-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kas atsakingas, kad vaikai saugiai pasiektų mokyklą ir grįžtų namo?

Arėjantys naujieji mokslo metai – iššūkis ne tik vaikams, bet ir jų tėvams bei seneliams. Pagaliau, visiems eismo dalyviams. Juk kaip saugiai vaikai pasieks mokyklą ar namus priklauso nuo visų eismo dalyvių kultūros, kelių eismo taisyklių laikymosi. Be abejo, tėvų pareiga vaikus parengti savarankiškoms kelionėms, tačiau ir vairuotojai turi nepamiršti, kad esminė pareiga saugoti labiau pažeidžiamus gula ant jų pečių.
Į mokyklą
Į mokyklą / 123RF.com nuotr.

Svarbu – pamokyti, bet dar svarbiau – parodyti

„Prieš prasidedant mokslo metams tėveliai paprastai skiria laiko jiems pasiruošti, perka mokyklines priemones, tačiau tuo pačiu turėtų su vaikais aptarti ir kelią į mokyklą. Dalį pradinukų tėvai atveža iki mokyklos ir parveža namo, tačiau net ir tokiu atveju tenka paėjėti, kirsti vieną kitą sankryžą. Svarbu maršrutą aptarti ne tik teoriškai, bet praeiti jį drauge su vaiku“, – sako Všį „Būk saugus LT“ direktorė Lina Šembergė.

VšĮ „Būk saugus LT“ nuotr./Lina Šembergė
VšĮ „Būk saugus LT“ nuotr./Lina Šembergė

Eismo pedagogė pataria pavaikščioti ne tik maršrutu mokykla-namai, bet ir pasirinkti judresnes gatves, drauge su vaiku pereiti reguliuojamą ir nereguliuojamą pėsčiųjų perėjas. Paaiškinti, kad nesvarbu, jog automobilis dar labai toli, tačiau reikia sulaukti, kol jis sustos ir eiti tik visiškai įsitikinus, jog bus saugu.

Vaikams reikia aiškinti, kad svarbu ne tik matyti, bet ir įsiklausyti. Pastebėjus ar išgirdus specialųjį transportą nežengti į gatvę, o jei jau yra perėjoje, kuo skubiau ją pereiti.

„Pastebėjome, jog dažnai vaikai eina ne per pėsčiųjų perėjos zoną, bet šalia jos arba kerta perėją įstrižai. Mažesnieji vaikai, susidūrę su priešais ateinančiu pėsčiųjų srautu, labai dažnai viduryje perėjos pasimeta, užsibūna gatvėje. Be to, po pamokų dažnai jie eina visu būriu, drauge, nei nesidairydami į gatvę, kerta važiuojamąją dalį.

Būtent į tai mokant vaikus ir reikia atkreipti dėmesį. Parodyti, kuria puse eiti, perėją kirsti statmenai, nusiimti ausinukus, žiūrėti ne į telefoną, bet į gatvę, jokiu būdu perėjoje nežaisti, nesistumdyti, bet sparčiu žingsniu, tvarkingai, pavieniui ar drauge su kitais pėsčiaisiais ją pereiti“, – aiškina VšĮ „Būk saugus Lt“ vadovė.

Eismo kultūra – taisykles priminti reikia ne tik pradinukams

L.Šembergė atkreipia dėmesį, kad mokslo metų pradžioje pravartu apie eismo kultūrą pasikalbėti ir saugaus eismo taisykles priminti ir vyresniųjų klasių moksleiviams. Juolab, kad nemažai jų į mokyklas važiuoja dviračiais, elektriniais paspirtukais ar motoroleriais. Tėvams reikėtų išsiaiškinti, ar jų vaikai tikrai žino taisykles, kurių reikia laikytis vairuojant atitinkamas transporto priemones, pavyzdžiui, jei važiuojama dviračiu, ar žino kaip reikia važiuoti pro pėsčiąjį, kieno pirmumas vienoje ar kitoje situacijoje.

123RF.com nuotr./Vaikai mokosi eismo taisyklių
123RF.com nuotr./Vaikai mokosi eismo taisyklių

Dar geriau, drauge su paaugliu pravažiuoti kelio į mokyklą maršrutą, pažiūrėti, kaip jis gatvėje orientuojasi, kokias klaidas daro ir pamokyti, kaip elgtis teisingai ir važinėti saugiai.

Taip pat nereikia pamiršti, kad elektrinių paspirtukų ir dviračių vairuotojams iki 18 metų amžiaus šalmas yra privalomas, tad tėvų pareiga pasirūpinti, kad vaikas jį turėtų ir tinkamai naudotų.

Kuo geriau matomas, tuo saugesnis

Į mokyklas vykstančiųjų dviračiu transportu vaikų saugumo problema ypač aktuali regionuose, priemiesčiuose, kur mokyklos yra toliau. Svarbu vaikams išaiškinti, kaip saugiai vaikščioti keliu, kuriame nėra šaligatvių. Renkantis maršrutą akcentuoti gero matomumo svarbą. Kai vaikai atvežami mokyklų geltonaisiais autobusiukais, priminti jiems, kad nebėgtų per gatvę, palauktų kol autobusiukas nuvažiuos.

Saugaus eismo ekspertė primena tėvams, jog perkant mokyklines prekes, būtinai reikia įsigyti ir atšvaitą – tai būtina „mokyklinio krepšelio“ dalis. Dar geriau įsigyti jų bent kelis, nes vaikai užkabinamus atšvaitus pameta. Tinka atšvaitai lipdomi prie drabužių ar kuprinių, kurias vaikai nešioja. Svarbiausia atšvaitus pritvirtinti taip, kad automobilio žibintai juos apšviestų. Taip pat L.Šembergė rekomenduoja įsigyti ir įtikinti vaikus nešioti ryškiaspalves liemenes su šviesą atspindinčiomis juostomis.

123RF.com nuotr./Vaikas vilki liemene su šviesą atspindinčiomis juostomis
123RF.com nuotr./Vaikas vilki liemene su šviesą atspindinčiomis juostomis

„Būtų labai gerai, jei šias liemenes nešiotų bent jau pradinukai. Mes, vairuotojai, pastebėję vaiką su tokia liemene žinotume, kad, kaip ir klevo lapu pažymėtas automobilis, tai – naujas eismo dalyvis, pradedantysis savarankiškas pėsčiasis. Esame išbandę eksperimentą su šiomis liemenėmis vienoje Alytaus mokyklų. Iš pradžių ją nešiojo vienas vaikas, po to atsirado antras, tada – trečias, o po to, jau visi vaikai jų norėjo. Atšvaitai naudingi ne tik tamsiuoju paros metu, šviesiu paros metu dėmesį atkreipia ryški liemenių spalva – taip vaikas pamatomas iš toli“, – aiškina eismo pedagogė.

Vaiko paruošimą savarankiškoms kelionėms reikia pradėti kuo anksčiau

Tėvų atsakomybę ir pavyzdžio svarbą rengiant vaikus savarankiškoms kelionėms į mokyklas pabrėžia ir Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė.

Pasak jos, vaikai yra įpratę mokytis iš tėvų pavyzdžio ir todėl labai svarbi pagrindinė taisyklė – kaip jūs patys elgiatės perėjoje, gatvėje, kelyje, taip darys ir jūsų vaikai. Net jei mokykloje ar kitoje švietimo įstaigoje jie gautų tobulas instrukcijas – tėvų pavyzdys yra lemiamas. Todėl patvirtinkite vaikui, kad taip, kaip moko daryti mokytojai, auklėtojai, yra teisinga ir to reikia laikytis tiek vaikui, tiek jums patiems – visai šeimai.

Reikėtų prisiminti, kuo anksčiau vaikai pradedami ugdyti ir supažindinami su būtiniausiomis taisyklėms, tuo lengviau jie priima informaciją, susiformuoja reikalingus įgūdžius.

Tad svarbu skirti laiko ir nuosekliai drauge su vaiku atlikti svarbiausius veiksmus:

1. Nueikite su vaiku į mokyklą keletą dienų prieš rugsėjo 1-ąją ir grįžkite tuo pačiu saugiausiu keliu namo iš jos.

2. Pamokykite vaiką svarbiausių saugumo taisyklių: pereiti gatvę, kaip elgtis perėjoje, ką reiškia ir kam skirti šviesoforo signalai.

3. Išmokykite kelią, gatvę pereiti susikaupus: nesinaudoti mobiliuoju telefonu, nedėvėti ausinių ir neišdykauti su draugais.

4. Pasirūpinkite, kad vaiko kuprinė ir viršutiniai drabužiai būtų su atšvaitais.

5. Nuolat priminkite ir dažnai kartokite svarbiausias saugaus ir kultūringo elgesio kelyje taisykles.

Kelių policija pateikia žaismingo vaiko ugdymo pavyzdį: „Pažaiskite su vaiku: paprašykite, kad jis jus pervestų per gatvę ir pamokytų kaip saugiai nueiti iki jo mokyklos arba jūsų darbo vietos. Eidami vis į kitą vietą prašykite vaiko, kad jis rodytų kelią. Žinoma, darykite tai patys atidžiai stebėdami situaciją ir, kai to reikia, patardami. Vaikams tai labai patiks, o žinios geriau įsimins. Be to, suprasite, ko dar vaikas nežino ir kaip jam geriau padėti“.

15min nuotr./Atmintinė pėstiesiems, dviratininkams, paspirtukininkams
15min nuotr./Atmintinė pėstiesiems, dviratininkams, paspirtukininkams

Vaikų saugumas – vairuotojų atsakomybė didžiausia

Visi eismo dalyviai, o pirmiausiai vairuotojai, turi atminti, kad esminis eismo kultūros ir darnaus sambūvio keliuose principas – savitarpio pagarba ir atsargumu grindžiamas eismo dalyvių elgesys.

Net ir teismuose nagrinėjant avarijų aplinkybes vis labiau įsitvirtina nuostata, kad vairuotojui dėl didesnės jo valdomos transporto priemonės pavojaus rizikos pėstiesiems, dviratininkams, tenka ir didesnė atsakomybė bei pareiga imtis atsargumo priemonių. Artėjant mokslo metams raginame visus vairuotojus ypač atsižvelgti į mažuosius eismo dalyvius, jų galimas klaidas kelyje ir dar atidžiau vairuoti.

Atmintinė vairuotojams

Primename esminius reikalavimus vairuotojams dėl pėsčiųjų:

Artėdamas prie nereguliuojamos pėsčiųjų perėjos, vairuotojas privalo sulėtinti greitį arba sustoti prieš kelio ženklą „Pėsčiųjų perėja“, kad praleistų į bet kurią jo važiavimo krypties eismo juostą, o keliuose su viena eismo juosta kiekviena kryptimi – į bet kurią eismo juostą perėjoje įžengusį, žengiantį arba prieš pat eismo juostą (važiuojamosios dalies kraštą) stovintį ir laukiantį galimybės įžengti pėsčiąjį.

Transporto priemonių vairuotojai privalo imtis papildomų atsargumo priemonių tamsiuoju paros metu, esant blogam matomumui arba tais atvejais, kai pėsčiųjų perėja iš vairuotojo vietos nėra gerai apžvelgiama, ir įsitikinti, kad pėsčiųjų perėjoje nėra pėsčiųjų, kuriuos turėtų praleisti.

Jeigu prieš pėsčiųjų perėją sustojo transporto priemonė, ta pačia kryptimi važiuojantis vairuotojas privalo sustoti ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinęs, kad perėjoje nėra pėsčiojo, kuriam jis galėtų sutrukdyti arba sukelti pavojų. Jeigu prieš pėsčiųjų perėją transporto priemonė sulėtino greitį, ta pačia kryptimi važiuojantis vairuotojas privalo sulėtinti greitį arba sustoti ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinęs, kad perėjoje nėra pėsčiojo, kuriam jis galėtų sutrukdyti arba sukelti pavojų.

Vairuotojui draudžiama įvažiuoti į pėsčiųjų perėją, kol pėstieji, kuriuos privaloma praleisti, neišėjo iš jo užimamos eismo juostos, taip pat jeigu už jos yra kliūtis (grūstis ir panašiai), dėl kurios reikėtų sustabdyti transporto priemonę.

Vairuotojas privalo sustoti ir praleisti važiuojamąją dalį kertančią organizuotą vaikų grupę, jeigu ją lydintis asmuo signalizuoja reguliuotojo lazdele, skrituliu su raudonu atšvaitu ar ryškiaspalve vėliavėle.

Artėdamas prie sustojusios transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija ar prie sustojusio mokyklinio autobuso su įjungtomis įspėjamosiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, vairuotojas privalo sulėtinti greitį, prireikus – ir sustoti, kad praleistų vaikus ir juos lydintį asmenį.


Saugaus eismo skiltis „Kieno pirmumas?“ rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius