Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Motociklininkai priešinasi reikalavimui vairuoti su 0 alkoholio promilių kraujyje

Nuo šių metų sausio 1 dienos įsigaliojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisa, reglamentuojanti griežtesnes alkoholio vartojimo normas vairuotojams. Pataisomis buvo įtvirtinta, kad motociklininkai, 2 metų stažo neturintys automobilių vairuotojai, viešojo transporto, taksi bei dar kelių kategorijų vairuotojai prie vairo galėtų sėsti tik visiškai nevartoję alkoholio.
Šventės akimirka
Baikerių šventės akimirka / Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr.

Tuo pasipiktino motociklininkai. Motociklų klubo „Crazy in the Dark MC“ prezidentas Valdemaras Zinkevičius, asociacijos „Motoprojektai“ vadovas Dainius Sakalauskas, Biržų senovinės technikos „Ekipažas“ klubo prezidentas Voldemaras Aišporas, motociklų entuziastas Vidmantas Misevičius, vairuojančių moterų asociacijos „Vėjų laumės“ pirmininkė Liudmila Kazlauskienė (Lapė) ir kiti žmonės pasirašė kreipimąsi aukščiausiems Lietuvos pareigūnams, ragindami pašalinti priimtas pataisas.

Rašte argumentuojama, kad motociklininkai retai pakliūva į avarijas. 2013 metais dėl motociklininkų kaltės užregistruoti 74 eismo įvykiai (iš 3 391), kuriuose žuvo 6 žmones ir dar 75 buvo sužeisti. Dėl neblaivių motociklininkų kaltės tais pačiais metais įvyko 10 eismo įvykių, kuriuose 1 žmogus žuvo ir dar 10 buvo sužeisti.

L.Sėlenienės nuotr./Aplink Taravos Anikės skulptūrą Klaipėdoje – šimtai baikerių
L.Sėlenienės nuotr./Aplink Taravos Anikės skulptūrą Klaipėdoje – šimtai baikerių

2014-ais metais šie skaičiai buvo didesni: motociklininkai sukėlė 83 eismo įvykius (iš 3 325), kuriuose 9 žmonės žuvo ir 87 buvo sužeisti. Dėl neblaivių motociklininkų kaltės įvyko 13 eismo įvykių, kuriuose 3 žmonės žuvo ir dar 17 buvo sužeisti.

Motociklininkai pripažįsta manantys, kad priimtas įstatymas yra diskriminacinis – neva patyrusį motociklo vairuotoją lyginti su pradedančiuoju automobilio vairuotoju nėra logiška. Rašte taip pat teigiama, kad nustatytą nulio promilių normą galima netyčia viršyti išgėrus giros ar vaistų.

Tiesa, rašto autoriai nesiūlo vengti paklaidos, o nori, kad būtų grąžinta 0,4 alkoholio promilės kraujyje norma didesnį nei 2 metų stažą turintiems motociklininkams – daugelis žmonių, išgėrusių bokalą alaus, „pripučia“ iki šios ribos.

Statistika – naujovių naudai

Jeigu lygintume 2015-ųjų pirmus mėnesius su analogišku laikotarpiu pernai, galėtume įžvelgti tendenciją, kad sausio mėnesį įgyvendinti įstatymo pakeitimai bei kitos įgyvendintos saugaus eismo priemonės buvo naudingos. Per pirmus penkis šių metų mėnesius įvyko 6,2 proc. mažiau įskaitinių avarijų, o jose žuvo 9 proc. mažiau žmonių nei analogišku laikotarpiu 2014-aisiais.

Motociklininkų vardu pateikčiau raštą, kuriuo absoliučiai visų transporto priemonių vairuotojams būtų įvesta 0 promilių riba.

Žuvusių motociklų ir mopedų vairuotojų ir keleivių skaičius sausio–gegužės mėnesiais nepakito – tiek 2014-ais, tiek 2015-ais metais žuvo 2 žmonės. Tačiau sužeistųjų skaičius mažėjo: 2014-ais per pirmus penkis mėnesius buvo sužeisti 92 motociklų ir mopedų vairuotojai ar keleiviai, 2015-ais – 74.

Šiai motociklininkų iniciatyvai pritaria toli gražu ne visi dviračių transporto priemonių vairuotojai. Vienas motociklų sporto klubo „Coffee Racers“ savininkų Jaroslavas Buinauskas teigė, kad šį raštą reikėtų suformuluoti priešingai – kad 0 promilių riba būtų įteisinta visiems.

„Vienareikšmiškai – 0 promilių visiems. Motociklininkų vardu pateikčiau raštą, kuriuo absoliučiai visų transporto priemonių vairuotojams būtų įvesta 0 promilių riba. Nesuprantu, kodėl motociklininkai šioje vietoje buvo išskirti. Mano manymu, šita riba turėtų būti visiems vairuotojams“, – kalbėjo J.Buinauskas.

Saugaus eismo specialistai tokiai nuostatai taip pat pritartų – 0 promilių riba galioja ne vienoje Europos Sąjungos valstybėje (Estijoje, Čekijoje, Vengrijoje, Slovakijoje ir Rumunijoje), daugelyje kitų ES šalių – 0,5 promilės.

Vairavimas yra labai sudėtingas darbas, reikalaujantis milžiniškos koncentracijos, įgūdžių, teisingai suformuotų refleksų. Šiuos įgūdžius alkoholio poveikis mažina.

„Tikiu, kad ateityje 0,0 promilės riba bus nustatyta visiems. Daugelis supranta vairavimą, kaip sugebėjimą greičiau nuvykti iš taško A į B. Bet reikėtų suprasti, kad vairavimas yra labai sudėtingas darbas, reikalaujantis milžiniškos koncentracijos, įgūdžių, teisingai suformuotų refleksų. Šiuos įgūdžius alkoholio poveikis mažina“, – sakė „Lexus“ vairavimo akademijos vadovas Darius Grinbergas.

Jo teigimu, jeigu dėl įstatymo pataisos įmanoma išsaugoti bent vieną gyvybę, ji tampa naudinga.

Pateikiame visą kreipimosi į Seimo pirmininkę Loretą Graužinienę ir premjerą Algirdą Butkevičių tekstą:

Nuo 2015 m. sausio 1 dienos įsigaliojo Kelių eismo įstatymo pakeitimai, be kita ko, numatantys, kad motociklų vairuotojams leistinas alkoholio kiekis kraujyje yra 0,0 promilių.

„Neblaivumas – etilo alkoholio vartojusio asmens būsena, kai šio alkoholio koncentracija biologinėse organizmo terpėse (iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose) viršija įstatymų nustatytą leidžiamą normą. Asmenų, vairuojančių transporto priemones, iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose leidžiama didžiausia etilo alkoholio koncentracija vairavimo metu yra 0,4 promilės. Pradedantieji vairuotojai, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose yra daugiau kaip 0 promilių.“

AFP/„Scanpix“ nuotr./Baikeriai
AFP/„Scanpix“ nuotr./Baikeriai

Viskas atrodytų kaip ir logiška – valstybės vyrai, susirūpinę saugumu keliuose, ėmėsi griežtų priemonių, saugumui keliuose gerinti. Deja, yra keletas „bet“, kurių, akivaizdu, šių įstatymų kūrėjai neįvertino arba, siekdami dėmesio ir pigaus populiarumo, net nepasidomėjo.

Prilyginti patyrusį motociklo vairuotoją pradedančiajam vairuotojui arba sunkiasvorio transporto, pervežančio pavojingus krovinius, vairuotojui, yra savotiška diskriminacija, nes motociklų vairuotojai – ganėtinai retai į avarijas patenkantys ir dar rečiau tas avarijas sukeliantys eismo dalyviai. Tai akivaizdžiai patvirtinta Lietuvos Kelių policijos tarnybos maloniai suteikti statistiniai duomenys:

Klausimas – Kiek per 2013–2014 m. įvyko įskaitinių eismo įvykių?

2013 metais Lietuvoje užregistruotas 3 391 eismo įvykis, kuriuose nukentėjo žmonės (žuvo 256 eismo dalyviai ir 4 007 buvo sužeisti).

2014 metais – užregistruoti 3 325 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės (žuvo 265, sužeisti 3 889).

Klausimas – Kiek juose dalyvavo (nukentėjo) motociklininkų?

2013 metais eismo įvykiuose žuvo 13 motociklų vairuotojų ir 2 motociklų keleiviai. Sužeista 117 motociklų vairuotojų ir 18 jų keleivių.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Įvykio vietoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Įvykio vietoje

2014 metais – žuvo 9 motociklų vairuotojai (jie sudarė 3 proc. visų žuvusiųjų eismo įvykiuose) ir 3 motociklų keleiviai. Sužeisti 143 motociklų vairuotojai ir 23 motociklų keleiviai.

Kiek atvejų motociklininkai buvo kalti dėl eismo įvykio?

2013 metais dėl šių transporto priemonių vairuotojų kaltės užregistruoti 74 eismo įvykiai (iš 3 391): juose 6 žmonės žuvo, 75 buvo sužeisti.

2014 metais dėl motociklų vairuotojų kaltės įvyko 83 eismo įvykiai (iš 3 325): 9 žmonės žuvo, 87 sužeisti.

Peržvelgus statistiką, tampa aišku, kad motociklų vairuotojai į eismo įvykius patenka palyginti retai. Dar rečiau jie patys tampa įskaitinių eismo įvykių kaltininkais. Ir tai suprantama. Kiekvienas, sėsdamas ant motociklo, įvertina ne tik savo gebėjimus, bet ir mūsų šalies automobilių vairuotojų kultūrą, todėl kiekvienas motociklininkas, lyginant su automobilio vairuotoju, saugosi gerokai daugiau. Be privalomo šalmo, praktiškai kiekvienas motociklo vairuotojas mūvi specialias, nuo sužalojimų saugančias pirštines, avi specialius batus ir perkasi papildomomis apsaugomis aprūpintais drabužiais. Tai yra, motociklininkas, puikiai suprasdamas jam potencialiai, bet ne dėl jo kaltės, kylantį pavojų, saugosi taip, kaip nesisaugo nė vienas automobilio vairuotojas.

Tą patį galima pasakyti ir apie alkoholio vartojimą. Didesnis alkoholio kiekis kenkia tiek motociklo, tiek ir bet kurios kitos transporto priemonės vairuotojo gebėjimams, bet 0,0 promilių riba sudaro prielaidas Kelių eismo policijos pareigūnų piktnaudžiavimui, nes 0,01 promilė gali būti užfiksuota tiek dėl naminės giros, tiek dėl vaistų, kurių sudėtyje yra spirito, tiek dėl burnos gaiviklio vartojimo. Šiai dienai užfiksavus tokį „pažeidimą“, motociklo vairuotojo lauktų rimtos pasekmės, o įrodyti, kad 0,01 promilė atsirado ne dėl alkoholio vartojimo būtų ganėtinai sunku. Teiginiai, kad neblaivūs motociklininkai (stereotipinė, vis dar gyvuojanti ir dalies visuomenės palaikoma nuomonė, kad visi motociklininkai – alkoholikai) yra potencialūs Kelių eismo taisyklių pažeidėjai, dažniausiai yra „laužta iš piršto“. Tai, vėlgi, patvirtina Kelių eismo tarnybos suteikta statistinė informacija:

Kiek motociklininkų, patekusių į eismo įvykius, buvo neblaivūs?

Dėl neblaivių motociklų vairuotojų kaltės 2013 metais įvyko 10 eismo įvykių: 1 žmogus žuvo, 10 sužeista.

2014 metais dėl tokių motociklų vairuotojų kaltės – 13 įvykių: 3 žmonės žuvo, 17 sužeista.

Per 2013 m. iš 256 žuvusių keliuose tik 1 (vienas) žuvo dėl neblaivaus motociklininko kaltės, 2014 m. tokių buvo tik 3 (trys) iš 265. Akivaizdu, kad naujasis KET įstatymas, nustatęs ir patyrusiems motociklų vairuotojams 0,0 promilės, yra ne tik galimai lobistinis (tikėtina, atitinka nedidelės pramoninkų ar politikų grupės interesus), bet ir diskriminacinis, todėl mes, pasirašę žemiau, prašome Lietuvos Respublikos ir Seimo vadovų Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 38 Straipsnį keisti taip:

„Asmenų, vairuojančių transporto priemones (įskaitant motociklus, mopedus, triračius, lengvuosius keturračius, keturračius, galinguosius keturračius) ilgiau negu dvejus metus, iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose leidžiama didžiausia etilo alkoholio koncentracija vairavimo metu yra 0,4 promilės.

Pradedantieji motociklų, mopedų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių ir automobilių vairuotojai, taksi automobilių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose yra daugiau kaip 0 promilių.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius