Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Vaikas nori važinėti mopedu: kaip jį paruošti eismui, kad nepražiltų tėvai

Ne tik elektriniai paspirtukai, bet ir patys gatvėse tarsi bitės dūzgiantys mopedai kelia nerimą ir jų vairuotojams, ir vairuotojų tėvams. Dažnai vaiko noras persėsti ant mopedo, „nes taip yra visoje Europoje“, būna tarsi perkūnas iš giedro dangaus. Tam dažniausiai nesame pasiruošę, trūksta elementarios informacijos: kokie būna mopedai ir kas gali jais važinėti.
Mopedas
Mopedas / 123RF.com nuotr.

Daugelis eismo specialistų mopedus vadina padidinto pavojaus transporto priemonėmis. Ir dėl to, kad dažniausiai juos vairuoja nelabai patyrę vairuotojai. Ir dėl to, kad, skirtingai, nei automobiliai, jie neturi kėbulo, saugos diržų ir pagalvių.

Įvykus avarijai, mopedo vairuotoją gelbsti tik šalmas ir specialus kostiumas (jei vairuotojas jį dėvi). Tad susidūrimo metu patiriamos traumos gali būti labai sunkios.

Anot statistikos, apie 16 proc. mirtinų avarijų Europos keliuose įvyksta dalyvaujant mopedams ir motociklams, nors jie sudaro tik apie 2 proc. viso kelių transporto.

UŽ ir PRIEŠ

Čia visuomenė pasidalijusi į dvi stovyklas. Dalis tėvų net negalvoja pirkti tokios transporto priemonės vaikams, nes mano, kad tai yra pavojinga ir labai nesaugu. Kiti žiūri liberaliau.

Asmeninio archyvo nuotr./Virginijus Visockis
Asmeninio archyvo nuotr./Virginijus Visockis

Pasak Virginijaus Visockio, Lietuvos techninio sporto centro prezidento, egzistuoja daug stereotipų, susijusių su dviračių transporto priemonių vairuotojais bei pačia šių priemonių vairavimo kultūra. Pavyzdžiui, kad dviratėmis transporto priemonėmis „visi tik laksto“ ir kad jos yra labai nesaugios.

Kaip teigia V.Visockis, svarbiausia yra švietimas. Jei jis bus tinkamas, jei eismo dalyviai bus ugdomi specialistų ir turės pakankamai įgūdžių, motoroleriai ar mopedai nebus pavojingi nei jų vairuotojams, nei aplinkiniams.

Saugumo raktas – švietimas, bet vien teorijos nepakanka

Kad būtų saugu, pirmiausia reikia pradėti nuo švietimo bei tinkamo mokymo, įsitikinęs V.Visockis. Pasak jo, tokių mokymų pavyzdys – Ispanijoje veikianti sistema.

„Barselonoje yra specialus centras, pastatytas motociklams, o Lietuvoje mokymas labiau orientuotas į automobilių vairuotojus. „Motociklizmas“ vystosi nenuvaldomai greitai. Todėl reikia kurti centrus, kuriuose būtų galima rengti edukacinius parodymus, pamokas. Barselonoje būsimi motociklininkai ir mopedų vairuotojai turi specialiai įrengtas trasas: bekelės, plento. Perduodama ne tik teorija, tačiau ir praktinės žinios“, – sako V.Visockis.

Minėtų mokymų metu simuliuojamos įvairios kritinės situacijos, kuriose įgytos žinios gali būti itin svarbios ir padėtų išgelbėti net gyvybę. Juk eismo saugumą važiuojant mopedu kartais lemia tokios netikėtos „smulkmenos“ kaip smėliu užneštas asfaltas, vandens bala, greičio mažinimo kalneliai, kanalizacijos šulinių dangčiai. Mokymų, kaip prisitaikyti prie tokių kliūčių, deja, Lietuvoje neturime.

„Pas mus po teorinių ir praktinių mokymų žmogus pavažinėja gatvėmis, ir jau laiko egzaminą, gauna teisę vairuoti. O vėliau patekęs į kritinę situaciją nežino ką daryti. Jam sustingsta raumenys ir atsitinka nelaimė“, – sako V.Visockis.

Tik sąlygų vairuoti neužtenka

Pasak V.Visockio, žmonėms trūksta suvokimo, kad, važiuojant dvirate transporto priemone, kurios vairuotojas nėra apsaugotas nuo aplinkos, tarkime, metalinio kėbulo, saugumo sumetimais reikia sugebėti numatyti bent kelis žingsnius į priekį.

„Vien tik išmokti ženklus ir taisykles nepakanka. Teko matyti, kad važiuoja automobilis ir „klibina“ jį koks motorolerio ar motociklo vairuotojas, važiuodamas tarp eilių. Gerai, jei kelyje pasitaiko šviesoforas. Tuomet visi eismo dalyviai turi pakankamai laiko, kad pažiūrėtų į kairę ir į dešinę. O jei to laiko nėra, praverčia tik patirtis. Geriausia ją būtų įgyti praktinių mokymų metu.

Mopedo ar motociklo vairuotojas turi apsisaugoti ir save, ir automobilio vairuotoją. Kitaip tariant, mąstyti už du ir toliau”, – sako V.Visockis.

Didžiausios klaidos

Dažniausia vairuotojų klaida, kurią įvardija specialistas, tai nemokėjimas elgtis pavojingose situacijose.

Pasak V.Visockio, motociklininkas ar motorolerio vairuotojas turi žinoti ir suprasti, kad dėl mažų gabaritų jo gali ir nematyti kiti vairuotojai. Kad nuspėti jo trajektoriją ir važiavimo dinamiką taip pat gali būti sunku. Nes automobilio ir mopedo ar motorolerio vairavimo specifika skiriasi.

„Praktinis mokymasis vairuoti dviratę priemonę kardinaliai skiriasi nuo mokymosi vairuoti automobilį. Šį trūkumą galima išspręsti įvedus tikslinius mokymus – išvengtume daugiau skaudžių nutikimų“, – sako V.Visockis.

Reikalavimai mopedų vairuotojams – minimalūs

Mopedais vadinamos dviratės motorinės transporto priemonės, kurių didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/val. ir ne didesnis kaip 45 km/val. ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 kub. cm. (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).

AM kategoriją, reikalingą vairuoti mopedus, kurių variklio darbinis tūris neviršija 50 kub.cm., gali įgyti asmenys ne jaunesni kaip 15 metų.

AM – tai kategorija, kuri įrašoma į vairuotojo pažymėjimą. Ji suteikia teisę vairuoti L1, L2 ir L6 kategorijų transporto priemones, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3.

Taip pat tokius negalingus mopedus gali vairuoti asmenys, kurie turi vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę vairuoti bet kokią kitą transporto priemonę, pavyzdžiui, B kategorijos. Galingesniems nei 50 kub.cm. mopedams vairuoti AM kategorijos nepakaktų. Tačiau tokios galingesnės dviratės transporto priemonės – jau kita tema, joms vairuoti reikia aukštesnių kategorijų – A1, A2 ir t.t.

Statistika: mopedų daugėja

„Regitros“ pateiktais šių metų gegužės 28 d. duomenimis, iš viso Lietuvoje yra registruota daugiau nei 12,7 tūkst. L1, L2 ir L6 kategorijų transporto priemonių. Tuo tarpu 2016 m. iš viso buvo registruota apie 11,1 tūkst., 2017 m. – apie 11,2 tūkst., o 2018 m. – apie 11,8 tūkst. Taigi, kaip matyti iš statistikos, šių transporto priemonių parkas kasmet auga.

Todėl šiame straipsnyje kalbame apie pačius paprasčiausius, mažiausio galingumo, mopedus, nuo kurių dažniausiai pradedama ir kurių pilnos visų pasaulio didmiesčių gatvės.

Mokytis vairuoti patį paprasčiausią mopedą galima ir savarankiškai, ir pas instruktorius. O egzaminas labai paprastas, sako valstybės įmonės „Regitra“ Emilija Bardauskienė:

„Jei asmenys dar nėra įgiję jokios kitos kategorijos ir nori vairuoti mopedus, jiems reikės išlaikyti tik teorijos egzaminą. Jis susideda iš 35 tęstinių klausimų apie kelių eismo taisykles bei saugų eismą: 30 jų yra bendrieji klausimai ir 5 – specifiniai, skirti konkrečiai kategorijai.

AM kategorijos teorijos egzaminui galima pasiruošti savarankiškai arba, jei asmuo pageidauja, jis gali pabaigti mokymo kursą vairavimo mokykloje”.

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius