-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ką veikiame sėdėdami prie vairo: ar tikrai vairuojame?

Sėdėti prie vairo ir vairuoti – du skirtingi dalykai. Neretai sustoję prie šviesoforo žvilgtelime į greta sustojusius automobilius – vienas vairuotojas naudojasi akimirka gurkštelėti kavos, antras kažko ieško daiktadėžėje, o trečias sekundei panyra į telefoną.
Pokalbis telefonu vairuojant
Pokalbis telefonu vairuojant / „Scanpix“ nuotr.

Kone kiekvienas pasiteisintų automobilis nejuda, o jis atsitraukia tik sekundei ir viską puikiai mato, bet vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova atkreipia dėmesį, kad per sekundę situacija kelyje gali pasikeisti taip kardinaliai, jog pakėlę akis jos įvertinti galime ir nespėti.

Dėmesys net smulkmenoms

Kalbėdama apie saugią vairuotojo aplinką instruktorė Olga, pirmiausia, atkreipia dėmesį į patį automobilį. „Kai pamatau automobilį, jei reikia trumpai įvertinti, ar jis saugus važiuoti – pasižiūriu į ratus, ar jie tikrai pritaikyti tam sezonui, kuris šiuo metu yra. Tikrai dar pasitaiko žmonių, kurie vasarą važinėja su dygliuotomis padangomis, o tai tikrai yra pavojinga ir pažeidžia KET“, – komentavo vairavimo instruktorė.

„Aišku, automobilio būklė susideda iš daugybės dalykų, bet jei kalbame apie tokius pirminius, ką įvertinčiau – langų plovimo skystis. Jei jis yra netinkamas, nekokybiškas, pradėjus valyti langus, matomumas gali būti tapti itin prastas ir tai tikrai yra pavojinga“, - įžvalgomis dalinosi pašnekovė.

Ne ką mažiau reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar gerai sureguliuoti veidrodėliai, ar atstumas tarp vairuotojo ir vairo yra ne per mažas, ar per didelis, nes tai irgi turi didelę reikšmę ir saugumui, ir vairavimo kokybei.

„Norėčiau atkreipti dėmesį į dar kelis dalykus, kurie kartais atrodo gal ne itin reikšminti – pavyzdžiui, tinkamai, pagal vairuotojo ūgį, sureguliuotas kėdės atlošas arba kilimėliai. Jei kilimėlių būklė jau itin prasta – jie labai susidėvėję, skylėti, už jų gali užsikabinti koja bespaudžiant pedalą ar sutrukdyti jį paspausti, o tai gali būti ir labai svarbi akimirka“, - komentavo Olga.

Kartais net nenutuokiame, kokios mažos smulkmenos gali nulemti traumą ar situacijos eigą.

Kartais, anot jos, net nenutuokiame, kokios mažos smulkmenos gali nulemti vieną ar kitą traumą ar situacijos eigą: „Pavyzdžiui, sunku patikėti, bet esu girdėjusi, net apie kelis atvejus, kai žmonės susilaužo nosį atsitrenkdami į apsaugą nuo saulės. Ją reiktų atlenkti ne vos vos, o iki galo, kitaip tariant, iki lango. Mano minėtais atvejais, žmonės atlenkė ją nedaug, staigiai stabdė ir atsitrenkė nosimi tiesiai į apsaugą, o smūgis nėra menkas ir štai – pasekmės“, - pasakojo pašnekovė.

Neapsikrauti

Perkrauti automobilį įvairiausiais daiktais, pasak Olgos, taip pat gali būti nesaugu.

„Vairuotojai mėgsta ir papuošti savo automobilį, pavyzdžiui, ant priekinio veidrodėlių užsikabina įvairiausių dalykų. Dažniausiai, tai būna pakabukai, kurie juda, visų pirma, gali lemiamu metu užstoti vairuotojui matymo lauką ir jis nepamatys, sakykime, pėsčiojo, o antra – visi tokie daiktai smūgio metu gali skristi tiesiai į vairuotoją ar keleivius“, – aiškino pašnekovė.

Visi nepritvirtinti daiktai „skraido“ ir gali labai rimtai sužeisti vairuotoją, keleivius.

Anot Olgos, tą patį galima pasakyti ir apie įvairiausiais daiktais apkrautą priekinę panelę ar automobilio gale numestą gesintuvą: „ Gal sunkiai įsivaizduojame, kaip automobilyje viskas vyksta smūgio metu. Visi netinkamoje vietoje gulintys, nepritvirtinti daiktai „skraido“ ir gali labai rimtai sužeisti vairuotoją, keleivius“, – pasakojo Olga.

Pasimėgaukite maistu sustojus

„Aišku, mes visi skubame, lekiame, neturime laiko net pavalgyti, bet pietauti ar vakrieniauti prie vairo tikrai nederėtų. Pirmiausia, atkreipkime dėmesį į savo sveikatą – šitaip valgyti nepatartų joks mitybos specialistas.

Vairuojant žmogaus būsena nėra itin rami, antra vertus – valgymas ar kavos gėrimas tikrai sumažina dėmesio koncentraciją. Ne tik todėl, kad atliekami du veiksmai vienu metu, bet ir dėl galimų trukdžių – užsitepęs padažo ar kiek šliūkštelėjęs ant savęs kavos, žmogus automatiškai tą sekundę pasižiūri, kur išsitepė, ima valyti, o susikaupimas ir vairavimas lieka jau antrame plane“, - mintimis dalinosi Olga.

Instruktorė paminėjo, kad ją stebina, kai šiais laikais pamato vairuotoją, laikantį rankoje mobilųjį telefoną – juk yra laisvų rankų įranga, kuri daugelyje automobilių net integruota – vos įsėdi ir įsijungia automatiškai. „Naudokimės tomis funkcijomis, tais privalumais, kuriuos mums leidžia tobulėjančios technologijos, juk tai sukurta mūsų patogumui ir saugumui“, - skatino pašnekovė.

Kartais sekundė nulemia viską

Olga atkreipė dėmesį ir į emocinę vairuotojo būklę. „Vairuotojas turi būti kuo stabilesnis – nei labai emociškai įsijautęs į kokią nors garsiai skambančią mėgstamą muziką, nei raminantis triukšmaujančius keleivius, nei labai susijaudinęs ar užsisvajojęs – vairavimas yra labai atsakingas darbas, todėl reikėtų susikoncentruoti būtent į jį, o minėti dalykai tiesiog labai išblaško vairuotojo dėmesį“, – pasakojo vairavimo instruktorė.

Vairavimas yra darbas, todėl reikėtų susikoncentruoti būtent į jį.

Vairuodami turi matyti kelią, vertinti aplinką, numatyti kelis veiksmus į priekį, stebėti kitų eismo dalyvių manevrus, tam reikalinga maksimali koncentracija. Olga atkreipė dėmesį, kad tiek pat susikoncentravę turėtume būti ir sustoję sankryžoje, degant raudonam šviesoforo signalui: „Tuo metu daugelis pasinaudoja proga ko nors paieškoti daiktadėžėje, pasižiūrėti į telefoną ar pasidažyti, bet tai daryti taip pat nesaugu. Ko nors ieškodami galime netyčia atleisti stabdžio pedalą ir pradėti riedėti arba atvirkščiai – kam nors staiga „pyptelėjus“ ar pralėkus greitajai pagalbai, išsigandę galime paspausti akseleratorių vietoje stabdžio.

Galiausiai, susikoncentravęs vairuotojas geriau sureaguoja ir į situaciją, kurioje gal nėra pats kaltas. Jei į jūsų automobilį atsitrenks už jūsų važiuojantis automobilis, besikrapštydami daiktadėžėje labai susižeisite patys ir, tikėtina, įvažiuosite į priekyje esantį automobilį ar kliudysite pėčiąjį, o stebint situaciją, gal spėtumėte pakeisti automobilio kryptį ir nesužaloti žmogaus“, - įžvalgomis dalinosi Olga.

Viena sekundė kelyje iš tiesų yra labai daug.

Viena sekundė kelyje, primena Olga, iš tiesų yra labai daug – nuleidę akis į telefoną ar pasitvarkyti automobilio, pakėlę akis galime išvysti vaizdą pasikeitusį kardinaliai – 180 laipsnių, todėl vairuotojas visada turi būti labai atidus.


Brangink gyvybę. Vairuodamas vairuok

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius