Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Rokas Lipeikis – už dygliuotas žiemines padangas

Rokas Lipeikis
Egidijaus Babelio nuotr. / Rokas Lipeikis
Šaltinis: 15min
1
A A

Savavaldžių automobilių idėjos apsėstas pasaulis ateityje neabejotinai pasiūlys kelionių algoritmą, leidžiantį taupyti laiką, itin efektyviai išnaudojantį kelių bei gatvių infrastruktūrą ir, žinoma, padedantį išvengti avarijų. Tačiau kol tokios technologijos šlifuojamos bandymų poligonuose, geriausia pasikliauti profesionalų patirtimi ir rekomendacijomis.

Itin racionaliu vairavimo stiliumi garsėjęs ralio meistras ir padangų prekybos įmonės „Egzotika“ vadovas Rokas Lipeikis nuo spalio vidurio į visas tradicinių klausimų „kokias padangas rinktis lietuviškai žiemai?“ versijas atsako labai panašiai – dygliuotas. Štai kodėl.

„Kalbant apie žiemines padangas esu visiškas konservatorius: geriausias pasirinkimas mūsų klimatinėms sąlygoms – dygliuotos padangos. Visos kitos alternatyvos yra didesni ar mažesni kompromisai eismo saugumo sąskaita. Nors keletas pastarųjų žiemų buvo sąlyginai šiltos ir

Rokas Lipeikis
Rokas Lipeikis

mažasniegės, visgi tai iš esmės nepakeitė automobilininkų poreikių. Kadangi nėra specialiai mūsų klimatui gaminamų padangų, nėra tarpinio tipo ar tarpinio mišinio padangų, todėl rinktis tenka tarp dygliuotų, „nordic“ tipo minkšto gumos mišinio ir centrinės Europos rinkoms skirtų kieto gumos mišinio padangų. Kurį iš šių variantų pasirinkti turėtų lemti ne EU etiketėse nurodomos „geros“ raidės, sufleruojančios stabdymo kelio ilgį vasariškomis sąlygomis, o tai, kur ir kaip dažniausiai važinėjama“, – dėsto R. Lipeikis.

Vidutinė daugiametė sausio mėnesio temperatūra mūsų regione svyruoja tarp 4 laipsnių šalčio ir 4 šilumos, o Šiaurės Skandinavijoje retai kada būna mažesnė nei 10 laipsnių šalčio. Akivaizdu, kad užduotys, kurias žiemą tenka spręsti padangoms skirtinguose regionuose dažniausiai būna visiškai kitokios. Nors Lietuva ne šiaurės Suomija, bet ir pas mus didžiąją žiemos dalį visgi būna neigiama temperatūra, o pasitaikantys atšilimai viską tik dar labiau komplikuoja sukurdami pačias pavojingiausios eismo sąlygas: lijundrą ar ypač klastingą „juodąjį“ ledą. Tokiomis sąlygomis kokybiškos dygliuotos padangos yra saugiausios bei universaliausios.

Padangų prekybos lyderis tikina, kad dygliuotos padangos turi bene vienintelį minusą – kelia šiek tiek daugiau triukšmo. Tačiau tai tikrai yra smulkmena lyginant su jų darbinėmis savybėmis,galimybėmis manevruoti ir išvengti pačių blogiausių pasekmių kritinėse situacijose. Pasak R. Lipeikio, galimybė efektyviai valdyti automobilį yra netgi svarbesnė nei stabdymo kelio ilgis, nes skaudžiausios pasekmės būna ne tada, kai slystelėjus „pabučiuojamas“ kitos mašinos galas, o tada, kai parandama automobilio kontrolė, posūkis pasirodo esąs pernelyg „aštrus“ ir išlekiama į priešpriešinio eismo juostą.

„Reiktų atkreipti dėmesį ir į padangų gamintojų pastangas ieškant optimalaus balanso tarp gero sukibimo įvairiomis sąlygomis, ilgaamžiškumo ir poveikio aplinkai. Antai „Michelin X-Ice North 3“ padangos turi protingą dyglių tvirtinimo technologiją: vidinis gumos sluoksnis, į kurį remiasi dyglio galvutė, itin sparčiai keičia savo charakteristikas, priklausomai nuo aplinkos temperatūros. Jei šilta – jis sulenda į protektorių. Jei šaltukas spustelėja iki -10, dyglio gumos pamatas, lyginant su įprasta padanga, sukietėja iki 20 kartų ir dyglys kabinasi į ledą visu pajėgumu“, – pasakoja „Egzotikos“ vadovas.

Ne kartą atlikti palyginamieji padangų bandymai parodė, kad važiuojant sniegu ar ledu padengtu paviršiumi dygliuotų padangų stabdymo kelias siekia maždaug 37 metrus, o geriausių nedygliuotų – apie 57. Net lyginant pačias pigiausias dygliuotas padangas su pačiomis geriausiomis nedygliuotomis, pastarosios pralaimi stabdymo dvikovą beveik 4 metrais. „Skandinaviškomis“ žiemos eismo sąlygomis, dygliuotos padangos avarijų tikimybę sumažina iki 40 proc.

Dygliuotų padangų protektoriaus blokeliai yra masyvesni ir kur kas standesni, todėl automobilis būna stabilesnis posūkiuose, jų rida bene 30 proc. didesnė. Tokį apavą mašinos paprastai dėvi 4-5 sezonus.

Dygliuotos padangos šiurkština apledėjusio ar suplūktu sniegu padengto kelio paviršių.

Saugaus eismo ekspertai akcentuoja dar vieną svarbią detalę: dygliuotos padangos šiurkština apledėjusio ar suplūktu sniegu padengto kelio paviršių, todėl vėliau važiuoti ir su paprastomis žieminėmis padangomis būna kur kas saugiau. Pagaliau skaičiuojant, kiek atsieina dyglių apgadintų kelių dangų ar horizontalaus ženklinimo renovavimas, reiktų įvertinti tragiškose avarijose padaromą žalą.

R. Lipeikis dygliuotas padangas rekomenduoja rinktis visiems vairuotojams, išskyrus gyvenančius didžiuosiuose miestuose, daugiausia keliaujančius itin gerai prižiūrimais magistraliniais keliais ar nuolat vykstančius į Vakarų Europą ar Lenkiją, kur dygliai yra draudžiami. Jei dėl panašių priežasčių tenka daryti kompromisą ir atisakyti dygliuotų padangų, geriausia rinktis minkšto gumos mišinio padangas.

„Tai pakankamai gera alternatyva negalintiems naudoti dygliuotų padangų. Sudėtingomis žiemos sąlygomis, tokios padangos tik ant ledo bei švaraus asfalto nusileidžia dygliuotoms“, – pataria „Egzotikos“ strategas.

Mitai apie minkšto mišinio padangas

R. Lipeikis taip pat atkreipia dėmesį į kai kuriuos stereotipus apie minkšto gumos mišinio padangas. Tarkim, kad „jos prastai elgiasi ant švaraus asfalto“ ar kad „labai sparčiai dyla“. Padangų verslo profesionalas teigia, kad tarkim „Bridgestone Blizzak VRX“ stabdymo kelias ant švaraus asfalto beveik toks pat, kaip ir kieto gumos mišinio „Continental TS 830“ padangų – 100 km/val. greičiu judantis automobilis su pastarosiomis sustoja tik metru arčiau. Judant lėčiau skirtumas apskritai nebūtų juntamas. Tas pats pasakytina ir apie dėvėjimosi intensyvumą. Tokiomis padangomis nevažinėjant vasarą, vengiant itin agresyviai startuoti, stabdyti ir manevruoti esant aukštesnei aplinkos temperatūrai, jos tarnaus ne vienerius ir ne dvejus metus.

Kieto gumos mišinio padangos savaime nėra blogos, tačiau jos sukurtos Centrinės Europos šalių rinkoms ir yra nepritaikytos mūsų klimatui.

„Kieto gumos mišinio padangos savaime nėra blogos, tačiau jos sukurtos Centrinės Europos šalių rinkoms ir yra nepritaikytos mūsų klimatui: žemoje temperatūroje jos stipriai sukietėja, todėl nukenčia sukibimas, jos yra visiškai nepatikimos ant ledo. O su apledėjusiais keliais susiduriama net ir švelniausiomis žiemomis – pakanka vieną kartą posūkyje išslysti ir pasekmės gali būti velniškai skaudžios“, – pastebėjo R. Lipeikis.

Ekspertas rekomendavo susilaikyti nuo pagundų žiemą važinėti universaliomis padangomis.

Jas galima rinktis tik tuo atveju jei esate visiškai tikri, kad situacijos, kai trūks-plyš būtina lėkti su neatidėliotinais reikalais, nesutaps su pačiomis sudėtingiausiomis žiemiškomis sąlygomis „juoduoju“ ledu, lijundra, plikledžiu, pūga ir pan. Universalios padangos pakankamai efektyvios važiuojant minkštu sniegu esant nedidelei minusinei temperatūrai, tačiau „nedirba“ kai orai atšąla, o ant ledo toks apavas automobiliui visiškai netinkamas.

„Dar reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad saugiai važiuoti žiemos sąlygomis įmanoma tik tada kai padangų protektoriaus gylis siekia bent 4 mm. Taip pat nepatariama laukti įstatymais numatytos padangų keitimo datos – žieminės už vasarines padangas geresnes eksploatacines savybes demonstruoja, kai oro temperatūra nukrenta žemiau 7 laipsnių.

Saugiai važiuoti žiemos sąlygomis įmanoma tik tada kai padangų protektoriaus gylis siekia bent 4 mm.

Pernelyg anksti nemontuokite tik minkšto gumos mišinio padangų, nes tai gali turėti neigiamų pasekmių. Šio tipo padangos nėra pritaikytos intensyviai eksploatuoti aukštesnėje temperatūroje, nes gali greitai perkaisti ir pastebimai komplikuoti galimybes suvaldyti automobilį kritinėse situacijose. Kai kurie gamintojai nerekomenduoja minkštų padangų naudoti aukštesnėje nei 15 laipsnių temperatūroje. Jei gamta nusprendžia pajuokauti ir orai netikėtai tiek sušyla jau „peravus“ mašiną žieminiais ratais, patartina rinktis gerokai švelnesnį vairavimo stilių, vengti važiuoti ilgus atstumus dideliais greičiais“, – akcentuoja R. Lipeikis.

Dar vienas universalus ir labai svarbus dalykas – slėgis padangose. Tik nuolat tikrinant, ar padangos pripūstos tiek, kiek nurodoma techninėse rekomendacijose, automobilis elgsis nepriekaištingai, o kelionės bus maksimaliai saugios. Tiek per didelis, tiek per mažas slėgis gali turėti didelės įtakos padangų dėvėjimosi tolygumui ir ilgaamžiškumui. Tikrinti ir sureguliuoti slėgį reikėtų tik tada, kai padangos šaltos – t. y. jų temperatūra artima aplinkos temperatūrai. Labai dažnai žmonės daro klaidą kelionės metu sustodami degalinėse ir reguliuodami slėgį įšilusiose padangose.

„Egzotikos“ vadovas tikina, kad padangų pasaulyje beveik 100 proc. pasitvirtina posakis „skūpus moka du kartus“.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas