos premjeras mėgsta animaciją

Renginyje neužsibuvęs ir ceremonijos pabaigos nelaukęs, bet šmaikščią įžanginę kalbą pasakęs Japonijos premjeras Shinzo Abe priminė, kad Tokijo kino festivalis turi tikslą įtikinti svečius sugrįžti čia dar bent kartą. Keturių asmens sargybinių prižiūrimas politikas neslėpė meilės kinui ir animaciniams filmams, o savo kalboje du kartus panaudojo studijos „Disney“ animacinio nuotykio „Ledo šalis“ (Frozen) herojų ištartą frazę ir titulinės dainos pavadinimą „Let It Be“.

„Mes pasirinkome „Cool Japan“ įvaizdį ir stiprinsime Japonijos įvaizdį iki 2020 m. įvyksiančios olimpiados, kai Tokijas pasitiks svečius smarkiai pasikeitęs“, – žadėjo   Sh.Abe, pasveikinęs iš Holivudo atskraidinto animacinio filmo „Galingasis 6“ autorius ir Japoniją šlovinančios pramogos sumanytoją Johną Lasseterį („Žaislų istorija“, „Ratai“, „Monstrų biuras“).

Tai mes jau matėme

Mes pasirinkome „Cool Japan“ įvaizdį ir stiprinsime Japonijos žinomumą iki 2020 m. įvyksiančių Olimpinių ir Parolimpinių žaidynių, kai Tokijas pasitiks svečius galingai pasikeitęs, – žadėjo be jokių užrašų kalbėjęs ir laisvai improvizavęs Japonijos ministras pirmininkas Shinzo Abe.

„Tegul Tokijo filmai jus įkvepia, pamalonina, suteikia pramogą ir praturtina”, – palinkėjo studijos „Pixar“ krikštatėvis, „Walt Disney“ animacijos skyriaus vadovas ir „Oskaro” premijos laureatas Johnas Lasseteris.

Populiariuosius animacijos žanro hitus „Bjaurusis aš“ ir „Nerealieji“ energingai permaišęs „Galingasis 6“ (Big Hero 6) atrodo tarsi dinamiškas meilės laiškas Japonijai.

Beveik 3 metus dviejų režisierių Dono Hallo ir Chriso Williamso vadovaujami 900 animatorių piešė japonų kultūros, architektūros, gastronomijos, istorijos, šukuosenų ir aprangos mados, robotomanijos padiktuotas situacijas.

Po pasaulinės premjeros žavingai vizualizuotas, bet idėjiškai tuščias nuotykis apie eilinę nuoširdaus gėrio dvikovą prieš tobulą blogį futuristiniame San Fransokijaus mieste pasklido per daugelį šalių, o į Lietuvą atkeliaus tik 2015 m. sausio 9-ąją.

Apmaudu pripažinti, bet „Walt Disney“ dirbanti Johnas Lasseteris sunaikino originalumu stebinusios genialių animatorių studijos „Pixar“ ženklus ir kartu pamiršo išradingumo vizitinę kortelę, kai pradėjo kepti masiniam skoniui pritaikytą ir gerai parduodamą konvejerinę produkciją. Vaikai ir ypač kompiuteriais pliekiantys berniukai mėgausis pasaulį nuo megamaniako išpuolio gelbstinčiu „Galinguoju 6” ir pratinsis pramogauti su komiksiniais superherojais, nes filmo didvyris yra įtartinai panašus į „Geležinį žmogų“, o jam talkinantys kaukėti bičiuliai narsiai kopijuoja „Keršytojus“.

Komercinės galaktikos komisija

Tokijo tarptautinio kino festivalio pagrindinę konkursinę programą vertins keistais principais sudaryta komisija, kurios beveik visi atstovai yra tiesiogiai susiję su komerciniu kinu. Nepriklausomo kino autoriams įmanoma pasitikėti tik režisieriumi Ericu Khoo iš Singapūro (prieš mėnesį jis vertino San Sebastiano kino festivalio konkursinius filmus), kuris supranta nekomercinio kino tendencijas. Tad nenustebkime spalio 30-ąją išgirdę populistinius verdiktus ir pamirštus vertingiausius kūrinius.

Tegul Tokijaus filmai jus įkvepia, pamalonina, suteikia pramogą ir praturtina, – palinkėjo studijos „Pixar“ krikštatėvis, „Walt Disney“ animacijos skyriaus vadovas ir „Oskaro” premijos laureatas Johnas Lasseteris.

Komisijos prezidentu paskirtas šiemet išgarsėjęs amerikietis Jamesas Gunnas, kurio režisuotas futuristinis veiksmo trileris „Galaktikos sergėtojai“ (Guardians of the Galaxy) nuožmioje konkurencijoje netikėtai gavo lankomiausios komiksų ekranizacijos titulą (738 mln. JAV dolerių pajamos visame pasaulyje).

Lietuvoje komiksiniai trileriai dažniausiai greitai užgęsta, tačiau „Galaktikos sergėtojai” pardavė 30 tūkst. bilietų (537 tūkst. Lt pajamos).

Per atidarymo ceremoniją ir spaudos konferenciją jautėsi, kad Jamesas Gunnas dar nesupranta kur pateko, o tarp savo mėgstamiausių režisierių minėjo tik žinomas japonų kino meistrų Akira Kurosawa, Yasujiro Ozu ir Takeshi Miike pavardes.

Konkursinėje programoje dominuoja Europos (Prancūzija, Italija, Norvegija, Bulgarija, Lenkija, Rusija, Azerbaidžanas) ir Azijos (Japonija, Malaizija, Kinija, Filipinai, Iranas) filmai. Labai įdomu, kokius pažymius po kultūrinio šoko parašys trylikai trilerių apie agentą Džeimsą Bondą aktorius atrinkinėjusi agentė Debbie McWilliams ar kvailų pinigingų romantinių komedijų „Bjauri tiesa“, „Ne anyta, o monstras“, „Užsispyrusi blondinė“ režisierius Robertas Luketicas.  

Konkurse – pasaulio realijų įvairovė

Siekdamas išsaugoti konkursinės programos kokybę, meno vadovas Yoshi Yatabe nesivaikė pasaulinių premjerų rekordo ir užsitikrino teisę pirmą kartą Azijoje parodyti Venecijos, Toronto, Lokarno, San Sebastiano, Romos, Sočio kino festivaliuose debiutavusius filmus.

Yoshi Yatabe nesivaikė pasaulinių premjerų rekordo ir užsitikrino teisę pirmą kartą Azijoje parodyti Venecijos, Toronto, Lokarno, San Sebastiano, Romos, Sočio kino festivaliuose debiutavusius filmus.

Specialiuoju žiuri prizu Lokarne apdovanotas kolumbietis Oscaras Ruizas Navia spalvingoje dramoje „Grybai“ (Los Hongos) stebi gimtajame provincijos mieste Kalyje maištaujančius nelegalių grafiti dailininkus ir skeitininkus, o vaidmenis paskirsto tėčiui, močiutės seseriai ir neprofesionaliems aktoriams iš gatvės.

Europos kino forumui „Scanorama” paskelbta ir Norvegijos kovoti dėl vietos „Oscaro“ nominacijoje už geriausią užsienio šalies filmą deleguota kultinio režisieriaus Bento Hammerio nuoširdžiai stilinga drama „1001 gramas” (1001 Grams) matuoja kiek galėtų sverti vieno žmogaus gyvenimas, kupinas raudų, nusivylimų, atradimų ir meilės.

900 tūkst. bilietų Lenkijos kino teatruose pardavusi sėkmingiausio šalyje režisieriaus Wojteko Smarzowskio drama „Stiprusis angelas“ (The Mighty Angel) stumia į degradacijos dugną be taurelės kilnojimo nebegalintį ištvertį rašytoją (filmo scenarijų įkvėpusi Jerzy Pilcho knyga yra išversta į lietuvių kalbą). 

San Sebastiano ir Varšuvos konkursinėse debiutų programose nugalėjusi bulgarų šeimyninio dueto Kristinos Grozevos ir Petaro Valchanovo drama „Pamoka“ (The Lesson) sąžiningą mokytoją priverčia planuoti vagystę iš banko, kad išsaugotų aukcione ketinamą parduoti butą. Geriausiu filmu Atvirajame Rusijos kino festivalyje Sočyje pripažinta Aleksandro Kotto socialinė drama „Išbandymas” (Test) bendrauja su žiūrovais ir provokuoja visai be žodžių.

„Artisto” prancūzas Jeanas Dujardinas tikrų įvykių kriminaliniame trileryje „Ryšininkas“ (The Connection) apie Marselio policijos inspektoriaus kovą su narkotikus į Ameriką importuojančia prancūzų mafija jau nuo atidarymo dienos minimas tarp būsimų favoritų, nes komercinės komisijos nariams jis bus geriausiai pažįstamas veidas.

Konkuruoti su „Oskaro“ premijos laureatu sugebės nebent bosnis Emiras Kusturica, sukūręs pagrindinį brutalaus brolio vaidmenį italų režisieriaus Claudio Noce Alpių sniegynuose nufilmuotoje išbandymų dramoje „Ledinis miškas” (Ice Forest).

Konkuruoti su „Oskaro“ premijos laureatu sugebės nebent bosnis Emiras Kusturica, sukūręs pagrindinį brutalaus brolio vaidmenį italų režisieriaus Claudio Noce Alpių sniegynuose nufilmuotoje išbandymų dramoje „Ledinis miškas” (Ice Forest).

Vienas iš festivalio tikslų – padidinti jo žinomumą užsienyje. Nenuostabu, kad šio uždavinio išpildymui organizatoriai pirmą kartą įsteigė „Samurajaus” apdovanojimą už karjeros nuopelnus.

Pirmuoju laureatu išrinktas garsiausias japonų režisierius Takeshi Kitano („Sonatina“, „Fejerverkai“, „Lėlės“, „Zatoičis“).

Uždarymo ceremonijoje „Samurajaus” kardą atsiims režisierius vizionierius Timas Burtonas, atvyksiantis pristatyti 2015 m. žiemai ruošiamos dailininkės Margaret Keane biografinės dramos „Didelės akys” (Big Eyes) ištraukų.

Spalio 27 d. visus svečius festivalis kviečia į pirmą kartą rengiamą specialų pasirodymą-seansą senajame „Kabukiza“ teatre, į kurį japonai ateina pasipuošę tradiciniais kimono. Nuo 1889 metų veikiančiame teatre tarptautinė kino bendruomenė pamatys kabuki šokio spektaklį „Akmens tiltas” (Stone Bridge) ir ypatingą meilę Japonijai jautusio legendinio komiko Charlie Chaplinio šedevrą „Miesto šviesos“ (City Lights).

Bilietų išdavimo spektaklis

Lyg tiksliausias laikrodis veikianti ideali ir nepriekaištinga japoniška organizacija garantuotai nustebintų Europos kino festivalių vadovus.

Nė vienas panašus renginys neturi „mūzos“ (aktorei Miki Nakatani suteikiamas žodis per spaudos konferencijas ir ceremonijas) ir reklamuojančių ambasadorių (penkių vaikinų popgrupės „Arashi“ nariai įgarsino asmeninius linkėjimus per atidarymo ceremoniją).

Ryte atėjus išsiimti kasdieninių bilietų į oficialaus repertuaro seansus, vienas darbuotojas paslaugiai paklaus, kokį filmą norite pamatyti, šalia jo stovinti mergina patikrins akreditacijos numerį, užrašys ant užsakymo lapo ir perduos trečiam kolegai, kuris padiktuos seanso kodus prie kompiuterio sėdinčiam darbuotojui, o penktas patarnautojas išims bilietus iš spausdintuvo.

Visą šį procesą dažniausiai stebės padalinio vyresnysis vadovas, o dar nepamirškime eilę reguliuojančio žmogaus ir budinčių savanorių. Nepamirštamame bilietų išdavimo spektaklyje kartais dalyvauja 6-8 nuolat besišypsantys ir pagarbiai nusilenkiantys asmenys, kai kur nors Kanuose ar San Sebastiane viską sutvarko vienintelis darbuotojas.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie 15min