Dabar populiaru
Publikuota: 2014 gruodžio 8d. 10:22

Pats sau degalinė: ekonomiškas vairavimas elektromobiliu

Elektromobilis, kaip ir hibridinis automobilis, gali savo kinetinę energiją paversti elektra
Elektromobilis, kaip ir hibridinis automobilis, gali savo kinetinę energiją paversti elektra

Visada galima pasirinkti: greitai arba taupiai. Taip, dar būna stebuklingų receptų, kaip vieną suderinti su kitu. Įprastas automobilis geriausius ekonomijos rezultatus rodo, keičiant vairavimo stilių. O elektromobilis leidžia taupyti, naudojantis ir jo paties regeneruojama energija.

Riedantis automobilis yra galingas kinetinės energijos užtaisas. Ir ta energija beveik visais atvejais iššvaistoma stabdžių šildymui. Milžiniškais kiekiais!

Sprendimas, kaip to išvengti, sugalvotas senokai, tačiau tik neseniai pradėtas taikyti. Pirmieji tai „išmoko“ hibridiniai automobiliai ir net kai kurie įprasti automobiliai, lėtėjimo metu kraunantys akumuliatorius. Kinetinę energiją regeneruoja ir „Formulėje 1“ naudojamos KERS sistemos, analogišką įrangą rasime Le Mano ištvermės lenktynėse ir dar daug kur.

Šimtaprocentinis elektromobilis, kaip „Nissan Leaf“, važiuoja, naudodamas tik akumuliatoriaus energiją, todėl kiekvieną galimybę susigrąžinti kiekvieną kilovatvalandės dalį yra verta dėmesio.

„Eco“ mygtukas ant vairo leidžia maždaug 10 proc. padidinti įveikiamą atstumą
„Eco“ mygtukas ant vairo leidžia maždaug 10 proc. padidinti įveikiamą atstumą

Geriausias būdas taupyti elektromobilio energijos atsargas yra nepiktnaudžiauti klimato kontrolės sistema. Nors „Leaf“ naudoja itin efektyvų šilumos siurblį, jo įjungimas labai karštu arba šaltu oru gali apie 20 kilometrų sutrumpinti nuvažiuojamą atstumą. Tiesa, tas pat nutinka ir įprastame automobilyje įjungus kondicionierių, bet mes to nesureikšminame.

„Nissan“ siūlo salono oro šildymą kompensuoti visomis šildomomis „Leaf“ sėdynėmis ir vairu. Tai leidžia ženkliai sumažinti energijos sąnaudas.

Asmeniškai aš renkuosi abiejų sistemų derinį, sėdynes pašildydamas tik kol automobilis įšalęs. O jeigu „Leaf“ yra prijungtas prie elektros tinklo, jo saloną galima įšildyti, visai nenaudojant akumuliatorių. Štai jums ir taupymas.

Kaip ir daugybė naujų tradicinių automobilių, „Leaf“ leidžia pasirinkti „Eco“ važiavimo režimą. Jis leidžia apie 10 procentų padidinti kelionės atstumą, sumažinant akceleratoriaus jautrumą, nežymiai padidinant energijos regeneravimo galią ir klimato kontrolės sistemos veikimo efektyvumą.

Ir dar galima rinktis važiavimo režimą „B“, kuris įjungiamas pavarų jungimo svirtimi. Atleiskite dėl „pavarų“, nes elekromobiliuose pavarų dėžės tiesiog nėra. Tai – tik važiavimo režimo jungiklis.

Taip atrodo „Nissan Leaf“ pavarų svirties pakaitalas: režimas „B“ leidžia regeneruoti daugiau energijos
Taip atrodo „Nissan Leaf“ pavarų svirties pakaitalas: režimas „B“ leidžia regeneruoti daugiau energijos

„B“ funkcija leidžia intensyviau regeneruoti kinetinę energiją, stabdant automobilį varikliu. Šis režimas yra bene geriausias, važinėjant po miestą, bet užmiestyje jis pernelyg intensyviai lėtina automobilį ir verčia prarasti taupiam važiavimui reikalingą inerciją. Todėl juo galima naudotis kaip sunkvežimiuose naudojamais hidrauliniais lėtintuvais. Ir įjungti nuokalnėje, arba palengva stabdant.

Bet kuriuo atveju regeneravimo galią galima dozuoti stabdžio pedalu. „Leaf“ dažniausiai stabdau, naudodamas tik stabdymą varikliu ir beveik nenaudodamas stabdžių. Apie stabdymo varikliu ir regeneravimo intensyvumą praneša prietaisų skydelyje esantys indikatoriai: jie yra puikūs pagalbininkai, siekiant taupyti. Važiavimo taupumas ir energijos regeneravimo efektyvumas įvertinamas „Leaf“ skydelyje piešiamomis eglutėmis. Kuo jų daugiau, tuo pigiau keliauji. 

Neišvengiami energijos nuostoliai lemia, kad riedėdamas nuo kalno, niekaip neregeneruosi tiek pat elektros energijos, kaip kopdamas į jį. Tačiau, pasistengus, galima prie to labai priartėti.

Pavyzdžiui, riedėdamas Vilniuje, Ukmergės gatve, nuo vadinamojo Šeškinės kalno, „dovanų“ gaunu papildomus 3 kilometrus, nors pats kalnas yra maždaug 1,5 kilometro ilgio. Tiek energijos regeneruoju, riedėdamas žemyn. Tačiau su visu srautu kildamas į viršų, turiu stengtis, kad sunaudočiau tik trims kilometrams pakankamos energijos. Paprastai, užkilęs į šį kalną, matau, kad mano kilometrų resursas sumažėjo 5 km. Tai – realiai įveikiamame 1,5 kilometro atstume.

Linas Butkus
Linas Butkus

Dar vienas „peilis“ – greitis. Jeigu įprastam automobiliui ekonomiškiausias greitis dažnai siekia apie 70-80 km/val., elektromobilio geriausi rezultatai pasiekiami, važiuojant dar mažesniu greičiu ir palaikant minimalią riedėjimo inerciją. Mano ankstesni eksperimentai su „Leaf“ rodė, kad itin ekonomiškas režimas su viena įkrova leistų nuvažiuoti beveik 200 kilometrų.

Pabaigai – visą elektromobilio taupymo filosofiją griaunantis faktas: pilna „Leaf“ akumuliatoriaus įkrova kainuoja tik apie 8 litus. O Vilniuje ir šalia Vilniaus – Kauno magistralės įrengtose greitojo įkrovimo stotelėse elektra (kol kas) yra visiškai nemokama. Važiuodamas taupiai, su šiomis atsargomis lengvai įveiksi kad ir 130 km atstumą. Netaupiai – bent 80. Todėl realiai vienintelis rimtas argumentas taupyti su elektromobiliu lieka ne juokingai mažų kaštų mažinimas, bet įveikiamo atstumo palaikymas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

24sek

Šaras pasiuntė dviprasmišką žinutę: „Žais tie, kurie pasiruošę mirti už komandą“

24sek

Šarą pagyręs Željko Obradovičius: „Mes geri draugai – išeisime kur nors drauge“

24sek

Finiše uždusęs „Žalgiris“ dramatiškai krito prieš Eurolygos vicečempionus

Gyvenimas

Onkologinė liga ir intymumas: kodėl pasaulyje tai – tyrimų objektas, o Lietuvoje – gėdinga tema?

Aktualu

Masinė avarija kelyje Vilnius-Panevėžys: susidūrė keturi automobiliai ir autobusas, žuvo žmogus

24sek

Savo rekordą pakartojęs „Žalgirio“ vedlys: „Skaudu“

„Eurolygos dienos“ prognozė: kokia tikimybė, kad Šaras pagaliau įveiks Željko Kaune? (5/5)

Gazas

Kaunietis iškėlė problemą: kodėl „Kauno autobusai“ diskriminuoja dirbančius savaitgalį?

Aktualu

Juozo Urbšio išpažintis švedų diplomatui: „1940-aisiais pasipriešinimas jau nebuvo įmanomas“

Aktualu

P.Urbšys: atrodo, kad R.Karbauskis ir A.Širinskienė yra apsvaigę nuo valdžios

N-18 Vardai

Kim Kardashian akių šešėlius reklamuoja savo stiliumi – nuoga

Kultūra

Menininkė žiūrovų akivaizdoje kūrė antrą odą: prie prisilietimo prisiliesta žodžiais ir rankomis

Pasaulis kišenėje

Kalnai Vokietijoje, kuriuos renkasi vietiniai bavarai ir kaimynai austrai

Vardai

VIP vakaras Vilniuje subūrė perlus ir deimantų spindesį mėgstančius svečius

Kultūra

Vilniuje koncertuosianti L.Anderson: „Nesėkmė reikalauja kur kas daugiau kūrybiškumo nei sėkmė“

Deuce

Pagirtinai kovojęs Ričardas Berankis iškrito turnyro Maskvoje ketvirtfinalyje

Vardai

M.Šedžiuvienė įsiuto – jos sūnų prižiūri svetima moteris: „Ponas Andriau, kokio velnio pasiimi vaiką?“

24sek

Madrido „Real“ neklumpa: nepaliko vilčių baskams

Kultūra

Niujorke prasidėjo Baltijos šalių kino festivalis

Kultūra

J.Arčikauskas: kurdamas scenografiją stengiuosi, kad ji provokuotų

Naujienos

24sek

Šaras pasiuntė dviprasmišką žinutę: „Žais tie, kurie pasiruošę mirti už komandą“

24sek

Šarą pagyręs Željko Obradovičius: „Mes geri draugai – išeisime kur nors drauge“

24sek

Finiše uždusęs „Žalgiris“ dramatiškai krito prieš Eurolygos vicečempionus

Gyvenimas

Onkologinė liga ir intymumas: kodėl pasaulyje tai – tyrimų objektas, o Lietuvoje – gėdinga tema?

Aktualu

Masinė avarija kelyje Vilnius-Panevėžys: susidūrė keturi automobiliai ir autobusas, žuvo žmogus

24sek

Savo rekordą pakartojęs „Žalgirio“ vedlys: „Skaudu“

„Eurolygos dienos“ prognozė: kokia tikimybė, kad Šaras pagaliau įveiks Željko Kaune? (5/5)

Gazas

Kaunietis iškėlė problemą: kodėl „Kauno autobusai“ diskriminuoja dirbančius savaitgalį?

Aktualu

Juozo Urbšio išpažintis švedų diplomatui: „1940-aisiais pasipriešinimas jau nebuvo įmanomas“

Aktualu

P.Urbšys: atrodo, kad R.Karbauskis ir A.Širinskienė yra apsvaigę nuo valdžios

N-18 Vardai

Kim Kardashian akių šešėlius reklamuoja savo stiliumi – nuoga

Kultūra

Menininkė žiūrovų akivaizdoje kūrė antrą odą: prie prisilietimo prisiliesta žodžiais ir rankomis

Pasaulis kišenėje

Kalnai Vokietijoje, kuriuos renkasi vietiniai bavarai ir kaimynai austrai

Vardai

VIP vakaras Vilniuje subūrė perlus ir deimantų spindesį mėgstančius svečius

Kultūra

Vilniuje koncertuosianti L.Anderson: „Nesėkmė reikalauja kur kas daugiau kūrybiškumo nei sėkmė“

Deuce

Pagirtinai kovojęs Ričardas Berankis iškrito turnyro Maskvoje ketvirtfinalyje

Vardai

M.Šedžiuvienė įsiuto – jos sūnų prižiūri svetima moteris: „Ponas Andriau, kokio velnio pasiimi vaiką?“

24sek

Madrido „Real“ neklumpa: nepaliko vilčių baskams

Kultūra

Niujorke prasidėjo Baltijos šalių kino festivalis

Kultūra

J.Arčikauskas: kurdamas scenografiją stengiuosi, kad ji provokuotų

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie Gazas