Universali spalvų, garsų ir šokio kalba
Labdaros ir paramos fondo „Algojimas“ įgyvendinamoje programoje dalyvavo beveik 200 šeimų, auginančių autizmu, cerebriniu paralyžiumi, vėžiu sergančius, judėjimo sutrikimų bei kompleksinę negalią turinčius vaikus. Fondo vadovė Aušra Stančikienė pasakojo, kad jų stovyklose ne atsitiktinai vaikų ugdymui pasirinkti menai. „Muzika, dailė, šokis padeda atsikratyti neigiamų emocijų, „iškrauti“ streso energiją, moko susikaupti. Svarbu leisti pačiam vaikui reikštis, įduoti tam reikalingas priemones“, – sako ji. – Užsiėmimai vykdavo labai jautriai, atsižvelgiant į kiekvieno vaiko negalią, emocinę būseną. Manau, kad mums pavyko pasiekti savo tikslus. Ir pasimokėme, ir pailsėjome, ir pabendravome.“
„Kai prieš trejus metus surengėme tokią bendrą sveikųjų ir neįgaliųjų stovyklą, buvome pirmieji Lietuvoje. Mūsų tikslas – mažinti neįgaliųjų atskirtį nuo visuomenės. Laikas keisti požiūrį į negalią, atsikratyti stereotipų, kad šeimos galėtų gyventi visavertį gyvenimą, kuriame daug spalvų, garsų, įspūdžių“, – įsitikinusi A. Stančikienė.
Nereikia gailėti – reikia mylėti
Visas šešias savaites stovykloje dirbusi Lolita Zagurskaitė jas vadina nuostabiausiomis savo gyvenime. „Į pirmą pamainą važiavau nedrąsiai, tačiau akimirksniu suvokiau, kad atsidūriau ten, kur turiu būti. Pabūti tokioje aplinkoje reikėtų kiekvienam, pavargusiam nuo gyvenimo smulkmenų. Gal skambės banaliai, bet po stovyklos tarsi iš naujo pamačiau spalvas, susigrąžinau gyvenimo džiaugsmą. Tiek nuoširdumo, šilumos niekada dar nebuvau patyrusi.“
Pasak L. Zagurskaitės, stovykla labai pakeitė jos požiūrį į neįgaliuosius, su kuriais iki šiol neteko bendrauti. „Daugumai žmonių atrodo, kad šių vaikų reikia gailėtis arba bendrauti su jais kaip su kūdikiais. Turime suvokti – jie tokie patys kaip ir mes visuomenės nariai. Nereikia jų gailėti, reikia juos mylėti.“
Langas į pasaulį – edukacinės programos
Lietuvoje yra apie 30 tūkst. negalią turinčių vaikų. Maždaug 7 tūkst. jų nelanko jokios ugdymo įstaigos, nors trokšta mokytis, kurti, bendrauti. Bene vienintelis jų langas į pasaulį – įvairios neformaliojo ugdymo grupės, programos ir projektai. Šią vasarą iš Švietimo ir mokslo ministerijos inicijuoto projekto „Tapk“ socialinės atskirties grupių vaikų vasaros edukacinėms programoms buvo skirta per 200 tūkst. litų.
Projektas, kurį įgyvendina Švietimo mainų paramos fondas, remia įvairias neformaliojo ugdymo iniciatyvas bei jų organizatorių mokymą. Pasak fondo komunikacijos specialisto Antano Rimdžiaus, siekiama, kad visi vaikai galėtų naudotis jų poreikius atitinkančio aukščiausios kokybės neformaliojo švietimo paslaugomis.
Bendrojo lavinimo mokyklose vaikai gauna būtinų mokslo žinių, tačiau to nepakanka realizuoti savo specifinius gebėjimus, saviraišką, polinkius, troškimus. Šią spragą turi užpildyti neformalusis ugdymas.
Europos socialinis fondas |
Pavadinimas |