Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Šaltis – kilometrų vagis. Ar jis pavojingas?

„Nissan LEAF“ žiemą
„Nissan LEAF“ žiemą
Šaltinis: 15min
0
A A

Šaltis didina energijos sąnaudas. Tiek patiems žmonėms, tiek jų būstams, tiek ir automobiliams. Šaltyje vidaus degimo varikliai ilgiau šyla, o kol nepasiekia darbo temperatūros, jie naudoja daugiau degalų. Visu pajėgumu šildomas salonas pailgina variklio įšilimo laiką, dar labiau prailgindamas variklio įšilimo laiką. Šaltesnis aplinkos oras reikalauja „riebesnio“ degalų mišinio.

Galima pridurti tokias smulkmenas, kaip slidžiame kelyje buksuojantys ratai ar sunkesnės žieminės padangos, reikalaujančios daugiau energijos. Štai kodėl žiemą automobiliai naudoja daugiau degalų. Bet prie to esame visiškai pripratę.

Elektromobilis žiemą reikalauja kiek pakeisti važinėjimo įpročius, bet siūlo įdomias alternatyvas.

Juk „Nissan Leaf“ buvo perkamiausias ir tebėra vienas perkamiausių automobilių tokioje šalyje, kaip Norvegija. Vadinasi, šaltis elektromobiliui nėra neįveikiamas iššūkis.

„Visus Bonus“ nuotr./Konkurso pradžia
„Visus Bonus“ nuotr./Elektromobiliai

Didžiausias šalčio poveikis – sumažėjęs akumuliatorių efektyvumas. Todėl elektromobiliai, kaip „Nissan Leaf“, šaltyje patys šildo savo akumuliatorius, taip palaikydami šiems tinkamas veikimo sąlygas. Konstruktoriai paskaičiavo, kad toks sprendimas duoda daugiau naudos, nei sunaudoja energijos. Suprantama, tai turėtų pamažėle „sodinti“ akumuliatorius. Bet po to, kai „Leaf“ buvau porai parų palikęs maždaug –7 laipnių šaltyje, borto kompiuteris man neparodė nė vieno „pavogto“ kilometro. Gamintojas skelbia, kad šis efektas galėtų kelti rūpestį tuomet, jei automobilį palikčiau porai savaičių.

Žiemą salono ir akumuliatorių šildymas yra bene didžiausias iššūkis elektromobiliui. „Leaf“ yra pirmasis serijinis automobilis, kurio saloną šildo ir vėsina šilumos siurblys. Šis įrenginys techniškai panašus į įtaisus, šildančius ir šaldančius milijonus namų ir biurų. Jo energijos sąnaudos tiesiogiai priklauso nuo to, koks skirtumas yra tarp lauko temperatūros ir pasirinktos interjero temperatūros, tačiau techniniuose šaltiniuose šilumos siurblio energijos sąnaudos išreiškiamos kaip trigubai mažesnės, nei įprasto kaitinamojo elemento.

„Visus Bonus“ nuotr./Lietuvos „Metų automobilio 2015“ rinkimų bandymų stovykla
„Visus Bonus“ nuotr./Lietuvos „Metų automobilio 2015“ rinkimų bandymų stovykla

Nepaisant to, „Leaf“ šildytuvo išjungimas žiemą leis sutaupyti energijos 10-20-čiai kilometrų kelio. Beje, gamintojai rekomenduoja minimaliai šildyti saloną, tai kompensuojant sėdynių ir vairo šildymu. Juk „Leaf“ aprūpintas visomis šildomomis sėdynėmis. Šis sprendimas geras ir dėl to, kad vairas bei sėdynės šildomos, naudojant ne pagrindinį ličio jonų, o pagalbinį švino akumuliatorių. Taigi, tai nedaro jokio poveikio galimam įveikti atstumui.

Borto kompiuteris rodo, kad po nakties iki –12 laipsnių Celsijaus įšalusį „Leaf“ saloną sušildyti reikia tiek energijos, kiek pakaktų 20-ies kilometrų keliui. Skirtingai nuo benzininio ir ypač – dyzelinio variklio, šiltas oras pradedamas pūsti iš karto, kai įjungiamas šildytuvas. Bet dėl to mažėja energijos resursas.

Elektromobiliai yra atsparūs šalčiams, nors šie ir mažina akumuliatorių efektyvumą
Elektromobiliai yra atsparūs šalčiams, nors šie ir mažina akumuliatorių efektyvumą

Stebuklingas sprendimas yra nuotolinis „Leaf“ klimato kontrolės valdymas. Taip, „Leaf“ yra pirmas į mano rankas patekęs automobilis, kurį galima realiai valdyti išmaniojo telefono pagalba. Tiesa, valdymas aprisiboja klimato kontrole. Be šios funkcijos, programėlė „Carwings“ leidžia iš bet kurios vietos sužinoti akumuliatorių būklę ir krovimo stadiją, įjungti arba išjungti krovimą.

Prijungęs „Leaf“ prie krovimo stotelės, nustatau šildymo sistemos įsijungimo laiką. Ir kai grįžtu prie mašinos, jos salonas įšildytas iki 21 laipsnio šilumos. Ir tai – naudojant tik elektros tinklo energiją. Kadangi aš nustatęs 18-os laipsnių šilumą, automatinė šildymo sistema kurį laiką net neturi darbo, taip visą energiją palikdama važiavimui, o ne šildymui.

Visos „Leaf“ sėdynės yra šildomos. Tai – efektyvesnis sprendimas komfortabiliai kelionei
Visos „Leaf“ sėdynės yra šildomos. Tai – efektyvesnis sprendimas patogiai kelionei

Kiek gali realiai šaltyje sumažėti elektromobilio įveikiamas atstumas? Lietuvos elektromobilių asociacijos vadovas Laurynas Jokužis, metus važinėjantis su „Leaf“, sako, kad šaltyje vienos įkrovos gali pakakti maždaug 70-čiai kilometrų kelio. Jeigu kelias padengtas kelių centimetrų sniego sluoksniu, šis atstumas gali dar mažėti.

Laurynas, kaip ir aš, prisipažįsta, kad važiuodamas negalvoja apie ekonomiją. Nes žaibiška „Leaf“ variklio reakcija į akceleratoriaus paspaudimą tiesiog prašosi patikrinama. Vėl ir vėl!

Tačiau man mieste su nepilnai įkrautu akumuliatoriumi jau pavyko nuvažiuoti apie 80 kilometrų. Tiksliau – su maždaug iki 84 proc. įkrautu akumuliatoriumi ir spaudžiant maždaug 10 laipsnių šaltukui.

Tai įkvepia pabandyti, kiek kilometrų pavyktų nuvažiuoti žiemą mieste su pilnai įkrautu akumuliatoriumi. Kaip manote, kas išeis?

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas