2012 04 05

Jachta aplink pasaulį išplaukė neįspėję nei artimųjų, nei darbdavių

Prieš 20 metų, balandžio 5 dienos popietę aštuoni vyrukai sėdo į jachtą ir pamoję artimiesiems ryžosi tuomet, regis, įspūdingai kelionei – aplink pasaulį. Iš pradžių ketinę tik perskrosti Atlanto vandenyną, neįspėję šeimų bei darbdavių, Niujorke klaipėdiečiai nusprendė – jachta atlaikys ir ilgesnę kelionę. Aplink pasaulį vyrai keliavo metus, mėnesį ir savaitę.
Dalis aplink pasaulį plaukusios jachtos „Lietuva“ įgulos. Iš viso vyrai plaukė aštuoniese. / J. Andrijauskaitės nuotr.

Ketvirtadienio popietę prie Klaipėdoje, Danės krantinėje jachtai „Lietuva“ skirto knechto susirinkę buvę įgulos nariai dalijosi įspūdžiais ir prisiminimais.

Jachtos „Lietuva“ įgula į kelionę nusprendė patraukti sulaukę kvietimo dalyvauti Amerikos atradimo 500-ioms metinėms skirtoje regatoje „Kolumbus 92“. Jachta dalyvavo dviejuose etapuose: pirmajame savo grupėje buvo pirma, o antrajame – antra. Po 16 parų trukusios kelionės per Atlantą vokiečių jachtai pralaimėjo tik pusę valandos. Bendroje įskaitoje iš beveik 400 jachtų lietuviai buvo dvylikti.

J. Andrijauskaitės nuotr./Steponas Kudzevičius

„Ispanija tuo metu žinojo tik Sabonį. Kaip tik vyko 1992 metų olimpiada. Minėti Amerikos atradimo susirinko kone visos pasaulio šalys, net tos, kurios neturi jūros. Kaip tik pakeltos vėliavos, o aš tik žiūriu – Lietuvos vėliava ant jachtos kabo aukštyn kojomis“, – dalyavimą regatoje prisiminė jachtos „Lietuva“ kapitonas Steponas Kudzevičius.

Aplink pasaulį – nieko neįspėjus

Įguloje plaukęs Gediminas Pilaitis neslėpė, jog išplaukus iš Klaipėdos uosto buvo slapta mintis, jog bus ryžtasi kelionei aplink pasaulį.

„Buvome kupini ryžto, užsitikrinę finansines lėšas, bet galutinio sprendimo nebuvo, net darbovietei nepasakiau. Pranešiau, kad dalyvausiu regatoje. Buvome nusprendę, jeigu senutė jachta atlaikys vandenyną, matysime, kad viskas tvarkoje, nuspręsime, ar plauksime. Niujorke apsisprendėm. Buvo šokas, kai kurie šeimai nebuvo pranešę, aš redakcijai pasakiau, kad plaukiu aplink pasaulį. O šie man sako, kas dirbs, grįžk. Sakau, pinigų neturiu, reikia 1000 dolerių grįžti, ir mane suprato. Tuomet pasukome į Panamą, pataikėme ant rifų, subraižėme laivą, o toliau kelionė vyko gana sklandžiai“, – prisiminimais dalijosi G. Pilaitis.

„Mūsų tikslas buvo parodyti, kad Lietuva gyva, kad žagrės rankena, kuri kyšo iš kišenės lenda gilyn į kišenę, Lietuva darosi panaši į jūrinę valstybę“, – pasakojo S. Kudzevičius.

Aštuoni įgulos nariai, iškėlę trispalvę, per daugiau kaip metus perskrodė tris vandenynus, sudalyvavo dviejose regatose. Apiplaukę pasaulį ir sustoję Kanarų saloje, Las Palme, vyrai gavo kvietimą dalyvauti velykinėje regatoje, iš kurios taip pat parsivežė prizą.

Pirmasis Lietuvos jachtos žygis aplink pasaulį sukėlė didžiulį susidomėjimą neseniai nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje. Klaipėdoje netgi buvo didžiulis žemėlapis, kuriame žmonės sekė įgulos žygį ir smeigtukais žymėjo įveiktą maršrutą. Geranoriškai žygio dalyvius sutiko ir pasaulio valstybės. Vieni pirmųjų gavę lietuviškus pasus žygio dalyviai į užsienio šalis būdavo įleidžiami ir be vizų.

S. Kudzevičius prisiminė, kaip juos išlydėjo Polinezijos gyventojai.

„Samoa salyne užėjom į bariuką išgerti alaus, stovėjome ten dvi paras. Paprašėm polinezietiško alaus, o mūsų klausia, iš kur atvykome. Atsakėme, kad  iš Lietuvos. „Tai tie, kur Tarybų Sąjungą sugriovė“, – išgirdome. Tuomet baras buvo uždarytas, o išlydėti buvome su tikrais polinezietiškais vainikais“, – prisiminimais dalijosi jachtos kapitonas.

Prisijungė moteris

Tarp aštuonių vyrų Keiptaune atsirado ir moteris. Istorinio žygio dalyviai pasakojo, jog jiems viešint Bostone, pavyko pabendrauti su vietos lietuviais, tarp jų buvo ir jauna buriuotoja Reda Veitaitė. Ši pareiškė norą plaukti kartu, tačiau vyrai bandė ją atkalbėti – kelionė ilga, įguloje – vien vyrai. Atkakli mergina atakavo įgulą laiškais, kol vyrai, nesitikėję, kad ji prisijungs, pasiūlė – atvyk į Keiptauną. „Negalvojome, kad ji atskris, o mums atplaukus, ji jau laukė“, – pasakojo G. Pilaitis.

Vadina kolumbais

J. Andrijauskaitės nuotr./Aplink pasaulį keliavo ir jachtos simbos, meakinas Mikis.
J. Andrijauskaitės nuotr./Aplink pasaulį keliavo ir jachtos simbolis, meškinas Mikis.

Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas vyrus pavadino Lietuvos kolumbais. Pasak mero, prieš 20 metų Lietuvos vardą visam pasauliui išplukdžiusi jachta įvykdė žygdarbį, nors tuomet taip ir neatrodė.

„Šiandien nebijočiau pavadinti žydarbiu. Jis įrašytas į Lietuvos jūrinės istorijos puslapius aukso raidėmis. Jūsų kelionė padarė labai daug, kad šiandien iš kišenės kyšotų ne žagrė, o inkaras. Žinoma, dar daug reikia padaryti, kad Lietuva būtų tikra jūrinė valstybė“, – šypsojosi meras.

Po jachtos „Lietuva“ žygį aplink pasaulį pakartojo jachta „Ambersail“, tiesa, jos misija buvo kitokia. Ilga kelionė itin greita, galinga jachta buvo lengvesnė, joje etapais plaukė 11 įgulų.

J. Andrijauskaitės nuotr./Istorinė žygio nuotrauka, iaplaukiant į kelionę.
J./Istorinė žygio nuotrauka, išplaukiant į kelionę.