Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Vairuotojų išblaivinimas: ar „nulinė tolerancija“ – efektyvus būdas?

Lietuvoje vėl prisimintas 0 promilių įstatymas vairuotojams, kuris neleistų sėsti prie vairo išgėrus bokalą alaus ar taurę vyno. Šiuo metu 0 promilių norma galioja motociklų, sunkiasvorių, keleivinių transporto priemonių, taksi ir pradedantiems vairuotojams. Ar ji reikalinga absoliučiai visiems vairuotojams?
Reidas Vilniuje praėjo sklandžiai
Asociatyvi nuotr.: Reidas Vilniuje / Šarūnės Janušonytės/15min nuotr.

Apie galimybę išblaivinti visus vairuotojus prakalbo pagrindinis pretendentas tapti naujuoju premjeru – Saulius Skvernelis. Tačiau jis nėra toks griežtas: buvusio Vidaus reikalų ministro nuomone, dabartinę 0,4 promilės ribą reikėtų sušvelninti iki 0,2. To argumentas – ginčai dėl alkotesterio parodymų, kurių itin padažnėtų ribą sumažinus iki 0,0.

Problema – „leidimas“ gerti

Vairavimo mokyklos „Amplius“ vadovas Artūras Pakėnas sutinka su leistinos normos vairuotojams mažinimu, tačiau pabrėžia kitą argumentą – požiūrį.

„Aš būčiau už tolerancijos mažinimą, tačiau pokalbiai apie nulį yra beprasmiai. Man šioje vietoje kliūna tai, kad leidimas „įpūsti“ 0,4 iš principo sako: „Prie vairo gerti galima, bet nedaug“. O kiek tas nedaug? Tada prasideda išvedžiojimai. Žmonių suvokimas yra skirtingas – vieni sako, kad bokalą gali išgerti, kiti – du, treti – tik taurę vyno. Vienas storesnis, kitas sveria daugiau. Gandų gandai“, – apibendrino specialistas.

Visais laikais buvo girtuoklių prie vairo, jų bus ir ateityje. Tačiau pats principas yra požiūryje

Jo manymu, optimali alkoholio koncentracijos kraujyje riba būtų 0,1. Tuomet žmogus suprastų, kad alkoholio vartoti prie vairo negalima, tačiau išliktų galimybė paklaidai dėl vaistų, naminės giros ir kitų produktų, kurie turi alkoholio. Tačiau bokalas alaus priverstų atidėti vairavimą bent kelioms valandoms.

„Visais laikais buvo girtuoklių prie vairo, jų bus ir ateityje. Tačiau pats principas yra požiūris. Jeigu prie vairo gerti galima, iš čia atsiranda ir žmonės su promile ar dviem. Jeigu visiems būtų aišku, kad prie vairo gerti negalima, kad tai – nusikaltimas, ir žmonių su daugiau nei promile sumažėtų. Tačiau tai – tik mano nuomonė“, – pabrėžė specialistas.

Kalbėdamas apie baudas už neblaivumą prie vairo, vairavimo instruktorius nedrįso vertinti, ar dabartinės – per griežtos, ar per švelnios. Tačiau jeigu būtų sumažinta leistina promilių riba, A.Pakėno nuomone, tuomet baudas reikėtų atskirti – neblaivumas „įpūtus“ 0,3 negalėtų būti vertinamas taip pat, kaip ir 1,3 prom. Pavyzdžiui, už nedidelį neblaivumą skirti tik finansinę baudą, tačiau neatimti vairuotojo pažymėjimo.

„Tai tam, kad žmogus žinotų: vairuotojo pažymėjimo už nedidelį neblaivumą neatims, tačiau baudą vis tiek gaus. O baudos skiriamos už nusikaltimus. Nemaža dalis žmonių nėra alkoholikai – tiesiog mes pasakėme, kad galima prie vairo gerti. Tai jie ir naudojasi. O iš kur žmogus žino, kada jau nebegalima, kur jo riba?“ – klausė A.Pakėnas.

Teodoro Biliūno/Žmonės.lt nuotr./Antanas Juknevičius
Teodoro Biliūno/Žmonės.lt nuotr./Antanas Juknevičius

Svarbiausia – žmogaus sąmoningumas

Lenktynininkas Antanas Juknevičius laikosi kiek kitokios nuomonės. Jis įsitikinęs, kad iki nulio sumažinta tolerancija nei kiek nepagelbės, nes kvailių prie vairo buvo, yra, ir bus.

„Nepritariu nulinei tolerancijai. Yra kvailų žmonių, bet jų labai mažai, palyginus su dešimt ar dvidešimt metų atgal. Mes teisingame kelyje, tad toliau skatinkime brandumą ir sąmoningumą. Nemosuokim vėzdais įstatymo prasme“, – kalbėjo sportininkas.

Jis pabrėžė, kad alkoholio vartojimas prieš sėdant prie vairo yra kiekvienam individualiai keliamas klausimas. Pavyzdžiui, brandžiose visuomenėse, kaip Skandinavijos šalyse, nulinė tolerancija neegzistuoja.

„Manau, gero raudono vyno taure palydėjus maistą restorane sėsti prie vairo nėra pavojinga. Vėlgi, tu, kaip brandus ir sąmoningas žmogus, turi įvertinti, ar nekeli jokio pavojaus visuomenei. Tai yra tik individo klausimas“, – įsitikinęs A.Juknevičius.

Alkoholio normos Europoje

Europos Sąjungoje didžiausią toleranciją išgėrusiems vairuotojams turi Jungtinė Karalystė, Lichtenšteinas ir Malta – čia leidžiama sėsti prie vairo iki 0,8 promilės alkoholio kraujyje. Priešingi kraštutinumai – Čekijoje, Rumunijoje, Slovakijoje ir Vengrijoje, kuriose įteisinta 0 promilių riba visiems vairuotojams.

ES dominuoja 0,5 promilės riba, galiojanti septyniolikoje valstybių (tarp jų – ir Latvijoje), tačiau daugelyje jų žemesnis (0,2 arba 0,0) limitas nustatytas jauniems ir komercinių transporto priemonių vairuotojams. Estijoje ir Lenkijoje visiems vairuotojams įteisinta 0,2 promilės riba.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius