-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

XIX amžiaus automobilių pionierių dilema: garas, elektra ar iškastinis kuras?

XIX a. pabaigoje pradėjus kurti pirmuosius automobilius, nebuvo iki galo aišku, kas bus naujojo transporto varomoji jėga: garas, elektra, ar degalai?
automobilis
automobilis / autocar.co.uk

Pirmuosiuose žurnalo „Autocar“ numeriuose šis klausimas buvo gvildenamas ne vieną kartą, o 1899-ųjų kovo 4 dienos numeryje kompanijos „Daimler Motor Company“ vadybininkas J. S. Critchleris pateikė „įdomią ir praktinę paskaitą apie motorinius automobilius“ Koventrio automobilininkų visuomenei.

J. S. Critchleris teigė: „Šiandien turime tris jėgos šaltinius: garą, elektrą, degalus“ ir pateikė kiekvienos alternatyvos pliusus ir minusus.

Automobilius su vidaus degimo varikliu, Chritchleris apibūdino kaip efektyviausią ir patogiausią keliavimo būdą

„Garo automobiliams nereiktų kintamų pavarų. Tačiau bėda iškyla, kai pradedame galvoti apie vietą, kur patalpinti ganėtinai didelį variklį automobilyje, ir kaip kovoti su variklio skleidžiamu smalkių dvoku. Yra rizika, kad variklis užsikiš, klausimas kur patalpinti pelenus ir kaip nesukelti vairuotojui keblumų valant variklį ir iš naujo jį ruošiant užvedimui.“

„Nors elektros baterijos patalpinimas automobilyje ir atrodo nesudėtingas procesas, tačiau atsiranda logistinių keblumų. Kaip pakrauti automobilio bateriją, kai automobilis važiuoja? Kadangi neįmanoma perteikti elektros srovės į bateriją automobiliui judant, reiktų įstatyti kokį nors akumuliatorių, kuris šiandien yra didelis, sunkus, brangus ir visomis prasmėmis sudėtingas.“

„Automobilis, sveriantis apie toną, iš kurių bene pusę svorio užimtų elektros baterija, plius keturi keleiviai, galėtų keliauti viso labo apie tris valandas nepasikraudamas baterijos iš naujo. Tai gal ir nesudaro didelių sunkumų trumpoje kelionėje, tačiau ilgoje tai ypač nepatogu.“

Tuo metu, kalbant apie automobilį, varomą iškastiniu kuru, inžinieriams nerimą kėlė klausimas, kaip padaryti, kad variklis išgautų visą teikiamą kuro energiją, ir kaip pašalinti nereikalingus produktus, susidariusius degimo metu. Automobilius su vidaus degimo varikliu J. S. Chritchleris apibūdino kaip efektyviausią ir patogiausią keliavimo būdą: „Rezultatai rodo, kad automobilis, varomas iškastiniu kuru, rodytų stulbinamus rezultatus. Automobiliai būtų pajėgūs važiuoti maždaug 48 km/val. greičiu, maždaug 38 litrų degalų bako pakaktų nuvažiuoti 320 kilometrų.“

Akivaizdu, kad tų laikų diskusijų nugalėtoju tapo vidaus degimo variklis, varomas iškastiniais degalais. Nors elektriniai automobiliai tada buvo pamiršti, dabar jie juda mažais, bet užtikrintais žingsneliais automobilių rinkos olimpo link. Automobilio su garo varikliu buvo atsisakyta, kadangi tai sukeltų begales klausimų ir problemų. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius