Dabar populiaru
Publikuota: 2018 kovo 29d. 11:13

Techninės apžiūros centruose kyšininkus pasivys „bumerangas“

Techninės apžiūros centruose kyšininkus pasivys „bumerangas“
Techninės apžiūros centruose kyšininkus pasivys „bumerangas“

1788. Tiek kartų 2017 m. Lietuvos vairuotojai bandė siūlyti kyšį automobilių techninės apžiūros specialistams visoje Lietuvoje. Ir lygiai tiek kartų jiems neišdegė. Pirmų dviejų šių metų mėnesių statistika rodo, kad 2018 m. korupcijos demaskavimo atvejų bus trigubai daugiau. Ir nors tai tik ledkalnio viršūnė, techninės apžiūros centrų veikloje vyksta tektoninis lūžis: nuo šiol kiekvienas bandymas duoti kyšį turi vis didesnę tikimybę būti demaskuotas.

Visuose centruose veikiančios kameros, kyšį siūliusių vairuotojų registras, automobilių defektų, dėl kurių buvo siūlyta pakiša, fotografavimas ir įtraukimas į specialią duomenų bazę – tai pagrindinės techninės priemonės, jau veikiančios visose 68-iose patikrinimo stotyse, išsibarsčiusiose įvairiuose šalies regionuose.

Organizatorių nuotr./Siūlytų kyšių registras
Organizatorių nuotr./Siūlytų kyšių registras

Kaip žinia, kiekviena techninės patikros procedūra baigiama apžiūros protokolo pildymu ir duomenų įvedimu į TAIS (Techninės apžiūros informacinę sistemą). Nuo 2017 m. pradžios TAIS atsirado speciali grafa, skirta pastaboms apie galimą korupciją. Jos įrašus mato absoliučiai visose Lietuvos regionų apžiūros stotyse dirbantys kontrolieriai.

„Kad ir kur toks „susitarimų“ ieškotojas nukeliautų, nesąžiningo žmogaus reputaciją jis vešis drauge ir neabejotinai sulauks dar atidesnio kontrolierių dėmesio. Kitaip tariant, siūlant kyšį problemos ne išsprendžiamos, bet sukeliama naujų nemalonumų lavina“, – akcentuoja 10 apžiūros centrų vienijančios asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis.

Dabar apie kyšį siūliusį ir dėl to savo istoriją atitinkamu įrašu duomenų bazėje „praturtinusį“ vairuotoją asociacijos specialistai sužino, kai jis registruoja automobilį apžiūrai, nesvarbu, ar tai daro internetu, ar patiekdamas dokumentus bet kurioje techninės apžiūros stotyje visoje Lietuvoje.

Asociacija į techninę korupcijos užkardymo bazę investavo per 30 tūkst. eurų. Sistema iki minimumo sumažina galimybes netvarkingos transporto priemonės vairuotojui susitarti su apžiūros specialistais.

Organizatorių nuotr./10 apžiūros centrų vienijančios asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis
Organizatorių nuotr./10 apžiūros centrų vienijančios asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis

„Žinoma, žmogiškasis faktorius išlieka. Todėl diegiame skatinimo sistemą, kuomet daugiau korupcijos atvejų fiksavę kontrolieriai yra premijuojami, taip pat centrų darbuotojams kasmet organizuojame mokymus, kuriuose svarbią vietą užima korupcijos veikų užkardymas.

Čia mums labai padeda Specialiųjų tyrimų tarnybos specialistai, o toliau jau patys techninės apžiūros centrai skiria labai daug dėmesio techniniam šių rekomendacijų įgyvendinimui“, – priduria asociacijos „Transeksta“ direktorius.

Svarbu ir tai, kad sistema padeda efektyviai identifikuoti ir platesnes galimos korupcijos rizikos apraiškas. Tarkime, jei vienas automobilių perpardavinėtojas (identifikuojamas pagal vairuotojo pažymėjimą), registruodamas naują ratuotų prekių partiją, visas jas nuolat pristato tam pačiam tikrintojui.

„Jei matome, kad vienas TAC klientas teikia po 50, 100 automobilių ir dažniausiai tikrina pas tą patį kontrolierių, yra pagrindo manyti, kad tai nėra sutapimas – greičiau tai signalas apie egzistuojančius vienokius ar kitokius susitarimus.

Tokius atvejus nauja sistema mums padeda išaiškinti labai greitai: tiek aš, tiek stočių vadovai, tiek kiti už korupcijos prevenciją atsakingi žmonės atitinkamus pranešimus apie įtartinus atvejus gauname tiesiai į mobilųjį telefoną“, – sistemos privalumus nurodo asociacijos direktorius.

Ilgas kelias skaidrumo link

Asociacijos kova su kontrolierių papirkinėjimu prasidėjo dar 2007 m., kuomet „Transparency International“ atliko korupcinį vertinimą ir nustatė, jog vidutiniškai apie 30 proc. atvykusių į apžiūrą siūlo kyšį.

Organizatorių nuotr./Techninės apžiūros centruose kyšininkus pasivys „bumerangas“
Organizatorių nuotr./Techninės apžiūros centruose kyšininkus pasivys „bumerangas“

Kol nebuvo techninių galimybių, apžiūrų centrų darbuotojai vangiai pranešdavo apie bandymus papirkti. Asociacijos vadovai daro prielaidą, kad įdiegus sistemos patobulinimus, šiandien jau apie 85 proc. kontrolierių praneša apie korupcijos atvejus.

Ko gero pirmieji efektyvios antikorupcinės iniciatyvos Lietuvoje maždaug 2014 m. ėmėsi „Panevėžio techninės apžiūros centro“ vadovai. Šešių Aukštaitijos regione esančių stočių kontrolieriai tiesiog buvo prašomi pranešti, kiek gauna pasiūlymų „užsimerkti“ prieš esančius automobilio trūkumus. 2016 m. TA patikros linijose dirbantys vyrai sulaukdavo maždaug 7 bandymų papirkti per mėnesį.

Iki Lietuvoje įvedant eurą, dažniausiai minimos kyšių sumos buvo 50–100 litų. 2017 m. ši suma buvo išaugusi iki 20–50 eurų.

Visoje Lietuvoje veikiančiose 68 patikrinimo stotyse dirba apie 400 kontrolierių, o bendras metinis pirminių ir pakartotinių automobilių patikrų skaičius Lietuvoje kasmet viršija 1,3 mln. kartų.

2017 m. 1 pranešimas apie galimą korupcinę veiką teko 247 techninėms apžiūroms. 2017 m. buvo atleisti 6 kontrolieriai, kurių netinkamas elgesys ar korupcinio pobūdžio „susitarimai“ buvo užfiksuoti centruose įrengtomis filmavimo kameromis ar kitomis techninėmis priemonėmis.

Korupciją skatina nusenęs autoparkas?

Dažniausiai smulkų kyšininkavimą automobilių savininkai teisina tuo, kad šiuo metu neturi galimybių remontuoti dėl pinigų stygiaus. Analizuojant problemą giliau, peršasi išvada, kad nemažą įtaką tam turi Lietuvoje iš esmės neegzistuojanti transporto parko formavimo politika: visuomenei nėra siunčiami jokie signalai, kokia elgsena yra rekomenduojama.

„Nėra nei „pyrago“ įsigyjantiems naujesnius, saugesnius ir švaresnius automobilius, nei „botago“ perkantiems pasenusius, taršius, aktyvaus ir pasyvaus saugumo sistemų neturinčius automobilius.

Nesant jokio ekonominio spaudimo, žmonės dažniausiai perka mažaverčius automobilius, kurių techninės būklės palaikyti „neapsimoka“ dėl menkos išliekamosios vertės“, – pagrindines smulkiosios korupcijos priežastis dėsto asociacijos direktorius.

Dar vienas dalykas – automobilių savininkai, nežinodami apie egzistuojančius techninius trūkumus stengiasi ne pašalinti juos, bet užmaskuoti. Dažniausiai fiksuojami saviapgaulės atvejai susiję su automobilio indikatorių, liudijančių apie stabdžių antiblokavimo sistemos ABS ir elektroninės stabilumo kontrolės ESP efektyvumą, išjungimu.

Kartais tiesiog išmontuojama indikatoriaus lemputė, kartais permontuojama visa elektros instaliacija; visa tai leidžia suklaidinti tiek TAC kontrolierius, tiek nenaują automobilį perkančius žmones.

Tas pats taikoma ir oro saugos pagalvėms: remontuojant automobilius po sudėtingesnių priekinės mašinos dalies deformacijų, „taupumo“ sumetimais saugos pagalvės nemontuojamos, o davikliai modifikuojami.

Dar blogiau – pasitaiko atvejų, kai susidėvėjusius ar korozijos paveiktus stabdžių sistemos vamzdelius automobilių šeimininkai tiesiog nudažo, numodami ranka į faktą, jog jie gali bet kurią akimirką sprogti ir atimti net teorines galimybes mašiną sustabdyti prieš kliūtį.

Visa tai ypatingai didina avarijų ir nelaimingų atsitikimų tikimybę.

Dėl techninių trūkumų ES keliuose įvyksta apie 6 proc. visų automobilių autoavarijų ir apie 8 proc. visų motociklų avarijų. Atsižvelgiant į Lietuvos transporto parko amžių (vidutinis šalyje registruotų transporto priemonių amžius – 16,7 m.) ir su tuo tiesiogiai susijusį techninių problemų skaičiaus augimą, tikėtina, kad Lietuvoje nelaimių dėl techninių priežasčių įvyksta gerokai daugiau.

Partnerio turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

15min iš Gdansko Aktualu

Nužudyto Gdansko mero žmona: žmonėms sunku suvokti, kad neapykanta gali būti tokia didelė

Aktualu

Theresos May vyriausybė nedideliu balsų skirtumu atlaikė balsavimą dėl nepasitikėjimo

Aktualu

Laidotuvių procesijos užstatyti Plungės pareigūnai ėmė išrašinėti baudas

Aktualu

„Brexit“: ar po 72 dienų lietuviams teks grįžti namo?

15min iš Dakaro Gazas

Devintasis etapas Dakare: klampus smėlis, gedimai ir iškovota penkta vieta

Interviu 24sek

Buvusį klubą 23 taškais pasveikinusį Roką Giedraitį nustebino sirgalių sutikimas

Verslas

Miesto estetika ir kaimo praktiškumas: dizainerė įrodė, kad tai suderinama

Vardai

„120“ apsiskelbė „Eurovizijos“ atrankos nugalėtojais, bet komisija nuleido ant žemės – skyrė 0 balų

„Ginčas“: lietuvis NBA klubo savininkas – utopija ar realus tikslas?

Gazas

Priešpaskutinis etapas įveiktas: finiše – abu Lietuvos motociklininkai

Aktualu

Šilutės rajone į griovį įvažiavusiame automobilyje nuskendo motina ir mažametė dukra

15min recenzija Kultūra

„Žalioji knyga“: patogi komedija nepatogia tema

24sek

Sėkmės pasigedęs Dainius Adomaitis: apie „Ryto“ klaidas ir nedėkingą lipduką

Mokslas.IT

Advokatas: „Linkomanijos“ byla bus paskutinė – nauja tvarka leis blokuoti svetaines be teismo

Gyvi regionai

Žiemą vilniečius šildo telšiškės siuvami paltai

Verslas

Apsigavo: alytiškė lėktuvo bilietus pirko iš ne kartą baustos įmonės ir susidūrė su bėdomis

Gyvenimas

Dietomis nusivylęs Dmitrijus tapo veganu: atsikratė 30 kg ir įveikė aplinkinių spaudimą

Pasaulis kišenėje

Neskaitę šių patarimų į Pietų Ameriką dar nevažiuokit

Gyvenimas

6 kūdikio kambario dekoravimo klaidos, kurių turėtumėte vengti

24sek

Garsus svečias Vilniuje: dėl „Ryto“ talento atvyko „Raptors“ bosas

Vardai

Keistuoliu vadintas Antanas Nedzinskas dėl svajonės išleido beveik 60 tūkst. eurų

Aktualu

Paskelbti 2019 metų šauktinių sąrašai – pasitikrinkite, ar patekote

Aktualu

Graikijos premjeras A.Cipras laimėjo balsavimą dėl pasitikėjimo

Sportas

Italijos Supertaurę į viršų kėlė Turino „Juventus“

24sek

Nervų karas Vilniuje: pratęsimo neišgyvenęs „Rytas“ krito prieš R.Giedraičio tempiamą ALBA

Naujienos

15min iš Gdansko Aktualu

Nužudyto Gdansko mero žmona: žmonėms sunku suvokti, kad neapykanta gali būti tokia didelė

Aktualu

Theresos May vyriausybė nedideliu balsų skirtumu atlaikė balsavimą dėl nepasitikėjimo

Aktualu

Laidotuvių procesijos užstatyti Plungės pareigūnai ėmė išrašinėti baudas

Aktualu

„Brexit“: ar po 72 dienų lietuviams teks grįžti namo?

15min iš Dakaro Gazas

Devintasis etapas Dakare: klampus smėlis, gedimai ir iškovota penkta vieta

Interviu 24sek

Buvusį klubą 23 taškais pasveikinusį Roką Giedraitį nustebino sirgalių sutikimas

Verslas

Miesto estetika ir kaimo praktiškumas: dizainerė įrodė, kad tai suderinama

Vardai

„120“ apsiskelbė „Eurovizijos“ atrankos nugalėtojais, bet komisija nuleido ant žemės – skyrė 0 balų

„Ginčas“: lietuvis NBA klubo savininkas – utopija ar realus tikslas?

Gazas

Priešpaskutinis etapas įveiktas: finiše – abu Lietuvos motociklininkai

Aktualu

Šilutės rajone į griovį įvažiavusiame automobilyje nuskendo motina ir mažametė dukra

15min recenzija Kultūra

„Žalioji knyga“: patogi komedija nepatogia tema

24sek

Sėkmės pasigedęs Dainius Adomaitis: apie „Ryto“ klaidas ir nedėkingą lipduką

Mokslas.IT

Advokatas: „Linkomanijos“ byla bus paskutinė – nauja tvarka leis blokuoti svetaines be teismo

Gyvi regionai

Žiemą vilniečius šildo telšiškės siuvami paltai

Verslas

Apsigavo: alytiškė lėktuvo bilietus pirko iš ne kartą baustos įmonės ir susidūrė su bėdomis

Gyvenimas

Dietomis nusivylęs Dmitrijus tapo veganu: atsikratė 30 kg ir įveikė aplinkinių spaudimą

Pasaulis kišenėje

Neskaitę šių patarimų į Pietų Ameriką dar nevažiuokit

Gyvenimas

6 kūdikio kambario dekoravimo klaidos, kurių turėtumėte vengti

24sek

Garsus svečias Vilniuje: dėl „Ryto“ talento atvyko „Raptors“ bosas

Vardai

Keistuoliu vadintas Antanas Nedzinskas dėl svajonės išleido beveik 60 tūkst. eurų

Aktualu

Paskelbti 2019 metų šauktinių sąrašai – pasitikrinkite, ar patekote

Aktualu

Graikijos premjeras A.Cipras laimėjo balsavimą dėl pasitikėjimo

Sportas

Italijos Supertaurę į viršų kėlė Turino „Juventus“

24sek

Nervų karas Vilniuje: pratęsimo neišgyvenęs „Rytas“ krito prieš R.Giedraičio tempiamą ALBA

Vardai

Gera keliauti kartu

Video

00:32
21:00
02:06

Praktiški patarimai

Parašykite atsiliepimą apie Gazas