Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Naujosios BMW 3 serijos belaukiant – 1975-aisiais prasidėjusi istorija

BMW 3 serija (iš kairės: E21, E30, E36, E46, E90)
Gamintojo nuotr. / BMW 3 serija (iš kairės: E21, E30, E36, E46, E90)
Šaltinis: 15min
0
A A

Trečiosios serijos BMW – pats populiariausias šios markės modelis. Ne veltui gamintojas sukūrė net penkias šio automobilio kartas, o kiekviena iš jų buvo kažkuo ypatinga.

Pirmieji 3 serijos modeliai buvo orientuoti į vairuotojus, ieškančius puikiai suderinto prestižo bei ekonomiškumo. 1975-aisiais, pasaulį išvydęs pirmasis „trečiukas“ per artimiausius trejus metus padvigubino BMW pardavimus. Negana to, praėjus daugiau, kaip trims su puse dešimtmečių, 3 serija vis dar išlieka savo klasės „topų“ viršūnėje daugybėje pasaulio šalių.

E21 3 serija: kibirkštis įžiebta!

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E21)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E21)

3 serijos E21 modelis debiutavo 1975-aisiais bei buvo gaminamas aštuonerius metus – iki 1983-ųjų. Šis modelis nebuvo radikali naujiena – jis, galima teigti, jog evoliucionavo iš BMW 2002 modelio bei tapo pirmuoju trečiosios serijos atstovu. Reikėtų pabrėžti ir tai, jog E21 – vienintelė karta, turėjusi tik dvejų durų kėbulus (kupė bei kabrioletai).

Šių modelių savininkai galėjo mėgautis į vairuotoją sukoncentruotu prietaisų valdymu bei visa centrine konsole. Dėl saugumo sumetimų, gamintojas pasistengė visas detales kiek įmanoma, užapvalinti arba padengti minkštesne medžiaga.
E21 nuo konvejerio nuriedėjo su daugybe skirtingų variklių: ankstyviausieji modeliai po kapotais turėjo M10 serijos agregatus (nuo 1,6 litro iki 2,0 litrų), tačiau 1977-ųjų Frankfurto automobilių parodoje BMW pristatė M20 serijos šešių cilindrų agregatus, taigi įprastą 320 pakeitė šio modelio analogas, su dviem cilindrais „ilgesniu“ motoru. Galingiausia E21 versija buvo 323i modelis su 141 AG bei visais diskiniais stabdžiais.

Vėliau gamintojas patobulino keturcilindrius agregatus, o 1981-aisiais pasirodė nauja bazinė versija – BMW 315.

E30 3 serija: daugiau durelių, daugiau arklių ir M3 debiutas

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E30)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E30)

1982-aisiais BMW pristatė E30 modelį, kurių net ir šiomis dienomis nestinga mūsų gatvėse. Jis nuo savo pirmtako išsiskyrė modernesne išvaizda, didesniais kėbulais (bei daugiau jų versijų), platesniu variklių pasirinkimu bei geresne įranga.

Po trijų metų nuo E30 debiuto, gamintojas su šiuo modeliu žengė rizikingą žingsnį – jis vairuotojams pasiūlė 2,5 litro variklius (168 AG bei 222 Nm), kurie savo metu buvo pakankamai galingi, tačiau neekonomiški. Į kai kuriuos E30 modelius BMW sumontavo trumpesnių perdavimų pavarų dėžę, riboto praslydimo diferencialus bei „M Sport“ „Bilstein“ amortizatorius. Tokie modeliai išsiskyrė ne tik mechaniniais mazgais, bet ir agresyvesne išvaizda, sportiškais vairais, odinėmis sėdynėmis bei 15 colių BBS ratlankiais, kurie populiarumą išlaiko net ir po beveik 30 metų.

Antrosios kartos 3 serijos BMW tapo itin geidžiamais automobiliais, o nuo 1983 iki 1990 metų, gamintojas kasmet parduodavo 220-330 tūkst. tokių modelių.

E30 taip pat ypatingas tuo, jog gamintojas 1986-aisiais išleido „trečiuką“ su visų varančiųjų ratų važiuokle.

1989-aisiais vokiečiai pristatė 318is versiją, kuri pakeitė iki 1985-ųjų gamintus 318. Naujasis modelis turėjo 4 cilindrų M42 serijos 1,8 litro DOHC variklius. Tai nebuvo to meto technikos stebuklas, tačiau agregatas, lyginant su M20 serijos motorais, buvo vadinamas moderniu.

Patys galingiausi, rečiausi bei geidžiamiausi E30 modeliai buvo ir yra vadinami M3. Tiesą sakant, tikimybė pamatyti tokį automobilį Lietuvoje – labai maža. Inžinieriai bei dizaineriai puikiai suprojektavo šio modelio kėbulo formas – jis tapo platesniu už įprastus E30, o 2,3 litro S14 serijos keturių cilindrų variklis (195 arba 215 AG, priklausomai nuo versijos) su keturiomis sklendėmis tapo puikia, apsukas mėgstančia jėgaine.

Negana to, 2004 bei 2007 metais E30 M3 buvo pripažinti vienais iš geriausių sportiškų automobilių.

E30 modelis išliko pakankamai populiariu iki pat jo gamybos pabaigos 1994-asiais. Nemažai dėmesio sulaukė ir „Touring“ versijos (universalai). Gamybos pabaigoje vairuotojams buvo siūloma įsigyti ir modelius su 2,4 litro turbodyzeliniais varikliais.

E36 3 serija: modernus dizainas, naujos technologijos

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E36)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E36)

Trečiosios kartos BMW „trečiukas“ buvo pristatytas 1990-ųjų pabaigoje, o Europos rinkoje pradėtas pardavinėti jau kitais metais. Šie automobiliai buvo gaminami iki 1999-ųjų, tačiau svarbiausia yra tai, jog E36 tapo bene pačiu sėkmingiausiu modeliu savo klasėje – ši trečioji serija BMW koncernui suteikė daug vertingos patirties.

Gamintojas E36 modeliuose sumontavo naujus „Z-axle“ daugiasvirtės pakabos elementus, kurių naudingumą pademonstravo Z1. 3 serijos kėbulų gama pasipildė dar vienu variantu: hečbeku, dar žinomu „Compact“ pavadinimu. Pastarieji modeliai turėjo lygiai tokią pačią priekinę automobilio dalį, tačiau galinė šio BMW pakaba buvo „pasiskolinta“, iš savo pirmtako E30, tačiau šiek tiek patobulinta.

318ti, arba kitaip sakant „Compact“ modeliai Europoje sulaukė milžiniško populiarumo, tačiau to paties apie JAV rinką pasakyti negalima.

1993-iaisiais BMW pristatė VANOS (kintamų vožtuvų fazių) technologiją, kuri buvo naudojama naujuose M50 serijos agregatuose. 2,5 litro, 24 vožtuvų šešiacilindris motoras turėjo 192 AG bei 245 Nm, o tokius parametrus turinčiu automobiliu net ir šiomis dienomis pasivažinėti yra pakankamai smagu.

E36 turėjo labai plačią variklių gamą: nuo 1,6 litro jėgainės su 100 AG iki 3,2 litro motorų, turinčių 321 AG ir 325 Nm. Taip, pastarieji agregatai buvo montuojami tik M3 modeliuose, tačiau šešių cilindrų kvėpavimas per šešias sklendes suteikė garsą, kurio įprasti 6 cilindrų agregatai neatkartotų niekaip.

E46 3 serija: dar daugiau variklių ir apvalesnės kėbulo linijos

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E46)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E46)

Ketvirtosios kartos BMW 3 serija, dar žinoma E46 kėbulu, debiutavo 1998-aisiais bei tęsėsi iki pat 2005-ųjų. Praėjus metams nuo debiuto, gamintojas pristatė ir kupė, bei universalo versijas, kurias gavo praktiškai visos rinkos. 2000-aisiais jie išleido E46 kabrioletus bei hečbekus, tačiau šie modeliai buvo siūlomi tik Europai, Australijai ir Naujajai Zelandijai. Negana to, ši 3 serijos karta sulaukė milžiniškos sėkmės bei pripažinimo ir daugybėje valstybių tapo savo klasės etalonu. 2002-aisiais kompanija pardavė daugiau nei 560 tūkst. tokių modelių.

Automobilio išvaizda, lyginant su E36 pasikeitė gana smarkiai, tačiau bruožai išliko tie patys. Gamintojas teigė, jog šis modelis buvo projektuojamas, naudojant jo pirmtako kėbulą, tačiau siekiant patobulinti jo aerodinamines savybes bei suteikti daugiau agresyvumo (nenustebkite, nes dėl pastarojo fakto, jūsų bei gamintojo nuomonės gali ir nesutapti).

E46 modeliai įgavo naują multimedijos sistemą, kurią sudarė radijas, navigacija, televizorius bei telefonas. Taigi, automobilio įranga, lyginant su E36, į viršų šoktelėjo per keletą pakopų.

BMW labai daug dėmesio skyrė kėbulo standumui. Nors E46 328 buvo tik 3 AG galingesnis už E36 328,  gamintojas pabrėžė, jog naujasis jų kūrinys turi net 70 procentų standesnį kėbulą. Tuo tarpu pakabos detalės iš aliuminio leido idealiai subalansuoti automobilio svorį, kas suteikia šiam „trečiukui“ puikias valdymo savybes.

Vokiečiai ir vėl pasiūlė labai ilgą variklių sąrašą: jį sudaro net 15 benzininių ir 5 dyzeliniai agregatai. Kitaip sakant, net ir pats išrankiausias vairuotojas suras tokį E46, kurio variklis atitiktų jo reikalavimus.

Ketvirtosios kartos 3 serija turėjo ir galinę, ir visų varančiųjų ratų važiuoklę, o laikui bėgant, BMW koncernas šiuos modelius aprūpino vis turtingesne įranga.

E90 3 serija: žingsnis į „turbo“ erą

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E90)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E90)

2005-ųjų kovą į gatves išriedėjo E46 modelio pasekėjas, kurio gamyba turėtų sustoti jau kitais, 2012-aisiais metais. Nuo debiuto iki 2005 metų pabaigos gamintojas pardavė net 229,9 tūkst. E90 3 serijos modelių. Net ir šiomis dienomis, tai – vienas iš labiausiai perkamų bazinių prabangios klasės automobilių JAV bei Kanados rinkose.

Už savo pirmtaką, naujausias trečiosios serijos BMW yra šiek tiek didesnis, tačiau ne veltui: E46 modeliai buvo kritikuojami dėl nepakankamai daug erdvės žmonių galvoms bei kojoms. Su šia problema E90 susitvarkė tiesiog nepriekaištingai.

Inžinieriai panaudojo daugybę išorės bei pakabos detalių iš aliuminio, stengdamiesi padidinti automobilio saugumą, tačiau tuo pačiu nenutoldami nuo ankstesnių 3 serijos BMW modelių svorio.

Koncernas šiuose modeliuose pradėjo montuoti turbininius benzininius agregatus, kurie su savo dinamiškumu nesmarkiai nusileidžia patiems galingiausiems, M serijos modeliams. Negana to, 3,5 litro „turbininiai“ varikliai turi nemažą galios resursą, taigi po tam tikrų modifikacijų techninė 335i modelio charakteristika gali išaugti lyg „ant mielių“.

Gamintojas siūlo rinktis vieną iš keturių kėbulo tipų: kupė, kabrioletą, sedaną bei universalą. Žinant, jog E90 serijos modeliai turi labai plačią variklių gamą, darosi aišku, jog net ir pats išrankiausias klientas, turėdamas atitinkamą kiekį pinigų, suras sau tinkantį modelį.

2009 metais BMW nusprendė atnaujinti 3 serijos modelį. Automobilis įgavo naujoviškus priekinius bei galinius buferius, žibintus (galiniai tapo panašesni į savo pirmtakų), kitokias groteles bei kitus naujus išorės elementus. Koncernas nepamiršo ir salono: pagerėjo medžiagų kokybė, o siekiant geresnių saugumo įvertinimų, sumontuotos ir aktyvios galvų atramos sėdynėse.

Vien iki 2010-ųjų gamintojas pardavė 2,15 mln tokių 3 serijos modelių, o negana to, BMW pelnė daugybę gerų nominacijų dėl šio savo kūrinio.

Belieka sulaukti naujausio modelio ir pažiūrėti, ar BMW sugebės išlaikyti savo tendencijas.

VIDEO: BMW 3 Series 1975 1982 1990 1998 2005 - BMW Group

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas