Dabar populiaru
Publikuota: 2017 sausio 2d. 09:54 , Atnaujinta: 2020 sausio 2d. 06:54

15min paaiškina: kodėl Dakaro ralis nebeturi nieko bendro su pačiu Dakaru?

Dakaro ralio vaizdai
iGo2Dakar iliustr. / Dakaro ralio vaizdai

Kasmet sausio pradžioje ralio lenktynininkai iš viso pasaulio susirenka į Dakaro ralį. Pernai jis dar vyko Peru, Pietų Amerikoje. Šiemet ir artimiausius penkerius metus – Artimuosiuose Rytuose, Saudo Arabijoje. Šis faktas glumina daugelį geografiją išmanančių žmonių, kurie žino, kad Dakaras yra Senegalo sostinė, o Senegalas juk yra Afrikoje. Kaip susiklostė toks paradoksas? Kodėl Afrikos miesto vardu pavadintas renginys vyksta kitoje pasaulio pusėje? Priežastis – terorizmas. O galbūt ir organizatorių rinkodariniai apskaičiavimai.

Visos Dakaro 2020 naujienos vienoje vietoje (spauskite čia)

Dakaro ralis „gimė“ 1978 m. neįprastomis aplinkybėmis. Prancūzų lenktynininkas Thierry Sabine, dalyvaudamas Abidžano-Nicos ralyje, paprasčiausiai pasiklydo. Po dykumą nemažai laiko paklaidžiojęs prancūzas sugalvojo, kad gera idėja būtų sukurti naują ralį, kuris vyktų būtent dykumoje. Pagal jo sumanymą, lenktynės turėjo prasidėti Paryžiuje, o baigtis – Dakare.

Kad ir kaip keistai skambėjo, T.Sabine idėja sulaukė dėmesio ir jau 1978 m. pabaigoje 182 transporto priemonės stojo prie pirmojo tuomet Paryžiaus-Dakaro raliu vadinto renginio starto linijos Paryžiuje. Pirmosiose istorinėse lenktynėse įskaita buvo bendra visiems, vėliau motociklus, automobilius ir sunkvežimius vairavę dalyviai pradėjo varžytis atskirose kategorijose. 10 tūkstančių kilometrų kelionę iki Senegalo baigė tik 74 iš jų.

Renginio populiarumas sparčiai augo – vos per keletą metų dalyvių skaičius padvigubėjo. Ralis pradėjo traukti ne tik pavienius automobilių entuziastus, bet ir stambius automobilių gamintojus, tokius kaip „Mitsubishi“ ar „Porsche“.

Nors Paryžiaus-Dakaro ralio arba tiesiog Dakaro ralio pavadinimas giliai įsišaknijo daugelio lenktynių gerbėjų sąmonėje, tiek ralio starto, tiek finišo taškai dažnai keisdavosi. Pavyzdžiui, 1992 m. ralis driekėsi per visą Afriką ir finišavo Keiptaune (Pietų Afrikos Respublika). 2000-aisiais metais trasa driekėsi vien tik per Afriką, iš vakarų į rytus, nuo Dakaro Kairo link. Pačią ilgiausią – 15 000 kilometrų trasą dalyviams teko įveikti 1986 metais. O 2001 m. buvo paskutiniai metai, kuomet ralis išties prasidėjo Paryžiuje ir baigėsi Dakare.

Teroristinis išpuolis

2008 m. Dakaro ralis turėjo startuoti Lisabonoje (Portugalija) ir baigtis Dakare, bet organizatoriai susidūrė su netikėtu iššūkiu. Per 2007 m. Kūčias, iki ralio pradžios likus mažiau negu porai savaičių, teroristinis išpuolis Mauritanijoje nusinešė trijų turistų iš Prancūzijos gyvybes. Kadangi Mauritanija buvo viena iš valstybių, per kurias turėjo driektis Dakaro ralio trasa, kilo abejonių dėl dalyvių saugumo.

Prancūzijos užsienio reikalų ministerija rekomendavo savo šalies piliečiams nevykti į Mauritaniją. Be to, Paryžiaus-Dakaro ralio organizatoriai sulaukė ir tiesioginių grasinimų – ralio priešininkai jį vadino „neokolonializmo išraiška“, o „al Qaeda“ pareiškė, kad Mauritanijos vyriausybė remia „kryžiuočius ir netikėlius“. Galiausiai, likus vos porai dienų iki starto, buvo pranešta, kad ralis yra atšaukiamas.

Tuomet Lisabonoje buvo ir lietuvis Gintas Petrus, į Dakaro ralį grįžtantis tik šiemet.

Imta svarstyti, ką daryti 2009 m. Argentinos ir Čilės atstovai kreipėsi į organizatorius, kviesdami šiuos apsvarstyti galimybę ralį rengti šiose valstybėse 2008 m. vasarį paskelbta, kad 2009 m. ralis persikels į Pietų Ameriką. Tuo metu organizatoriai teigė, kad tai – tik laikinos permainos ir kad ralis neišsikrausto iš Afrikos visam laikui, bet ateityje tiesiog kartais aplankys kitus žemynus.

Tačiau laikinos permainos tapo nuolatinėmis. Saugumas, kurį galėjo pasiūlyti Pietų Amerika, ir palankesnės komercinės sąlygos lėmė, kad Dakaro ralis bent jau kuriam laikui apsistojo šiame žemyne. Argentinos turizmo ministras Enrique Meyeris yra pareiškęs, kad Dakaro ralis buvo didžiausia turizmo skatinimo priemonė Argentinos istorijoje, ir, suprantama, Pietų Amerika nenori paleisti šio renginio.

2013 m. Senegalo kultūros ir turizmo ministras Youssou N'Douras pareiškė, kad Dakaro ralis turėtų pakeisti savo pavadinimą arba grįžti į Afriką ir kad organizatoriai nesąžiningai elgiasi, pelnydamiesi iš Senegalo sostinės vardo.

Tačiau Dakaro ralio direktorius Ettiene'as Lavigne atkirto, kad Dakaro ralio prekės ženklas yra užpatentuotas seniai ir kad pasaulyje egzistuoja daug prekių ir produktų, pavadintų pagal miestus, ir nebūtinai tuos, su kuriais tie produktai yra tiesiogiai susiję.

Persikėlė į Saudo Arabiją

Ir štai naujiena iš giedro dangaus 2019-aisiais. Dakaro ralio organizatoriai nusprendė vėl keisti žemyną. Tačiau grįžo ne į Afriką, o į Artimuosius Rytus. Saudo Arabija atsivėrė turizmui ir už tai, kad Dakaras vyktų šioje šalyje, per penkerius metus organizatoriams atseikės 75 mln. eurų.

Taigi Afrikoje ir toliau vyks „Afrika Eco Race“, o Dakaras, panašu, ten greitai negrįš.

Karščiausias žinias iš Dakaro ralio Saudo Arabijoje pirmiausia rasite 15min GAZAS „Facebook“ paskyroje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Sergu atsakingai

Sergu atsakingai
Sergu atsakingai

Esports namai

URBAN˙/

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie Gazas