Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Dviračių istorijos: kaip juos tinkamai prižiūrėti?

dviratis
dviratis
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Dviratis yra mechanizmas, tad jį, kaip ir bet kurį kitą mechanizmą, reikia tinkamai prižiūrėti, norint kad jis veiktų gerai. Kitaip sakant, jeigu važiuodami dviračiu norite mėgautis važiavimu ir pamiršti apie jo veikimą, o ne svaidytis keiksmais, reikia nuolat juo rūpintis – sutepti, sureguliuoti, nuvalyti, pakeisti susidėvėjusias dalis.

Žviegiantis, traškantis, barškantis ir kitus šiuolaikinio simfoninio triukšmo orkestro garsus skleidžiantis dviratis yra ne tik garsinė žvirblių ir pėsčiųjų baidyklė, bet ir grėsmė paties ar pačios saugumui. Pasikonsultavę su dviračių specialistais ir entuziastais Franku Wurftu, Giedriumi Skiecevičiumi bei Gintariumi Leščiukaičiu, sudarėme nedidelį priežiūros žinyną.

Po žiemos miego pabudus

Taigi atšilo orai, prisiminėte, kad turite dviratį, o ramybės neduoda įkyri mintis, kad būtų smagu juo pavažinėti. Galima, žinoma, iškart apžergti balnelį ir – pirmyn į kelią.

Bet geriau pirma būtų apmaldyti troškimą pasivyti vėją bei draugus ir apžiūrėti savo dviratį. Ypač, jeigu ne itin prisimenate kada paskutinį kartą juo važiavote arba kaip ir kokios būklės rudenį jį palikote. Galima dviratį nuvežti meistrams ir atiduoti patikrinti – tai geras sprendimas. Jis kainuos nuo 30 iki 50 litų, priklausomai nuo to, ar vešite pas savarankiškai dirbančius meistrus, ar patikėsite savo turtą parduotuvėje dirbantiems specialistams. Sudėtingesnės profilaktikos kaina perkopia 100 litų.

Nerekomenduojama naudoti gerai visiems žinomo WD-40. Grandinę valyti galima specialiais valikliais, žibalu ar vaitspiritu.Tačiau pavasariui kvėpuojantį į pakaušį dviračius prisimena daugelis, tad savo eilės pas meistrus gali tekti laukti ir savaitę. Todėl pirminę apžiūrą, nesudėtingą profilaktiką galima atlikti ir savarankiškai. Juolab, jeigu dviratis yra iš esmės tvarkingas. Tuomet prireiks tik šiek tiek išsipurvinti rankas.

Pirmasis žvilgsnis, be abejo, į rėmą: ar jis sveikas, nesimato įtrūkimų. Tada reikėtų atkreipti dėmesį į priekinį ratą laikančią šakę – ar ji nekliba. Tai padaryti galima užspaudus stabdžius ir staigesniu judesiu stumtelint vairą žemyn. Jeigu juntamas ir matomas laisvumas – teks reguliuoti ar keisti detales. Tai jau meistrų darbas.

Verta patikrinti pedalų ašį ir guolius. Tereikia pedalus pajudinti į šonus – jeigu jie kliba, teks irgi atiduoti dviratį į meistrų rankas. Galbūt pakaks suveržti, sutepti, o gal prireiks pakeisti ir visą mechanizmą.

Ratai ir stabdžiai

Toliau – ratai. Ar jie ne kreivi? Pakanka kilstelėti dviračio priekį ir galą, suktelėti tai vieną, tai kitą ratą. Jeigu ratai kreivi, akivaizdžiai pamatysite. Juos lyginti vėlgi geriausia patikėti savo darbą išmanantiems meistrams.

Ratlankio šonai taip pat turėtų būti lygūs. Jeigu jie išvagoti įbrėžimų, griovelių – jau galite pradėti taupyti pinigus naujiems – tokie ratlankiai, kaskart išvažiavus naikins stabdžių trinkeles, o ir stabdyti trukdys. Dėl tos pačios priežasties ratlankių šonus reikia švariai nuvalyti. Geros, tinkamos naudoti pripūstos padangos neturėtų būti suskeldėjusios ir jokiu būdu neturi matytis padangos šarvas.

Apžiūrėkite stabdžius – ar trinkelės nėra nudilusios. Paprastai ant jų yra nusidėvėjimo linijos žymė, jeigu jos nesimato – dar kartą apžiūrėkite ratlankius, nes gali būti, jog šie irgi jau nebenaudotini. Trinkeles, kaip ir ratlankį, irgi reikia nuvalyti.

Trinkelės turėtų būti vienodu atstumu nuo ratlankio ir nesiliesti prie padangos, kai stabdoma. Tai reguliuojama paveržiant ar atleidžiant stabdžių mechanizmo spyruokles (dažniausiai tai – maži varžteliai prie stabdžių tvirtinimo prie šakių taškų).

Paspauskite stabdžius – ar dviratis stovi, kaip įkastas, ar stumiant ratai pasisuka. Gali būti, kad teks paveržti stabdžių troselį. Stabdžių rankenėlės turėtų nesunkiai pasispausti ir atleistos grįžti į pradinę poziciją. Jeigu taip nėra, gali būti, kad lynai yra surūdiję. Tuomet juos teks pakeisti.

irankiai
Dviračio priežiūros įrankiai

Trinkelių ir troselių keitimas, stabdžių reguliavimas turint reikiamus įrankius – nesudėtingas darbas, tik gali prireikti antros poros rankų.

Kad minti būtų malonu

Itin svarbios maloniam važiavimui dviračiu detalės yra grandinė ir žvaigždutės. Grandinė neturi būti surūdijusi, turi lankstytis per visus narelius. Pasukus kelis kartus pedalus tai matysis akivaizdžiai.

Jeigu grandinę nuo priekinės žvaigždės pirštais galima atitraukti bent 0,5 cm – ją teks pakeisti. Grandinės laisvumą galima tikrinti ir specialiu įtaisu arba paprašyti tą padaryti meistrų. Kartu su susidėvėjusia grandine pakeisti reikės ir galinių žvaigždučių, galbūt net ir priekinių žvaigždžių rinkinius. Nes tai reiškia, kad susidėvėjo ir grandinė, ir tuo pačiu žvaigždės. To susidėvėjimo simptomas – grandinė ima šokinėti per dantukus, prasisuka pedalai.

Kaip rodo karti patirtis, nauja grandinė ir senos žvaigždės yra blogiau nei sena grandinė ir senos žvaigždės. Keičiant grandinę ir žvaigždes teks pasinaudoti meistrų paslaugomis – tam tiesiog reikalingi specialūs įrankiai.

Grandinę reikia nuvalyti – paprasčiausia šluoste ir patepti skysta alyva. Nerekomenduojama naudoti gerai visiems žinomo WD-40. Grandinę valyti galima specialiais valikliais, žibalu ar vaitspiritu, tepimui irgi būna skirta speciali alyva. Naudojama ir buitinė alyva, skirta siuvimo mašinoms tepti.

Užsistovėjus dviračiui ilgesnį laiką gali tekti reguliuoti pavaras. Ar to reikia, paaiškės numynus pamažu keletą ratų aplink namą ar kvartalą junginėjant skirtingas pavaras. Jeigu pavaros nesijungia iškart ir sklandžiai, grandinė džeržgia, šokinėja nuo žvaigždės ant žvaigždės, teks užsiimti subtiliu varžtelių sukiojimu arba patikėti šį darbą meistrams.

Sklandžiai nesijungiančios pavaros galbūt ir nėra didelė bėda važiuojant pamažu, bet išvažiavus į sunkesnį miško ar lauko keliuką su kalniukais, tai taps kančia.

Kuo jį valyti?

Apskritai, grandinės, žvaigždžių ir stabdžių priežiūra turėtų būti rutininė procedūra. Ypač tiems, kurie dviračiu važinėja aktyviai, nepaisydami oro sąlygų.

Kada reikia nuvalyti ir sutepti grandinę, valyti ratlankį, reguliuoti ar keisti stabdžių kaladėles dažnai pasufleruos pats dviratis – pradės prasčiau veikti pavaros, atsiras nemalonūs garsai minant ar stabdant, sumažės stabdymo efektyvumas.

Žinoma, kiekvienam patinka spręsti pačiam, bet pavažinėjus kokį savaitgalį smėlėtais ar purvinais keliukais, vertėtų iškart išvalyti grandinę, žvaigždes, ratlankius ir stabdžių trinkeles. Apskritai, protinga švara dviračiui naudinga – geriau veikia visi mechanizmai, lėčiau dyla detalės.

Kadangi kas savaitę ar mėnesį dviračio pas meistrus nevarinėsite, nuolatiniam valymui patogu naudoti specialius įrankius. Žvaigždutėms išvalyti yra skirti šepetėliai, grandinei nuvalyti – ant grandinės kabinamas „malūnėlis“, į kurį pilamas specialus valiklis arba vaitspiritas, žibalas.

Nuvalius grandinę, reikėtų ją patepti ir dar kartą šluoste nuvalyti perteklinę alyvą. Tepti reikia ir stabdžių, pavarų perjungimo troselius. Ratlankiams ir trinkelėms valyti pakaks ir paprastos šluostės bei vandens.

Kuo geriau prižiūrėsite dviratį viso sezono metu, tuo jis bus „gyvensis“ kaskart atėjus pavasariui. Tačiau baigiantis šiltajam sezonui ir užmigdant savo dviratį žiemos miegu, irgi verta imtis tam tikrų priemonių.
Be įprastos procedūros „išvalyti, nuvalyti ir sutepti“, pakabinti dviratį ant laikiklių, atleisti pavarų perjungimo mechanizmus įjungus žemiausią pavarą gale (tai didžiausia žvaigždutė), nuimti nuo priekinių žvaigždžių grandinę, ją patepti grandinę kiek tirštesniu tepalu.

Tinkamai paruošus dviratį žiemai (aišku, jeigu neketinate važinėti), nereikės rūpintis jo atgaivinimu pavasarį, o greičiau galėsite džiaugtis važiavimu. Kaip visi žinome, roges reikia ruošti vasarą, o vežimą – žiemą.

Reguliarios priežiūros atmintinė

Kas kelis šimtus kilometrų arba pavažinėjus prastomis oro sąlygomis, smėlėtais keliukais nuvalyti grandinę ir išvalyti žvaigždes, patepti grandinę skysta alyva ir nuvalyti šluoste.

Pavažinėjus per lietų ir purvą, nuvalyti ratlankių šonus ir stabdžių trinkeles.

· Jeigu prastai jungiasi pavaros, šokinėja grandinė, patikrinti, ar ji nesusidėvėjusi, nenudilusios žvaigždutės.

Jeigu dviratis ima prasčiau stabdyti, patikrinti, ar nesusitrynusios kaladėlės, pareguliuoti stabdžius.

Sutepti stabdžių ir pavarų perjungimo droselius.

Prižiūrėti oro slėgį padangose. Kiek reikia pripūsti, nurodoma ant padangos šono. Kietesnės padangos tinkamos asfaltui, betonui – dviratis bus „kietesnis“, bet lengviau riedės. Minkštesnės dangos keliukams slėgis gali būti mažesnis.

Prižiūrėti, kad žibintai ir atšvaitai būtų švarūs, veiktų signalinės lemputės.

 

Komentarai
Temos Dviratis
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie 15min