-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Pažvelkime į ateitį: mokslo įvykiai, kuriuos stebėsime 2024 m.

Pažangūs dirbtinio intelekto įrankiai, Mėnulio misijos ir itin greiti superkompiuteriai – tai vieni iš įvykių, kurie 2024-iaisiais metais nulems mokslinius tyrimus, rašo leidinys „Nature“.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr. / 123RF.com nuotr.

Dirbtinio intelekto pažanga

2023 metais didelį poveikį mokslui turėjo ChatGPT iškilimas. Tikimasi, kad jo kūrėja, San Franciske (Kalifornija) įsikūrusi bendrovė „OpenAI“, kitų metų pabaigoje išleis GPT-5 – naujos kartos dirbtinio intelekto (DI) modelį, kuriuo grindžiamas pokalbių robotas.

Tikėtina, kad GPT-5 pasižymės pažangesnėmis galimybėmis nei jo pirmtakas GPT-4. Mokslininkai taip pat stebi „Gemini“, „Google“ GPT-4 konkurento, diegimą. Didelis kalbos modelis gali apdoroti kelių tipų įvestis, įskaitant tekstą, kompiuterio kodą, vaizdus, garso ir vaizdo įrašus.

2023 metais taip pat turėtų būti išleista nauja „Google DeepMind“ dirbtinio intelekto įrankio „AlphaFold“ versija, kurią mokslininkai naudojo labai tiksliai prognozuodami baltymų 3D formas. Dirbtinis intelektas galės modeliuoti baltymų, nukleino rūgščių ir kitų molekulių sąveiką atominiu tikslumu, o tai galėtų atverti naujas galimybes kuriant ir atrandant vaistus.

123RF.com nuotr./Vaistai

Dideli klausimai kyla reguliavimo srityje. Jungtinių Tautų aukšto lygio patariamoji institucija dirbtinio intelekto klausimais 2024 m. viduryje pateiks galutinę ataskaitą, kurioje bus nustatytos dirbtinio intelekto tarptautinio reguliavimo gairės.

Žvaigždžių siekimas

Planuojama, kad Čilėje esanti Veros C. Rubin observatorija kai kuriuos savo prietaisus pradės naudoti 2024 m. pabaigoje, prieš planuojamą dešimties metų viso Pietų pusrutulio dangaus tyrimą. Observatorijos 8,4 m teleskopu ir milžiniška 3200 megapikselių kamera mokslininkai tikisi atrasti daug naujų praeinančių reiškinių ir netoli Žemės esančių asteroidų.

Čilėje, Atakamos dykumoje, esanti Simonso observatorija bus baigta statyti 2024 m. viduryje. Šis naujos kartos kosmologijos eksperimentas ieškos pirmapradžių gravitacinių bangų – Didžiojo sprogimo pasekmių – požymių kosminiame mikrobangų fone. Jo teleskopuose bus įrengta net 50 tūkst. šviesą surenkančių detektorių, t. y. dešimt kartų daugiau nei šiuo metu vykdomuose panašiuose projektuose.

Astronomai ir toliau nerimauja, kad naujų antžeminių teleskopų duomenys gali tapti netinkami naudoti, nes vis daugiau ryškių palydovinių žvaigždynų užteršia naktinį dangų šviesa.

Su ligomis kovojantys uodai

2023 metais Brazilijoje esančioje gamykloje bus pradėti gaminti su ligomis kovojantys uodai. Šie uodai bus užkrėsti bakterijų paderme, kuri neleis jiems pernešti patogeninių virusų, ir galės apsaugoti iki 70 mln. žmonių nuo tokių ligų kaip dengė ir zika.

„Scanpix“/AP nuotr./Dengė karštinės protrūkis

Per ateinantį dešimtmetį pelno nesiekianti organizacija kasmet pagamins iki penkių milijardų bakterijomis užkrėstų uodų.

Kitame leidinyje rfi.fr skelbiama, kad pelno nesiekianti organizacija „World Mosquito Program“ (WMP) teigia, kad specialiame įrenginyje bus gaminami ir paleidžiami uodai, užkrėsti bakterijomis, kurios neleidžia jiems pernešti virusų.

Tikimasi, kad uodų ferma, bendradarbiaujanti su Rio de Žaneire įsikūrusia Brazilijos mokslo įstaiga Osvaldo Kruzo fondu, pradės veikti 2024 m., tačiau jos vieta dar nenumatyta.

WMP vadovas Scottas O'Neillas, Australijos Monašo universiteto mikrobiologas, leidiniui „Nature“ teigė, kad tai bus didžiausias tokio pobūdžio įrenginys, kuriame bus auginami Wolbachia bakterijomis užkrėsti uodai.

Už pandemijos ribų

Anot „Nature“, pasauliui peržengus COVID-19 pandemijos nepaprastosios padėties etapą, JAV vyriausybė finansuoja trijų naujos kartos vakcinų bandymus, iš kurių dvi yra intranazalinės vakcinos, kuriomis siekiama užkirsti kelią infekcijai sukuriant imunitetą kvėpavimo takų audiniuose. Trečioji, mRNA vakcina, sustiprina antikūnų ir T ląstelių atsaką, žadėdama suteikti ilgalaikį imunitetą nuo įvairių SARS-CoV-2 variantų.

Tuo tarpu Pasaulio sveikatos organizacija per 77-ąją Pasaulio sveikatos asamblėją gegužės mėn. turėtų pristatyti galutinį pandeminės sutarties projektą. Sutartimi siekiama, kad pasaulio šalių vyriausybės būtų geriau pasirengusios užkirsti kelią būsimoms pandemijoms ir jas valdyti. 194 PSO valstybės narės spręs dėl susitarimo sąlygų, įskaitant tai, ar kurios nors jo nuostatos bus teisiškai privalomos. Derybų centre – užtikrinti vienodą prieigą prie priemonių, įskaitant vakcinas, duomenis ir ekspertines žinias, kurios reikalingos pandemijų prevencijai.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./PGR testas

Mėnulio misijos

Pirmą kartą nuo 1970-ųjų NASA rengia Mėnulio misiją su įgula. „Artemis II“ gali būti paleista jau kitų metų lapkritį, o joje bus keturi astronautai – trys vyrai ir viena moteris – su erdvėlaiviu „Orion“, kurie dešimt dienų skris aplink Mėnulį. „Artemis II“ padės pagrindus vėlesnei „Artemis III“ misijai, kurios metu Mėnulyje nusileis pirmoji moteris ir kitas vyras. Kinija taip pat ruošiasi 2024 m. paleisti Mėnulio mėginių grąžinimo misiją „Chang'e-6“. Jei misija bus sėkminga, tai bus pirmoji misija, kurios metu bus surinkti mėginiai iš tolimosios Mėnulio pusės.

Tarp misijų, skirtų tyrinėti mėnulius išorinėje Saulės sistemos dalyje, yra ir NASA laivas „Clipper“, kuris kitų metų spalio mėn. leisis į Jupiterio palydovą – Europą. Jo tikslas – nustatyti, ar jo požeminiame vandenyne gali būti gyvybės. Japonijos misija „Marso mėnulių eksploracija“ (MMX), planuojama 2024 m., aplankys Marso mėnulius Fobą ir Deimą. Ji nusileis ant Fobo ir surinks paviršiaus mėginių, kurie 2029 m. bus grąžinti į Žemę.

Tamsiosios medžiagos apšvietimas

Eksperimento, kuriuo siekiama aptikti tamsiosios materijos daleles, vadinamas aksionais, rezultatai paaiškės 2024 m. Manoma, kad aksionus skleidžia Saulė ir jie virsta šviesa, tačiau šios mažytės dalelės iki šiol nebuvo stebimos eksperimentiškai, nes joms aptikti reikia jautrių aptikimo priemonių ir itin stipraus magnetinio lauko.

Vokietijos elektronų sinchrotrone Hamburge vykdomas eksperimentas „BabyIAXO“, kurio metu Saulės teleskopas, sudarytas iš 10 m ilgio magneto ir itin jautrių, triukšmo nesukeliančių rentgeno spindulių detektorių, 12 valandų per parą stebi Saulės centrą ir fiksuoja aksionų virsmą fotonais.

2024 m. mokslininkai gali nustatyti neutrino – paslaptingiausios standartinio dalelių fizikos modelio dalelės – masę. 2022 m. Karlsrūjės tričio neutrinų eksperimento rezultatai parodė, kad neutrinų didžiausia masė yra 0,8 elektronvolto. Mokslininkai baigs rinkti duomenis 2024 m. ir tikimasi galutinai išmatuoti mažąsias daleles.

Planetos gelbėjimas

2024 m. antroje pusėje Tarptautinis Teisingumo Teismas Hagoje galėtų pateikti nuomonę dėl valstybių teisinių įsipareigojimų kovoti su klimato kaita ir priimti sprendimą dėl teisinių pasekmių tiems, kurie, kaip manoma, kenkia klimatui. Nors sprendimas nebus teisiškai privalomas, teismo įtaka gali paskatinti šalis sustiprinti savo klimato tikslus ir gali būti panaudota vidaus teisinėse bylose.

123RF.com nuotr./Globalinis atšilimas

Derybos dėl JT sutarties dėl plastiko, kuria siekiama sudaryti privalomą tarptautinį susitarimą dėl taršos plastiku panaikinimo, baigsis 2024 metais. Nuo XX a. šeštojo dešimtmečio pasaulyje pagaminta 10 mlrd. tonų plastiko, iš kurių daugiau kaip 7 mlrd. tonų dabar yra atliekos, kurių didžioji dalis teršia vandenynus ir kenkia laukinei gamtai. Tačiau mokslininkai vis labiau nerimauja, kad pernai prasidėjusios JT derybos vyksta per lėtai ir numatytų tikslų nebus pasiekta.

Itin greiti superkompiuteriai

Šių metų pradžioje tyrėjai įjungs pirmąjį Europoje egzaskalės superkompiuterį „Jupiter“. Ši milžiniška mašina gali atlikti vieną kvintilijoną (milijardą milijardų) skaičiavimų per sekundę. Tyrėjai šį kompiuterį naudos žmogaus širdies ir smegenų „skaitmeninių dvynių“ modeliams kurti medicinos tikslais ir didelės raiškos Žemės klimato modeliavimui.

Jungtinių Valstijų mokslininkai 2024 m. įdiegs dvi egzaskalės mašinas: Lemonte, Ilinojaus valstijoje, esančioje Argono nacionalinėje laboratorijoje, bus įrengta „Aurora“, o Kalifornijoje, Lorenso Livermoro nacionalinėje laboratorijoje, – „El Capitan“. Mokslininkai „Aurora“ naudos smegenų neuronų grandinių žemėlapiams kurti, o „El Capitan“ – branduolinių ginklų sprogimų poveikiui modeliuoti.