Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pavarų dėžės lenktyniniams automobiliams gaminamos Lietuvoje

Lietuvoje yra viena moderniausių sportinių pavarų dėžių gamyklų. Ekskursiją po ją ir tai, kaip atsirado ši gamykla Utenos pakraštyje pasakoja vienas jos vadovų – lenktynininkas Martynas Samsonas.
„Samsonas Motorsport“ pavarų dėžių gamykla
"Samsonas Motorsport" pavarų dėžių gamykla

Utenos pakraštyje įsikūrusi Samsonas Motorsport gamyklėlė gyvuoja jau ne vienerius metus. Dabar tai cechas, kuris per metus pagamina kelis šimtus sportinių pavarų dėžių įvairiausiems lenktyniniams automobiliams. Tai gan siaura specializacija – „Samsonas Motorsport“ gamina taip vadinamas kumštelines pavarų dėžes autosportui. Tačiau reikalai nestovi vietoje – lietuviai jau ėmė gaminti ir sekvencines pavarų dėžes.

Jos tiekiamos į visą pasaulį – Ameriką, Europą, net Australiją ar Afrikos šalis. Ne tik Lietuva, Latvija, Suomija ar Vokietija, bet ir Madagaskaras, Kataras – egzotiškos šalys, kuriose, pasirodo, yra automobilių sportas ir ten lenktynėse naudojamos Lietuvoje pagamintos pavarų dėžės.

Pradžia nebuvo lengva

Viskas prasidėjo nuo paprasčiausių dalykų – Martyno tėtis dalyvavo kroso varžybose ir prireikė pavarų dėžės. Tokios, kokios norėjo, niekas negalėjo pasiūlyti, todėl vyrai nutarė ją pasigaminti patys.

„Pati idėja gimė apie 1996 metus, kai važiavom krosą ir niekur negalėjom pavarų dėžės normalios nusipirkt“ – pradeda savo pasakojimą kaip visada ramus Martynas Samsonas.

Mato Valiulio/fotomatas.lt nuotr./Martynas Samsonas
Mato Valiulio/fotomatas.lt nuotr./Martynas Samsonas

Dabar pirmosios pavarų dėžės Martynui kelia juoką. Viskas prasidėjo elementarių bandymų principu.

Pagaminus krumpliaratį jį Martynas bandė sudaužyti paprasčiausiu kūju. Vieną kartą pavyko, antrą, trečią kartą pavyko, tačiau vėliau krumpliaračiai jau atlaikė kūjo smūgius.

Dabar viskas kitaip. Metalo sudėtį tvirtina bei gautų lydinių kokybę tiria visa mokslininkų komanda. Kukliame kabinete sėdinčios moterėlės dienas praleidžia prie mikroskopo, tikrindamos ne tik gauto lydinio kokybę, bet ir paruoštų krumpliaračių pavyzdžius.

„Pirmąsias mūsų pagamintas pavarų dėžes net muziejuje būtų gėda eksponuoti“ – juokauja Martynas.

Kaip ten bebūtų, pirmosios pavarų dėžės kai kurios detalės vis dar guli „Samsonas Motorsport“ sandėliuose, tad jeigu kada nors kažkas sugalvos įkurti muziejų, bus ką parodyti.

Martyno tėtis Vytautas Samsonas pagal išsilavinimą inžinierius ir turėjo patirties darbe su metalais, todėl tai nebuvo visiškai nauja sritis jam. Be to, šalia buvo žmonių, kurie užsiėmė metalo apdirbimu.

Tačiau viskas klojosi ne taip sparčiai. Anot Martyno, pirmąsias pavarų dėžes, kuriomis jau buvo įmanoma lenktyniaut jie pasigamino apie 2000 metus, o dar po metų jau pradėjo laimėti čempionatus. Po to prasidėjo užsakymai iš šalies. Samsonų pradėjo prašyti pagaminti pavarų dėžes jų kolegos. Taip pamažu visa tai išsirutuliojo į visą gamyklą.

Martynas prisijungė vėliau

Automobilių galingumai augo, pavarų dėžes teko tobulinti, reikėjo investuoti į naujus modernesnius įrengimus. Taip gimė „Samsonas Motorsport“ įmonė, kuri pradėjo gaminti pavarų dėžes ir jas pardavinėti masiškai.

Kadras ia video siužeto/300 Lakes Rally tramplinų bandymai
Kadras iš video siužeto/„300 Lakes Rally“ tramplinų bandymai

Kaip tik tuo metu Martynas Samsonas baigė Talino universitetą ir po mokslų grįžo namo. Jam atsirado puikus darbo baras – Martynas ėmėsi vadovauti gamybai. Jo tėtis Vytautas tam negalėjo skirti daug laiko – jis turi kitą verslą. Tuo tarpu Martynui tai buvo puiki galimybė pritaikyti įgytą išsilavinimą realiame gyvenime.

„Pradžia buvo labai sunki“ – prisimena Martynas. „Mes technologijos nepirkom, viską darėm patys. Viską patyrėm savo kailiu. Padarai – lūžta, padarai kitaip – vėl lūžta. Po keleto kartų gauni teisingą produktą, kuris atlaiko apkrovas. Taip ir mokėmės. Mokėmės iš konkurentų dėžių, išstudijavom begalę literatūros ir labai daug dirbom...“

Pirmus dvejus metus Martynas „kabojo ant tėčio sprando“ – Vytauto įmonei teko dengti sūnaus valdomos įmonės nuostolius. Tokia specifinė gamyba – labai brangus malonumas. Kai kurios staklės kainuoja šimtus tūkstančių eurų. Be to, reikėjo išlaikyti aukštos kvalifikacijos darbininkus.
Tačiau su laiku gamybos technologija buvo atidirbta ir verslas pamažu įsibėgėjo...

Po truputį buvo superkami reikalingi įrengimai, pirmos pajamos buvo investuojamos į verslą, modernias stakles.

„Dabar tai mūsų privalumas – mes nesam skolingi jokiam bankui, viską susipirkom patys, už savo uždirbtas lėšas ir dabar nesam susaistyti“ – sako M. Samsonas.

Verslas įsibėgėjo dar ir dėl to, kad gamykloje Martynas tiesiog gyveno. Namo pareidavo tik pernakvot, o vos prašvitus – vėl į darbą.

Dėmesį jautė ir užsakovai. Lenktynininkai, naudojantys lietuviškas pavarų dėžes galėjo Martynui skambinti dieną naktį ir visada sulaukdavo pagalbos. Taip buvo užtarnautas geras vardas ir dabar šia įmone bei jos produkcija pasitiki daugelis lenktynininkų.

Labiausiai padėjo krizė

Galbūt pasirodys paradoksalu, tačiau lietuviams smarkiai padėjo krizė. Prieš trejus metus prasidėjus sąstingiui, teko imtis radikalių priemonių. Buvo du keliai – mažinti gamybą ir pradėti atleisti darbuotojus arba imtis radikalių priemonių siekiant išplėsti užsakymų ratą. Martynas pasirinko pastarąjį variantą. Surinkęs paskutinius pinigus išvažiavo į ko gero didžiausią Europoje automobilių sporto parodą Kiolne... ir nepralošė.

aloefun.eu nuotr. /Martyno Samsono automobilis
aloefun.eu nuotr. /Martyno Samsono automobilis

„Ačiū Dievui, kad ir buvo ta krizė, nes truputį kitaip galvot pradėjom“ – sako Martynas.

Iki tol lietuviškas pavarų dėžes pirko Pabaltijo šalyse lenktyniaujantys sportininkai ir šiek tiek rusų.

Po parodos pasipylė pirmieji užsakymai ir iš tolimesnių šalių. Dabar „Samsonas Motorsport“ – jau žinomas vardas daugelyje Vakarų Europos šalių, JAV, Pietų Amerikos, Azijos ir net Afrikos šalyse.

Didžioji dalis mūsų šalyje pagamintų pavarų dėžių skirtos raliui. Daugiau kaip pusė jų montuojamos į visų kartų „Mitsubishi Lancer Evo“ modelius. Tarp populiariausių – BMW, „Subaru“, „Renault“. Tačiau pasitaiko ir egzotiškų užsakymų.

Dažniausiai tautiečių gamintas pavarų dėžes naudoja ralio ir kroso lenktynininkai, tačiau jos važiuoja ir ralio – kroso, sprinto, kalnų, žiedinėse lenktynėse, netgi „drago“ rungtyse. Ir, kas įdomiausia, dažnai laimi.

Kaip teigia Martynas, daugeliui parodos lankytojų lietuviškos pavarų dėžės patiko dar ir dėl to, kad jos neišblizgintos ir atrodo natūraliai.  Daugelis parodai pavarų dėžes ir jos komponentus poliruoja, o lietuviai viską eksponavo taip, kaip yra. Ir pirkėjams tai patiko.

Taip nuo 2008 metų rudens, kai Lietuvoje siautėjo krizė, „Samsonas Motorsport“ verslas įsibėgėjo. Sportinių pavarų dėžių gamintojų pasaulyje yra labai daug, tačiau lietuviai rado savo nišą. Jie gamina palyginus pigias, tačiau patikimas kumštelines pavarų dėžes. Tai lyg vidutinis segmentas tarp itin brangių pavarų dėžių gamintojų (tokių kaip „Xtrac“), kurie gamina pavarų dėžes pirmai formulei, ir mėgėjiškų tiuningo įmonių.

Privalumas - kokybės ir kainos santykis

Lietuviškų pavarų dėžių pagrindinis privalumas yra tas, kad jos gaminamos standartiniuose korpusuose. Kadangi nereikia konstruoti ir gaminti unikalaus korpuso, tai gerokai sumažina pavarų dėžės kainą. Net sekvencines pavarų dėžes lietuviai stengiasi pritaikyti standartiniam korpusui. Todėl ir jos, palyginus su konkurentų, yra gerokai pigesnės.

"Samsonas Motorsport" pavarų dėžių gamykla
"Samsonas Motorsport" pavarų dėžių gamykla

Pavyzdžiui, sekvencinė BMW automobilio pavarų dėžė gali kainuoti iki 30 000 eurų. Didžiausias lietuvių konkurentas, Olandijos įmonė „Drent“ parduoda kumštelinę pavarų dėžę tokiam automobiliui už maždaug 8000 eurų, o lietuviška kainuoja 4000 – 5000 tūkstančius. Tuo tarpu kokybė tikrai ne prastesnė, o kai kurias parametrais netgi lenkia konkurentus.

„Mes galim pagaminti pavarų dėžę bet kokiam automobiliui“ – sako Martynas.

Tačiau jeigu tai retas modelis, teks užsisakyti iš karto keletą jų. Kitaip neapsimoka konstruktorių darbas, nes kiekvieną kartą pavarų dėžę reikia kurti, konstruoti, braižyti brėžinius, skaičiuoti metalo sudėtį ir apkrovas ir t.t. Tačiau pasitaiko ir įdomių užsakymų.

Štai pavyzdžiui, neseniai sekvencinė pavarų dėžė iškeliavo į Norvegiją. Ji sumontuota „Audi“ automobiliui, kuris dalyvauja „drago“ lenktynėse ir kuris išvysto daugiau kaip 1000 AG.

„Klientas patenkintas“ – šypsosi Martynas.

Klientai - daugelio čempionatų lyderiai

Šiuo metu su „Samsonas Motorsport“ pavarų dėžėmis važiuoja Suomijos, Latvijos, Lietuvos ralio čempionato lyderiai.

„Suomijos ralio čempionate su mūsų gamintomis pavarų dėžėmis važiuoja bent 7 automobiliai iš greičiausių dešimtuko. Latvijoje – visi, Lietuvoje – visi. Taip kad darbo turime“ – pasakoja M. Samsonas.

Belgijos 2WD klasės ralio čempionai, istorinių ralio čempionatų nugalėtojai, Olandijos, Prancūzijos, Ispanijos, Vokietijos įvairių čempionatų lyderiai, net Kenijos ir Paragvajaus čempionatuose pirmaujantys sportininkai naudojasi Utenoje pagamintomis pavarų dėžėmis.

Toli gražu ne paskutinėje vietoje ir paties Martyno pasiekimai ralio trasose. Sirgaliai puikiai pažįsta Martyno ryškiai raudonus BMW ar „Subaru“ automobilius, o jo pergalės – puikiausia reklama įmonei.

Pateikiame TV laidos „Autopilotas“ vaizdo siužetą apie tai, kaip gaminamos kumštelinės pavarų dėžės.

VIDEO: Autopilotas 1127 Samsonas motorsport

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius