Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2017 kovo 11d. 19:39

Didžiausias iš mersedesų: Vytauto Landsbergio „Mercedes Benz“ garsėjo ne tik šarvais

1990 m. kovo 11 d. Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, o Aukščiausios Tarybos-Atkuriamojo Seimo pirmininku tapus Vytautui Landsbergiui, šarvuoti limuzinai nebuvo valdžios prioritetas. Todėl į vyriausybinius automobilius iš pradžių nebuvo daug investuojama.

Naujos Lietuvos vadovai iš pradžių važinėdavo sovietinėmis „Volgomis“ ir „Čaikomis“ (GAZ-14). Kaip prisimena tuometinis Vytauto Landsbergio patarėjas užsienio politikos klausimais Ramūnas Bogdanas, vyriausybinis garažas turėjo dvi „Čaikas“. Ir tai nebuvo prabanga, o neišvengiama būtinybė, nes rusiški limuzinai nebuvo labai patvarūs, nuolat gesdavo. Taigi, kol vienas būdavo taisomas, valstybės vadovus veždavo kitas.

Du šarvuoti „Mercedes Benz 560 SEL“

Tačiau 1991 m. Lietuvą pasiekė dovana – du šarvuoti „Mercedes Benz 560 SEL“ – tamsiai mėlynas ir pilkas.

Suprasti akimirksniu

  • 1987 m. šarvuotas „Mercedes Benz 560 SEL“ 1991-1993 m. vežiojo V.Landsbergį ir garbingus Lietuvos svečius: Prancūzijos prezidentą Francois Mitterrandą, Suomijos vadovą Mauno Koivisto ir t.t.
  • Šarvuotų modelių su W126 kėbulu iš viso pagaminta 1465 vnt. Tiksliai tokių, kokie važinėjo Lietuvoje – 349.
  • Sumontuotas galingiausias šio modelio 5,5 l variklis, išvystantis 300 AG.
  • Muziejui šį eksponatą padovanojo verslininkas Robertas Dargis.
  • Šiuo metu automobilis pravažiavęs 268 665 km.
  • Automobilio rinkos kaina šiuo metu – 15-25 tūkst. Eur.

Idėjos autorius buvo pirmasis Vokietijos ambasadorius Lietuvoje Gottfriedas Albrechtas (59). Jis per savo žmonos liniją buvo susijęs su Vokietijos krikščionimis demokratais ir turėjo ryšių Bonoje, taip pat buvo užsienio reikalų ministro Hanso Dietricho Genscherio svainis. Taigi – neeilinis ambasadorius.

Kai į nepriklausomą Lietuvą pradėjo važiuoti užsienio svečiai, Ramūnui Bogdanui reikėdavo su jais bendrauti, organizuoti priėmimą. Tokiu būdu vis dažniau susitikdavo ir su ambasadoriumi G.Albrechtu.

Vieno pokalbio su ambasadoriumi metu išėjo kalba apie tai, kad reikia ne tik kalbėti vakarietiškai, bet ir rodyti ženklus, kad čia jau nėra visiška sovietija. Vienas iš ženklų – kokiais automobiliais mūsų šalyje yra vežiojami užsienio svečiai ir valstybės vadovai.

„Aš jam taip ir pasakiau: nesvaik, mums kiti klausimai rūpi. Neturime pinigų svarbesniems dalykams, – prisimena R.Bogdanas. – Tačiau netrukus į Lietuvą atvažiavo ir Hansas Dietrichas Genscheris ir V.Landsbergiui užsiminė, kad čia, Lietuvoje, labai praverstų ir koks nors vyriausybinis mersedesas.“

Autovežis prie „Draugystės“ viešbučio

Vieną gražų spalio pradžios rytą R.Bogdanui paskambino G.Albrechtas:

– Atvažiuok prie „Draugystės“ viešbučio (dabar – „Crowne Plaza“).

– Kas nutiko?

– Čia atvažiavo tralas iš Vokietijos. Reikia, kad tu pasižiūrėtum.

Ramūnas, pamatęs ant tralo stovinčius net du šarvuotus mersedesus, ne juokais nustebo.

„Vienas bus V.Landsbergiui, kitas – G.Vagnoriui (tuometiniam premjerui). Kadangi dėl automobilių tarėmės mudu, tai tu ir išrink, kuris bus Seimo pirmininkui“, – paaiškino ambasadorius.

Ko gero, šiais mersedesais važinėjo žinomi Vokietijos politikai. O, nusprendę pakeisti juos naujesniais, padovanojo Lietuvai.

Ramūnas nusprendė, kad tamsi spalva – solidesnė. Todėl prof. V.Landsbergiui paskyrė tamsiai mėlyną „Mercedes Benz 560 SEL“.

Tiesa, kilo šiokių tokių keblumų – iki 1995 m. automobiliai buvo Lietuvoje oficialiai neregistruoti, nes neturėjo tinkamų dokumentų.

Vairuotoju skyrė patikimą apsaugos žmogų

Luko Balandžio / 15min nuotr./„Mercedes Benz 560 SEL“
Luko Balandžio / 15min nuotr./„Mercedes Benz 560 SEL“

Tuometinis Aukščiausios Tarybos apsaugos skyriaus vadovas Artūras Skučas nusprendė, kad mersedesą turi vairuoti apsaugos žmogus, nes automobilis – viena iš apsaugos grandžių. Taip į vairuotojo kėdę sėdo apsaugininkas Kęstutis Daukša, o Lietuvoje prigijo terminas landsberginis mersedesas.

K.Daukša automobiliu labai rūpinosi. Juk tais laikais nebūdavo tiek servisų, kaip dabar. Tad jei kokia detalė sugesdavo ar koks kilimėlis susitrindavo, Kęstutis pats turėdavo ieškoti išeities. Ir jis su tais iššūkiais puikiai susitvarkydavo.

Automobilio priekinėje keleivio sėdynėje sėdėdavo apsaugos darbuotojas, o Vytautas Landsbergis su patarėjais ar svečiais sėsdavo į galą.

V.Landsbergis automobilio nesureikšmino

Ar atkuriamojo Seimo pirmininkas džiaugėsi šarvuotu mersedesu? Pasak R.Bogdano, džiaugsmu to nepavadinsi:

„Jam būdavo svarbiausia nuvažiuoti iš taško A į tašką B. Nuolat vėluodavo startuoti, tuomet visi turėdavo verstis per galvą ir skubėti. O jis į tai tarsi nekreipdavo dėmesio. Ar jis važiuoja, ar sėdi savo darbo kabinete – buvo tarsi vienas ir tas pats. Jei kalbą pradėdavome patalpoje, tai ją lygiai taip pat sėkmingai galėdavome pratęsti važiuodami automobiliu – kartais net nemažu greičiu. Paskui, jau sustojus, profesorius paklausdavo: a, tai jau atvažiavome? Ir viskas“.

Ar V.Landsbergis važiuoja, ar sėdi savo darbo kabinete – buvo tarsi vienas ir tas pats.

Šiuo šarvuočiu V.Landsbergis buvo vežiojamas 1991-1993 m. Visą tą laiką automobilis nepavedė, puikiai atliko visas funkcijas. Pasak Ramūno, gynybinių-apsauginių funkcijų neprireikė nė karto. Tai daugiau buvo įvaizdžio klausimas, o ne saugumo. Juk ir profesoriaus kelionės iš Žvėryno per senąjį tiltą į darbą, ir jo kooperatinis butas tikrai neatitiko privalomų saugumo reikalavimų. Todėl apsaugos vyrai versdavosi per galvą, norėdami gerai atlikti savo darbą.

Žiguliai mersedeso nepavydavo

Ramūnas Bogdanas taip pat prisimena, kad dėl šio mersedeso daug vargo turėdavo kortežo vairuotojai, iš pradžių važinėję „aštuntukais“ ir „devintukais“ (VAZ 2108 ir 2109):

„Kai K.Daukša paspausdavo greičiau, tai tie vargšai atsilikdavo, perkaisdavo žigulių varikliai. O ypač didelė bėda būdavo žiemą. Keliai būdavo nelabai gerai valomi, tai 3 t sveriantis automobilis per sniegą slysdavo kaip tankas. Iki 200 km/val. vis tiek normaliai važiuodavo. O tos skardinės dėžutės mėtydavosi kelyje, vargdavo jas vairavę vyrai.“

Po to VAZ pakeitė „Volvo“, apsaugos vyrai buvo specialiai mokyti ekstremalaus vairavimo. Tuomet apsaugos automobiliai jau galėdavo prilygti ir pirmąjį asmenį vežusiam limuzinui.

Bandė išdaužti stiklą

R.Bogdanas, ne kartą važiavęs su V.Landsbergiu į Latviją ar kitas šalis, neslepia susižavėjimo:

„Važiuoti tokia mašina – malonumas! Automobilis ne tik politikams, bet ir aplinkiniams darydavo didelį įspūdį. Rajonuose susirinkdavę ir apžiūrinėdavę automobilį žmonės netikėdavo, kad stiklas gali nedūžti.“

Kartą prie automobilio priėjo vyrukas, kultivavęs karatė. Norėjo pabandyti kumščiu išdaužti stiklą. Tai K.Daukša ir leido, žiūrėjo, kuo baigsis. Po trečio bandymo „kietuolis“ spūdino į šalį už rankos susiėmęs – nepavyko.

Didžiausias iš mersedesų

Energetikos ir technikos muziejaus transporto ekspozicijos kuratorius Ričardas Žičkus sako, kad iš viso buvo pagaminta tik 1465 modelio su šiuo kėbulu vienetai. Tai – didžiausias tarp to meto lengvųjų mersedesų – S klasės. Išvertus iš vokiečių kalbos Sonderklasse reikštų „ypatinga klasė“.

Jame sumontuotas didžiausias klasėje 5,5 l variklis, išvystantis 300 AG. Įsibėgėjimo iki 100 km/val. bei kai kurių kitų įdomių parametrų koncernas R.Žičkui nepateikė. Ir labai aišku kodėl – pasaulyje iki šiol važinėja daugybė tokių šarvuotų limuzinų ir jie yra naudojami pagal savo tiesioginę paskirtį. Pavyzdžiui, nepranešama, ar variklis yra kažkiek modifikuotas, ar padidinta jo galia.

15min / Audriaus Gavėno nuotr./Ričardas Žičkus
15min / Audriaus Gavėno nuotr./Ričardas Žičkus

Pasak R.Žičkaus, žinoma tik tiek, kad šoninių durų stiklų storis – 3,8 cm, o priekinio ir galinio – 2,5 cm. Įdomus technologinis momentas – tokį priekinį stiklą sunku pagaminti taip, kad jis neiškraipytų vaizdo. Siekiant kuo geresnio matomumo technologams teko nemažai padirbėti. Neveltui dabar tokio priekinio stiklo pakeitimas nauju kainuotų apie 30 tūkst., o šoninio – apie 10 tūkst. eurų.

Kadangi šis modelis vis dar užslaptintas, muziejus neturi tikslių duomenų apie automobilio šarvavimo lygį. R.Žičkus remiasi daugiau žiniomis iš techninių žurnalų. Pavyzdžiui jis sužinojo, kad dugnas pagamintas iš specialios 8 mm storio skardos. Stogas iš pažiūros atrodo minkštas – kad užmetus granatą ne plyštų, o sugertų smūgio bangą.

Tik vienas šio modelio automobilis iš pusantro tūkstančio buvo susprogdintas teroristų.

Tik vienas šio modelio automobilis iš pusantro tūkstančio buvo susprogdintas teroristų. Piktadariai buvo pritaisę bombą prie Vokietijos banko prezidento mersedeso dugno. Sprogimo metu 3 t automobilis pakilo į orą keletą metrų, apsivertė ir vėl nusileido ant ratų. Keleivis žuvo.

Daugelio šiuolaikinių šarvuotų automobilių padangos neperšaunamos arba apsaugotos specialiomis technologijomis. Šio 1987 m. pagaminto automobilio padangos – specifinės. ir štai kodėl.

Technologijos paslėptos po įprasta serijinio modelio išvaizda

Vokiečiai šarvuotus modelius pagamindavo taip, kad plika akimi žvelgiant į automobilių koloną, nebūtų galima pasakyti, kuris šarvuotas, o kuris paprastas. Žodžiu, automobilis, kuriame sėdėdavo svarbiausias žmogus, jokiu būdu neturėjo išsiskirti.

Todėl ir padangos turėjo atrodyti įprastai, jokiu būdu ne aukštesnio profilio. Standartinės padangos būtų atlaikę ne daugiau 2000 km. Sprendimą padėjo rasti koncernas „Continental“, pradėjęs gaminti specialias žemo profilio didelės keliamosios galios padangas.

V.Landsbergio apsauga girdėdavo, ką kalba žmonės

Dar viena šio automobilio gudrybė – specialūs mikrofonai, sumontuoti šoninio vaizdo veidrodėliuose. Turint omeny, kad automobilio stiklai, suklijuoti iš kelių sluoksnių buvo labai nepralaidūs garsui, vairuotojui ar apsaugos darbuotojams būdavo sunku ir beveik neįmanoma girdėti, ką kalba jų kolegos, esantys lauke.

Automobilio gudrybė – specialūs mikrofonai, sumontuoti šoninio vaizdo veidrodėliuose.

Juk korteže labai svarbu girdėti kolegų komandas. Arba ką kalba automobilį apstoję žmonės. Čia jau komiškas niuansas: vaikščiodami aplink automobilį žmonės jį apkalbinėdavo, o vairuotojas viską girdėdavo.

Užsiveda iš pirmo karto

Ričardas Žičkus pasuka degimo raktelį ir užveda mersedeso variklį. Taip pademonstruoja, kad jis iki šiol yra puikios techninės būklės, puikiai veikia visi mechanizmai. Žinoma, šiuo automobiliu kelis kartus išvažiuoja tik į muziejaus teritoriją. Nes be techninės apžiūros važiuoti bendrojo naudojimo keliais negalėtų.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Premjeras Saulius Skvernelis apie galimus konkurentus: „Tegul pasinervina“

15min tema Verslas

Sulieknėk, keliauk, atsinaujink, pirk – asmenines reklamas jau galima užčiaupti

Sportas

Į kovą dėl Baltijos taurės lietuviai stos apkarpytu sąrašu, bet nesumažinę ambicijų

Mokslas.IT

„Xiaomi Mi“ robotas siurblys: kaip kinai išvalė grindis ir nušluostė nosis

Aktualu

Kaune besiblaškiusio čiau čiau veislės šuns likimas nežinomas: nepavyko net jo pašauti

Maistas

Nidos receptas: kaip teisingai iškepti „steiką“?

Vardai

15min studijoje – „Galapagų“ desantas: A.Barniškis-Blėka, V.Bareikis, „G&G Sindikatas“

Aktualu

Prezidentė dailininkui Samueliui Bakui įteikė valstybės apdovanojimą

Kultūra

Skelbiami pretendentai į „Sidabrines gerves“: daugiausia nominacijų pelnė „Stebuklas“ ir „Nuolankioji“

22 kartus į Everestą užkopęs nepalietis pagerino savo paties pasiektą pasaulio rekordą

Gazas

Susisiekimo ministerijai akibrokštas: kelius nutiesti prisižadėjusi įmonė neišasfaltavo 27 žvyrkelių

Vardai

Karališkos princo Harry ir Meghan Markle vestuvės skaičiais: kas kiek kainavo?

Klajokliai elnių augintojai Mongolijoje siekia išsaugoti tradicijas

Gazas

Dakaro ralio 2019 kontūrai aiškėja: jame dalyvaus Vaidotas Žala su Saulium Jurgelėnu ir „Agrorodeo Dakar“ komanda

Aktualu

Teismo už kyšį laukiančio Eligijaus Masiulio fokusas: kitas teismas jau patvirtino, kad tai buvo paskola

24sek

Šaras ir CSKA: ar „Žalgiriui“ reikia nerimauti dėl rusų milijonų?

Vardai

Pasišiaušęs Meghan Markle vestuvinis kuodas: nepavykusi šukuosena ar apgalvotas įvaizdis?

Mokslas.IT

Pagaliau išaiškėjo, kas stumia „stebuklingą“ elektromagnetinį variklį, kuris neturėtų veikti

Vardai

Seserys Puzaraitės ir Katažina: ar jos išdrįsta pasirodyti mieste be jokio makiažo?

Gazas

Rusnės estakados statybų pradžia kiek vėluoja

Naujienos

Aktualu

Premjeras Saulius Skvernelis apie galimus konkurentus: „Tegul pasinervina“

15min tema Verslas

Sulieknėk, keliauk, atsinaujink, pirk – asmenines reklamas jau galima užčiaupti

Sportas

Į kovą dėl Baltijos taurės lietuviai stos apkarpytu sąrašu, bet nesumažinę ambicijų

Mokslas.IT

„Xiaomi Mi“ robotas siurblys: kaip kinai išvalė grindis ir nušluostė nosis

Aktualu

Kaune besiblaškiusio čiau čiau veislės šuns likimas nežinomas: nepavyko net jo pašauti

Maistas

Nidos receptas: kaip teisingai iškepti „steiką“?

Vardai

15min studijoje – „Galapagų“ desantas: A.Barniškis-Blėka, V.Bareikis, „G&G Sindikatas“

Aktualu

Prezidentė dailininkui Samueliui Bakui įteikė valstybės apdovanojimą

Kultūra

Skelbiami pretendentai į „Sidabrines gerves“: daugiausia nominacijų pelnė „Stebuklas“ ir „Nuolankioji“

22 kartus į Everestą užkopęs nepalietis pagerino savo paties pasiektą pasaulio rekordą

Gazas

Susisiekimo ministerijai akibrokštas: kelius nutiesti prisižadėjusi įmonė neišasfaltavo 27 žvyrkelių

Vardai

Karališkos princo Harry ir Meghan Markle vestuvės skaičiais: kas kiek kainavo?

Klajokliai elnių augintojai Mongolijoje siekia išsaugoti tradicijas

Gazas

Dakaro ralio 2019 kontūrai aiškėja: jame dalyvaus Vaidotas Žala su Saulium Jurgelėnu ir „Agrorodeo Dakar“ komanda

Aktualu

Teismo už kyšį laukiančio Eligijaus Masiulio fokusas: kitas teismas jau patvirtino, kad tai buvo paskola

24sek

Šaras ir CSKA: ar „Žalgiriui“ reikia nerimauti dėl rusų milijonų?

Vardai

Pasišiaušęs Meghan Markle vestuvinis kuodas: nepavykusi šukuosena ar apgalvotas įvaizdis?

Mokslas.IT

Pagaliau išaiškėjo, kas stumia „stebuklingą“ elektromagnetinį variklį, kuris neturėtų veikti

Vardai

Seserys Puzaraitės ir Katažina: ar jos išdrįsta pasirodyti mieste be jokio makiažo?

Gazas

Rusnės estakados statybų pradžia kiek vėluoja

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Daugiau skonio

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie Gazas