-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Dvi ekskursijos po geležinkelių objektus Vilniuje, kur kasdien nepateksi: ką pamatėme?

Vilniaus geležinkelio stoties traukinių remonto depai ir grįžratis, bei buvęs „Lietuvos geležinkelių“ administracinis pastatas – tai objektai Vilniuje, kur kasdien pašalinis žmogus šiaip nepateks. Tačiau šį savaitgalį jie buvo kupini susidomėjusių lankytojų – juose vyko atviros architektūros festivalio „Vilnius Open House“ ekskursijos.
Open house Vilnius:  Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus / Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr.

Festivalio dalyviai galėjo dalyvauti ekskursijose net po 52 įvairius Vilniaus objektus. Čia – įspūdžiai iš dviejų tokių ekskursijų. Pirmojoje, po „Lietuvos geležinkelių“ administracinį pastatą, dalyvavo ir 15min fotografė, antrojoje – 15min fotografė ir žurnalistas.

Kviečiame susipažinti su tuo, ką buvo galima išvysti ekskursijose.

„Lietuvos geležinkelių“ administracinis pastatas

Pirmoji ekskursija – po „Lietuvos geležinkelių“ administracinį pastatą.

Statytas 1903 m., jis iki pat 2020 m. buvo naudojamas geležinkelių administracijos.

Atvirukas iš LMA Vrublevskių bibliotekos Retų spaudinių skyriaus, Leidėjas D. Vizūnas./Lietuvos geležinkelių administracinis pastatas, 1907 metai
Atvirukas iš LMA Vrublevskių bibliotekos Retų spaudinių skyriaus, Leidėjas D. Vizūnas./Lietuvos geležinkelių administracinis pastatas, 1907 metai

Septynaukštis pastatas išsiskyrė savo aukščiu to meto Vilniuje. 36 m aukščio pastatas aukščiausiu Vilniaus pastatu liko beveik 50 metų.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Lietuvos geležinkelių pastatas
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Lietuvos geležinkelių pastatas

Kai kurių miestiečių tai nežavėjo: dailės kritikas Mikalojus Vorobjovas pastatą vadino „Geležinkelių valdybos pabaisa“.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

Įdomu, kad pastatas buvo realizuotas gerokai supaprastintas: atsisakyta fasado skulptūrų, išraiškingesnės apdailos.

Be to, ant aukščiausios pastato dalies planuota įrengti didžiausio Vilniuje laikrodžio ciferblatus, neobarokinį bokštelį su smaile. Bet tai taip pat neįvyko. Nors apdailos elementų liko.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

O štai vartai galėjo tapti pirmuoju moderno stilistikos pastatu Lietuvoje, bet irgi buvo supaprastinti. Bet net ir supaprastinti vartai išsiskiria Vilniaus vaizde.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

Šiuo metu pastatas perduotas Turto bankui, šis spręs tolimesnį pastato likimą. O kol kas per „Open House Vilnius“ ekskursijas pastate gali apsilankyti visi norintys.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

Tiesa, apsilankius galima išvysti, kad pastato vidus – mažiau įdomus negu išorė. Jis primena daugelį senosios kartos administracinių pastatų.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

Užtat vaizdas į Vilnių pro langą atsiveria labai gražus.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Lietuvos geležinkelių administracinį pastatą

Vilniaus geležinkelio stotis

Antroji su geležinkeliais susijusi ekskursija, kurioje sudalyvaujame – po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus.

Ekskursiją pradedama prieš Vilniaus geležinkelio stoties keleivių terminalą, šalia portalo.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Gidas papasakoja, kad pirmasis geležinkelio stoties pastatas čia iškilo 1861 m., kai pro Vilnių buvo nutiestas Sankt Peterburgo-Varšuvos geležinkelis.

XX a. pr. atvirukas/Vilniaus geležinkelio stotis XX a. pr.
XX a. pr. atvirukas/Vilniaus geležinkelio stotis XX a. pr.

Šis pastatas pastatytas pagal tipinį prancūzų architekto Pirelio projektą – tokios pačios stotys buvo ir Kaune, ir Daugpilyje, ir kituose miestuose.

Wikimedia Commons / Public Domain nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis apie 1870-1880 m.
Wikimedia Commons / Public Domain nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis apie 1870-1880 m.

Tačiau po Antrojo pasaulinio karo stoties pastatas buvo visiškai perstatytas. Naujasis pastatas, kurį projektavo architektas Piotras Ašastinas, iškilo 1950 m. Iš senojo XIX a. pastato liko tik du šoniniai fligeliai.

AUTC nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis ~1948 m., prieš pradedant perstatymą
AUTC nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis ~1948 m., prieš pradedant perstatymą

Klasicistinė naujojo pastato architektūra buvo paremta senovės Graikijos pastatų architektūra, kurią Stalinas labai mėgo – bet, žinoma, su sovietiniais elementais. Prie pagrindinio įėjimo į pastatą matosi kolonos, papuoštos rugių varpomis.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lietuvos geležinkeliai
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lietuvos geležinkeliai
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis

Prieš atnaujintą geležinkelio stotį iškilo Josifo Stalino skulptūra. Tiesa, ji stovėjo neilgai – jau Nikitos Chruščiovo valdymo metais, destalinizacijos periodu buvo nugriauta. Dabar stovi Grūto parke.

Gidas papasakojo ir legendą, susijusią su skulptūra. „Ranka, kaip matote, įkišta. Tai buvo sakoma – jei geras komunistas, ištrauks gėlių puokštę, o jei blogas – pistoletą“, – pasakojo gidas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Stalinas Grūto parke dabar
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Stalinas Grūto parke dabar

Einame į Vilniaus geležinkelio stotį. Čia pastato interjere irgi galima pastebėti istorizmo architektūrai būdingų elementų, tokių kaip gipso lipdyba, marmuro kolonos, rozetės, sienų tapyba. Gana prabangų interjerą sukūrė dailininkas Jurijus Poliuškinas.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis

Tiesa, pastato interjeras buvo rekonstruotas dar sovietmečiu, 1965 m.. Tačiau tuomet irgi stengtasi nei erdvės, nei stiliaus pernelyg nepakeisti.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis

Gidas papasakojo, kad iki rekonstrukcijos stotis buvo daug mažesnė – jos salė, į kurią dabar patenkame įėję pro pagrindinį įėjimą iš miesto pusės, buvo atvira erdvė.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Čia seniau buvo atvira erdvė
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Čia seniau buvo atvira erdvė

Toliau einame į peroną. Gidas atkreipia dėmesį į tris raides KPA virš išėjimo iš stoties į peroną ir papasakoja, kad jos reiškia „Keleivių pastato ašis“.

Būtent ši ašis, pasak gido, yra nulinė vieta, nuo kurios yra matuojamas atstumas iki kitų geležinkelio stočių. Tokios ašys yra kiekvienoje stotyje.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis. Ašis yra ties pastato viduriu
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus geležinkelio stotis. Ašis yra ties pastato viduriu

„Geležinkeliai – linijinis statinys, skaičiuojamas kilometrais. Kilometrus skaičiuoti yra priimta nuo keleivių pastato ašies. Nuo jos statmenai iki bėgių išvedus liniją, tai yra vieta, nuo kurios skaičiuojami atstumai. (...) Čia kelio pradžia“, – pasakojo gidas.

Taip pat gidas atkreipė dėmesį į perono stogelį. Šis, pasak jo, atsirado maždaug 1880 m. Nors paties stogelio konstrukcijos pasikeitė, jį remiančios kolonos iki šiol išliko tokios pačios.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Stogą remiančios senos kolonos
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Stogą remiančios senos kolonos
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Stogą remiančios senos kolonos
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Stogą remiančios senos kolonos

Dar gidas atkreipė dėmesį į dabar visiškai neišskirtinai atrodančias duris.

Ugniaus Antanavičiaus nuotr./Durys geležinkelio stoties perone
Ugniaus Antanavičiaus nuotr./Durys geležinkelio stoties perone

Jis pasakojo, kad šioje vietoje nuo pat senosios stoties statybos laikų buvo ypatingais svarbiems asmenims, „VIPams“, skirta salė. Čia buvo bufetas, atskira nuo pagrindinio laukiamojo erdvė.

Sovietmečiu ši salė buvo skirta svarbiems partiniams veikėjams, kurie traukiniu važinėdavo į Maskvą ir čia „apšildavo“ prieš kelionę.

Na, o jau atkūrus Nepriklausomybę kurį laiką salę mėgo Rusijos estrados žvaigždės, pavyzdžiui, Ala Pugačiova ar Filipas Kirkorovas, kurios keliavo traukiniais ir juose turėjo nuosavus vagonus.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Kelionė po remonto depus

Toliau ekskursija tęsėsi pro tas geležinkelio stoties vietas, kur šiaip paprasti lankytojai jau nėra įleidžiami – traukinių remonto depą.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Visi ekskursijos dalyviai turėjo apsivilkti geltonas liemenes ir keliavome link patalpų, kur remontuojami traukiniai.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Žemiau - vienas traukinių remontui skirtų pastatų, kur modernizuojami lokomotyvai, ir traukinio vagonas šalia jo.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

„Sveiki atvykę į „LTG tech“, Vilniaus vagonų ir lokomotyvų remonto depą, kuriame yra modernizuojami vagonai. Nuo pat geležinkelio atsiradimo čia visada buvo depas. Šis pastatas atsirado XX a. pr., šiuo metu jame apie 20 lokomotyvų gali būti modernizuojama ir montuojama“, – pasakojo gidas.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Gidas pasakojo, kad modernizuojant keičiami senų rusiškų lokomotyvų varikliai, kuriamos komfortiškesnės sąlygos mašinistui, nes senuose lokomotyvuose nebuvo nei kondicionieriaus, nei tualeto.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Savo eilės laukiantys traukinių vagonai ant stoties bėgių.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Keliaujant pro traukinių remonto depus gidas pasiteiravo, ar žinome, kodėl čia tokia didelė gana tuščia teritorija, o pastatai, kurie stovi aplinkui – beveik visi gana nauji.

Tada jis papasakojo, kad tokia situacija neatsitiktinai – 1945 m. sausį čia įvyko galingas sprogimas. Karinę amuniciją iš Ukrainos į Šiaulius gabenęs traukinys maždaug būtent šioje vietoje įsirėžė į kitą traukinį. (Plačiau apie nelaimę skaityti galite šiame 15min straipsnyje).

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Maždaug čia įvyko avarija ir sprogimas
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Maždaug čia įvyko avarija ir sprogimas

Gidas atkreipė dėmesį, kad pasakius, kad sprogimas įvyko stotyje, žmonės dažnai įsivaizduoja, kad tai turėjo būti kažkur šalia keleivių pastato.

Bet geležinkeliečiams sąvoka „stotis“ apima daug daugiau negu keleiviams – ne tik keleivių stotį, bet ir visą kitą teritoriją ir infrastruktūrą.

„Jei paklausiu, kas yra stotis, jūs sakysite, kad pastatas, kur pradėjome ekskursiją. Geležinkeliečiui stotis – didžiulis įrenginių kompleksas. Visi bėgiai, visi pastatai. Ir čia yra stotis. Vilniaus stotis prasideda kažkur už Liepkalnio viaduko ir tęsiasi 3-4 km iki aplinkkelio“, – pasakojo gidas.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Nelaimės priežastis, pasak gido, greičiausiai buvo geležinkeliečių klaida performuojant traukinio sąstatą Kirtimų stotyje, iš kurios atvyko traukinys, padaryta klaida.

Sąstatas turėjo būti performuotas, kad sunkūs vagonai būtų traukinio priekyje ir traukinį būtų lengviau stabdyti, nes Vilniaus stotis, lyginant su Kirtimų stotimi, yra maždaug 40 m žemiau.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

„Kažko nedadarė. Spėju, kad kai perstatė, pamiršo sukabinti stabdžių šlangas. (...) Jei kokios šlangos nepajungė, stabdė tik dalis traukinio, o visa kita stūmė iš inercijos. O čia kalnas, didžiulis nuolydis“, – pasakojo gidas.

Vėliau vykęs tyrimas, pasak gido, parodė keistą ir įdomų faktą, kad traukinys nebuvo užfiksuotas kaip gabenantis pavojingą krovinį ir buvo visiškai nesaugomas.

„Baltarusijoje geležinkeliečiai netgi pastebėjo du lenkus, kurie buvo slapčia įsibrovę į tą važiuojantį sąstatą ir, kadangi sausio mėnuo buvo, šalta, tai jie lauželį susikūrė. Kaip sakoma, matyt, traukiniui buvo lemta sprogti“, – pasakojo gidas.

Keliaudami toliau turėjome proga išvysti, kaip traukinių remonto depo patalpos atrodo iš vidaus. Tiesa, dėl pandemijos apribojimų po vidų pasivaikščioti negalėjome.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

O čia senas geležinkelio iešmas. Nors kino filmuose atrodo, kad tokį iešmą bet kokiam žmogui perstumti ir pakeisti judėjimo kryptį būtų lengva, gidas pasakojo, kad taip nėra – egzistuoja apsaugos priemonės.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Iešmas
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Iešmas

Tai – grįžratis, specialus rato formos įrenginys, skirtas nukreipti lokomotyvą į reikiamą kelią. Ar, šiuo atveju, į remonto "boksą".

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Jis statytas dar XX a. pr., kuomet garvežiams buvo aktualu apsisukti. Varšuvos-Peterburgo linijoje toks „vėduoklinis“ garvežiams apsisukti leidžiantis depas buvo vienintelis. Todėl garvežius buvo patogu remontuoti būtent čia.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Šiame remonto depe yra 31 „boksas“.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Open house Vilnius: Ekskursija po Vilniaus geležinkelio stotį ir remonto depus

Keliolika lokomotyvų šalia galima matyti ir dabar. Jų paskirtis skirtinga – dalis negalingi, naudojami tik remonto depo teritorijoje, pertempti, pvz., sugedusiems šilumvežiams.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Mažiau galingas lokomotyvas
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Mažiau galingas lokomotyvas

Kiti – magistralinės paskirties, skirti tempti krovininius traukinius didesniu greičiu.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Lokomotyvai
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Lokomotyvai

Čia savo pasirodymą yra atlikęs elektroninės muzikos atlikėjas Deividas Jaroška.

VIDEO: Jaroška at Vilnius Locomotive Repair Depot - Antidote #04

Dar gidas papasakojo, kad Lietuvos geležinkelių vėžės yra 1520 mm, tai vadinamoji „rusiška vėžė“.

Toks skaičius pasirinktas, nes tai penkios pėdos. Vakarų Europoje naudojamos kitokios, „europinio standarto“ 1435 mm vėžės, kurios kadaise buvo pasirinktos, nes tai standartinės pašto karietos matmenys.

Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Bėgiai ties grįžračiu
Ernestos Čičiurkaitės / 15min nuotr./Bėgiai ties grįžračiu

Keleiviniai traukiniai specialių įrenginių pagalba gali važiuoti ir vienomis, ir kitomis vėžėmis. Tuo metu kroviniai įprastai ten, kur keičiasi vėžės, yra tiesiog perkraunami.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius