Dabar populiaru
Publikuota: 2018 kovo 13d. 20:41

Legendinis ledo kelias per Baltiją: ir smalsuoliams, ir drąsuoliams, ir norintiems išmokti vairuoti

Ledo kelias per Baltijos jūrą Estijoje Hapsalu–Noarotsis 15min tema
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr. / Ledo kelias per Baltijos jūrą Estijoje Hapsalu–Noarotsis. Jį jau 41 metus prižiūri Raivo Oiglas, buvęs laivo kapitonas.

Estija iš kitų Baltijos valstybių išsiskiria tuo, kad turi 7 oficialius kelius, kurie žiemą eina Baltijos jūros ir Čiudo (Peipaus) ežero ledu. Žinoma, ne kiekvieną žiemą atidaromi visi šie keliai – priklauso nuo oro sąlygų. Tačiau daugiau nei 3 km ledo magistralė iš Hapsalu į Noarotsį visuomet atidaroma pirmoji. Nes čia jūra sekliausia, greičiau užšąla.

Estijos kelių direkcijos iliustr. /Estijos ledo kelių žemėlapis
Estijos kelių direkcijos iliustr. /Estijos ledo kelių žemėlapis

Šalia oficialaus bendro naudojimo kelio per Baltijos jūrą, pačioje Noarotsio gyvenvietės pakrantėje, veikia ir speciali mokomoji sportinė trasa. Čia ne tik varžybos vyksta – norintys tobulinti vairavimo įgūdžius taip pat gali tai padaryti ant natūralaus ledo.

Tačiau pagrindinė ledo kelio funkcija – leisti Estijos ir kaimyninių šalių vairuotojams suprasti, ką reiškia važiuoti ledu, užganėdinti jų smalsumą ir žingeidumą. Tikrai – ypatingas jausmas, kai žinai, kad po tavo automobiliu plaukioja Baltijos žuvys. Tuomet susikaupi, įsiklausai į kiekvieną sniego ar ledo girgžtelėjimą ar trakštelėjimą, girdi kiekvieną variklio vožtuvo judesį. Kitaip tariant, jautiesi nekasdieniškai.

Estai, latviai, lietuviai

Google Maps iliustr./Sausumos kelias iš Hapsalu į Noarotsi
Google Maps iliustr./Sausumos kelias iš Hapsalu į Noarotsi

Gal todėl ledo keliu Hapsalu-Noarotsis važiuoja ne tik vietiniai gyventojai, norintys sutaupyti daugiau nei 30 km ir taip trumpindami kelią ledu. Čia atvyksta žmonės iš visos Estijos. Ir jei paprastomis dienomis čia automobiliai skaičiuojami tik šimtais, tai Estijos Nepriklausomybės dieną – vasario 24-ąją – į Hapsalu plūdo tūkstančiai. Važiavimas Baltijos ledu tapo tarsi nacionaliniu atrakcionu.

Tačiau, kaip sako kelio prižiūrėtojai, smalsumo vedini čia užsuka ir latviai bei lietuviai. Vieną žinomą Lietuvos verslininką čia ir sutikau (žiūr. filmuotą medžiagą). Važiuodamas iš Talino į Rygą, užsuko ir į ledo trasą.

Neseniai čia reklamą filmavo „Porsche“ gamintojai, Baltijos ledą yra išbandę ir laidos „Top Gear“ kūrėjai.

Specialios kelių eismo taisyklės

Sąvoką ledo kelias reikėtų suvokti tiesiogiai. Jis žymimas specialiais kelio ženklais, čia galioja savitos kelių eismo taisyklės. Tarkime, leistinas greitis iki 70 km/val. Bet ženklais dėl slidumo ar nelygumų greitis gali būti ribojamas iki 50 km/val.

Jei ledas nėra labai tvirtas, rekomenduojama važiuoti tik griežtai nustatytu greičiu, kad rezonansinės bangos nelaužytų ledo: 10-25 km/val. arba greičiau nei 40 km/val.

Taip pat vairuotojai privalo laikytis 250 m distancijos, ant ledo dangos nesustoti, nenuklysti nuo pažymėtos trajektorijos. Ir sekti pirmumo ženklus: išvažiavimas į krantines yra siauresnis, nei trasa, todėl čia eismo dalyviai turi būti itin dėmesingi.

Dar viena auksinė taisyklė, kurios laikosi Estijos automobilių kelių direkcijos specialistai – ledo kelias atidaromas tik tuomet, kai ledo storis pasiekia 24 cm. Tiesa, sovietmečiu automobiliai važiuodavo ir 19 cm ledu, bet dabar saugesni standartai.

TAIP PAT SKAITYKITE: Žymiausias Estijos ledo kelias per Baltijos jūrą: Hapsalu–Noarotsis

Minėjau, kad Estijoje yra 7 ledo keliai. Iš jų šią žiemą bent epizodiškai veikė 4: Čiudo ežero (leistinas transporto priemonių svoris iki 500 kg) ir 3 jūros keliai (be aprašomo šiame straipsnyje – dar Sarema-Hyjuma ir Hapsalu-Vormsi).

Kodėl negalima sakyti „lygus kaip ledas“

15min žurnalistas nusprendė pats išbandyti populiariausią ledo kelią Hapsalu-Noarotsis. Prieš tai Hapsalu krantinėje susitariau susitikti su tikra miesto legenda – vasarą dirbančiu laivo kapitonu, o žiemą prižiūrinčiu ledo kelią – Raivo Oiglu (70). Kodėl jis legenda? Ogi todėl, kad jūros ledą šlifuoja (bandydamas jį paversti magistrale) jau 41 žiemą.

Tiesa, dabar jo darbus pamažu perima jaunesnysis sūnus (41), padedantis tėčiui matuoti ledo storį ir valyti kelią nuo pustomo sniego. Taip, tikra tiesa, ledo kelią reikia bent du kartus per dieną valyti specialia technika.

„Hapsalu įlanka – atvira vėjams. Todėl per dieną čia pripustomi kalnai sniego. Tenka 2-3 kartus valyti, lyginti ledo kelią“, – pasakoja R.Oiglas, vasarą čia dirbantis laivo kapitonu, o žiemą ruošiantis ledo kelią.

Jis rodo duobes, susiformavusias dėl 60 cm nuslūgusio vandens. Taip pat vietas, kuriose pro ledo plutą bando prasimušti jūros vanduo. Jas reikia prižiūrėti ypač akylai, kad koks išsiblaškęs vairuotojas (tiksliau, jo automobilis) sūraus vandens neprigertų.

„Dabar automobilių elektronika labai jautri. Todėl, jei tik vėjas iš jūros atpučia vandens bangą, kelią uždarome. Kai kelias išdžiūsta, vėl atidarome“, – pasakoja ledo kelio valdovas.

Šią žiemą ledo kelias iš Hapsalu buvo atviras daugiau nei dvi savaites. Šiuo metu – laikinai uždarytas dėl pakrantėse, ant ledo plutos, susikaupusio vandens. Bet, kitą savaitę trumpam sugrįžus žiemai, Raivo Oiglas vėl žada kelią atidaryti.

Per 41-erius Raivo darbo metus būta visokių žiemų. Ir kai ledo kelias teveikdavo vos kelias dienas, ir atvirkščiai: pradėjęs darbą gruodžio 1 d., legendinis kelininkas ledo trasą uždarydavo tik kovo pabaigoje.

Paklaustas, ar per tiek metų buvo incidentų, trumpam susimąsto:

„Na, blogiausia, jei vairuotojai išklysta iš kelio. O skendimų ar įlūžimų nebuvo. Tiesa, šiuolaikiniai vairuotojai ne visuomet laikosi greičio ribojimų, todėl kartais nuslysta“.

Tiesa, pats Raivo buvo įlūžęs ne kartą. Juk jis ledo trasą palieka paskutinis. Todėl net ir plonu ledo paviršiumi važinėja iki paskutinės dienos. Laimei, viskas baigėsi laimingai – jam ir jo perdarytam visureigiui UAZ, kuriame plaka 2 litrų darbinio tūrio „Peugeot“ dyzelinė širdis.

Iš viso ledo trasą tvarko trys automobiliai: du UAZ ir vienas, gerokai lengvesnis „Suzuki“, tesveriantis 800 kg.

Pirmoji kelionė Baltijos ledu

Baltijos ledu leidžiama važiuoti transporto priemonėms, kurių bendroji masė ne didesnė nei 2,5 tonos. Taigi, jei būčiau važiavęs į Estiją dideliu visureigiu, ledo kelio viršininkas galėtų ir nepraleisti. Tačiau manoji „Toyota RAV 4 Hybrid“ svėrė 2270 kg, aš dar 100 kg, taigi tilpome į saugumo standartus.

Tiesa, prieš tai su Raivo Oiglu išmatavome ledo storį. Jis siekė 25 cm po sniego pluta. Raivo paaiškino, kad sniegas – tai savotiški „kailiniai“, neleidžiantys storėti ledo plutai. Todėl idealiausios sąlygos ledo keliui susiformuoti – kai nesninga, bet smarkiai šąla.

Bene didžiausias siurprizas ir nuostaba – kad ledas nėra nei lygus, nei skaidrus. Ir kad dengia batus druska! Tokia jau ta jūros specifika. Tiesa, nelygus jis ir dėl to, kad tirpstantys ir vėl šąlantys sniego liežuviai suformuoja kauburius. Be to, kaip jau minėjau, savitą ledo reljefą formuoja ir atoslūgiai, suformuojantys plyšius bei įdubas. Išsamiau apie įspūdžius žiūrėkite filmuotoje medžiagoje.

Apie „Toyota RAV 4“

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Ledo kelias per Baltijos jūrą Estijoje Hapsalu–Noarotsis
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Ledo kelias per Baltijos jūrą Estijoje Hapsalu–Noarotsis

Į šią ledo kelionę pakvietė „Toyota“ atstovybė Estijoje. Todėl pora žodžių apie automobilį – hibridinį „Toyota RAV 4“. Iš tiesų didžiausias jo privalumas buvo tikrai ne hibridinė pavara. Tiesą sakant, Talino spūstyse ja labai džiaugiausi – stingdant 15 laipsnių šalčiui automobilio apetitas nesiekė 8 l/100 km, kai daugelis standartinių automobilių didmiestyje perlipa 10 l/100 km.

Tačiau kelyje Talinas-Hapsalu, kuriame leistinas maksimalus greitis 90 km/val. (o Estijos policininkai be galo griežti ir principingi), labiau pravertė išmanioji traukos kontrolė (adaptive cruise control). Nustatei leistiną greitį, ir medituoji visą valandą, sekdamas iš paskos kitiems automobiliams.

Bet aš čia juokauju. Iš tiesų man labiausiai patiko šildomas šio automobilio vairas. Pabandykite filmuoti ir fotografuoti tokiame šaltyje plikomis rankomis. Po tokios šalčio terapijos uždedi „letenas“ ant įšilusio vairaračio, ir galvoje sukasi tik viena mintis. Ta prasme, norisi ledu važiuoti dar ir dar. Ir kiekvienas kartas vis kitoks.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Smūgis mokytojų protestą nuvertinusiam premjerui: streikuos ir jo mokykla

Aktualu

Šiurpi avarija Kauno rajone: žuvo dvi jaunos moterys, dar trys sunkiai sužeistos

Aktualu

15min studijoje – Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis

Aktualu

Sunaikinto Vyriausybės įrašo istorija: premjero patarėjas paslapčių neatskleidė

Gazas

Nauja Vilniaus ambicija: kaip ateityje atrodys viena ilgiausių sostinės gatvių

Aktualu

STT: ligoninių viešųjų pirkimų laimėtojai masiškai už tai atsiskaito skirdami paramą

Gazas

Arūno Gelažninko kelias Dakaro link: dideli lūkesčiai ir 92 startinis numeris

Aktualu

„Pupytės“ mylimojo D.Bugavičiaus nužudymas Kaune: Airija išduos įtariamąjį estą

Smurto randai

Vardai

Martinavičiai nuo šiol – oficialiai nebe žmona ir vyras: „Jaučiuosi taip, lyg būtų mano gimtadienis“

Aktualu

Austrijos teismas laikinai paleido įtariamą rusų šnipą: pabėgimo grėsmės nėra?

Vardai

Piršlybos „Dydžio (r)evoliucijos“ finale: dalyvės rankos paprašė dėl svorio ją anksčiau palikęs vyras

Pasaulis kišenėje

Mažiausio Lietuvos miesto gyventoja: mes niekam nereikalingi

Tiesiogiai Mokslas.IT

Stebėkite konferenciją „Build Stuff“ tiesiogiai!

24sek

Rinktinę išrikiavęs D.Adomaitis: apie neįrašytas ir intriguojančias pavardes

Sportas

Stipriausio Europos klubo egzaminas „Vyčio“ nebaugina: „Esame pasirengę“

Vardai

Erika Vitulskienė pristatė naują savo mados namų plius dydžio kolekciją: pati tapo modeliu

Aktualu

Darius Raulušaitis civilinio turto konfiskavimo įstatyme rado logikos ir matematikos klaidų

Vardai

V.Baumila paaiškino, kodėl mylimąją gėlėmis džiugina rečiau nei norėtų

Sportas

Nuteistas Evaldas Petrauskas nedalyvaus Lietuvos čempionate

Naujienos

Aktualu

Smūgis mokytojų protestą nuvertinusiam premjerui: streikuos ir jo mokykla

Aktualu

Šiurpi avarija Kauno rajone: žuvo dvi jaunos moterys, dar trys sunkiai sužeistos

Aktualu

15min studijoje – Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis

Aktualu

Sunaikinto Vyriausybės įrašo istorija: premjero patarėjas paslapčių neatskleidė

Gazas

Nauja Vilniaus ambicija: kaip ateityje atrodys viena ilgiausių sostinės gatvių

Aktualu

STT: ligoninių viešųjų pirkimų laimėtojai masiškai už tai atsiskaito skirdami paramą

Gazas

Arūno Gelažninko kelias Dakaro link: dideli lūkesčiai ir 92 startinis numeris

Aktualu

„Pupytės“ mylimojo D.Bugavičiaus nužudymas Kaune: Airija išduos įtariamąjį estą

Smurto randai

Vardai

Martinavičiai nuo šiol – oficialiai nebe žmona ir vyras: „Jaučiuosi taip, lyg būtų mano gimtadienis“

Aktualu

Austrijos teismas laikinai paleido įtariamą rusų šnipą: pabėgimo grėsmės nėra?

Vardai

Piršlybos „Dydžio (r)evoliucijos“ finale: dalyvės rankos paprašė dėl svorio ją anksčiau palikęs vyras

Pasaulis kišenėje

Mažiausio Lietuvos miesto gyventoja: mes niekam nereikalingi

Tiesiogiai Mokslas.IT

Stebėkite konferenciją „Build Stuff“ tiesiogiai!

24sek

Rinktinę išrikiavęs D.Adomaitis: apie neįrašytas ir intriguojančias pavardes

Sportas

Stipriausio Europos klubo egzaminas „Vyčio“ nebaugina: „Esame pasirengę“

Vardai

Erika Vitulskienė pristatė naują savo mados namų plius dydžio kolekciją: pati tapo modeliu

Aktualu

Darius Raulušaitis civilinio turto konfiskavimo įstatyme rado logikos ir matematikos klaidų

Vardai

V.Baumila paaiškino, kodėl mylimąją gėlėmis džiugina rečiau nei norėtų

Sportas

Nuteistas Evaldas Petrauskas nedalyvaus Lietuvos čempionate

Vardai

Ypatingos

04:06
09:17

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Mamos prieš meningokoką

Būk nesustabdoma

Parašykite atsiliepimą apie Gazas