Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

„Škoda“ automobiliams – jau daugiau nei 80 metų

„Škoda Superb“ (1935 m.)
„Škoda“ nuotr. / „Škoda Superb“ (1935 m.)
Šaltinis: Autobild žurnalas
0
A A

Neseniai savo 80-metį atšventė trys legendiniai „Škoda“ modeliai: „Popular“, „Rapid“ ir „Superb“. Būtent ši trijulė 1934 m. padėjo kertinį akmenį „Škoda“ markės automobilių išpopuliarėjimui ne tik Čekoslovakijoje, bet ir visame pasaulyje. Be to, savu metu šie modeliai nustatė naujus technologijų, dizaino ir vertės standartus.

Gamintojas pristatė visus tris modelius vieną po kito vos per kelis mėnesius – tuomet tai buvo neregėtas aktyvumas automobilių pramonėje.

Nauji produktai iš Mlada Boleslavo turėjo vieną itin novatorišką techninį sprendimą: juose tradicinis stačiakampis nešantysis rėmas buvo pakeistas moderniu centriniu vamzdžio formos „stuburu“. Be to, šiuose modeliuose „Škoda“ gamintojai pirmą kartą panaudojo nepriklausomą visų ratų pakabą ir OHV tipo variklius su viršuje išdėstytais vožtuvais. 

„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ logotipas
„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ logotipas

„Popular“: bestseleris iš Mlada Boleslavo 

„Škoda Popular“, atšventęs savo premjerą 1934 m. vasarį, tapo pirmuoju gamintojo modeliu, kuris šalia skaitmeninio indekso gavo ir žodinį pavadinimą.

Galbūt tinkamas pavadinimas nulėmė ir automobilio ateitį – lengvas ir pigus modelis buvo labai populiarus, jis išpildė labai plačių visuomenės sluoksnių svajonę turėti nuosavą transporto priemonę ir ilgainiui tapo tikru „liaudies automobiliu“. 

Keturvietis „Popular“ buvo parduodamas su tradiciniu uždaru kėbulu, kaip dviduris kabrioletas „Tudor“ ir pusiau kabrioletas, taip pat buvo siūlomas dvivietis rodsteris ir net krovininis variantas. 

Dviduris mažas automobilis, kurio visas pavadinimas skambėjo taip – „Škoda 418 Popular“, buvo varomas 903 cm3 darbinio tūrio, 18 AG variklio. Šiek tiek vėliau, bet dar tais pačiais metais, jį pakeitė galingesnis 4 cilindrų, 995 cm3 darbinio tūrio, 20 AG variklis („420 Popular“). 

Jau 1937 m. modelis gavo visiškai naują keturių cilindrų 27 AG motorą su viršuje išdėstytais vožtuvais (OHV). Būtent juo „apginkluotas“ automobilis galėjo pasiekti tam laikmečiui įspūdingą maksimalų 100 km/val. greitį. Dar po metų pasirodė variantas „Škoda Popular 1100 OHV“ su 1089 cm3 darbinio tūrio 30 AG varikliu, o nuo 1940 m. buvo siūloma ir kitų variklio versijų.

„Škoda“ nuotr./„Škoda 418 Popular“ (1934 m.)
„Škoda“ nuotr./„Škoda 418 Popular“ (1934 m.)

„Popular“ greitai tapo geriausiai parduodamu automobiliu tuometinėje Čekoslovakijoje. Nuo 1934 iki 1946 m. „Škoda“ pardavė per 20 000 šio modelio automobilių, iš kurių beveik trečdalis buvo eksportuota į 50 kitų pasaulio šalių. Ir ne tik į Europos rinkas, bet ir į kur kas egzotiškesnes šalis, pavyzdžiui, Kiniją, Indiją, taip pat Afrikos ir Pietų Amerikos valstybes.

Pagrindinė tokio didelio šio modelio populiarumo priežastis – jo patikimumas. Tą patvirtino ir nemažai įspūdingų kelionių, kuriose „Popular“ pasirodė kaip itin tvirtas ir universalus automobilis. Pavyzdžiui, 1934 m. gegužės mėn. septynių jaunuolių grupė surengė ekspediciją iš Prahos į Kalkutą, iš viso įveikę 11 000 kilometrų be menkiausio techninio gedimo. Arba 1936 m. vyro ir žmonos Elstnerių kelionė po JAV ir Meksiką su šūkiu „100 dienų nedideliame automobilyje“, kurios metu „Popular“ 25 000 kilometrų nuriedėjo be rimtesnių gedimų.

„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ logotipas
„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ logotipas

Kad yra ne iš kelmo spirtas, „Popular“ įrodė net ir ralio trasose. 1936 m. sausį čekai Zdenekas Pohlis ir Jaroslavas Hausmanas dviviečiu „Popular Roadster Sport“ dalyvavo garsiajame Monte Karlo ralyje ir jau pirmu bandymu laimėjo antrą vietą savo klasėje ir dvyliktą bendroje įskaitoje.

Paskatinta šios sėkmės, „Škoda“ išleido ribotą sportiško modelio „Škoda Popular Sport“ seriją „Monte Carlo“. 1936–1938 m. buvo pagaminti vos 72 tokie automobiliai rodsterio ir kupė kėbulais, todėl iki šiol tai yra vienas geidžiamiausių „kąsnelių“ tarp automobilių kolekcininkų.

„Rapid“: vidutinės klasės sėkmė 

„Škoda Rapid“ rinkoje debiutavo taip pat 1934 m. Kaip didesnis „Popular“ modelio „brolis“, „Rapid“ buvo naujos, vidutinės automobilių klasės pradininkas, iš pradžių po variklio dangčiu turėjęs keturių cilindrų, 1195 cm3 darbinio tūrio, 26 AG variklį. 

Pirmos serijos „Rapid“ buvo parduodamas kaip ketverių durų limuzinas, dviduris kabrioletas „Tudor“ ir pusiau kabrioletas. 

„Škoda“ nuotr./„Škoda Rapid“ (1934 m.)
„Škoda“ nuotr./„Škoda Rapid“ (1934 m.)

Iš viso „Škoda“ pardavė beveik 7000 „Rapid“ modelio automobilių, kurių dauguma turėjo 1386 cm3 variklį, o galingiausia versija buvo komplektuojama su 2198 cm3 motoru. 

1938 m. vasarą debiutavo „Rapid 1500 OHV“ modifikacija, kurioje buvo montuojamas keturių cilindrų 1558 cm3 variklis, pasiekiantis 42 AG.

„Škoda Rapid“ taip pat pademonstravo savo patikimumą įvairiose srityse, įskaitant kelias maratonines keliones. Pavyzdžiui, 1936 m. tuometinis Čekoslovakijos automobilių klubo direktorius Bretislavas Prochazka ir jo kolega „Škoda Rapid“ automobiliu apvažiavo aplink pasaulį vos per 97 dienas. Jų maršrutas driekėsi per Rusiją, Persiją, Indiją, Kiniją ir Japoniją, iš kur automobilis buvo perplukdytas laivu į JAV. Pervažiavę visą Ameriką, čekai vėl persikėlė laivu iš Niujorko į Europą, kur finišavo Prahoje. 

Visą kelionę ištvermingasis „Rapid“ įveikė be rimtesnių gedimų.

„Škoda“ nuotr./Iš kairės: „Škoda Superb 4000“, „Škoda Rapid“ ir „Škoda Popular“
„Škoda“ nuotr./Iš kairės: „Škoda Superb 4000“, „Škoda Rapid“ ir „Škoda Popular“

„Superb“: automobilinė prabanga

Įspūdingus 1934-uosius „Škoda“ gamintojai baigė metų gale pristatydami naują „Škoda 640 Superb“ modelį. Nors jo masinė gamyba pradėta tik 1935 m. kovą, nuo tol „Superb“ vardas įėjo į automobilizmo istoriją kaip čekiškos prabangos ir techninės pažangos sinonimas.

Populiariausia „Superb“ versija buvo keturduris limuzinas su šešiais šoniniais langais, taip pat buvo siūlomas ketverių durų sedanas ir net kabrioletas. 

5,5 m ilgio šešiavietį automobilį varė šešių viena eile išdėstytų cilindrų, 2492 cm3 darbinio tūrio, 55 AG variklis, kuris per tiems laikams itin modernią keturių pavarų transmisiją suko užpakalinius ratus. 

Dėl skersinės lingės, sumontuotos ant galinės ašies, keleiviai galėjo važiuoti labai komfortiškai ir praktiškai nejuto jokių kelio nelygumų. Be to, „Superb“ buvo pirmasis „Škoda“ modelis su hidrauline stabdžių sistema.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ muziejus Mlada Boleslave
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Škoda“ muziejus Mlada Boleslave

Nuo 1938 m., kaip ir į kitus „Škoda“ modelius, taip ir į „Superb“ pradėti montuoti OHV tipo varikliai su viršuje išdėstytais vožtuvais. Modernizuotas „Superb 3000“ modelis jau turėjo 85 AG galios šešių cilindrų variklį, kuris leido pasiekti 120 km/val. greitį. Galiausiai visą gamą vainikavo prailginta „Superb 4000“ versija su 3991 cm3 varikliu, pasiekiančiu 96 AG. Tokių automobilių buvo pagaminta vos dvylika.

Įskaitant nedideles pertraukas, „Superb“ buvo gaminamas net iki 1949-ųjų. Dienos šviesą iš viso išvydo beveik 2500 šio modelio limuzinų. Tačiau maždaug tik 600 jų buvo parduoti laisvoje rinkoje. Visi kiti pagal specialius užsakymus buvo pagaminti įvairių pasaulio šalių aukščiausio rango vadovams ir funkcionieriams. 

Beje, karo metais, vokiečiams okupavus Čekoslovakiją, šis modelis buvo gaminamas išskirtinai Trečio reicho vadovybės reikmėms.

Prieš 80 metų naujoji trijulė čekų automobilių gamintojui davė galingą impulsą vystytis. Jau 1936 m. „Škoda“ pardavė 3000 transporto priemonių ir pirmą kartą savo istorijoje tapo pirmaujančiu automobilių gamintoju namų rinkoje, kuri apėmė visą tuometinę Čekoslovakiją. Taip pat vis daugiau automobilių „Škoda“ eksportavo ir į kitas šalis. Tačiau markės progresą ilgam pristabdė netrukus prasidėjęs karas.

Autobild žurnalas
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas