Dabar populiaru
Publikuota: 2018 balandžio 25d. 18:59

Patikrinome: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis, kai lauke 15 laipsnių šilumos

15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos 15min eksperimentas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / 15min eksperimentas: Ž.Pekarskas (k.), V.Žuraulis, D.Sergijenko ir L.Matonis

Kai kurie vairuotojai visus metus išsiverčia turėdami vieną padangų komplektą – žieminių. Susimontavę naujas padangas prieš šalčius, tomis pačiomis atvažinėja vasarą ir žiemą perka vėl naujas. Į ekspertų grūmojimus, kad žieminės padangos vasarą gali tapti eismo nelaimės priežastimi, tik numoja ranka. Esą automobilis stabdo tikrai ne prasčiau.

15min Gazo eksperimentas, atliktas Plytinės kartodrome Vilniuje, parodė, kad šiltuoju metų laiku iš žieminių padangų tikėtis tokio pat efektyvumo kaip vasarinių – naivu.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: Ž.Pekarskas, V.Žuraulis, D.Sergijenko
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: Ž.Pekarskas, V.Žuraulis, D.Sergijenko

Bandymui pasirinkome vidutiniškai šiltą balandžio dieną, kai oro temperatūra siekė 15 laipsnių šilumos. Į Vilniuje esantį Plytinės kartodromą atvažiavome su dviem „Nissan Note“, identiškais varikliais, tačiau skirtingomis padangomis.

Ant baltojo „Note“ buvo sumontuotos vasarinės padangos, ant raudonojo „Note“ – žieminės. Automobilių, „apautų“ skirtingomis padangomis, stabdymo kelio efektyvumą išmatavo Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros docentas Vidas Žuraulis, pasitelkęs specialią įrangą – kad eksperimentas būtų objektyvus.

Bandymai vykdyti simuliuojant dvi skirtingas situacijas: važiavimą miesto režimu, maždaug 60 km/val. greičiu, ir važiuojant dar 10 kilometrų greičiau – taip, kaip rodo Kelių policijos kaupiama statistika, mėgsta važiuoti daugelis Lietuvos vairuotojų.

Matavimams – objektyvus „teisėjas“

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos

„Pagreičio matavimo prietaisu galima išmatuoti ne tik lėtėjimo efektyvumą, bet ir stabdymo kelio ilgį, stabdymo trukmę. Tai pagrindiniai rodikliai, kurių užtenka norint nusakyti skirtumus tarp padangų“, – sakė V.Žuraulis.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./15min eksperimentas: VGTU docentas Vidas Žuraulis
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./15min eksperimentas: VGTU docentas Vidas Žuraulis

Vairuotojo užduotis šiuose matavimuose – važiuoti kiek įmanoma tolygiau, kiek įmanoma panašesne jėga spausti stabdžių pedalą ir išlaikyti kiek įmanoma panašesnį pradinį greitį.

Prieš prasidedant eksperimentui VGTU atstovas neslėpė, kad rezultatai gali būti ganėtinai panašūs. Oras dar ne vasariškas, pradiniai greičiai taip pat santykinai nedideli.

„Nemanau, kad skirtumas bus didelis, nes šiandien kalbame apie važiavimą miesto režimu.

Priklausomai nuo greičio, stabdymo kelias tarp vasarinių ir žieminių padangų gali skirtis net keliolika metrų.

Visgi automobiliai važinėja ir gerokai didesniais greičiais, tad išvažiavus iš miesto tas neigiamas žieminių padangų vasarą efektas bus gerokai ryškesnis.

Priklausomai nuo greičio, stabdymo kelias tarp vasarinių ir žieminių padangų gali skirtis net keliolika metrų“, – tikino žinovas.

Skirtumai – jau po pirmojo bandymo

Docento nuomonė pasikeitė paaiškėjus pirmiesiems bandymų rezultatams. Važiuojant miesto režimu, t.y. pagreitėjus maždaug iki 63 km/val. greičio, prie žieminėmis padangomis apginkluoto „Note“ vairo sėdusio kolegos Žilvino Pekarsko lėtėjimo pagreitis siekė 8,81 metrą per sekundę kvadratu. Toks pats „Note“, tik su vasarinėmis padangomis, valdomas kolegos stojo greičiau ir efektyviau – rodiklis siekė 9,51 metrą per sekundę kvadratu.

Bandymų atveju didesnis rezultatas rodo efektyvesnį stabdymą. Įvertinus laiką, reikalingą sulėtėjimui nuo 63 km/val. iki 0 km/val., automobilis su žieminėmis padangomis sustojo per 2,14 sek., automobilis su vasarinėmis padangomis sustojo per 2,05 sek. Anot V.Žuraulio, toks skirtumas, įvertinus greitį, bandymo atveju reiškia vidutiniškai maždaug 30 cm papildomą kelio atkarpą. Visgi tai – tik vidurkis, kuriam įtaką daro netolygus pradinis greitis prieš pradedant stabdyti.

Jei, pavyzdžiui, lygintume du atvejus, kada tiek greitėjant vasarinėmis, tiek žieminėmis padangomis buvo pasiektas 62 km/val. greitis ir tuomet stabdoma, skirtumas tarp skirtingomis padangomis „apautų“ automobilių didesnis penkis kartus vasarinių padangų naudai – 1,56 metro.

15min nuotr./Lėtėjimo pagreitis. Violetinė spalva – vasarinės padangos, raudona – žieminės
15min nuotr./Lėtėjimo pagreitis. Violetinė spalva – vasarinės padangos, raudona – žieminės

Daugiau nei pora metrų

Norėdamas įvertinti ekstremalesnį važiavimą, prie „Note“ vairo sėdo kolega Laurynas Matonis. Jam tekusi užduotis – pasiekti didesnį, maždaug 74 km/val., greitį ir tuomet automobilį visiškai sustabdyti.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./15min eksperimentas: kuo skiriasi stabdymas žieminėmis ir vasarinėmis padangomis esant 15 laipsnių šilumos

Skirtumai tarp stabdymo efektyvumo rodiklio skirtingų padangų atveju kiek sumenko: vasarines padangas turinčio automobilio rezultatas buvo 9,09 metrai per sekundę kvadratu, modelio žieminėmis padangomis – 8,57 metrai per sekundę kvadratu. Atitinkamai, vasarines padangas turinčiam automobiliui visiškai sustoti prireikė 2,4 sek., žiemines padangas – 2,6 sek.

Visgi įsibėgėjus daugiau, reikšmingai išaugo sustojimui reikalingas atstumas. Vidutiniškai, rodo skaičiavimai, žiemines padangas turinčiam automobiliui sustoti prireikė 2,5 m daugiau nei vasarines padangas turinčiam automobiliui. Toks atstumas, sako žinovai, yra maždaug lygus pėsčiųjų perėjos pločiui. Kitaip tariant, vasarines padangas turintis automobilis sustotų prieš perėją, o turintis žiemines padangas – joje arba netgi už jos.

15min nuotr./Vasarinių ir žieminių padangų bandymų lentelė bei skirtumai
15min nuotr./Vasarinių ir žieminių padangų bandymų lentelė bei skirtumai

Trys dalykai, ką verta žinoti

15min Gazo eksperimentas įrodė tai, ką ne vienas vairuotojas žino seniai – žieminės padangos vasarą ne tik nėra tinkamos, bet ir gali būti pavojingos. Ir jei nusprendėte, kad šiltuoju metu laiku važinėsite ta pačia „guma“, su kuria ištvėrėte žiemą, žinovai rekomenduoja įsiminti kelis faktus.

1. Žieminės padangos vasarą dėvisi greičiau, todėl su vienu padangų komplektu vairuotojas važinės maždaug pusantrų metų, daugiausia – dvejus. Naudojant atitinkamas padangas vasarą ir žiemą, žieminių padangų tinkamumo laikas pailgėja iki 4–5 metų, vasarinių ir dar ilgiau.

2. Žieminės padangos vasarą lemia didesnį degalų suvartojimą. Skirtumas siekia kelis procentus. Bet, įvertinus per visą šiltąjį laikotarpį nuvažiuojamą atstumą, nedidelė suma žymiai išauga.

3. Automobiliui su žieminėmis padangomis vasarą reikia gerokai ilgesnio kelio sustojimui. Nes esant aukštai aplinkos temperatūrai, važiuojant ant įkaitusios kelio dangos, padangų guma perkaista ir su keliu sukimba prasčiau.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

15min iš Ploješčio Sportas

Dūrį Rumunijoje apibendrinęs E.Jankauskas: „Ši lyga mums akivaizdžiai per kieta“

Aktualu

Kubos diktatorius Fulgencio Batista, atvėręs kelią kitam tironui – Fideliui Castro

Sportas

Sausa serija tęsiasi: bedantė Lietuva sumušta Rumunijoje

Gyvenimas

Vyrams brazilišką depiliaciją atliekanti meistrė: apie iškrypėlius, sugriautus mitus ir erekciją

15min iš Ploješčio Sportas

Po mačo Ploještyje – išvaryto A.Novikovo priekaištai arbitrui

Sportas

Bušido kovos: pergalingas S.Maslobojevo sugrįžimas, 5 nokautai ir turko akibrokštas, kokio nėra buvę

Aktualu

Kelyje iš Panevėžio į Vilnių „Toyota“ susidūrė su elniu

Gazas

Tragedija prie Balėnų visuomenėje sukėlė sąmyšį – reikia amerikietiškos tvarkos?

24sek

Treneris po išsprūdusios pergalės prieš Rusiją: „Mes verti Europos čempionato“

Vardai

Popscenos princesė Monique koncertu Vilniuje pristatė po ilgų kūrybinių išgyvenimų gimusį albumą

Interviu Mokslas.IT

Dangiškieji akmenys kolekcininkų rankose virsta ir filosofija, ir prabanga

Verslas

JAV prekybos karas jau varo verslą iš Kinijos – bet ne į Ameriką

Vardai

Tarp bušido turnyro gerbėjų – ir kovų menus pamilusi Erika Vitulskienė, ir Egidijus Dragūnas

24sek

Kaip apmaudu: stebint A.Saboniui ir A.Kirilenkai Lietuva neatsilaikė prieš Rusiją

Vardai

Inga Stumbrienė už dalyvavimą grožio konkurse Dominikoje karūnos sulaukė Lietuvoje

Gyvenimas

15 veislių šunų, kurių lojimas niekam nepridarys rūpesčių

Gyvenimas

Mylimojo smurtą bei vadovo priekabiavimą patyrusi Vilma: „Jaučiausi be kaltės kalta“

Pasaulis kišenėje

Kodėl Berlynas niekada nebus toks, koks buvo iki karo – ir to net nereikia

Sportas

Tautų lyga: Italija ir Portugalija išsiskyrė taikiai

Deuce

Nesustabdoma jėga – Novakas Džokovičius sutriuškino Keviną Andersoną

Naujienos

Aktualu

Nustatyta Anglijoje negyvo rasto lietuvio tapatybė

Gyvenimas

Beržų sula: nuo kokių negalavimų padeda, kaip vartoti ir kiek joje cukraus?

Maistas

Pietų Afrikos vynuogyne užaugusi meno profesorė: „Vyno istorija kupina siurprizų“

Aktualu

Meksikoje sučiuptas vyras, mėginęs nelegaliai iš šalies išsivežti nykstančių žuvų

Interviu 24sek

„Los Angeles Lakers“ žvaigždė paliko mįslę dėl jauniausio brolio ateities Lietuvoje

Vardai

Internete plinta sausakimšą areną sužavėjęs Žalgirinio ir močiutės šokis: žiūrėkite video

Aktualu

Kalifornijoje suimtas įtariamas „Auksinės valstijos žudikas“

Aktualu

Piterbore prie vairo išgėręs sėdęs lietuvis prisidirbo – šis poelgis kainuos brangiai

24sek

Trijų brolių Ballų akivaizdoje – skaudi „Vytauto“ nesėkmė

Mokslas.IT

Mokslininkai: naujas trimatis Paukščių tako žvaigždėlapis bus „revoliucija astronomijoje“

Aktualu

Lenkijos premjeras: buvusioms komunistinėms ES šalims reikia daugiau paramos

Kultūra

Nobelio literatūros premijos skyrimas gali būti atidėtas

24sek

Su Eurolygos kovomis atsisveikins sausakimša „Žalgirio“ arena

Verslas

„Danske Bank“ traukiasi iš Baltijos šalių, paslaugų centras Vilniuje lieka

Sportas

Žaibiškas įvartis nukalė „Atlantui“ pergalę prieš „Jonavą“

24sek

Staigmena: „Nevėžis“ nugalėjo „Neptūną“ ir pratęsė pergalių seriją

Aktualu

Prancūzijos prezidentas ragina JAV padėti „iš naujo atrasti daugiašališkumą“

Aktualu

Prokuroras: baskų separatistų grupuotė ETA atidavė pareigūnams ginklų

15min recenzija Kultūra

Oskaro Koršunovo „Pamišėlis“: susidoroti su išsišokėliais popieriuje, bet ne realybėje

Vardai

Ypatingos

07:40
07:22

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Būk nesustabdoma

Parašykite atsiliepimą apie Gazas