Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Motociklininkai susipliekė po „Nemuno žiede“ vykusio renginio: kurie teisūs?

„Baltic Rookie Cup powered by Liqui Moly“ šeštasis etapas
„Baltic Rookie Cup powered by Liqui Moly“ šeštasis etapas
Šaltinis: 15min
2
A A

Motociklų sportas laikomas vienu ekstremaliausių ir pavojingiausių sporto šakų, kurioms taikomi griežti reikalavimai saugumo užtikrinimui. Šiandien tampa įprasta, kad šio pobūdžio varžybose dalyvaujantys sportininkai, mokėdami startinius mokesčius, tikisi, kad renginyje bus pasirūpinta ne tik elementariai, atrodo, suvokiama kokybe, gerai praleistu laiku ar įprasta infrastruktūra.

Praėjusį savaitgalį „Nemuno žiede“ vykęs motociklų sporto renginys išties supriešino kai kuriuos jo dalyvius su organizatoriais ar net motociklų sporto federacija. 15min surinko visų suinteresuotų pusių komentarus ir juos publikuoja viename straipsnyje.

Pirmasis pranešimas – dalies dalyvių, kritikuojantis organizatorių veiklą

Deja, didžioji dalis taisyklių sukuriamos nutikus itin skaudiems incidentams. Laimei, kad pastarojo pavyko išvengti ir praėjusį šeštadienį Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasoje, vykstant, kaip patys organizatoriai įvardijo, Baltijos šalių čempionato etapui. Nors didžioji dalis sportininkų tą patį savaitgalį suko ratus dalyvaudami oficialiame Lietuvos čempionate Lenkijos „Tor Poznan“ trasoje, dalis motociklų sporto entuziastų susirinko ir į Kačerginėje organizuojamą renginį.

Tiesa, šioje vietoje nereiktų susiklaidinti: čempionatas ir varžybos – nėra tas pats. Bet kurios tarpusavio varžytuvės paprastai čempionato statuso neįgauna vien organizatoriui panorėjus: bet koks čempionatas turi būti suderintas su federacijomis ir atitikti visus saugaus varžybų organizavimo reikalavimus. Šiuo atveju, motociklų federacijos teigimu, „Coffee racers“ organizuotas renginys buvo nei suderintas su federacija, nei apskritai – sankcionuotas. Tai ne pirmos šios asociacijos organizuojamos varžybos, tačiau šį kartą, nors dalyvių renginyje ir nebuvo daug, įvykių, kurie sukeltų motociklų sporto bendruomenės bruzdesį, tikrai užteko.

Kaip pranešė Lietuvos motociklų sporto federacijos žiedo komitetas, „Po liepos 8 dienos renginio Kačerginėje, į mus kreipėsi keli asmenys su susirūpinimu ir skundais dėl motociklų renginio kokybės, saugumo ir atsakingų asmenų profesionalumo stokos. Pasak jų, renginį vykdė, asociacija „Coffee racers“. Taip pat, minėti asmenys, dalyvavę renginyje, pateikė savo komentarus, pastebėjimus, nuotraukas ir video medžiagą.”.

Dabar sportininkai per plauką liko gyvi ir gali švęsti savo antrąjį gimtadienį

Šiuo atveju, kalbama apie skaudžią vieno iš sportininkų avariją. Pastarasis - vos per plauką liko gyvas, o sunerimę sportininkai diskutuoja, kur tuomet jiems dėtis, net jei ir uždaroje trasoje nėra sudaromos saugios sąlygos važinėtis?

„Seniai dalyvauju ir važinėju – tiek aš pats, tiek mano draugai. Į trasą važiuojame būtent todėl, kad ten turi būti užtikrintas saugumas. O dabar sportininkai per plauką liko gyvi ir gali švęsti savo antrąjį gimtadienį.“ – pasakojo Superbike įskaitoje Lietuvos čempionate paprastai dalyvaujantis Tomas Januška.

„Teisėjavimas iš tikrųjų buvo žemo lygio. Motociklų sporte nėra nerimtų incidentų, o čia, nukritus vienam sportininkui, teisėjai visai nesureagavo. Dalyviai nebuvo įspėti jokiomis vėliavomis apie įvykusią avariją ir trasoje likusį motociklą. Panašu, kad motociklas jau kurį laiką gulėjo ant žemės, o teisėjai nesignalizavo jokiomis vėliavomis apie įvykusį incidentą. Iš paskos važiavęs mano draugas atsiliko nuo prieš jį esančio sportininko kokius 20 metrų. Priešais važiavęs motociklininkas nebuvo perspėtas apie situaciją priekyje ir užlėkė ant jo. Gerai, kad mano draugas nepervažiavo sportininko.“ – apie itin skaudžią savaitgalio renginio metu įvykusią avariją pasakojo T.Januška.

„Atvažiuoji, nes tiki, kad gausi kokybišką teisėjų darbą bei gerai ir saugiai praleistą laiką. Po tokių savaitgalių nesinori nei draugams leisti važiuoti, nei lėkti į trasą pačiam. Taip neturėtų būti. Gerai, kad važiavo lėtesni sportininkai. O jeigu būtų lėkę Superbike dalyviai – tai juk visai kiti greičiai! Abejoju, ar nebūtų žuvusiųjų.“ – savo mintimis dalinosi lenktynininkas.

Nei vienas teisėjų postuose apie avariją neperspėjo, kai, iš tikrųjų, tik iš jų ir galėjome sužinoti apie trasoje gulintį motociklą

Jam pritarė ir kiti savaitgalio renginyje dalyvavę ir filmuotą incidento medžiagą pateikę sportininkai. „Mes ilgai analizavome incidento video. Kad ir kaip beskaičiuotume, jeigu jau iš trasos motociklininkas spėjo pasitraukti ir nueiti, motociklas guli važiuojamoje dalyje tikrai bent pusę minutės. O kaip matosi ir medžiagoje, nei vienas teisėjų postuose apie avariją neperspėjo, kai, iš tikrųjų, tik iš jų ir galėjome sužinoti apie trasoje gulintį motociklą. Jis buvo ne tik viduryje trasos, bet tik užkilus ant kalno gaunasi kaip ir akla vieta ir be teisėjų perspėjimo gulinčio motociklo laiku pastebėti praktiškai neįmanoma.

Tai ir nutiko: užkilęs į kalną draugas rado motociklą vidury trasos ir nebeturėjo kur trauktis, važiavo tiesiai ir dėl to nukrito po ratais iš paskos važiavusiam draugui. Ten – jau laimės dalykas, kad vos šalmu kliudė iš paskos važiavusio motociklą ir jis sugebėjo išvairuoti. O vėliavų – jokių. Suprastume, jei avarija būtų nutikusi „čia ir dabar“: tuomet galbūt tikrai reikia bent kelių sekundžių spėti sureaguoti ir perspėti. Bet tai - tikrai ne ta situacija. Per kiek daugiau nei minutę galima įveikti visą trasą – juk tikrai nėra maži greičiai, o čia per plauką pavyko išvengti itin skaudžios avarijos.“

VIDEO: Motociklų avarija „Nemuno žiede“

Apie nufilmuotoje medžiagoje matomus vaizdus pasakojo sportininkai. „Jau iš ryto matėme, kad kažkas ne taip – vartai į trasą nesaugomi, atrodo, bet kas iš gatvės atlėkęs, nei vieno nepastebėtas, galėjo patekti į trasą. Jau antrojo važiavimo metu vienam iš sportininkų pabiro detalės trasoje. Vienoje vietoje užtikome detalę, kitoj. Bet niekas neperspėjo, kad trasoje yra nesaugu, ar tuo labiau, niekas nestabdė važiavimo. Į trasą važiuojam vien dėl to, kad yra tas saugumas, kažkas tau praneš jei kas nors ne taip, to bent jau norėtųsi. Visi turime šeimas, norime į namus iš trasos grįžti sveiki ir gyvi.“ – mintimis dalinosi ekstremalaus sporto mėgėjai.

Nors, dalyvių teigimu, įvykęs renginys savo saugumu toli gražu nepriminė ne tik čempionato etapo, bet ir paprastos treniruočių dienos, svarbu būtų nepamiršti, ko tikimasi iš aukšto lygio varžybų ir, tuo pačiu, organizatorių. Jau daug metų motociklu lenktyniaujantis ir žiedo plento komisijai Lietuvos motociklų federacijoje priklausantis Vitas Lopinys akcentuoja, kad pagrindiniai visų dalyvių saugumą užtikrinantys elementai – tai teisėjų kiekis ir kompetencija.

Svarbu, ir kokie teisėjai, jų kompetencija taip pat labai svarbi, jie turi žinoti, ką daro ir ką turi daryti trasoje, dirbdami savo poste

„Kalbant apie šį konkretų renginį, negaliu pakomentuoti, kas buvo taip ar ne taip – buvau per trumpai ir pats trasoje nevažiavau. Tačiau, galiu pasakyti, kas tokiuose renginiuose turėtų būti. Ypač dalyvaujant ir organizuojant renginius Kačerginės trasoje, turi būti užtikrintas pakankamas teisėjų kiekis bokšteliuose. Bet tai dar ne viskas: svarbu, ir kokie teisėjai, jų kompetencija taip pat labai svarbi, jie turi žinoti, ką daro ir ką turi daryti trasoje, dirbdami savo poste. Trečiasis elementas, kuris yra labai svarbus – tinkamas dalyvių instruktavimas prieš varžybas. Dalyvis taip pat turi žinoti, kaip teisingai išsukinėti iš trasos, kad kitiems pavojaus nesukeltų, kaip ir tinkamas psichologinis lenktyniaujančių pasirengimas.“ – pasakojo V.Lopinys.

Savaitgalio renginyje trumpam apsilankęs Lietuvos motociklų sporto federacijos tarybai priklausantis Žilvinas Kazakevičius, paklaustas apie varžybas, teigė, kad nesklandumų nepastebėti buvo neįmanoma.

„Negalėčiau daug papasakoti apie renginį, mes atvažiavome tik po pietų, bet apie incidentą trasoje teko girdėti – pats šį kartą nevažiavau ir nieko nemačiau. Na, klaidų buvo ir mažesnių ir didesnių, bet profesionalumo trūkumas tikrai juntamas. Aš nekalbu apie maitinimo tašką dalyviams, kurio tiesiog nebuvo: bet net ir vartai, pro kuriuos patenkama į trasą, nebuvo saugomi. Realiai, jeigu būčiau norėjęs, būčiau galėjęs išvažiuoti bet kuriuo metu, vykstant varžyboms. Kaip ir iš trasos kažkas greit galėjo išvažiuoti ir rėžtis į mane. Be to, trasoje važiavimų metu buvo tiek dviratininkai, tiek pėstieji, tokių dalykų būti neturėtų. Šis renginys neturėtų vadintis čempionatu – tai nėra net profesionalus renginys. Kaip tu gali vadintis čempionatu, kuomet pas tave nedalyvauja profesionalai?“ – mintimis apie renginį dalinosi Ž.Kazakevičius.

Tokių incidentų ir pavyzdžių motociklų sporte būti negali. Tiek dalyviams, tiek organizatoriams, tiek, tuo labiau, pačiai federacijai, prioritetu turėtų būti saugumas

Po šio aktyviai motociklų sporto visuomenėje aptarinėjamo renginio, Lietuvos motociklų sporto federacijos plento žiedo komisija iškėlė rimtą klausimą ir svarstymus dėl varžybų organizatoriaus kompetencijos. Tiesa, anot jų, ne tik patys organizatoriai, bet ir federacijos sudėtis turėtų būti nuodugniai analizuojama.

„Tai ne pirmasis „Coffee racers“ renginys, pasibaigiantis skaudžiu atsitikimu – tai jau tapo įprasta. Susirūpinimą kelia ir naujojo Lietuvos motociklų sporto federacijos prezidento Roberto Benediktavičiaus viešai deklaruojami susitarimai su minėtos asociacijos vadovu Adomu Dautartu – žinome, kad sprendžiasi motociklų sporto ateitis, o ir tai nuo žiedo plento komisijos yra slepiama, nei viena nei kita pusė turinio neketina atskleisti.“ – pasakojo plento žiedo komisijos atstovai.

„Tokių incidentų ir pavyzdžių motociklų sporte būti negali. Tiek dalyviams, tiek organizatoriams, tiek, tuo labiau, pačiai federacijai, prioritetu turėtų būti saugumas. Sportininkai turėtų itin atsakingai rinktis ir vertinti renginius, kuriuose ketina dalyvauti“.

Lietuvos motociklų sporto federacijos prezidentas Robertas Benediktavičius

„Noriu pabrėžti, kad išplatintas pranešimas neatspindi oficialios Lietuvos motociklų sporto federacijos pozicijos. Gaila, kad nukentėjo sportininkai. Visuose motociklų renginiuose turi būti užtikrintas saugumas ir organizatorius prisiima atsakomybę. Saugumas labai priklauso ir nuo teisėjų darbo.

Noriu, kad federacijoje būtų kuo daugiau narių, sprendžiančių motociklizmo problemas ir nei vienas klubas nedominuotų priimant vienokius ar kitokius sprendimus

Man mesti kaltinimai dėl neva slaptų susitarimų su klubo „Coffee Racers“ atstovais yra visiškas pramanas. Ne vieną kartą viešai minėjau, kad bendrauju su daugeliu sportininkų ir organizatorių. Ne išimtis ir klubas „Coffee Racers“, kurie pareiškė norą tapti LMSF nariais nuo spalio 1 d. Noriu, kad federacijoje būtų kuo daugiau narių, sprendžiančių motociklizmo problemas ir nei vienas klubas nedominuotų priimant vienokius ar kitokius sprendimus.“

Renginio organizatoriaus „Coffee Racers“ pozicija

„Straipsnyje aprašytą tariamą tyrimą inicijavę Lietuvos motociklų sporto federacijos žiedo komisijos nariai priklauso klubui „Navas Racing Club“ arba jį aktyviai palaiko“, – mano „Coffee Racers“ prezidentas Adomas Dautartas, kuris taip pat yra LMSF žiedo komisijos ir LMSF tarybos narys. Jis dalyvavo prieš dvi savaites vykusiame „Navas Racing Club“ renginyje Kačerginės „Nemuno žiede“, kur užfiksavo taisyklių pažeidimų, sukėlusių pavojų renginio dalyviams. Apie užfiksuotus pažeidimus A. Dautartas raštu informavo renginio organizatorius, kitus LMSF žiedo komisijos narius ir federacijos prezidentą.

„Navas Racing Club“ pranešimas, matyt, yra atsakas į jiems pateiktas pastabas. Pranešime yra daug klaidinančios ir tiesos neatitinkančios informacijos. Matyti, kad kai kurie pastebėjimai yra tik spėjimai, nes patys komentavę asmenys trasoje nebuvo ir tikrosios situacijos nematė. Pavyzdžiui, viename komentare teigiama, kad po kritimo „iš trasos motociklininkas spėjo pasitraukti ir nueiti, motociklas gulėjo važiuojamoje dalyje tikrai bent pusę minutės“. Pačių teisėjų teigimu, vairuotojas kelkraštyje atsidūrė iš karto po kritimo, o motociklas nuslydo atgal į važiuojamąją dalį. Pranešime taip pat teigiama, kad nebuvo kontroliuojamas išvažiavimas į trasą. Tai taip pat galime paneigti, nes išvažiavimas į trasą kontroliuojamas dvejose vietose – prie vartų budi „Coffee Racers“ klubo atstovas, o išvažiavimą iš pit lane zonos į trasą kontroliuoja teisėjas“, – teigia A. Dautartas.

Pačių teisėjų teigimu, vairuotojas kelkraštyje atsidūrė iš karto po kritimo, o motociklas nuslydo atgal į važiuojamąją dalį

Teisėjų, kurie, beje, dalyvauja ir to paties „Navas Racing Club“ renginiuose, atstovė Vaiva Šlėderienė išsiaiškino situaciją su liepos 8 dienos renginio nacionaliniame žiede metu dirbusiais kolegomis ir pakomentavo apie trasos 12 poste įvykusi incidentą.

„Šiame poste dirbo patyręs motociklų sporto teisėjas, kuris puikiai matė pirmąjį kritimą ir į situaciją reagavo nedelsiant. Iš karto po kritimo vyr. teisėjas nurodė stabdyti važiavimus, kai tuo metu į gulintį motociklą atsitrenkė kitas iš galo važiuojantis dalyvis. Prieš tai platintame pranešime nurodoma, kad po pirmojo kritimo vėliavos pasirodė praėjus pusei minutės. Tai visiškai neatitinka realybės. Renginyje dirbę teisėjai yra kompetentingi ir puikiai žino, kad šioje trasos vietoje yra ribotas matomumas, tad įvykus kritimui kyla susidūrimo pavojus. Antro motociklo kritimas įvyko praėjus 5-6 sekundėms po pirmojo, kaip tik tuo metu, kai buvo pradėtos rodyti raudonos vėliavos. Svarbu suprasti, kad tinkamas situacijos įvertinimas ir sprendimo priėmimas net ir labai patyrusiems teisėjams užtrunka bent kelias sekundes“, - teigia V. Šlėderienė.

Pasak jos, kai yra duodamas šis signalas, važiavimų metu visi motociklai privalo nedelsiant sumažinti greitį ir lėtai važiuoti į pit lane, lenkti yra draudžiama ir visi vairuotojai turi prisiminti, kad trasa gali būti nepravažiuojama dėl avarijos arba dėl oro sąlygų yra neįmanoma važiuoti trasa lenktyniniu greičiu.

Mariaus Žičiaus nuotr./Šarūnas Pladas
Mariaus Žičiaus nuotr./Šarūnas Pladas

Daugkartinis Lietuvos čempionas Šarūnas Pladas, kuris irgi dalyvauja kai kuriuose „Coffee Racers“ renginiuose, situaciją taip pat komentuoja: „Daug metu dalyvauju Lietuvos ir Baltijos šalių motociklų žiedinių lenktynių čempionatuose. Teko dalyvauti ir paties aukščiausio lygio varžybose – Pasaulio Superbike čempionate, tad esu gerai susipažinęs su renginių organizavimu ir teisėjų darbu. Žinau, kad „Coffee Racers“ ir kitų organizatorių renginiuose dirba ne tik tie patys teisėjai, bet ir greitosios pagalbos ekipažai. Deja, nežiūrint į visas pastangas, net aukščiausio lygio varžybose kritimų pasitaiko. Teko ne vieną kartą pačiam dalyvauti „Coffee Racers“ organizuojamuose renginiuose ir galiu drąsiai pasakyti, kad saugumo atžvilgiu jie nė kiek nenusileidžia kitiems aukšto lygio renginiams.“

Krito keletas motociklininkų, bet teisėjai operatyviai dirbo, visi dalyviai elgėsi kaip ir buvo paaiškinta elgtis tokiose situacijose

Renginyje dalyvavęs Marijus Aukštikalnis sako, kad saugumas renginyje buvo užtikrintas. „Buvo išsamus instruktažas prieš važiavimus, taigi buvo aišku, kaip elgtis trasoje, ką daryti pamačius vienos ar kitos spalvos vėliavas, kaip saugiai pasitraukti iš trasos. Organizatoriai net paaiškino, koks mano motociklo padangų slėgis turi būti, kad optimalus sukibimas būtų trasoje. Krito keletas motociklininkų, bet teisėjai operatyviai dirbo, visi dalyviai elgėsi kaip ir buvo paaiškinta elgtis tokiose situacijose. Aišku, teko laukti kol organizatoriai valė trasą po tokių kritimų, o laukti nesinorėjo, norėjosi važiuoti. Bet tai buvo būtina saugiam tolesniam važiavimui. „Coffee Racers“ renginiuose esu buvęs ne kartą, visada patikdavo stebėti lenktynes, o šį sykį asmeniškai važiavau trasoje. Gera patirtis, kuri pravers ir keliuose“, - sako motociklininkas.

Pasak A. Dautarto, straipsnyje taip pat pateikiama klaidinanti informacija apie varžybų organizavimo tvarką. „Sporto klubo Coffee Racers organizuojama varžybų serija „Baltic Rookie Cup“ yra skirta ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių motociklų sporto entuziastams. Išvertus į lietuvių kalbą pavadinimas reiškia „Baltijos šalių pradedančiųjų čempionatas“. Pavadinimas leidžia suprasti, kad čempionatas skirtas pradedantiesiems, o ne profesionaliems sportininkams, tad jo lyginti su Lietuvos čempionatu negalima. Ilgą laiką šiame čempionate apskritai nebuvo leidžiama dalyvauti sportinių (superbike, supersport, superstock bei rookie) licencijų turėtojams ir tik šiais metais pakilus čempionato lygiui buvo leista važiuoti rookie klasės dalyviams. „Coffee Racers“ šiuo metu organizuojamos varžybos nėra Lietuvos čempionato dalis ir neprivalo būti derinamos su Lietuvos motociklų sporto federacija. Tai dar 2013 metais išaiškino Lietuvos kūno kultūros ir sporto departamentas“, - atsako „Coffee Racers“ prezidentas į išreikštą pastabą, neva renginys nesankcionuotas ir nesuderintas su LMSF.

„Noriu darsyk pabrėžti, kad, nežiūrint į visas visų pastangas, visiškai eliminuoti kritimų trasoje neįmanoma. Tai yra šio sporto dalis“, – pažymi A. Dautartas. Pasak jo, „Coffee Racers“ siekia užtikrinti maksimalų renginio dalyvių saugumą.

„Pirmiausia, visų renginių metu visi dalyviai privalo išklausyti saugumo instruktažą. Antra, trasoje dirba profesionalūs teisėjai. Jie saugumą užtikrina ir „Navas Racing Club“ organizuojamų renginių metu, o jų kiekis trasoje abiem atvejais yra toks pat. Tie patys teisėjai dirba ir daugelyje kitų motociklų ir automobilių sporto renginių. Trečia, renginiuose budi greitosios pagalbos ekipažas. Didelių „Coffee Racers“ organizuojamų renginių metu budi du ekipažai. Beje, 2016 metais „Navas Racing Club“ vykdė renginius, kurių metu apskritai nebudėjo greitosios pagalbos specialistai, nors tai buvo numatyta jų pačių taisyklėse. Taigi šių renginių metu nukentėjusiems dalyviams nebuvo suteikta skubi medicininė pagalba“, - sako A. Dautartas.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas