Dabar populiaru
Publikuota: 2019 lapkričio 6d. 09:47

Ką daryti, kai užsikemša naujų dyzelių DPF suodžių filtras: jį valyti ar barbariškai „amputuoti“?

DPF suodžių filtras
„Baltic diagnostic service“ nuotr. / DPF suodžių filtras

Jeigu vairuojate automobilį, kuris turi dyzelinį variklį ir yra pagamintas po 2000 metų, tikrai susidarėte nuomonę apie kietųjų dalelių filtrą (dar kitaip vadinamą DPF). Tai tarsi Achilo kulnas šių laikų dyzeliniams automobiliams, rašoma pranešime.

„Amputuoti“ DPF – Lietuvos realybė

Kai tokių automobilių savininkų paklausi, kokių sprendimų imasi dėl DPF, daugelis iš karto atkerta, jog jis yra nereikalingas, ir jį tiesiog pašalina.

Nuvažiuoja pas pirmus pasitaikiusius specialistus, pašalina ar „išjungia“ ir toliau sau ramiai važinėja. Bet tai nėra vienintelis būdas, padedantis išspręsti problemą. Juk jeigu jums skauda kokį nors organą, gydytojas ligoninėje po apžiūros tikrai nesako, kad reikia jį šalinti. Kadangi supranta, jog ateityje, tolimoje ar artimoje, padarinių dėl to tikrai atsiras.

123RF nuotr./Informacinė variklio lemputė
123RF nuotr./Informacinė variklio lemputė

Ne vienas specialistas interviu 15min yra įvardijęs, kad didžiausia viso Lietuvos autoparko problema – ne amžius, o nesąžiningi vairuotojai, pašalinantys iš automobilio tai, kas trukdo važinėti senienomis „iki mirties“. Automobilių su „amputuotais“ filtrais bei katalizatoriais – daugybė. Todėl ir dega lemputės prietaisų skydeliuose.

Ar DPF patikrinami techninių apžiūrų stotyse?

Techninę apžiūrą atliekančių įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas teigia, kad privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros metu katalizatoriai griežčiau pradėti tikrinti nuo 2013 m. kovo 1 d., įsigaliojus ES teisės aktams. Tai daroma TA kontrolieriams vizualiai apžiūrint automobilio išmetimo sistemą bei matuojant išmetamųjų dujų parametrus.

TAIP PAT SKAITYKITE: Prietaisų skydelyje degantys indikatoriai: atvejai, kada važiuoti nerekomenduojama

„Atlikęs vizualią automobilio išmetimo sistemos apžiūrą techninės apžiūros kontrolierius pastabų dėl katalizatoriaus neturės dviem atvejais: jei transporto priemonė gimė jo neturėdama arba Lietuvoje automobiliui pirmą kartą privalomoji techninė apžiūra buvo atlikta iki 2013-ųjų kovo 1 dienos. Visais kitais atvejais automobiliai su išoperuotais katalizatoriais arba katalizatoriais, turinčiais bakelio pjovimo, jį gaubiančio elemento virinimo žymių ar panašių konstrukcijos pakeitimų, bus laikomi turinčiais didelių trūkumų.

Nustačius, kad katalizatorius neveiksmingas ar pažeistas, jis turi būti pakeistas per išmetimo sistemos išardomųjų sujungimų vietas, nes šiam elementui remontas nėra numatytas“, – teigia bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Asociacijos „Transeksta“ duomenimis, tarp visų 2018-aisiais metais tikrintų lengvųjų (M1 klasės) automobilių buvo užfiksuoti 3503 atvejai, kai transporto priemonė neturėjo katalizatoriaus ar konstrukcija buvo pažeista/ neveiksminga. Tai sudaro maždaug 0,5 proc. nuo visų į TA stotis atvykusių automobilių.

Nustatyti, ar išmetimo sistemos dalis su katalizatoriumi nėra laikinai „išsinuomota“, nėra net teorinių galimybių.

Nustačius šią problemą transporto priemonės valdytojas privalo pašalinti trūkumą – t.y. sumontuoti reikalavimus atitinkantį katalizatorių ir atvykti į pakartotinę patikrą. TA kontrolieriai neturi teisės imtis kokių nors kitų veiksmų.

Ramūnas Vėlavičius
Ramūnas Vėlavičius

Techninės apžiūros metu nustatyti, ar išmetimo sistemos dalis su katalizatoriumi nėra laikinai „išsinuomota“, nėra net teorinių galimybių. Nors katalizatorius ir turi savo identifikavimo numerį, jis nėra tiesiogiai susietas su konkrečiu automobiliu.

Kad šioje srityje sukasi nesąžininga veikla užsiimantys verslininkai, galima daryti prielaidą internete paieškojus informacijos apie katalizatorių „remontą“ – siūlančių tokias paslaugas iš tiesų yra pakankamai daug.

Kodėl užsikemša DPF suodžių filtras?

Nėra vienos priežasties, kodėl taip nutinka. Viena dažniausių priežasčių – dyzelino kuro įpurškimo sistemos gedimas. Taip pat galima priežastis ta, kad yra ilgai važinėjama su degančia prietaisų skydelyje lempute, raginančia patikrinti DPF, ar apie variklio patikrą įspėjančia bendra „Check Engine“ lempute.

123RF nuotr./DPF indikatorius
123RF nuotr./DPF indikatorius

Kita dažna priežastis – turbinos gedimas ir greitas gedimo nepašalinimas. Tam tikru turbinos gedimo metu tepalai yra leidžiami link išmetimo sistemos, kur yra kietųjų dalelių filtras. Taip pat vienas iš labiausiai paplitusių gedimų yra sugedęs EGR vožtuvas. Kita galima priežastis yra sugedę regeneracijos davikliai (slėgio davikliai, DPF filtro temperatūros davikliai), kurie prižiūri regeneracijos procesą.

Kada yra būtina atlikti DPF filtro valymą?

Jeigu norite, kad DPF valymas padėtų išsaugoti filtrą, būtina nuvažiuoti į servisą iš karto, kai užsidegė DPF filtro įspėjamoji lemputė automobilio prietaiso skydelyje. Svarbiausia neužtempti ir kuo greičiau atlikti valymo procedūrą, nes būtent apie tai ir įspėja jūsų prietaisų skydelis.

Trumpos distancijos dyzeliui netinka

Kitas prioritetinis atvejis – kai automobiliu važinėjate mieste ir trumpais atstumais, pavyzdžiui, namai–darbas–namai. Automobilio eksploatavimas turi didžiulę įtaką DPF užsikimšimui. Būtent tokių trumpų atstumų važinėjimas paskatina DPF užsikišimą. Kiti dažnesni požymiai, kada reikia atlikti DPF valymą, gali būti gerokai sumažėjusi automobilio trauka ar padidėjusios tepalų sąnaudos.

„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras
„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras

Kokie sprendimo būdai?

Jų gali būti labai įvairių: DPF filtro išinstaliavimas, naujo DPF filtro pirkimas, dėvėto kietųjų dalelių filtro pirkimas, DPF valymas su cheminėmis medžiagomis ir specialia įranga, DPF regenaracija ir pats „populiariausias“ – DPF pašalinimas ir jo išėmimas.

Pastarasis būdas, kai DPF filtras yra tiesiog barbariškai pašalinimas iš automobilio, atsirado po pirmųjų tokių transporto priemonių atsiradimo rinkoje. Žinoma, tokį būdą dar taiko iki šių dienų, nors rinkoje ir yra atsiradę kur kas paprastesnių, greitesnių ir pigesnių būdų, kaip išspręsti DPF problemą.

Pats neefektyviausias ir tikrai gana brangus būdas – pirkti naują arba dėvėtą filtrą. Bet čia tas pats, kas pirkti bet kokią jau naudotą detalę.

„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras
„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras

Kiek važinėsite su tokiu kietųjų dalelių filtru, yra loterija ir laimės dalykas. Tačiau čia tik viena medalio pusė šitoje istorijoje. Techninės apžiūros darbuotojai tikrai nepatikės tokia pasaka, kad įdėjote vietoje seno filtro naują ir užvirinote tą vietą. Kadangi DPF filtro pašalinimas iš automobilio yra draudžiamas (TA stotyse inspektoriai atlieka vizualinę patikrą – red. past.).

DPF valymas naudojant suodžių valymo chemiją pasitelkiant DPF valymo įrangą?

Šiuo metu rinkoje populiarėja technologija, labiausiai įsivyraujanti rinkoje. Būtent dėl to servisai, kurie atlieka šią paslaugą, vieninteliai gali suteikti garantiją savo atliktiems darbais. Nors šis būdas ir nėra pigiausias, tačiau kur kas patikimesnis, nei tiesiog išpjauti DPF, ir pigesnis, nei naujo filtro pirkimas.

„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras
„Baltic diagnostic service“ nuotr./DPF suodžių filtras

Geriausias būdas atstatyti užsikimšusį DPF ir vėl jį padaryti veiksmingą ir funkcionalų – išimti DPF filtrą ir specialia DPF valymo įranga jį išplauti. Valymo įranga DPF plauna dviem kryptimis – vandeniu ir hidrokarboninio skysčio mišiniu. Kai yra naudojamos DPF valymo įrangos, kurios pasitelkia vandenį, orą ir specialius agentus, kurie pašalina beveik 100 proc. suodžių ir pelenų. Tad kietųjų dalelių filtras būna praktiškai toks, koks buvo automobiliui išriedėjus iš gamyklos. Filtras prikeliamas naujam gyvenimui.

Kokia nauda DPF valyti, o ne barbariškai išpjauti?

Didžiulė. Pirmiausia DPF išpjovimas pažeidžia įstatymą ir tai yra visiškai nelegalu. Išprogramuotas ar išpjautas DPF turi įtaką aplinkai ir žmonių sveikatai, kadangi išmestos kietosios dalelės daro įtaką įvairių kvėpavimo ligų atsiradimui žmogaus organizme. Kitas, žmogiškas, faktorius yra tas, kad būtent automobiliai su tokiais lengvesniais DPF problemos šalinimo būdais paskatina įvairių šalių vyriausybes priimti įstatymus, kurie griežtina dyzelinių automobilių eksploatavimą.

DPF valymas tikrai nėra sudėtinga procedūra, svarbiausia turėti įrangą, kuri yra būtina atlikti korektišką valymą. Viena svarbiausių įrangų – DPF valymo įranga. Procesas pradedamas nuo to, kad filtras yra išimamas iš transporto priemonės ir jam yra atliekama pirmiausia išorinė, o vėliau vidinė apžiūra endoskopu.

Atlikus pralaidumo testavimą ir turint atspausdintus duomenis apie pralaidumą, pradedamas pagrindinis plovimo etapas. Naudojant specialią cheminę medžiagą bei suslėgto oro ir vandens mišinį, maždaug 150–200 litrų per minutę greičiu (kiekviena įranga skirtingu tempu paduoda) yra tiekiamas vanduo į DPF.

Plauti ar išdeginti suodžius?

DPF plovimo metu yra pašalinamos visos nuosėdos, alyvos likučiai, PM10 dalelės ir suodžiai, kurie yra kenksmingi ir dėl kurių užsikišo DPF. Tai yra pats efektyviausias plovimas, kuris tikrai nekelia jokio pavojaus, kad bus pažeisti tam tikri vidiniai filtro elementai. Priešingai nei kai kuriems panašiems būdams, kai aukštos temperatūros pagalba valymas yra atliekamas „išdeginimo“ metodu.

Todėl pasitelkus DPF valymo įrangą efektyvumas ir pralaidumas gali siekti visus 100 proc., tačiau dažnu atveju, žiūrint į visas pateiktas ataskaitas, po kietųjų dalelių filtro valymo pralaidumas būna nuo 92 proc. iki 98 proc. Ir nereikia naudoti kokių nors pasenusių būdų, kurie nėra teisėti – DPF korpuso pjaustymo ar jutiklių išprogramavimo.

Atvejai, kada DPF valymas gali būti neveiksmingas, yra tokie: DPF filtras yra pažeistas mechaniškai; papildomi gedimai variklio skyriuje; trukdžiai elektronikoje, susiję su regeneracijos procesu.

Pats DPF valymas šiuo metu rinkoje yra profesionaliausias, populiarėjantis ir ilgalaikis sprendimas užsikišusiam filtrui, nes atlikus DPF valymą filtras tarnaus dar tiek, kiek tarnauja ir naujas – nuo 80 000 km iki 180 000 km. Automobiliui yra atstatoma optimali variklio galia, o tai daro įtaką ir žemesnėms kuro sąnaudoms bei geresnei traukai.

DPF valymo įranga yra naudinga dar ir tuo, kad ja galima pamatuoti filtro pralaidumą ir užterštumą prieš ir po valymo ciklo. Kitas privalumas servisams – jie gali atspausdinti visas ataskaitas ir klientui, užsakiusiam DPF valymo procedūrą savo automobiliui, pateikti įrodančius faktus.

Komentarai: 24

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Kviečiame anties

Video

04:17
01:26
02:04

Esports namai

Parašykite atsiliepimą apie Gazas