Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kaip veikia degalų sąnaudų kontrolė F-1 lenktynėse?

„Formulės-1“ penktadienio treniruotės Silverstone
„Scanpix“ nuotr. / „Formulės-1“ penktadienio treniruotės Silverstone
Šaltinis: F-1.LT
0
A A

Dvigubas degalų suvartojimo apribojimas – ne daugiau kaip 100 kg per visas lenktynes ir ne daugiau kaip 100 kg per valandą tapo labai rimtu iššūkiu komandoms ir variklių specialistams. Šio sezono pradžioje daugelis komandų buvo nepatenkintos degalų jutiklių, gaminamų „Gill Sensors“ kompanijos, tikslumu. O štai Melburne D. Ricciardo rezultatas apskritai buvo panaikintas, kai „Red Bull“ pati ėmėsi iniciatyvos matuoti degalų sąnaudas ir jų matavimai pasirodė netikslūs. Bet vėliau „Gill Sensors“ patikslino reikalavimus jutiklių montavimo sąlygoms ir problemų dėl degalų sąnaudų daugiau neiškilo.

Interviu „Williams“ kompanijos technikos departamento vadovas Patas Symondsas papasakojo apie F-1 boliduose naudojamos degalų sąnaudų kontrolės sistemos ypatumus.

P. Symondsas: „Jei supaprastinti visą situaciją, tai degalų sąnaudų kontrolė visoms lenktynėms sąlygoja vidaus degimo variklio vidutinę galią, o degalų apribojimas per valandą – šio variklio maksimalią galią. Dvigubas apribojimas prieš inžinierius iškėlė sudėtingą užduotį, bet kartu surasti sprendimai tapo itin efektyvūs. Anksčiau naudoti V8 motorai didžiausią efektyvumą duodavo, kai akseleratoriaus pedalas būdavo pilnai nuspaustas, tačiau nauji vidaus degimo varikliai, įeinantys į 2014 m. jėgos agregatų sudėtį, leido žengti didelį žingsnį į priekį. Dabar, esat panašiai jėgainės galiai, komandos sunaudoja maždaug tik 65 proc. ankstesnio degalų kiekio. Akivaizdu, kad jau po kelerių metų šios technologijos bus naudojamos serijinėje automobilių pramonėje, o mes gerokai mažiau mokėsime už benziną.

Sukurti labai tikslius degalų matuoklius, kurie tesveria 240 gramų ir yra 15 cm ilgio, buvo labai sudėtinga užduotis. Be kita ko, toks jutiklis turi be priekaištų dirbti ne tik stendiniuose bandymuose, bet ir sudėtingomis sąlygomis, kai jis uždėtas ant „Formulės-1“ bolido. Jo darbo principas yra siųsti ultragarsą per degalų srautą – tiek ta kryptimi, kuria juda degalai, tiek ir į atvirkštinę pusę. Srautas gali pagreitinti, tiek ir palėtinti impulsą, todėl, matuojant jų tekėjimo laiką, galima labai tiksliai įvertinti šio srauto greitį. Kiekvienas jutiklis yra kalibruojamas individualiai, priklausomai nuo degalų tipo ir jų temperatūros, speciali kompiuterinė sistema ant bolido analizuoja ir renka informaciją, kuri realiu laiku ją perduoda FIA tarnyboms.

Degalų sąnaudos labai tiksliai apskaičiuojamos, kadangi kiekvienas papildomas kilogramas sulėtina bolidą. Taip buvo ir ankstesniais metais, bet 2014 metais šis faktorius turi ypatingai svarbią reikšmę. Kiekviename lenktynių etape degalų sąnaudos apskaičiuojamos taip, kad benzino užtektų visoms lenktynėms iki finišo ir dar liktų priduoti reikiamą kiekį analizėms. Inžinieriai per lenktynes pilotams nuolat praneša, kokį variklių sistemos režimą reikia naudoti konkrečiu momentu.

Esant reikalui, lenktynininkai gali taupyti degalus, beveik neprarasdami greičio, truputį atlaisvinę greičio pedalą prieš stabdymą – tokius veiksmus jie treniruoja ant stimuliatorių ir moka labai tiksliai kontroliuoti savo veiksmus“.

F-1.LT
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas